Jump to content

Våpentyveri på Varhaug


DoctoRoy

Recommended Posts

Våpenskap er godt nok, i den grad noe er det. Tellesentralen til nokas var ikke "godt nok" sikra den heller, og det virka relativt tungvint å komme seg inn der. Hvis noen virkelig vil inn lar det seg gjøre. Det er bare sånn det er.

 

Når det er sagt, utgangspunktet for selvskudd bør vel være på plass. :P

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Hvilke muligheter ser man for seg for ekstra sikring ettersom våpenskap tydeligvis ikke er godt nok? Wire gjennom avtrekkerbøylene og låse fast?

Tror ikke det er mulig å sikre noe som helst 100%, mot folk som vet hva de skal stjele (eks. inbrudd i bolig og våpenskap), hvis de har kunneskap, tid og egent redskap! (Håper ikke folk her, kommer med unødige tips til kjeltringer). Selv ikke bankhvelv, er sikre uten varslings systemer og og andre hindringer.

 

Men inbruddsalarm og trådløs varsling til et seriøst vaktselskap, vil i alle fall gjøre at kjeltring pakket har begrenset tid på seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Alarm til vaktselskap? Det hjalp hvertfall ikke for Historisk Museum i Bergen:

Tja.... linken din viser til et litt spessielt tilfelle. :) (ikke lest hele artikklen)  Ikke noe våpenskap, oppsatt stillasje utvendig og vaktselskapet sjekket ikke godt nok.  :( Med stillasje utvendig, burde dette vært sjekket bedre!

 

Det er kun et Våpenrom, konstruert som en bunker, som vil forsinke kompetente folk vesentlig. Men selv det, hindrer ikke tyveri!

 

Derfor er våpenskap og trådløs alam, etter min mening den beste sikring. I området jeg bor, er det selskaper som "garanterer" sjekk, i løpet av 10 min. Selvfølgelig er ikke dette en 100% garranti. Og selv om tyvenee vet det, kan de aldri være sikre på når alarmselskapest folk kommer. Det kan ta 2  min. og det kan ta 15 min., avhengig av hvor en deres biler er i øyeblikket alarmen går. Som de fleste forstår, så blir en aldri 100% trygg for innbrudd og tyveri, selv i våpenskap. Men det gjelder å sinke pakket, samt avskrekking. 

 

Nå er det vel også et kjent problem, at museumer hadde tidligere sikret sine "skatter" dårlig.  :( Tviler på at det er hvem som helst, som forsøker seg der i dag. Håper de er bedre sikret nå.. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Ethvert hushold med respekt for seg selv burde vel inneholde all den redskap en kjeltring med god tid trenger for å komme seg inn i et hvilket som helst våpenskap. Vekterselskap er kanskje en fungerende løsning i tettbygd strøk, men det er jo ikke få våpeneiere som bor langt lenger unna en slik sentral enn ti minutter. Spørs om ikke hissige okser i hagen og irritable hunder i hus er veien å gå...

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, SofaBamse skrev:

Ethvert hushold med respekt for seg selv burde vel inneholde all den redskap en kjeltring med god tid trenger for å komme seg inn i et hvilket som helst våpenskap.

Det er jeg dypt uenig i, hvis en ser bort fra "utstyrsfrikere", og noen andre som kjøper i øst og vest, uten å ha bruk for redskapen. :) Utrolig hvor lite redskaper de fleste enebolig eiere egentlig har, der jeg har vært både privat og professjonelt.  Kanskje litt anderledes på en gård.

 

Ser bort fra det med god tid (i første setning), da en trådløs alarm IKKE gir god tid, men en uviss tid før vaktselskap annkommer. (Har en GOD tid, kan selv bankhvelv åpnes!)  Men selv med egent redskap, er det tidkrevende å åpne de fleste slike skap. Og først må de finne skapet, så eventuelt egnet redskap (håper da ikke, at idioter har plassert dette i samme rom) og tiden går. :)

 

Tettbebygd strøk! Jeg bor ikke i tettbebebyggd strøk, likevel er garantien der. :) Men det er klart, at bor en milevis fra andre naboer og bebyggde strøk, hjelper det kanskje lite med alarm. :) Okser  og hissige hunder hunder, regner jeg som en spøk. Både på grunn av det praktiske og at det er folk som håndterer begge deler.Noen trente skarpe vakthunder, hadde kanskje hjulpet noe. Men selv de kan overvinnes, hvis det er de rette folkene.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva dere mener med, "alt på internet bokstavelig"? Ganske tvetydig! :( For min egen del så leser jeg nok lite på internet, selv her på forumet. Jeg har annet å gjøre! Er nok andre her, som tilbringer MYE tid på nettet. :)

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Det betyr det samme som det gamle uttrykket: "Man skal ikke tro alt en hører". Det oppsto nok i en tid da ikke alle hadde anledning til å lære lesekunsten.

Noen snakker/skriver romslig og andre igjen snakker/skriver knapt :winke1: 

Det med tidsforbruk på internettet kan jo skyldes at noen har en livssituasjon/mobilitet som gir rikelig med tid til slike sysler.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i det hele tatt prøve å være "flinkere" enn kravet fra myndigheter og forsikringsselskap? Enhver halvkompetent kjeltring burde være i stand til å åpne et våpenskap temmelig raskt men ettersom dette er en risiko som er funnet akseptabel fra de nevnte instanser så er det godt nok for meg også.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det ingen øvre grense når det gjelder sikring, spørsmålet er vel snarere hva en ønsker å oppnå og hvorfor? I den grad jeg skulle ønske å bedre "sikkerheten" i huset ville det være av helt andre grunner enn at jeg har noen skarve våpen stående innelåst i et godkjent våpenskap. Jeg anser et potensielt tap av familiens feriebilder og gamle fotoalbum som et mye større intensiv for å installere alarm enn frykten for at mine våpen skal bli stjålet fra våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Joda - det kan jeg forstå. Det er jo de som bare har en skrotbørse på kortet kanskje ikke legger noe mer sikkerhet enn et godkjent våpenskap. Nå er det jo slik at andre har mange og i noen tilfeller både sjeldne og kostbare våpen i sitt eie og minimumskravet er det samme - for inntil 25 våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av verdien på våpnene så har en vel forsikring som dekker tyveri/tap/skade? Sjansen for at jeg faller på og ødelegger skrotbørsa under bruk er jo uendelig mye større enn at noen bryter seg inn i huset mitt og at rasket blir stjålet. Regner med at det samme gjelder for de fleste andre også.

 

En kan ha mange grunner til å bygge både våpenrom eller kjøpe dyre sikkerhetsskap for oppbevaring av våpen men ift til ditt opprinnelige spørsmål så er svaret at jo, det er helt trygt å ha våpen innelåst i våpenskap dersom en følger kravene i forskriften. Det er bare å fortsette med det.

 

16 timer siden, DoctoRoy skrev:

Er det ikke trygt å ha våpen innelåst i våpenskap dersom man følger kravene i forskriften?

 

Link to comment
Share on other sites

 

4 timer siden, jjrckd skrev:

Hvorfor i det hele tatt prøve å være "flinkere" enn kravet fra myndigheter og forsikringsselskap? Enhver halvkompetent kjeltring burde være i stand til å åpne et våpenskap temmelig raskt men ettersom dette er en risiko som er funnet akseptabel fra de nevnte instanser så er det godt nok for meg også.

 

Tja.. kan prøve å ramse opp noen årsaker til at noen velger å være "flinkere".

 

-Man har noe sjeldent. Det å skaffe tilsvarende for utbetalt forsikringspenger er bortimot umulig.

-Man har noe "custom". Det vil være svært vanskelig å anslå verdien av arbeid utført på noe. Tipper forsikringsselskapene neppe godtar betydelig verdiøkning av noe uten en takst.

-Affeksjonsverdi til våpnene

-Våpenskapet står i kjeller og man har tatt seg bryet å lese den lille skriften i forsikringspapirene som da potensielt gjelder.

-Man vet innbosum er for lav og vil ikke øke den i frykt for at kona finner ut hvor mye penger som er brukt ;)

..osv

 

Noen flere sikringstiltak koster bare en brøkdel av potensiell tapsverdi. For som du selv skriver, en halvkompetent kjeltring er nok i stand til å åpne ett våpenskap temmelig raskt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noe som både myndigheter og forsikringsselskaper syntes er godt nok sikret ved bruk av et helt vanlig FG godkjent våpenskap.

 

Jeg kan skjønne de fleste argumenter for å bygge våpenrom, installere alarmer/overvåkning eller investere i dyre våpenskap foruten dette med at en på død og liv skal være "flinkere" i å sikre våpnene enn det regelverket tilsier. Nå myndighetene har lagt lista såpass lavt må en stole på at dette er gjort med bakgrunn i en grundig vurdering på hva som er tilstrekkelig målt opp mot reelt problem og teoretisk potensiale. Hvis vi som våpeneiere skal gå ut og fronte at dagens regelverk ikke er godt nok da vi er bekymret for samfunnssikkerheten er jeg redd for at vi kun skaper problemer for oss selv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DoctoRoy said:

Det største poenget nok er å sikre at våpen ikke kommer på avveie. 

 

Jeg forstår ikke helt den store bekymringen for sivile våpen på avveie i lys av at banditter og gangstere kan kjøpe alt de måtte ha behov for på det svarte markedet, inkludert panservernraketter og håndgranater: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/03/15/195285880/beslagla-10.000-militaere-vapen-i-spania

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anonymitet/ikke ha våpnene i glaningen er nok en god beskyttelse i seg selv. Dopskallene (ref tidligere innlegg), vil mye mulig forbigå evt våpenskap dersom disse er skjult.

Dersom målrettede ("kompetente") folk bryter seg inn ene og alene for å stjele våpnene er det lite som er til hinder for dem om de kun møter ett FG godkjent våpenskap. Alarm eller ikke.

 

Forøvrig enig i at dette er en konstruert problemstilling da jaktvåpen (som utgjør hovedmengden av norske registrerte våpen) sjeldent er populære i de kriminelle miljøene.

Om kipplaufen min skulle bli stjålet vil jeg bli meget overrasket dersom jeg skulle se at den var brukt på ett væpent ran på nrk nyhetene f.eks.

 

Jaja.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, MorganKane skrev:

 

 

Tja.. kan prøve å ramse opp noen årsaker til at noen velger å være "flinkere".

 

-Man har noe sjeldent. Det å skaffe tilsvarende for utbetalt forsikringspenger er bortimot umulig.

-Man har noe "custom". Det vil være svært vanskelig å anslå verdien av arbeid utført på noe. Tipper forsikringsselskapene neppe godtar betydelig verdiøkning av noe uten en takst.

-Affeksjonsverdi til våpnene

-Våpenskapet står i kjeller og man har tatt seg bryet å lese den lille skriften i forsikringspapirene som da potensielt gjelder.

-Man vet innbosum er for lav og vil ikke øke den i frykt for at kona finner ut hvor mye penger som er brukt ;)

..osv

 

Noen flere sikringstiltak koster bare en brøkdel av potensiell tapsverdi. For som du selv skriver, en halvkompetent kjeltring er nok i stand til å åpne ett våpenskap temmelig raskt.

 

Les det overstående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...