Jump to content

Langholdsrifle, mest bang for the bucks?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg er i tenkeboksen for ny dedikert langholdsrifle. Det lille jeg har skutt har jeg brukt min Blaser R8. Det er ikke tilfredsstillende å brenne så dyre løp som Blaser leverer på langhold, og våpenet fungerer ikke optimalt til den bruken heller. Fint jaktvåpen'!

Det har kommet mye nytt i det siste, vil gjerne at det diskuteres hva som gir mest for pengene i denne tråden. Jeg vil ikke ha kaliber .308 men kaliber 6.5, fordi 6.5 drar fra på hold ut over 500 meter. 300 win, 338 lapua osv er ikke interessant for meg, så jeg tar ikke med våpen som kun leveres i disse kalibrene. Aller helst vil jeg ha 6.5x55, fordi det er relativt rimelig med baneammo og jeg er lei av å lade... Men jeg ser at det er store prisforskjeller. Så langt jeg kan finne ut av det kommer alle rifler som selges langholdsrifler utenom Sauer 200 i Creedmoor, og ikke 6.5x55. Det er alså mulig det må bli 6.5 Creedmoor. De 3 første alternativene i lista leveres altså i 6.5x55, de andre i 6.5 Creedmoor. Jeg legger inn de alternativene jeg finner, vil gjerne ha info om pris på nye gode løp, og om det er komplisert å skifte disse for hvert alternativ. Føy til de børsene som mangler, så oppdaterer jeg første innlegg etter hvert! Alternativ 1 blir referanse for meg.

 

Det er et sprang i pris fra 11 til 30 tusen i listen under. Hvor mye må man ut med for å få noe som fungerer tilfredsstillende? Altså: Hva er beste langholdsrifle i forhold til pris? Og hvorfor?

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Det er tre hovedspørsmål du bør svare på for deg selv.

- hvilken rifle har du lyst på (ingen andre hensyn whatsoever, så hadde jeg kjøpt en Accuracy International AT i 6.5CM)

- skal du skyte mye? (6.5x55 og 200STR blir mer fornuftig jo mer du skyter - pga pris på både ammo og ikke minst piper)

- Hvor mye plager det deg å kjøpe ammo til 18,- istf. 9,-? (og igjen, hvor mye skal du skyte - om du kjøper 300 skudd, og lader 600 i året, hvor ille er det? Skyter du derimot 5000 skudd og kjøper 1000...? Da er 18 temmelig ille)

 

SSG3000 er samme som 200STR - og å kjøpe den i 6.5CM er vel noe av det mest poengløse jeg har hørt om... 6XC eller BR for å spare rekyl, OK, men et kaliber som ikke skiller seg fra 6.5x55 med annet enn dobbel pris på ammoen, Good Luck.

 

En av grunnen til at 200STR ikke synker i pris er at man som regel regner uten pipe. Det er så og si bare pipa som slites på en 200STR og den er etter min mening "verdiløs" når forrige eier har åpnet pakka. For de flestes bruk blir kassa derimot bare bedre og bedre. Den eldste min er fra 90-tallet, og du skal slite med å skille den fra den fra i fjor.

 

Ellers så har jeg kaffe ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding

hvilken jeg har lyst på? Vel, jeg har lyst på den som virker, med minst mulig fikling... Og så har jeg lyst på  den som virker bra, med lavets mulig utgifter. Samme for meg om patronen heter 6.5x55 eller 6.5 Creedmoor. Men foreløpig er det mye mye dyrere å kjøpe ferdig ammo til Creedmoor. Kan ikke tenke meg at DFS går over fra 6.5x55 til Creedmoor på de este 1000 årene (en smuuuuuule konservativ gjeng det der...). Dessuten funker 6.5x55 akkurat like godt. DFS er volumet i skyting i Norge, så  jeg tror ikke Credmoor kommer til å komme ned i samme pris som 6.5x55, uansett hvor lenge man sitter på gjerdet.

 

Det der med hvor mye jeg skal skyte er steike vanskelig å svare på. Jeg trodde jeg skulle skyte mye i år. Utrolig moro å være med å se deg treffe gongen på 1200 meters hold i kraftig vind! Det har jeg også lyst til. Men så begynte laksesesongen og jeg ble fluefiskehue... og prioriterte ned skytingen. Og så begynte jaktsesongen...Sommer og høst prioriterer jeg andre ting enn skyting. Men jeg tenker å skyte så mye jeg har tid til ut over våren. Og jeg VET at jeg skyter mer om jeg har noe som funker bra! Utrolig mye gøyere å trene på å treffe når utstyret legger til rette for at man gjør det. Jeg kommer nok aldri til å skyte 5000 skudd i året, tenker 1000 er mer realistisk.

 

Enig, idiotisk å kjøpe SSG3000 i 6.5C, når det er samme prisen som Sauer 200 i 6.5x55.

 

Tar gjerne en kaffe en dag!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Av disse er det vel kun Bergara HMR som er et alternativ som økonomisk kan nærme seg STR, men det krever vel litt hjemmelading. Ville kanskje sjekket om man kunne kamret om til 260 jeg da.

Picatinny og nye avtrekk etc finnes det "uendelig" utvalg av, så ikke noe problem der. Fordelen med den er at den kommer ferdig gjenget, og alle børsemakere har en picatinny som passer omtrent. 

Så du kan skyte riflen samme dag som du kjøper den (hvis demper er krav da).

 

Tenker i samme baner som deg, for min del klarer jeg ikke finne noe mer fornuftig enn STR, da enten med en GRS stokk eller en modifisert STR stokk hvis man vil det.

Du kan finne en brukt STR til 12-13 tusen med ekstrautstyr, selge unna alt du ikke trenger samt stokken, og kjøpe en GRS/KKC stokk, for totalt 15 kanskje.

 

At det mest økonomiske alternativet også er noe av det bedre er ikke akkurat negativt ;)

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

500skudd og en Sauer. Kjenner jeg deg rett holder det en stund, og ammoen er lett tilgjengelig.

 

IMG_6253.JPG

 

Det er de pappkassene der som gjør forskjellen. Lapua sine er i tre og inneholder 600 skudd, samme pris per smell. "Har ikke tid til å lade", "har ikke fått ladet" har ikke funnet ei ladning, wtf - og fuck it - man har et par sånne i et skap, og krafser med seg et par esker og går og skyter, ingen forberedelser utover å stå opp om morran.

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Torf. Jeg har lenge lurt på hvorfor vi ikke ser G&E og slike våpen i norsk LH-skyting. Det er mange som har langt dyrere våpen. Men hvordan vil et sånt våpen like feltmessige forhold? Å bli dratt gjennom grus, snø og lyng ei helg f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det lureste må vell være å kjøpe en 6.5 variant evt 6mm løp til R8'en som du allerede har. Selv om løpene er dyre så må det vell bli billigere en de riflene som diskuteres her. Det er nå en ivrig langholdsskyter her inne som har vist Blaserens fortreffelighet på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt 308 i rifler som har fastskrudde piper pga levetid på løp. Det går fint an å treffe på langhold med 308 også.

 

GGG matchammo med Sierrakuler skyter minst like bra som 6,5 matchammo. Selvfølgelig er ballistiske egenskaper litt dårligere men det skjer faktisk mer i gongen når man treffer med en 175gr'er.

 

Nå har det jo også kommet nye kuler i 308. Tar man den helt ut i lang kasse, lang 1-8" pipe og 198gr Warmer Flatline kuler er man supersonisk ut til ca 1700m. 800ms med bc=0,855/G7=0,430. Plugg det inn i kalkisen.. 

 

Toppen av ironi er at KV59F1 i 308 har 1-10" løp og langt nok magasin til å ta 180gr Warner Flatline. 820ms med bc=0.712/G7=0.360.. Supersonisk til ca. 1500m

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn; Ikke i magasinet. 180gr krever 1-10" riflestigning.

 

Warmer lager også 160gr som går i magasinet men krever 1-10".

 

Det lå 1000stk 198gr på finn for en liten stund siden. Vi får satse på at Jaktdepotet tar dem inn 8)

I tillegg har det også kommet andre kuler. Noslers nye 168gr Accubond long range ser fin ut.

 

Ladebenken; man får skutt mer med 308-løp. Ergo kan man også trene mer i praksis pga lavere driftskostnader.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Torf. Jeg har lenge lurt på hvorfor vi ikke ser G&E og slike våpen i norsk LH-skyting. Det er mange som har langt dyrere våpen. Men hvordan vil et sånt våpen like feltmessige forhold? Å bli dratt gjennom grus, snø og lyng ei helg f.eks.

 

K

Tja, Anschutz Fortner skiskyttere får jo kjørt seg og de har vel samme toleranser som GE og Bleiker. Jeg tror det hadde gått helt fint å bruke hiend banebørser på langhold. Det er bare at ingen hsr prøvd. Har faktisk snakket om det i NSF viltmålmiljøet at hvis noen hadde tatt et NM på elg eller jaktfelt med GE/Bleiker hadde det blitt fart i utstyrsracet.

 

Hva slags retikkel har du i Ultra Shorten, p4f?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

P4f ja.

Skiskytterrifler får stell mellom hvert renn, dvs aldri mer enn et par timer mellom.  Men eks. AI er jo egentlig laga etter samme prinsipp som Bleiker og G&E, ingen kompromisser - og de er fryktelig presise - og de har ergonomien til det de blir brukt til. Langholdsskyting - spesielt nå når PRS kommer for fullt. En GE har ikke optimal utførelse for de greiene der.

Stilleliggende LH-skyting med støtte, som ennå er det vanligste her på berget, så er det optimale ei mye tyngre rifle, med all vekta i løpet, og bred flat stokk til å ligge på.

 

 

K

IMG_6254.JPG

IMG_6261.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt med AI AT i sommer og den passet ikke meg.

 

Hvis man legger inn litt dynamisk barrikadeskyting og en standplass uten anlegg, slik jeg ser de gjør det i PRS/USA, vil det vel være behov for noe balanse i riflene. Jeg stod og veivet litt stående med AT'en men for meg er den sjanseløs mot feks Sako TRG.

 

Grunig&Elimiger Cism metallrifla er helt "ensidig" men kunne sikkert fungert i jaktfelt eller DFS klasse med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mailet Skytterlinken om picatinny med 20 MOA tilt til Sauer 200 STR. Fikk svar med en gang (på lørdagskvelden!) at det koster 1200. Jeg spurte om det må monteres av børsemaker, og fikk dette svaret:

Skinna føres inn i et trangt svalehalespor og festes i lengderetningen i
to eksisterende hull fremme på låskassen. I tillegg er det to set-skruer
bak på skinna. Skal ikke borres! Trenger ikke børsemaker!


Kurt

 

Ut fra det som har kommet frem så langt i denne tråden seiler Sauer 200 med McMillan stokk og Picatinny skinne opp som min favoritt. Har kikkert fra før (kjøpt av M67 :-)) Dette må bli bra!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, innstendig, at om du kjøper den skinna samtidig med rifla - og legger igjen 20 000-ish - så skal han sette den på på en fagmessig måte. Jeg har montert en rekke sånne, og vet hvor godt de (ikke) passer, og jeg vet også at de fleste ikke har 2.5Nm momentnøkkel - osv... Det er også flere tråder her inne om folk som ikke får dem på, eller av, osv.

 

Torf, du argumenterer for 308 pga. lavere driftskostnader i samme setning som Warner kuler? Har du drukket ;) ABLR er heller ikke billig. Etter min mening er det mye bedre å lære seg å skyte med 123gr NCC enn å banke seg sjøl med 50gr tyngre 308-kuler som også er vesentlig dyrere.

 

Ser en på "nybegynnere" til LH, som Skaubjønn strengt tatt er, så har vi her en som etter norsk std. jegernivå "kan skyte", og vel så det - men på langhold er han mer enn nok frustrert over hvor mye dårligere resultater han får når vi skyter, enten det er trening eller konkurranse - sammenlignet med de "som har holdt på en stund". Dette er noe vi ser hele tida blant folk som begynner.

Synes du det er formålstjenlig da, mhp. motivasjon, læring, alt det der - å handikappe mannen med ei rifle som beveger seg henimot dobbelt så mye under rekyl, og har minst 25-30% dårligere ytelse/ økt vindavdrift? Jeg kan koke ihop en tålig bra LH patron til 308, som fremdeles banker deg, men som ikke gir opp mer enn 5-10% ballistikk ift. kjøpings 6.5x55. Men den er altså ikke i salg, og det er INGEN egentlig gode 308-patroner - ikke på den måten 6.5x55 er i salg, slik at folk uten kontakter og nettverk faktisk FÅR kjøpt den. Og lader du så 6.5x55 til maksytelser, så har du samme gapet på nytt.


 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Amen M67. Godt skrevet, og godt beskrevet. Jeg lærte å skyte av DFS. Innendørs med enkeltskudds 22lr på Ekserserhuset i Kristiansand på slutten av 70 tallet. Pusteteknikken sitter for alltid. Jeg tar jegerprøven stående, gjør det stort sett bra på de få DFS stevnene jeg har vært med på, trives enda med åpne sikter og treffer det jeg skal på jakt. Men jeg kuker skikkelig med vind når det begynner å dra seg ut. Og er skikkelig amatør på stevner... På PRS stevne klarte jeg å skyte to gode stager, og så skru meg helt bort i veggen ut... Det blir bedre med skikkelig verktøy, og moro med mye mer rutine. Skal bli moro dette! Og jeg har da forstått såpass at 6.5x55 er Norges mest undervurderte langholdskaliber ;-)

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

M67:

 

Nei, jeg mener ikke å skyte konstant med NAB eller Warner kuler. 95% av "langhold" og "vanlig bruk" er innenfor rekkevidde til std matchkuler fra Nosler, Sierra eller Lapua. Det er de skjeldne gangene man skal over 900-1000m at dyre spesialkuler kommer inn i bildet. 168gr Accubond passer i alle rifler med kort kasse, kort magasin med 1-12" løp og den kula har bc på nesten 0.6.

 

Jeg skal svare Skaubjønn på spørsmålet om rifle senere, akkurst nå svarer jeg på en mobil.

 

Edit; nå svarte Skaubjønn akkurat når jeg skrev. Det jeg gjør er å anbefale 308 foran mindre kaliber i våpen med fastskrudd pipe. De fleste av disse riflene har gjerne kort kasse, stor magasinkapasitet, er ferdig fra fabrikk, etc. Noen av disse kan også passe den enkelte skytter bedre enn STR. Da er det greit å få 8000 skudd ut sv pipa istedet for 4000. Feks er den eneste jeg kjenner som kunne skifte pipe på Steyr SSG69 død. Da er det Østerrike neste.

 

Fikser man STR er 6,5x55 en nobrainer.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt det er en fordel,  jeg har sagt at det gir en mulighet.

 

Min innfallsvinkel til langholdskyting kommer via frihåndskyting og militær skyting med 7,62Nato, ikke fra benkeskyting. Derfor drar jeg med med av og til noen krav som STR ikke oppfyller. Jeg har har nå, og har hatt tidligere, STR/McMillan men jeg har alltid hatt rifler som har fungert bedre til min form for langholdskyting pga utforming, egenskaper og funksjonalitet.

 

Når det gjelder alternativ til STR med utskiftbare piper i 6,5x55 har jo Jakt&Friluft Schultz&Larsen Tactical. Nå fås den også med aluminium kasse og i tillegg har de fått PSE karbonskjefter som veier bare ca 1kg. Alt til under 30k. Dette smaker virkelig fugl.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Litt hypotetisk kanskje men jeg ville prøvd begge og kjøpt den som passet meg best ELLER den jeg skjøt best med. ("passer best" og "skjøt best" er av og til ikke samme utstyr..) I en overgangsperiode går det jo an å kjøpe begge for så å kvitte seg mee den "dårligste".

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ift jaktrifler nå man som en tommelfingerregel regne med 50% tap når man har gått over dørstokken til butikken. Kan bli mindre men ofte er det sånn. To rifler til 30 hver, for å se hvilken som passer..: og så ta tapet. Ikke foe meg i alle fall. Jeg kjøper ikke to nye biler, to hus, to smokinger heller. Må velge. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sauer eller S&L

S&L er fine rifler. Eller, de kan være. Mange jaktrifler i nøttetrestokker er - spesielt de gamle, men også de nye M97whatnot - veldig fine. M97 sliter under to ting, kanskje 3 - og nå kommer jeg til å fornærme noen...

 

- magasinene er "jalla", og kanskje annahvert virker ordentlig. De koster også 1000,- eller mer, så til ek PRS, der du kanskje skal ha 4 minst, så baller det på seg. Sauermagasinene koster 350,- noen ganger får man de i "pakker" - og det er vanlig å ha 8-10...

Det er to grunner til at magasinene ikke virker. Det ene er at de ER jalla, de står overhodet ikke i forhold til den fine låskassa. Det andre er at de låser i underbeslaget, og en er prisgitt at den blir skikkelig bedda. Skikkelig... for at det skal bli akkurat passe høyt hver gang. Dette bringer oss til det andre problemet med S&L. Jakt og Friluft. Beklager til de som jobber der og gjør en ordentlig jobb...

 

- Jeg har sett S&L komme fra J&F bedda i "hønskit", ei tyggegummiklyse med lim framme og bake - ubedda, eller ubedda med skiver under låskassa for å justere høyden, og i det hele tatt... Dette foregår jo i GRS-stokker, som nesten uten unntak sprekker når de ikke er badda skikkelig, i S&L sine beddeklosser. Gjort ordentlig er dette ei bra løsning, men designet krever mye uttak av stokken, og kombinasjonen av GRS-laminatet og "børsemakere" som ikke helt vet hva de gjør (av og til tror jeg de får vaskehjelpen til å bedde når børsemakeren har det for travelt)

En kamerat hadde ei sånn S&L, den har heller ikke magasiner som virker 100%, men jeg så hvordan det var "beddet", så fikk jeg sjokk, og da børsemakeren på J&F fikk se den fikk han sjokk, og gjorde det skikkelig, på garanti, selv 4-5 år etterpå. Poenget er at du bør bo nært Arendal, og være klar til å kjøre noen turer og mase om du skal ha S&L. Men fine er de - jeg har hatt en, og den ble bytta hovedsakelig pga. stokken - du får jo ikke andre stokker, og neste punkt. Piper.

 

- S&L lager, og har matchpiper, dvs. tykke piper. J&F sier de har, jeg vet fere som har bestilt "matchpipe, tykk", til LH, og så får de 60cm 18mm, litt tykt jaktløp. De skal for søren ha 21mm 70cm, men det får de ikke, selv om det blir forespeilt. Noen få har klart å få tak i dem, men hvordan vet ikke jeg...

 

Skal du ha en S&L (for de ER fine) så skal du snakke personlig med RJ, og være sikker på at det er han som gjør jobben, bedder, monterer pic. skinne, og at du faktisk får matchøp - vær klar til å vente... Men da blir det helt sikkert bra.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har så vidt skutt er par skudd med en Tactical som kom fra Villmarksbutikken med Holmbroskjefte. Det var helt grei. S&L har jo faktisk vunnet et par NM i jaktskyting i det siste. 

 

Her er an annonse fra J&F med S&L i PSE-skjefter. Disse skjeftene koster ca 700 euro fra Irland løst til S&L, Tikka T3 og Rem 700. Når jeg var i England i sommer ble disse skjeftene omtalt til å være av bedre kvalitet enn McMillan. Jeg skal ikke gå god for det for jeg har ikke tatt i eller kunnet sammenlikne PSE med mine egne McMillan-skjefter. Imidlertid utgjør vektforskjellen mellom PSE og McMillan så mye for meg at dette skal jeg se nærmere på.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=95695814

 

14_1488349691.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf, dersom de skjeftene ikke er vaporware (noe jeg sterkt mistenker) så løser de både stokkproblematikken og mye av magasin/mateproblematikken. Du har fremdeles "få det til å skje" problematikken. Den er mye større for folk som Skaubjønn enn den er for deg som lever og ånder i skyttermiljøet.

En T3 Sporter er vel ikke nevnt ennå, men ville ligget høyt på lista mi - om jeg måtte ha 6.5x55 (er vel der Skaubjønn er?) og ikke ville ha 200STR, så ville T3 sporter stått svært høyt på lista mi. Kanskje øverst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, T3 sporter er ei veldig fin rifle og bør vurderes av alle.

 

Jeg har gått i barndommen og greide ikke si nei til denne Husqvarna 1900 Sporteren i 6,5x55 i Sverige. I nystand for 7500 svenske.

 

Kristian Larsson vant NM løpende hjort dobbeltskudd i år første gangen han prøvde en lånt slik i 222 fordi rifla hans ikke var egnet. Første reaksjon da han kom ut fra standplass etter å ha skutt 96 av 100 (100 av 100 med 16 innerfemmere på løpende elgskive): "Fan i h*****e!! Den er ju målsøkande!!" .

 

170119-001.jpg 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Skaubjønn skrev:

Ift jaktrifler nå man som en tommelfingerregel regne med 50% tap når man har gått over dørstokken til butikken. Kan bli mindre men ofte er det sånn. To rifler til 30 hver, for å se hvilken som passer..: og så ta tapet. Ikke foe meg i alle fall. Jeg kjøper ikke to nye biler, to hus, to smokinger heller. Må velge. 

 

Tommelfingerregel som ikke gjelder Tikka T3, den stiger omtrent i verdi når den skal selges brukt.

 

Muligens noe litt interessant hvis man er ute etter det, vet ikke hva slags stokk det er, men såpass billig at man kan bytte løp og fortsatt ha en "fornuftig" pris.

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6155&prodid=14280

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...