Jump to content

Godkjenning fra Politi - Langholdsskyting.


ladebenken

Recommended Posts

Hei 

 

Dere andre som har enten egen grunn, eller grunneiers tilatelse til å bedrive skyting, har dere avklart dette med lokalt politi? 

 

 På min grunn hvor vi skyter har vi godt kulefang og skyter over innmark fra 0 - 720 meter. Fra 720 - 1400 meter skyter vi delvis over skog, men med godt kulefang og helt åpent lende mange hundre meter til hver side for blinkene, svært få turgåere i området, annet enn lokale og de vet hva vi driver med. 

 

Problemet er at vi har noe som heter "stikk ut", ikke noe problem i seg selv, men noen av turfolket har tydeligvis aldri hørt ett geværskudd før, det ble litt baluba for noen uker siden da en turgåer hadde ringt inn til Politiet at de ble skutt over offentlig vei i området. Nærmeste offentlige vei ligger 3 km i motsatt retning av hva vi skyter, så troverdigheten er lik null. 

 

Uansett, siden dette var etter jaktstart sjekket heldigvis politiet opp litt før full SWAT uttrykning og kontaktet bla ettersøksringen hvor jeg ble klar over det. 

Har tenkt at det virker litt mot sin hensikt på sikt å informere politi om lovlig virksomhet, plutselig forventer de at de blir informert hele tiden, men vurderer nå å ta en telefon å forklare litt rundt hva vi driver med og hvor. 

 

 

Noen med erfaring rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør det sånn delvis - våpenkontor og lokal lensmann, og til en viss grad teknisk etat, er kjent med hva vi driver med, og de har godkjent sikkerheten opp mot skytebaneforskriften - men vi avklarer ikke skyting for hver gang, om vi bare er noen få som skal skyte. Har vi stevner eller større samlinger så melder vi inn skriftlig.

Men det er våpenkontoret vi har kontakt med, så jeg forventer ikke at de skal få det med seg dersom noen ringer inn og feil mann er på vakt. Jeg vet om politi som har rykket ut til en >100 år gammel, og faktisk svært aktiv DFS-bane, fordi folk ringte inn og hørte skudd...

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uorganisert skyting med grunneiers tillatelse må ikke varsles til politiet. Derimot, er det smart å gjøre det nettopp med tanke på eventuelle henvendelser fra turgåere el.l. som varsler politiet om skyting. Jeg skyter i jaktterrenget vi disponerer med grunneiers tillatelse. Har tidligere varslet lensmann om dette, og fikk til svar at de satte pris på å bli informert, men at jeg egentlig ikke pliktet å informere. Hvis skytingen foregår i et område folk kan høre deg, ville jeg varslet uansett. Duejegere her jeg bor har begynt å skjønne nytten av å varsle politiet om jakt på jorder i nærheten av bebyggelse. Da ligger informasjonen jegeren har meddelt som aktivt i politiets oppdragslogg og henvendelser fra publikum fører ikke til utrykninger til aktuelt område.

Link to comment
Share on other sites

Tveegget sverd, så må være litt forsiktig med hva man sier man gjør. For eksempel greit å si man skyter på eiendommen, men man skal passe seg for å nevne ordet skytebane eller skytefelt. Men det er dere sikkert klar over, vet bare om noen som sa til lensmann at de skulle anlegge skytebane på jordet...ble ikke helt ok mottatt.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, msteiro skrev:

Tveegget sverd, så må være litt forsiktig med hva man sier man gjør. For eksempel greit å si man skyter på eiendommen, men man skal passe seg for å nevne ordet skytebane eller skytefelt. Men det er dere sikkert klar over, vet bare om noen som sa til lensmann at de skulle anlegge skytebane på jordet...ble ikke helt ok mottatt.

Det er riktig, det er en vesentlig forskjell på en anlagt skytebane og det å skyte på jordet.

 

Hvis skytinga bærer preg av organisering blir det ansett som skytebane, og den skal godkjennes av politiet.

 

Er det snakk om sporadisk skyting på egen eiendom er det ingen skytebane og trenger da heller ingen godkjenning. Og selv om kravene til banesikkerhet da teknisk sett heller ikke gjelder, skal det jo foregå på en sikker måte. Her er det "på eget ansvar" som gjelder - skjer det et uhell er det den som drar i avtrekkeren som må svare for det.

Link to comment
Share on other sites

En digresjon men relevant. Bestefatter'n pleide å dra av et skudd eller to bak låven med jevne mellomrom. Da jeg spurte hvorfor så svarte han at det var fordi naboene ikke skulle bli skuddredd. Nå, 30 år senere, så ser jeg at han hadde et poeng. Folk er ikke lenger vant til å høre lyden av skudd og assosierer det med ulovlig aktivitet. Jeg ville nok heller ha fulgt bestefattern's oppskrift og dressert turgåerne istedenfor å få tillatelse fra politimyndighet. Dette fordi den enkleste utveien for politiet vil være å si at såfremt "skytebanen" ikke tilfredsstiller skytebaneforskriften så vil skyting som foregår under noenlunde organisert form være ulovlig. I så tilfelle så er det kroken på døra.

 

Begynn med litt leirdueskyting på typiske turdager og jobb dere opp derfra. Dette er en aktivitet dere lett kan gjennomføre uten at politiet vil kunne komme noen vei med innsigelser. Etterhvert vil turgåerne bli lei av å ringe politiet og politiet vil bli ennå mer lei av å rykke ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er det viktig å huske på også, at politiet generelt er ikke ute etter å ta alle som skyter på jordet sitt. De er opptatt av at alle skal føle seg trygge. Og når folk ringer og hevder at de føler seg utrygge som følge av skyting, har politiet for så vidt en plikt til å ta meldinga på alvor, selv om det er åpenbar bambus.

 

Men er det lovlig så er det lovlig. Det kan ingen ta fra deg.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Politiet kan forlange at organisert skyting skal foregå på godkjent bane. Altså blir ikke rigging av et privat område til skyting automatisk en "skytebane".

Dette har da vært diskutert, i minst en tråd tidligere. :) Selvfølgelig kan politiet kreve at organisert trening, skal foregå på godkjent bane. Eierforhold, er da uten betydning. Men rigges det for mye på "privat" bane (samt noe andre forhold), så kan de også forby skyting der, intill banne er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at en grunneier som skyter på sin egen eiendom plutselig skyter på bane dersom han skyter på flere avstanderO.o

 

 

...........

Vi har tidligere brukt å sette opp metallsilhuettfigurer på avstander fra 200 til 600 meter (i min utmark) og skjøt på de i forkant av jakten/jakttiden. Ved henvendelse til lensmannen den gangen - for å avklare nettopp dette med lovlighet - fikk jeg til svar at det ikke var noe krav til godkjenning for denslags.

For de som tenker på å kanskje lage til en skytebane som i etterkant skal eventuelt søkes godkjenning på så kan det være nyttig å lese dette.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...