Jump to content

Identifisere Mauser-modell


Longshot

Recommended Posts

Jeg har overtatt en gammel Mauser som er merket med K.Art. Den var i sin tid ombygd fra (originalt?) 7,92 til 7,62 x 51 (på våpenkortet står det 308 win.)

 

Hvordan skal jeg finne ut nøyaktig hvilken Mauser-modell dette er? Jeg har lyst til å kjøpe en mer moderne stokk til den, nemlig denne:  https://www.brownells.no/MAUSER-K-98-ARCHANGEL-PRECISION-STOCK-Archangel-Mauser-K-98-Precision-Stock-Black-with-10rd-Mag-PRO-MAG-Adjustable-Polymer-687000096

 

Men våger ikke å bestille den før jeg er sikker på at den kommer til å passe våpenet. 

 

Noen som kan berolige meg med "løp og kjøp" her, eller er det for usikker identifisering av modellen? Originale serienr. er fjernet/streket over og det er ingen andre synlig merking enn nåværende serienr. og k.art. 

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra kyndige Mauser-folk der ute. :) 

Link to comment
Share on other sites

Alle ombygde våpen til forsvaret er basert på k98. Så vidt jeg husker er Norsk betegnelse k98 F1.

Ser du det som jegermeisteren nevner på toppen av låskasseringen så er det produsentkode og årstall. Videre er nesten alle deler merket med et Waffenamtmerke som identifiserer den inspektøren som har godkjent delen. Dette er en tysk ørn med et nummer under. Det er ikke stort, og du bør bruke lupe for å se nummeret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Har dessverre ikke lupe for hånden så jeg får ikke sett hva som evt. står under den tyske ørna. Jeg trodde nesten at det var et hakekors under den, men det er umulig å se. 

 

I tillegg er det stemplet noe på toppen som dessverre ligger delvis skult under det fremste kikkertfestet.

 

Samt det som står på siden, som jeg har vedlagt bilde av: G wz. 29/40

20171014_100619.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har en "polsk" mauser, den er kjent som det som står på sidemerkinga, "29/40".

 

Dette er M98, produsert på det polske forsvarets våpenfabrikk i Radom, under overoppsyn av tyskere fra Steyr-fabrikken.

 

Polakkene hadde sin egen versjon av M/98, kalt "G 29". Da tyskerne overfalt Polen, overtok de våpenfabrikken helt uskadd, med masse deler for G29. Av disse delene, og evt. noen nyproduserte, der polakkene hadde gjort endringer, laget de versjonen "G 29/40" (40, fordi modellen ble godkjent i 1940). Min oppbygde M/98 i 308 Norma Magnum har en tilsvarende historie, den ble laget på samme måte på BRNO-fabrikken, modellen kalles 1908/34.

 

Som du ser i videoen under, hadde G29/40 en spesiell merking på kolben, med bokstav H, L eller M. Dette fordi tyskerne hadde mistro til polsk kvalitet, og derfor, stort sett, fordelte disse våpnene til Luftwaffe (L) og marinen (M), en del gikk til vanlige hæravdelinger (H).

 

Etter som Kongsberg har bygget den om til Forsvaret (sikker på at den er i 7,62x51 Nato/308 W?), er den funnet å være god nok.

 

En annen ting er hvorvidt det svarer seg å bygge om en standard M98-kasse med tommelutsparing, hvertfall hvis man vil ha gode samlinger på 800 meters avstand. Noen mener det er å sminke en gris.

 

Edit.: Jeg spør om du er sikker på kaliberet, men det er egnetlig unødvendig. Våpnene til kystartielleriet (K.ART), beholdt, for det meste, det originale kaliberet, 7,92x57. Så vidt jeg kan se av bildet ditt, har dette våpenet IKKE den halvmåneformede utsparingen i fremre låskassebro, for å kunne bruke ladeskinne med 7,62x63/30-06-patroner. Våpnet ditt har nok fått skiftet pipe til 308 W etter at det ble solgt fra Forsvaret, se om det er diverse tyske/polske stempler på pipa, eller ikke.

 

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne låskassen er produsert som wz-29 før okkupasjonen og senere omgjort/om-merket til G29/40. Derfor overstrykningen av wz og bokstaven G og  tallet 40 påført med annet stempel.

 

Wz-29 ble av tyskerne brukt i mindre viktig områder, som feks av mannskaper på kystfort i Norge, og ble gitt betegnelsen G298(p).

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er rett som Chiefen skriver, modellen het wz29, ikke G29, som jeg skrev.

 

Som nevnt ble modellen fordelt til "mindre viktige" avdelinger, dette var fordi tyskere var skeptiske til polske produkter (omtrent som at "forbrukermakten" i dag tror to like produkter blir forskjellige, alt etter hvilket produktnavn som klistres på), ikke fordi våpnene var dårlige.

 

"Ombygging av M98" har vi masse tråder om, og noen av oss har brukt tid og penger på slike prosjekter. En del jaktpiper ble laget med samme avtrapping som originale M98-piper, for å passe i skjeftene, uten å frese ut løpskanalen, Hvilke dimensjoner har pipa på våpenet ditt?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

Edit.: Jeg spør om du er sikker på kaliberet, men det er egnetlig unødvendig. Våpnene til kystartielleriet (K.ART), beholdt, for det meste, det originale kaliberet, 7,92x57. Så vidt jeg kan se av bildet ditt, har dette våpenet IKKE den halvmåneformede utsparingen i fremre låskassebro, for å kunne bruke ladeskinne med 7,62x63/30-06-patroner. Våpnet ditt har nok fått skiftet pipe til 308 W etter at det ble solgt fra Forsvaret, se om det er diverse tyske/polske stempler på pipa, eller ikke.

 

Når det gjelder kaliberet tok jeg med våpenet til børsemaker for å undersøke dette før jeg sendte inn salgspapirene til politiet. Han prøvde med flere ulike patroner i kammeret og konkluderte med at det er kaliber 7,62x51/308 win. Men akkurat når våpenet fikk ny pipe vet jeg dessverre ikke. 

Magasinet er flere millimeter lengre enn 308-patronene, så det er åpenbart at det opprinnelig har vært laget for annen ammunisjon. 

 

2 hours ago, Jegermeistern said:

Hvilke dimensjoner har pipa på våpenet ditt?

 

Skal prøve å få tatt mål senere. Skal selve kammeret inkluderes i pipelengden?

Link to comment
Share on other sites

Kystartilleriet brukte mausere som var ombygd til 7,62x63, dersom denne ikke har utsparing i låskassehalsen og er i 7,62x51må den være bygd om senere. Stemplene på pipen vil fortelle det. De som ble ombygget ble merket med 7,62 bakerst på venstre side av løpet.

Marinen fikk ikke bygd om sine mausere men kan ha bygd om noen få. Jeg tror det bare var skarpskyttergevær M59 som fikk skiftet løp til 7,62x51.

Etter de ble solgt har det vært mange varianter bygd av lokale børsemakere og hobbysmeder.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen flere bilder. Måtte skru av kikkerten og det fremste festet for å kunne ta bilde av stempelet som var under der. 

Pipelengde er ca. 60 cm med kammeret. Diameter på pipa er ca. 17,5 mm. Diameter på kammeret ca. 28 mm. 

 

Som dere ser av bildene er stemplene ekstremt små, men jeg klarer ikke å finne noe stempel med 7,62 der. 

20171014_200820.jpg

20171014_200916.jpg

 

20171014_201457.jpg

20171014_2011181.jpg

Edited by Longshot
Sensurert serienr.
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Mas-36 skrev:

Nei. Kystartilleriet bygget ikke om til 7,62 men beholdt det orginale 7,92 kaliberet. Så denne er nok pipet om privat etter at forsvaret faset de ut.

Her tar du feil. Kystartilleriet brukte 7,62x63 som var ombygd ved Kongsberg. Så vidt jeg vet var det kun KNM som beholdt 8x57.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er produsert i Radom i 1939, og var sannsynligvis ferdigprodusert før tyskernes overfall på Polen. Det har den polske "hvite ørna" på låskassebrua, og tallet "600" (den midtre nullen er boret bort) viser at det har hatt ei pipelengde på 600 millimeter, dvs. det har vært et komplett våpen. "F. B." står vel for fabrikknavnet på polsk, noen som kan oversette?

 

Som Per-S skriver, det har også ei anna lita ørn på sida, polsk? Det har tre Waffenamt-stempler, WaA625 og, så vidt jeg kan se, WaA624, det tredje er uklart. Dette er, sannsynligvis "ekstra numre" til kontrollørene ved Steyr-fabrikken, den hadde WaA623. Det var jo folk fra Steyr som ble "sjefer" i Radom da tyskerne overtok.

 

Utsparingen i skjeftet for dioptersikte ser ut til å passe til Hauge-sikter, men skruehullene er ikke de samme som Hauge brukte i min tid, det var samme huller som til de gamle Kongsberg-siktene til Krag. Det er jo mulig Hauge leverte sikter med forskjellige skruehull, slik at siktene kunne monteres uten å bore nye hull, dersom man skiftet fra andre typer diopter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jegermeistern said:

Som Per-S skriver, det har også ei anna lita ørn på sida, polsk?

Ørna på siden ligner ikke den på toppen, ser mer ut som ei tysk ørn? Det er "noe" under den, jeg ville ha tippet på et overstemplet hakekors, men det kan jo være noe annet... Veldig smått ihvertfall. 

Det er en liten d ved denne ørna, under K.art. nr. Er denne original fra fabrikken eller stammer den fra ombyggingen?

Edited by Longshot
Tilføyelse
Link to comment
Share on other sites

Etter en uheldig episode med AG3 i ungdommens HV ble disse trukket inn. Til erstatning for AG'ene ble det satt sammen og utlevert noen M98K med nytt løp i 7,62NATO (308). Jeg hadde noen slike UHV som FI engang på øvelse og ble ganske sjokkert når de stilte med Mausere i NATO.

Link to comment
Share on other sites

FB står for "fabryka broni", våpenfabrikk. FB Radom er bare Radom våpenfabrikk, slik som KVF i Norge.

 

Radom finnes enda i dag og fikk nettopp en kontrakt om å levere nye rifler, karabiner, og lett-MGer til det polske forsvaret i form av Radom MSBS Grot (Modułowy System Broni Strzeleckiej = modulært våpensystem, riflen kan bytte uppere, lowere, piper, og sluttstykker for forskjellige konfigurasjoner, bl.a. rifle, lett-MG, karabin, bullpup-karabin osv)

 

msbs-01.jpg

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På 14.10.2017 den 21.14, Longshot skrev:

 

Kan nok stemme. Akkurat dette våpenet skal ha tilhørt OL-vinneren Willy Røgeberg: https://no.wikipedia.org/wiki/Willy_Røgeberg

Har våpenet Vært eid av røgeberg så er det neppe bygd om til 7,62 Nato av forsvaret. ..

For da har forsvaret avhendet dette før 1969. Våpenet har neppe Vært bygd om til 7,62x63 heller da utfresingen på broa mangler.

Link to comment
Share on other sites

På 15.10.2017 den 0.54, Torf skrev:

Etter en uheldig episode med AG3 i ungdommens HV ble disse trukket inn. Til erstatning for AG'ene ble det satt sammen og utlevert noen M98K med nytt løp i 7,62NATO (308). Jeg hadde noen slike UHV som FI engang på øvelse og ble ganske sjokkert når de stilte med Mausere i NATO.

Det må ha Vært I en periode på 80 tallet? , da hvu iallefall hadde m98k_f1 i 7,62x63 fra 1990 og fram til våpna ble bytta ut med ag3 rundt 1995-96.

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...