Jump to content

Hundeloven og avliving på 1-2-3


DoctoRoy

Recommended Posts

Bare skumleste artikkelen men har den hunden som nå er dømt til døden i hodet når jeg skriver dette

 

Vanskelig å uttale seg synes jeg...det har vel ikke vært «tatt mange» hunder hittil? 

Enkelte raser er forbudt og da er det vel eierne sin skyld om de alikavel holder disse. Rett eller ei...loven er loven

Så lenge det kommer inn folk som skal bedømme hunden i saker det har skjedd ting og de mener den ikke utgjør noen fare så bør så klart ikke en hund taes ad dage. En hund bør bedømmes av kyndige og det de mener bør avgjøre

 

MEN...det er et stort MEN her... Mange hundeeiere er ikke på langt nær flinke nok til å holde sitt hundehold unna andre mennesker. Da kan det fort oppstå situasjoner som kan tolkes feil

 

Jeg synes vi som velger å ha hund skal ha vår glede av disse og ikke ta som en selvfølge at andre synes like stas om dem som oss.

Folk kan være redde, de liker kanskje ikke hunder eller rasen, de kan være allergiske!

Støtt og stadig ser jeg hundeeiere som har såpass langt bånd på hunden sin at den kan snuse og hilse på folk som passerer

Andre går med dem løse uten å ha full kontroll

Masse bikkjer «eier ikke oppdragelse» og hopper opp på folk de møter

Da er det ikke rart det kan oppstå misforståelser 

 

Jeg har selv hatt hund i all tid. Gjerne store. Nå sist to stk store schæfere. Mine hunder var «mine hunder» og de fikk ikke en gang snu på hodet og lukte på forbipasserende når vi var på tur om folk så var på to meters avstand

De kunne gå løse på tur men så fort vi så det kom møtende så var det «på plass». Bikkjene klaska inn på siden min, tispa innerst, hannen ytterst. Lekte de løse og det kom andre hunder så var det kontant reaksjon på innkalling

Jeg fikk alltid masse skryt av mine ute og folk var aldri redde. Ville folk hilse på så spurte de meg, og hundene mine måtte sitte eller ligge stille mens dette skjedde

Min hunder var tross stor kontroll svært lykkelige og sosiale og manglet aldri noe hverken av utstyr, mat, stell eller kjærlighet

 

Hvis flere brukte tid på å få noe ala slik kontroll så ville det kanskje ikke vært så mye diskusjoner rundt dette temaet

 

Jeg har som sagt alltid hatt hund selv og er ikke redd noen raser men noe av det verste jeg vet er når bikkjer flyr mot meg, valser rundt bena mine, hopper opp på meg, river i tøyet mitt og sekler på meg...ikke alltid jeg er kledd for skogen for å si det sånn

 

Har folk hunder de ikke har kontroll på så blir det fort et lekebitt, et klor ol og er den det skjer med da ikke like happy som hundeeieren så kan dette fort tolkes som «aggressivitet» «farlig ute av kontroll» osv

 

Hundeeiere har helt enkelt et ansvar med å ikke belaste andre med sitt hundehold mener nå jeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...