Jump to content

Langholdsrifle, mest bang for the bucks?


Skaubjønn

Recommended Posts

Godt spørsmål, Chiefen.

 

På NM Rifle (NSF) skjøt jeg ved siden av Tore Hartz på 50 m liggende, Veteran 70. Mange av skytterne skjøt med diverse match-våpen, deriblant Bleiker og Grüning & Elminger, men Tore, som sikkert har diverse match-våpen i skapet, skjøt med sin vanlige STR 200, med det vanlige tre-skjeftet - og vant.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Torf skrev:

Det er ingen som disser STR's fortreffelighet i Norge.

 

Men hva skal en stakkar gjøre hvis han skyter bedre med ei annen rifle?

Hvis en ikke skal skyte DFS, er vel svaret enkelt. Kjøpe den en skyter best med.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som ikke går å endre på? Ei rifle kan jo kuttes og balanseres, og man kan sette på nesten alt mulig som ligner en stokk. Jeg klarer ikke å se at en STR skulle være verre enn andre. Om noe så burde den faktisk være enklere å jobbe med siden den ikke har underbeslag.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men hva skal en stakkar gjøre hvis han skyter bedre med ei annen rifle?

Kjøpe ei anna rifle. Men vi snakker ikke om Harald Stenvåg og Odd Arne Brekne her - vi snakker om folk som er relativt nye til skyting - iallefall i en mengde- og konkurransesammenheng. Vi snakker heller ikke om silhuett og viltmålskyting, frihåndsskyting der perfekt balanse er viktig - uansett hvor godt du liker det.  For disse "tenker å begynne med langholdsskyting" så er det liggende med tofot som gjelder i lang tid. Sittende/ knestående og kanskje noe barrikadeskyting - stående frihånd er bare ikke aktuelt. Fuck balanse ;)

 

Det disse folkene trenger ei rifle som er enkel å holde på med, som "alle" kan fikse, som ikke har barnesykdommer, som alle vet hvor en får tak i utstyr og deler til, og ikke minst som det er enkelt å få tak i ammo til. Dette er ikke dedikerte skyttere, det er ofte folk som forteller at "jeg har ikke skutt på 3-4 måneder fordi kikkertringene jg kjøpte ikke passer", eller "kan ikke skyte på treninga om 14 dager, siden jeg ikke har ammo". Fokus må være på ei rifle og et "system", som er uten terskler og dørstokkmiler - jeg grøsser bare jeg tenker på hvor mye noen klarer å balle til å skru på ei picatinnyskinne selv. I prinsipp så er dette voksne folk som skal lære det rekruttene i DFS lærer, ligge og skyte, og ta gode avtrekk - de syns bare det er artigere å gjøre det ute i skogen på langt hold.

 

Sitat

Jeg er på tredje forsøket nå...

Låskassa er for tung Torf - jeg tror ikke det der går, antar du skal skyte stående med lang arm - Saueren er bare ikke egnet til det. Men det er ikke viltmål eller langhold stående vi snakker om her.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, M67 skrev:

Låskassa er for tung Torf

Plukker du av tilsvarende deler på ei rifle med lang kasse i stål (låsekasse, underbeslag, magasin, avtrekk og sluttstykke), så veier de omtrent det samme som på en STR. Jeg tror problemet ligger en annen plass9_9

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67:

Jada, STR er og bør være førstevalg for nybegynnere. 

Men, nå er jo dette engang et diskusjonsforum. Og langhold kan jo være så mangt, ikke bare skyting med anlegg.

 

Bly:

Problemet er maks vekt. Jeg vil helst ha litt "praktiske" rifler som helst veier under 5kg. Er nok ganske mye påvirket av forrige generasjons militære skarpskytterrifler som feks Remington M40/M40A1/Steyr SSG69.  

 

Jeg viste et bilde av 1900 Sporter tidligere i tråden. Den låskassa veier under halvparten av STR. I tillegg har den sylindrisk 22mm, 67cm  pipe. Det gir den rifla en fantastisk fin balanse. Jeg har også fått tak i en Winchester M70 SPR med McMillan-skjefte i 308. Jeg skal sette inn ei ny pipe i den med noe tilsvarende pipeprofil som 1900 Sporteren for å lage noe bombestikkert jeg kan drasse med på jakt.  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Problemet er maks vekt. Jeg vil helst ha litt "praktiske" rifler som helst veier under 5kg

Da har du forlatt langholds/PRS segmentet for flere kilogram siden :winke1:, men jeg er enig i at utstyret for blir alt for tungt. Jeg er litt spent på om Q "The Fix" har klart å lage noe som er fornuftig? Den kommer selvfølgelig i feil kaliber. 

 

1 time siden, Torf skrev:

Jeg viste et bilde av 1900 Sporter tidligere i tråden. Den låskassa veier under halvparten av STR.

Hva er den laget av? Luft? Den kan umulig være "stiv" nok dersom den er slanket ned så til de grader?

Jeg har prøvd en som lignet i 30-06. Husker ikke om det var en "sporter". Jeg kan ikke si at det slo meg at den skulle være spesielt lett eller bedre balansert enn en hvilken som helst annen tilsvarende rifle. Den hadde fin sluttstykke gange, som kanskje var det eneste jeg bet meg merke i.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er den laget av? Luft? Den kan umulig være "stiv" nok dersom den er slanket ned så til de grader?

Låskassa på en CG1900 er det tatt godt ut av på alle sider, så du kan vel si at det er mye luft ja. CG1900 er ei smooth rifle, og ikke ueffen som jaktrifle. Å tilpasse en til langholdsskyting tror jeg neppe kan lønne seg - men vil en ha rifle til frihåndsskyting så er den nok et godt valg, med silkeglatt sluttstykkegange, og mange av stokkene fra den tida er helt ok til sånn skyting.

Jeg mener å ha hørt at den har lang låsetid? Men siden Torf nevner den så her den kanskje ikke det likevel? Det er ikke noe jeg ville vektlagt til LH-skyting (jeg har skutt tier på UNL-skiva med et halvsekunds etterbrenner), men dersom mye stående er på programmet, så betyr det noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man kan nesten mistenke at han er sponset av Rema1000. Men han har jo rett, det enkle er ofte det beste. Og jeg mistenker at han uttaler seg litt av egeninteresse, de som begynner med en STR og en kasse ammo trenger ikke hjelp av ham på banen :P

 

Den enkle sannheten om skyting er at en god skytter med et dårlig våpen slår en dårlig skytter med et godt. Og det tar tid og ammo å bli en god skytter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

M67, tenkte bare å bruke anledningen til å gi deg skryt over hvor gode svar du gir her inne. Du er flink til å se andres behov og svarer åpent, men fortsatt korrekt og presist. Klapp på skuldra! 

Takk!

 

Sitat

Og jeg mistenker at han uttaler seg litt av egeninteresse, de som begynner med en STR og en kasse ammo trenger ikke hjelp av ham på banen :P

Det er ikke tull i det hele tatt! Det er strengt tatt helt og fullstendig sant.

 

Når folk kommer på trening med utstyr som virker, og som er egnet, så får jeg og de andre litt erfarne i langt større grad skyte i fred ;) enn når de kommer med helt eller delvis uegnet utstyr som de er anbefalt av en en eller annen som ikke vet hva vi driver med. Og følgelig må ha hjelp på banen.

På langhold er dette ikke ille egentlig, men jeg tør knapt å annonsere at jeg åpner 100 eller 200m banen, for sannsynligheten for at man ender opp som barnevakt for noen, gjerne med ei nyinnkjøpt rifle med et eller annet feil montert, er langt større enn at man får trene i fred. Istedenfor å bli helt GGG og bare holde kjeft og skyte alene, så prøver jeg å drive propaganda her.

Det er også mye artigere å se folk mestre skytinga enn at de strever med suboptimalt utstyr. Det er like frustrerende for meg som spotter som for skytteren at han bommer og bommer, og det er gøy når folk treffer.

 

Bottom line er jo at for hver fornuftig fyr som jeg klarer å verve og utstyre med brukbart utstyr så han holder på, og fortsetter, jo enklere og bedre får jeg det selv.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når det er så mange kloke hoder i sving, tillater jeg meg et spørsmål jeg ikke har funnet svar på selv. Er SSG3000 og STR identiske i en slik grad at man kan bruke pipe, magasin, deler generelt om hverandre?

Det er svart på 100 000 ganger. JA!

 

Stokkene er jo forskjellige. STR 200 stokkene har utviklet seg endel men er i pirinsippet like som de var før, SSG 3000 begynte med en svart trestokk likens som STR 200, fikk så McMillan glassfiberstokk, så kom "Patrol" som har en støpt plaststokk, og "Target" (tror jeg) som har en plastbelagt trestokk.

Det fins i hovedsak 3 "versjoner" av kassene, dersom man ser bort fra antall og mønster på noen få skruehull oppå - som såvidt jeg forstår kommer og går litt. Jeg har en kasse fra 90 tallet med samme mønster, som passer under USO picatinnyskinna bla. og en fra 2016 likens - og så har jeg to fra 2010-ish, som ikke har det. Dette er to bittesmå skruehull.

Det er STR 200, som før hadde gravering "Sauer 200 STR", som har blitt "SIG 200 STR", og SSG 3000, som har gravering "SSG 3000". Dette er låskassehuset. De er ellers 100% identiske, og ALLE andre deler er enten identiske eller utbyttbare. Den eneste delen som ikke er identisk, er pipa - SSG 3000 kommer og har kommet med diverse pipekonfigurasjoner og lengder, alle i 308, men noen lengre enn de andre, og med forskjellige flammedempere.

I nyere tid er det innført en ny SSG 3000 kasse, som har integrert, altså frest av samme stykket, flat picatinnyskinne oppå kassa. Bortsett fra det er alt annet identisk. Opprinnelig hørte denne kassa til "Patrol" modellen, men nå selges de visst om hverandre. Det er også noen små forandringer på McMillan sin stokk i det siste - bla. med Picatinny under foran istf. UIT skinne. Det er nok billigere, men et klart tilbakesteg.

 

Jeg har skutt med alle versjonene, hatt alle på arbeidsbenken min, byttet deler om hverandre (ikke alle rett nok) på alle.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

De er jo ikke helt identisk. På den ene er det stemplet inn 200 STR og på den andre SSG 3000 :lol:

Men på alvor, så har vel den "nye amerikanske" SSG 3000 modellen fått ei "innebygd" picatinny skinne. Kan du velge ville jeg kjøpt den.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Bly skrev:

. Kan du velge ville jeg kjøpt den.

Egentlig ikke. Du er for det første stuck med ei flat picatinnyskinne og bare det. for det andre kommer denne kassa egentlig bare med en heller kjip støpt plaststokk. Den er egentlig OK, men "alle" ser ut til å bytte den. Og så kommer rifla med et, til langholdsskyting, nokså idiotisk, kort 308-løp. Med enda mer idiotiske tommegjenger og tilsvarende ubrukelig flammedemper.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle stokkene til STR/SSG er kjip! Flat picatinny er det eneste jeg hadde valgt i dag om jeg hadde startet på ny. Rett og slett pga. at Spur lager den tilten du trenger, og skal du bytte mellom kikkerter er det ikke alle sikter som "liker" like mye tilt. Jeg har 10 mil på alle skinnen mine og når jeg setter på en Zeiss så er det helt på kanten av hva som går.

7 minutter siden, M67 skrev:

Og så kommer rifla med et, til langholdsskyting, nokså idiotisk, kort 308-løp. Med enda mer idiotiske tommegjenger og tilsvarende ubrukelig flammedemper.

Har du ikke et .308 løp selv? Det er vel bare å stikke det i en skuff og kjøpe et i 6,5. Skal man kanskje en gang "tippe" noe stort som en elg eller lignende kan man få bruk for det, eller til SUB eller egentlig hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du ikke et .308 løp selv? Det er vel bare å stikke det i en skuff og kjøpe et i 6,5. Skal man kanskje en gang "tippe" noe stort som en elg eller lignende kan man få bruk for det, eller til SUB eller egentlig hva som helst.

To ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har SSG3000 med flat integrert skinne. Jeg foretrekker 0 tilt med nullstilt kikkert parallelt med kjernelinje. Da kan man vri/skjevstille kikkerten i ringene for å legge enn cast off i skjeftet. Forutsetningen er selvfølgelig at kikkerten har stort nok justetingsområde i høyde fra senter til å takle alle relevante avstander.

 

Org plastskjeftet til SSG3000 har integrert beddeblokk i alu og mye bedre toleranser enn McMillan. Hadde org skjeftet passet meg hadde jeg aldri skiftet.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Org plastskjeftet til SSG3000 har integrert beddeblokk i alu og mye bedre toleranser enn McMillan

Og dette skjeftet har du skrudd løs fra rifla og undersøkt? Tror ikke vi kan snakke om samme skjefte - altså Patrol-stokken? De har en forsterkingsskinne i framskjeftet. Et jeg har sett hadde så dårlig pasning at pipa tok nedi fremst - avstanden mellom pipa og stokken varierte proporsjonalt med tiltrekkingsmomentet på fremre skrue på det jeg hadde... Men skjøt gjorde rifla, så presist at. Fikk meg til å tvile seriøst på all moment-voodooen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja, den billigste stokken er den beste.. Hel ved alu inne i skjeftet fra skjefteskruen bak til til tuppen på forskjeftet. Det er bare høydejusteringen bak som er jalla. Hadde jeg beholdt skjeftet hadde jeg hellimt kinnkappa i nedre stilling for å styrke skjeftet der og bruk en annen enkel kolbeforhøyer. Fra bakre skjefteskrue or forover var det bunnsolid og blytungt, over 2kg. Hvis jeg ikke husker feil balanserte skjeftet på magasinutløseren.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hel ved alu inne i skjeftet fra skjefteskruen bak til til tuppen på forskjeftet

Det er nok aluminium inni - ellers hadde det jo vært helt bøyelig, men på de 3 jeg har sett så ligger låskassa på støpt, myk plast, og det er ialefall ingenting som holder igjen rundt bakre låskasseskrue. Men skjeftet er helt greit prisen tatt i betraktning. At kinnstøtta faller av hele tiden er jo ikke noe pluss da.

Den beste stokken til 200STR er dessverre ikke i salg ennå, men jeg har fått inspisere den. Forhåpentligvis kommer Jet-chassiet i salg i løpet av vinteren. Det er forresten også den letteste stokken til 200STR - muligens unntatt KKC.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på at det var alu bak, men jeg kan ta feil. Det er vel en 10-12 år siden sist 8)

 

Gaffatape er din venn på kinnstøtta.. 

 

Hvis du vil se ordentlig jalla kinnstøtte skal du se McMillan skjeftet til Winchesteren min. Fy f**n for noe dritt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Den beste stokken til 200STR er dessverre ikke i salg ennå, men jeg har fått inspisere den. Forhåpentligvis kommer Jet-chassiet i salg i løpet av vinteren.

Den er jo et spennende prosjekt som "nesten" tar lengere tid enn mine selvbygde. Jeg er redd de kommer til å prise det chassiset ut av markede så det monner. Den blir nok for veldig spesielt interesserte prismessig tenker jeg. Jeg har ikke inspisert chassiset, men er litt skeptisk til den tynne profilen de velger å bruke i bak låsekassa. Ellers er den full av kreative og lure løsninger.

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Det er vel en 10-12 år siden sist

Da er det mest sannsynlig en annen stokk, som jeg ikke har sett. Den jeg snakker om var "ny" for 3-4 år siden. Tror den egentig ble laget kun for det amerikanske markedet, men noen har funnet veien hit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, aps skrev:

Jeg har STR og kasse ammo til LH... har fortsatt igjen  "noen tusen" kuler, og masse fabrikk, teori og bruk i praksis stemmer ofte ikke, men gøy er det, havnet høyt oppe i de konkurransene jeg har brukt den. 

 

Hadde den veid 4,5-5kg tror jeg den hadde blitt mer brukt. Blytunge spesialiserte langholdsrifler hae en tendens til å havne på finn.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hadde den veid 4,5-5kg tror jeg den hadde blitt mer brukt. Blytunge spesialiserte langholdsrifler hae en tendens til å havne på finn

Hvor mange blytunge AI, TRG, Sauer/SSG, R&S, Steyr, Voere, Barrett, og lignende langholdsrifle finner du egentlig på Finn? Det ligger en masse gammalt skrot der som folk kaller langholdsrifler.

Hva veier forresten G&Een til Stenvåg? Jeg gjetter minst 5.5kg? Hva veier Saueren til de fleste skytterkonger (6.99kg om noen lurer)? Hvorfor skal langholdsrifler være 4-5kg når alle stevner blir vunnet med rifler på 6-7kg?

 

Sitat

eg er redd de kommer til å prise det chassiset ut av markede så det monner. Den blir nok for veldig spesielt interesserte prismessig tenker jeg. Jeg har ikke inspisert chassiset, men er litt skeptisk til den tynne profilen de velger å bruke i bak låsekassa.

Jeg har stor tro på at den blir bra. De vet hva de driver med, og de hører på input. Og prototypen var bra, skikkelig bra. Men som du sier - jeg ser heller ikke hvordan de kan klare å selge den til en pris folk vil kjøpe den for. 20-25k gjetter jeg den blir, da kjøper jeg antakelig heller enda en Sauer med SSG-stokk.. Greit å standardisere ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

 

 

15 minutter siden, M67 skrev:

Og prototypen var bra, skikkelig bra.

Hva syntes du om "styrken"/dimensjonen til profilen som var bak hengselen? Kjentes den stiv ut eller "flekser" den? Jeg ser for meg at man skal være litt forsiktig med bakskjefte på det chassiset.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Torf skrev:

 

Hadde den veid 4,5-5kg tror jeg den hadde blitt mer brukt. Blytunge spesialiserte langholdsrifler hae en tendens til å havne på finn.

AR-10 i 6,5 og 308, ar-15 i "ymse" kalibere har tendens å bli brukt :o:P 
brukt primært Ar-15 i ymse former på alt under 5-600 meter siste årene. 

Sauern på sånne hold er jo nesten juks ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva syntes du om "styrken"/dimensjonen til profilen som var bak hengselen? Kjentes den stiv ut eller "flekser" den? Jeg ser for meg at man skal være litt forsiktig med bakskjefte på det chassiset.

Dimensjonen ser i underkant ut. Men det er ingen fleks eller slark whatsoever.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...