Jump to content

Lade 30-30.. har blitt litt i tvil..


muren

Recommended Posts

Heisann. Har en Winchester 94. 1982 modell. Kjøpte den fra første eier. han har lada med 30 Grain V.V krutt og  170 Grain Hornady kule i alle år.. leser enkelte plasser att dette er over all fornuft.. sér att ladetabellen til vihtavuori ikke går så høyt. Men ladetabellen i Ladeboka nr.6. sier 30-32 Grain med 170 grain kuler.. noen som har fornuftige svar? er det Amerikansk paranoia som sier att 27 grain er max?

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, muren skrev:

noen som har fornuftige svar? er det Amerikansk paranoia som sier att 27 grain er max?

 

Vhitavuori er ikke produsert i Amerika, men i vårt naboland Finland.

Våpen og ikke minst Win 94 i dette kaliberet er blitt produsert i meget stort ant. siden 1894. Så mange gamle våpen er i omløp og det er vel dette som ligger til grund for kruttprodusenters noe "forsiktige" oppgitte ladninger.

Jeg lader selv min .30-30 Win 94 med vv N-140 og 33 grain for 170 grs. kulene, dette er ganske mye over vv egen tabell for max i den kulevekten.

 

Antar, utifra det du skriver at det er vv N-135 krutt som er blitt brukt av første eier. Om det medfører riktighet så er 27.7 grs. max ifølge Vihtavuoris ladetabell.

 

Du må gjøre din egen vurdering, - gå ned et par Grains om du føler deg ukomfortabel med 30 Grain.

 

mvh

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du kan ta det helt med ro:

Jeg kjøpte min Winchester mod. 1894 ny i 1981, han du kjøpte den av kjøpte sin i 1982. Dette er det vi kan kalle nyproduserte mod.94. Når en mod.94 er så gammel at det bør ta hensyn til vil jeg ikke spekulere i. Vi som kjøpte Win.mod.94 den gangen var stort sett så fornuftige at vi holdt oss til kruttprodusentens tabeller, også han du kjøpte den av. Denne tabellen er fra 1995. Jeg har også en utgave 2/2002 som ikke er endret fra 1995 utgaven. En eller annen gang etter 2002 korrigerte VihtaVuori tabellen for 30-30 Winchester noe ned, jeg er rimelig sikker på at mange våpens alder og tilstand kan være hensyntatt. 

Et helt annet eksempel fra disse tabellene, 308 Winchester:

Tabell år 2002: Lapua Mega 150 grain, N-140 max.40,8 grain.

Tabell år 2017: Lapua Mega 150 grain, N-140 max.45,5 grain.

 

Ikke alt er nedgradert, men 30-30 Winchester er justert ned.

 

Jeg med flere andre her på Kammeret med "nyere" modeller fortsetter ladingen etter tidlig år 2000 tabeller.

Som "ladenerd" har jeg prøvd mye rart av kuler og krutt i mod.94, i kulevekter fra 150 - 170 grain har jeg hele tiden kommet tilbake med N-140 krutt som gir best hastighet og presisjon i mitt våpen. Jeg råder deg til ikke å "råne" for mye med farten på denne rifla, ved å holde seg litt under har du fart og kulebane nok til rådyr på 100 meter ++. 

Viht. a.JPG

Viht. c.JPG

Viht. b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Flotte greier! Jeg sjønte jo att folk har brukt slike kruttmengder frammigjennom. men etter noen salver i litt skumring begynte jeg virkelig å lure på om V.v hadde litt mening i sin reduksjon i tabellen! makan til munningsflamme da gitt!  

Finner heller ingen info om sprengt Win. 94.

Edited by muren
mer info
Link to comment
Share on other sites

FYRE FOR KRÅKENE:

Munningsflamme bør ikke bety overlading, det har med forbrenning og løpslengde å gjøre. Jeg har fått mye munningsflammer med Hodgdon H-335 i korte piper som i Mosin-Nagant m/44, 20" pipe 7,62x54R.

Winchester mod.94 i .30-30WCF, 20" pipe og Marlin mod.1895GS, 18,5" pipe i 45/70 Govt. Hodgdon H-335 og Vv-N-540 har begge levert mye blitzlys. Samtlige ladninger var under maks. Vi snakker her om karabiner med korte løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For all del ikke stapp 34 grain N-135 i hylsa og plugg i igjen med en 170 grains kule, helt suicidal er det vel ikke , men neppe sunt i lengden. Nå er nok Marlin en sterkere konstruksjon, det betyr ikke nødvendigvis at man kan høyne ladningen vesentlig av den grunn. Det har vært mye nevnt om at Win.mod.94 har en noe svak mekanisme, men sprengninger har vi sett lite til. Derimot har vi sett flere tilfeller med Krag som også ryktes om tvilsom styrke. 

Åpne sikter.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...