Jump to content

Bytte kaliber? Eller bytte rifle?


Mas-36

Bytte kaliber, eller rifle?  

19 members have voted

  1. 1. Bytte kaliber? Eller rifle?

    • Bytte kaliber
      9
    • Kjøpe ny rifle
      10


Recommended Posts

Har lyst på noe nytt å skyte med. Er lei kaliberet i ei rifle jeg har, men liker godt rifla ellers. Har ledig plass i garderoben så må ikke selge den eller noe annet for å få inn noe nytt. Så mens jeg tenker og vurderer hardt på hva jeg skal gjøre. Lurer jeg på hva hadde DU gjort i samme situasjon?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på om man spør fra et økonomisk standpunkt eller havelyst ;) 

Økonomisk vil det ofte lønne seg å bare kjøpe ny rifle med mindre prisklassen er mye høyere enn kostnader for løp. Men fornuft er en uting, og liker veldig godt tanken på et nytt løp i valgfritt kaliber i en rifle jeg allerede er komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Ny pipe til en rifle man er vant til ville vært min anbefaling. Kostnadene for løpsbytte er ikke avskrekkende heller, og en får høy kvalitet fra kjente produsenter. 

Link to comment
Share on other sites

Var litt det at jeg sparer jo mye penger på å bruke denne rifla som jeg liker, ved å bare bytte til et annet kaliber som var tanken på løpsbytte. Har løp i kaliberet fra før så da slipper jeg unna søknadsprosessen og et gebyr. Er jo 500kr pluss bare for en våpensøknad som da blir spart ;) Og da vil jeg fortsatt ha ledig plass til noe jeg bare må ha dukker opp :D Men så er det moro med noe nytt også selv om siste nykjøp var en fiasko :(

Link to comment
Share on other sites

På 14.10.2017 den 15.52, Mas-36 skrev:

Var litt det at jeg sparer jo mye penger på å bruke denne rifla som jeg liker, ved å bare bytte til et annet kaliber som var tanken på løpsbytte. Har løp i kaliberet fra før så da slipper jeg unna søknadsprosessen og et gebyr. Er jo 500kr pluss bare for en våpensøknad som da blir spart ;) Og da vil jeg fortsatt ha ledig plass til noe jeg bare må ha dukker opp :D Men så er det moro med noe nytt også selv om siste nykjøp var en fiasko :(

Det virker litt som om du besvarer ditt eget spørsmål her :) Jeg hadde helt klart bare gått for et løpsbytte. For meg forsvinner havesyken nesten like raskt som den dukker opp (da jeg somregel finner noe annet, enda mer spennende), og da sitter jeg ofte og tenker at det var godt at jeg ikke brukte pengene mine på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett, er du fornøyd med rifla men ønsker et kaliber med mindre rekyl og høyere kos-faktor. Da er jo 6,5 et fint valg. Men det finnes et alternativ til, og det er å lade reduksjonsladninger i 30-06. F.eks med blykuler du støper selv! 30-06 ser ut til å egne seg godt til det.

Det er nemlig jeg hektet på for tiden. Smell og rekyl blir neglisjerbar, presisjonen brukbar, og skapergleden ved disse patronene er stor. Nødvendige investeringer er godt under prisen av løpsbytte.

IMG_0197.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Tenketiden er over, valget for meg falt på å bytte kaliber i den rifla jeg har. Skal endelig få realisert drømmen om å fylle våpenskapet med kaliberet .25-06 Remington igjen ;) Så til sommeren skal børse leveres til kaliberbytte :) 

 

Takk til dere som har stemt og svart i tråden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...