Jump to content

Bytte fra fettsmøring til voks på jaktstøvler problematisk?


verwooks

Recommended Posts

Hei,

Jeg startet med å smøre Alfa Jerv støvlene mine med minkoil (tror det er en variant uten silikon) for å gjøre støvlene litt mykere, og holde læret vedlike. Har ikke smurt så mye at læret er helt mettet med fett.

 

På fuglejakt med mye vassing i lyng ser jeg at denne smøringen ikke holder veldig godt. Er det noe problematisk å bytte over til en eller annen type bivoks smøring? Snoseal eller andre varianter. Eller vil dette være dumt siden støvlene har fått x antall smøringer med minkoil allerede?

 

En annen ting jeg lurer på: Det sies at støvlene blir mykere med minkoil, men Alfa Jerv støvlene har visstnok noe innvendig lær i tillegg for god ankelstøtte. Jeg tenker da at det bør ikke være problematisk med å bruke minkoil på støvlene da dette innvendige læret vil gjøre støvlene ganske stødige uansett. Hva tenker dere om dette?

Edited by verwooks
Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være noe problem å skifte til Snowseal. Bruker selv ofte å spraye støvlene først med en impregnering og etter en god tørk avslutte med Snowseal. Smelter det inn med forsiktig bruk av varmluftpistol.En slik behandling tåler mye fukt.

 

Ellers så har jeg ingen erfaring med Alfa Jerv, men jeg tenker noe behandling må være bedre enn ingen. Uansett unngå bruk av silikon.

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, verwooks skrev:

Er det noe problematisk å bytte over til en eller annen type bivoks smøring? Snoseal eller andre varianter. Eller vil dette være dumt siden støvlene har fått x antall smøringer med minkoil allerede?

 

En annen ting jeg lurer på: Det sies at støvlene blir mykere med minkoil, men Alfa Jerv støvlene har visstnok noe innvendig lær i tillegg for god ankelstøtte. Jeg tenker da at det bør ikke være problematisk med å bruke minkoil på støvlene da dette innvendige læret vil gjøre støvlene ganske stødige uansett. Hva tenker dere om dette?

Jeg bytter iallefall imellom ulike smøreremedier med ulikt fett/voks- forhold, med og uten tjære etc- uten problemer av noe slag, og har gjort det i mange år. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...