Jump to content

Cz 455 17 HMR: Revnet hylse og ødelagt våpen. Hva har skjedd?


Hans

Recommended Posts

Hei

 

Dagens ubehagelige overraskelse... Jeg var på fjellrypejakt med min CZ 455 17 HMR i dag. Skulle skyte, men da smalt det nesten som elgrifla og delene føyk.

 

Etter nærmere sjekk er stokken sprekt, magasinet knust og underbeslaget bøyd. Hylsa har revna rett over rimen og kula satt et par cm inn fra munningen.

 

Mitt store spørsmål blir da? Kan hylseseparasjonen gi så mye trykk i mekanismen at alt dette skjer og kula blir igjen?

 

Eller må noe ha blokkert kula på sin vei? Kula løsna lett med pussestokken og det er ikke tegn til skader i løpet.DSC_0227.JPG.2e578452c64f884414cfd7bc7b117e28.JPG

DSC_0228.JPG

DSC_0234.JPG

DSC_0232.JPG

DSC_0235.JPG

DSC_0236.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at regnet har funnet veien inn i kammeret, forbi kula og hengt som en propp i løpet på grunn av den beskjedne diameteren og vannets overflatespenning?

Jeg vet ikke, men jeg synes det høres plausibelt ut. Kom til å tenke på noen historier fra verdenskrigslitteraturen om hva som ble resultatet dersom man lot luftvernskytset stå med munningen åpen mot himmelen. Jeg husker ikke detaljer, men jeg tviler på det var helsefremmende for skytter.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Hvis dette skjedde pga overtrykk burde vel kula ha stått lenger inn i løpet. En tur gjennom QL vil nok si noe om hvor langt kula har gått før max trykk er nådd, så må en estimere hvor langt videre den vil gå uten trykk. Jeg tipper det er mer enn noen cm, men jeg må som sagt regne litt på det. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når kulen står så nær kammeret kan ikke trykket i hylsen ha vært særlig høyt. Hylsen må ha sviktet umiddelbart ved tenning slik at kruttet har brent ved lavt trykk og gassene har sluppet ned i stokken. Det skal ikke særlig høyt trykk før kulen kommer mer enn noen cm.

Regn vil ikke kunne fylle løpet når du går uten patron i kammeret og tar ladegrep. I tilegg vil nok demperen bli svært full før det kommer vann ned i løpet.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per-S skrev:

Når kulen står så nær kammeret kan ikke trykket i hylsen ha vært særlig høyt. Hylsen må ha sviktet umiddelbart ved tenning slik at kruttet har brent ved lavt trykk og gassene har sluppet ned i stokken. Det skal ikke særlig høyt trykk før kulen kommer mer enn noen cm.

Regn vil ikke kunne fylle løpet når du går uten patron i kammeret og tar ladegrep. I tilegg vil nok demperen bli svært full før det kommer vann ned i løpet.

 

Kulen sto ca 2 cm fra munningen, og løpet pekte ned i sekken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste nok ikke godt nok din beskrivelse, men så lenge kulen sitter i løpet må trykket i hylsen ha vært lavt eller veldig kortvarig. Det stemmer også med ødeleggelsen av stokken. Ut fra beskrivelse og bilder er årsaken kylsebrist. Det kan være ammunisjonsfeil eller at patronspillet er for stort slik at hylsehodet og bakerse del av hylsen ikke får tilstrekkelig støtte av kammervegg og sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Dersom kula sitter nær munningen så taler det for en svakhet i hylsa/ hylsebrist. Om en blokkering stopper kula ved munningen så er trykket så langt fra maks at kammer/ hylse tåler det - da er det løpet som får julingen, med påfølgende bul eller revne der.

Jeg støtter Per-S sin teori. Den vanligste årsaken til slike havari er egentlig bruk av feil ammunisjon, men feil på ammunisjonen forekommer jo - du bør nok ta kontak med produsent av denne. Om ikke annet så får de det inn i statistikkene sine og det teller på vekta for å gjøre tiltak som reduserer risikoen for gjentagelse.

Du bør også få en børsemaker til å se på våpenet - for stor plass til randen på patronen (patronspill) kan komme av både feil på patronen og på våpenet.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg leste nok ikke godt nok din beskrivelse, men så lenge kulen sitter i løpet må trykket i hylsen ha vært lavt eller veldig kortvarig.

Jeg tror mest på ganske høyt trykk, men at lekkasjen ut av hylsa gjorde at trykket ble kortvarig.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Utrolig sur hendelse. Glad for at det gikk så godt som det gikk. Jeg opplevde faktisk kun 2 dager (fredag den 6.) før deg våpensprengning i min 452 i .22LR med litt mer alvorlige følger.

Hei, hvordan gikk det med deg?

 

Kan du fortelle litt mer om hva som skjedde med ditt våpen?

 

Jeg har henvendt meg til Schou om saken, har du også gjort det. Disse børsene er jo så og si identiske.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kontaktet Schou/CZ eller Eley ennå, men skal gjøre det når jeg orker skrive til dem. Må til våpenkontoret og melde at rifla er ødelagt først også etter jeg har vært på kontroll.

 

 Jeg skjøt 2 skudd Eley High Velocity Tracer hvor skudd nr2 smalt noe helt uforståelig høyt. Det piper i øyrene og hånda dunker, kikker ned på våpenet, hvor begge sider av kolben har splintret og flytt til sides. Kassen revnet langs det høyre sporet for kikkertskinna, nesten rent brudd, og kassen bøyde seg utover og nedover mot høyre. Pipa er helt intakt, men fronten av sluttstykket har brukket, og utdrageren på utkastersiden har fungert som en kile mellom sluttstykket. Siden kassen bøyde seg utover og utdrageren trykket mot så har ikke sluttstykket kunne gli bakover, heldigvis for meg, da det ellers ville flydd rett i trynet på meg. Hevarmen var helt oppe, så det var ikke annet enn den utdrageren som stanset den fra å gå bak. Syns dette er en rar designdetalj, jeg skulle ikke tro at sluttstykket skulle kunne spenne og låse seg selv opp av trykket.

 

Jeg tror så langt at den første kulen kan ha stoppet rett etter kammeret, hvorpå den andre kulen traff denne, og trykket gikk bakover mot hylsebunn som revnet, trykket føyk ut i sluttstykket, og når utdrageren trykket så hardt mot kassa revnet den langs det svake punktet hvor de har frest skinna til kikkert. Disse patronene har alltid vært tunge/harde å kamre i rifla, så om den første kula var stoppet er det mulig jeg ikke merket det når jeg kamret den andre patronen.

 

Kruttgassene sev ut av hylsa som sprengte og ned i hånda, så jeg fikk en stor midlertidig sårlomme inni håndflaten. Mistet >90% følelse i langfinger og ringfinger fikk seg et brudd, samme med et ben lengre inn i hånda. Legene fjernet flere metallbiter fra såret. Bunnplaten fra magasinet (gammel type fra Brno mod 2 av stanset stål) endte opp mellom ring- og langfinger, fikk den med hjem i et glass. Lå én uke på sykehuset med to operasjoner i hånda, avsluttet intravenøs antibiotikabehandling i går kveld. Legen sier jeg har gode sjanser for at hånda kommer til å fungere greit, men det avhenger litt på om jeg unngår infeksjon/komplikasjoner når det gror. Pga. størrelsen på sårlommen vil de ikke sy, og lar såret gro fra innsiden av seg selv.

 

Alt i alt en rett og slett jævla sur, nifs, og ekkel opplevelse. Er tross alt glad for at det ikke gikk verre - sluttstykket var ikke langt fra å reise på tur. Fra nå av skal jeg aldri ha venstre hånd under magasinet slik jeg hadde nå......

 

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Det var en stund aktuelt å sende meg til plastisk på SUS, heldigvis er det flinke kirurger ved Haugesund sykehus! Var til og med en hyggelig sykepleier som hadde vært pistolskytter før i tiden, så når jeg lå på mottaket og ventet på operasjon hadde vi noe å prate om..

 

Ble litt uggen når jeg så hvor nært sluttstykket var fra å fly bakover. Pipa satt så løst at den kunne skrus rett ut når vi tok av kolben (som er i +/- 10 deler nå). Underbeslaget var bøyd skikkelig, det er tydelig at hele kassen har bøyd seg opp på midten.

 

 

20171011_203321.jpg

20171011_203344.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huff for en hendelse, det var bra det kun var hånden som fikk juling og ikke ansikt og øyne.

Jeg likte ikke utseende på bruddflaten i kassen, verken kornstruktur eller plassering. Den bør til metallurg. Det ser ut som kvalitetsfeil i stål eller herding.

Etter utseende må denne ammunisjonen ha gått på anabole steroider en stund. Selv med en kule i løpet skal det ikke bli slik av en .22.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg likte ikke utseende på bruddflaten i kassen, verken kornstruktur eller plassering. Den bør til metallurg. Det ser ut som kvalitetsfeil i stål eller herding.

Var det første jeg tenkte når jeg så bildet. Pispotstål lang vei - der er det noe galt som ikke er riktig iallefall. Bruddet ser ut som det har vært delvis brudd fra før, og strukturen ser slett ikke ut som den skal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har synes disse patronene er vel kvast ladde siden første gang jeg prøvde dem.  Jeg skal sjekke når de er fra, men det er vel 80-tallet en gang. 

Tok noen bilder av bruddet - tror forumet kødder til kvaliteten, kan laste dem opp elsewhere i originaloppløsning senere. Er langt fra en metallurg men jeg ser også at det ser helt jævlig ut....

cz1.jpg

cz2.jpg

cz3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får det ikke til å stemme selv heller. Har googlet opp og ned og i mente de siste dagene, uten å finne tilsvarende skader på et våpen i .22LR (nærmeste er .17HMR). 

 

Jeg anslår at rifla kan ha blitt skutt rundt 10.000 i mitt eie. Aner ikke hva forrige eier(e) kan ha utsatt den for. Produksjonstemplet 2003 på kassa.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Stod ingenting igjen, men pipa er full av sot etter kammeret. Fremste modul på demperen (a-tec rimfire) fløy av med kule(ne). Modulen som skrus på pipa har utvidet seg i front slik at frontmodulen har slippet taket i gjengene.

Selve bunn av hylsa var klistret opp mot støtbunn på sluttstykket, resten av hylsa er borte. Jo mer jeg kikker på restene dess mindre forstår jeg...

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Per-S,

Bortsett fra at det ser ut som materialfeil i låskassa - noe mer må ha skjedd for å ødelegge demperen. Kan lyssatsen i ei kule ha eksplodert istf å brenne? Er det nok "bang" i den? Den kunne jo ha funnet på å detonere og ødelegge kula, så den tar med seg demperen?

En detonasjon kan forklare ødeleggelsene, da må noe gi seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig, når demperen ryker er det noe alvorlig galt et eller annet sted, eneste forklaring jeg kommer på er massiv overladning. Detonasjon burde ikke kunne skje, og det skal uansett ikke gi høyere trykk ved munning ut fra enkel fysikk. Eller glemmer jeg noe?

Lyssatsen kan selvfølgelig ha smuldret opp med tiden, men ladningen er ikke veldig stor. A-Tec rimfire har vel vært brukt på 22 Hornet med godt hell, den brenner en god del mer krutt enn en 22LR selv om en regner med lyssats. Og det er mer energi i krutt enn slike satser.

Link to comment
Share on other sites

Lyssatsen kan ikke detonere, men om den smuldrer opp kan den føre til at kruttet brenner mye raskere. Kruttmengden er likevel så liten at det ikke forklarer ødeleggelsen i låskassen. Demperskaden kan ikke komme av kruttladningen i en .22 hylse, det er ikke plass til nok. Jeg tror det maks kan være plass ti ca 1,5 gr krutt i en .22 hylse.

Det som kan ha skjedd er at uforbrent krutt i demperen har blitt antent og ført til demperskaden, det er en plausibel forklaring for den delen av hendelsen, men å forklare skadene i låskasse og sluttstykke er mer vanskelig. Jeg har ikke gode forklaringer. Detonasjon er usannsynlig, da skulle kammeret være utvidet og fronten på sluttstykket noe mer deformert. Ser ved nærmere gransking at det er revet av deler på sluttstykkefronten, hvordan ser tennstempelet ut? Kan du ta bilder av sluttstykket fra siden og under?

Må tenke litt mer.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Lyssatsen i mange av patronene har smuldret/tørket opp. Som Erlend sier er de bitte små, er ikke mange grains det pulveret der. En eller to av ti patroner tenner,  et par til lyser så vidt det er synlig. Tror neppe at sporlyssatsen kan gjøre så mye med trykket..? Heller mer mot "squib" og/eller overladning kombinert med dårlig produsert kasse. 

 

Eskene har lotnummer TG32, klarer ikke finne ut hvilket år det kan være. Men tror ammoen er fra 80-tallet basert på design/tilstand på ammoen.

 

Edit: Per svarte rett før meg. Det er sannsynlig at pulveret har endt opp nedi kruttet. Disse hylsene har også en mye kraftigere tennsats enn vanlige .22, hele bunnen av hylsa er dekket med tykk rød guffe som smeller mye mer enn vanlig helmantelammo tømt for krutt og kule. Kan jo være at gammel sporlyssats blandet med krutt og hissig tennsats ikke er heldig kombo

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Selve nålenden av tennstempelet ser ut som det er i posisjonen det er i når det er spent opp. Kan ikke få sluttstykket ut av kassen, det står dønn fast, skal det ut må jeg tvinge utdragerene og de to istykkerrevne delene av sluttstykket på plass. Fra magasinåpningen i kassen ser jeg at det ene avrevne stykket av sluttstykket er en lang flis som har brutt av.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

hele bunnen av hylsa er dekket med tykk rød guffe

Kan det ha blitt for mye tennsats? Det er jo temmelig hissige greier. Den tilsettes normalt flytende i 22LR patroner svjv. Og i f.eks. spikerpistolpatroner er det bare

tennsats. Jada man har gjort mye dumt i ungdommen.

Ødeleggelsen av demperen tenkte jeg kanskje kunne være at kula var fragmentert, og traff demperen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig når en ikke kan se delene, men jeg har også vurdert om fragmentert kule kan ha revet av demperen, men det store spørsmålet er hvor energien kommer fra. Det er begrenset mengde krutt i en .22. Tennsatsen har mindre energi enn krutt. Sporlyssatsen kan ha litt mer energi, men det begrensede volumet gjør at total mengde ikke skal være nok til de skadene som er oppstått.

Er du sikker på at rester av hylse ikke er i kammeret? Veldig ofte er hylserestene nesten sveist fast til kammerveggen, og er nesten umulig å se. Skrap med et verktøy i messing, det vil ripe messinghylse men ikke stål.

Prøv om en patron går inn i kammeret, og prøv om du kan måle kammerdiameter.

Et mulig hendelsesforløp er at låskassen har hatt en sprekk som har ført til for stort patronspill. Hylsen revner da umiddelbart og kruttgassene får et mye større areal å virke på slik at all energien brukes til ødeleggelse i låskassen. Det at sluttstykket ble kilt fast av ekstraktor tyder på at trykket ikke har vært særlig høyt etter at delene sprakk, men at det meste av ødeleggelsene har kommet i det hylsen sprakk og gassen fylte rommet bak kammeret og i magasinet. Dette forklaret ikke ødelagt demper om ikke kulen og sporlyset har blitt liggende i demperen og der har tent kruttrester. 

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er tomt, får plass til patroner nedi. Men de sitter ganske løst ift. hva jeg er vant med fra håndmating tidligere. Kan det være kammeret har blitt presset utover om sin egen omkrets (dårlig forklart)? Ser ikke antydning til bul, men kammerdelen av pipa er jo sikkert 5 ganger tykkere enn diameter på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt på dette litt og finner ikke en forklaring som er god. Hvor er hylsen, bunnen og de bakerste delene blir blåst bort, men den sylindriske delen blir normalt nærmest sveist fast i kammeret dersom det er kraftig overtrykk. Når hylsen er borte tyder det på lite overtrykk. Samtidig er kammeret rommere enn tidligere, det tyder på ekstremt overtrykk. Det er ikke skuddbule i løpet, da har det ikke stått noen kule der. Dersom kulen fra forrige patron har stått i overgangskonus vil det bli overtrykk uten skuddbule, men du burde oppdage om kulen ikke kom ut, det vil oppleves som klikk. Er det noe mer du har observert som kan gi forklaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at trykket har vært nokså normalt (eller iallefall ikke høyt nok til å sprenge en låskasse som var 100% i orden), men at det har vært en materialfeil i låskassen. Når arbeidstrykket slipper ut er det voldsomt uansett, ogm kassa hadde en materialfeil som har gitt en utmattingssprekk over tid, eller en initiell sprekk, så har det ikke gått særlig energi til å revne den. Lyddemperen er fremdeles en gåte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

 

Kasse m/ sluttstykke og pipe er overlevert politiet. Jeg prøvde spørre om å få beholde kassa, da alle kan se den er totalt ubrukelig, men fikk beskjed om at det var en våpendel og måtte leveres inn for at våpenkortet kunne makuleres......

 

Per:

At kammeret oppleves løst er det sikkert bare jeg som har innbilt meg. Patronene kamrer jo på randen og det er forskjell på patroner (jeg skyter(skjøt) mest CCI og Norma 2 i denne som begge er litt trange, men sjekket med SK Match.

Kammeret var uansett tomt. Jeg fant bakdelen av hylsa, den hang på sluttstykket. Skal ta bilde i morgen. E-stempelet i bakkant er jo nesten trykket flatt så det må ha vært "litt" høyt trykk??

 

Til opplysning er hånda på bedringens vei. Såret gror fint og rent uten tegn til infeksjon eller tendenser til grovt arrvev. Langfingeren er imidlertid fortsatt uten følelse i det meste av fingeren og ringfingeren verker noe jævlig med de to bruddene. Det verste med det hele er at nerveskaden inni hånda er så strålende skapt slik at smertene fra såret inni håndflaten oppleves å komme fra midt på langefingeren. Sitter og kikker på håndflata som gjør  vondt, men smerten dunker i første del av langfingeren med følgende krampetrekninger........

 

Jeg skjøt enkeltskudd hvor jeg ladet hvert skudd for hånd, det er alltid litt ekstra motstand når jeg kamrer siden utdragerne må gli over hylsa (vanligvis smetter hylsa under og bak dem da 452 har kontrollert mating for de som ikke måtte vite det). Så dersom første skudd satt fast er det tvilsom jeg hadde reagert, siden disse Eley-patronene (og alle andre Eley-patroner jeg har) kamrer så forbanna tregt uansett. Om det er lengre kontaktflate på kula, tykkere kule, mer fett som har stivna eller wtf vet jeg neimen ikke, treige er de uansett. Er svært glad jeg ikke hadde flere skudd i det tomme magasinet som stod i, ellers ville de sikkert endt opp inni hånda, eller sprengt.......

 

Jeg har trukket kulene i flere Eley-sporlyspatroner og fellesnevner er at de alle har varierende mengder tennsats. Det er veldig mye mer enn noe annen .22 som jeg har trukket samtidig (RWS 50, RWS 100, S&B std., CCI std., CCI sub hp, TopShot, Eley sub hp, Norma 2, SK Match, og et par jeg ikke husker). Tykk, stiv, rød guffe som sikkert når 1-1,5mm opp i hylsa. Som nevnt har jeg smelt av et par slike hylser med kun tennsats før og de opplevdes som rett og slett jævlig hissige.

 

Legger ved et bilde av hva som ble gravd ut ila. den første operasjonen. Biten til høyre lå langt inni såret, biten til venstre fant jeg liggende rett der jeg stod og skjøt. Det er mulig det var den jeg nappa ut av håndflata etter det smalt, men så vidt husken stemmer var det magasinutløseren, som jeg enda ikke har funnet. Finner ikke magasinhuset, fjær, eller tilbringer heller.. får lete skikkelig en dag når hånda er bedre. Hadde vært interessant å sett hvordan magasinhuset ser ut - underbeslaget har jo utvidet seg nedover og sideveis til en diger åpning. Tror det kan ha flydd sideveis med noen av trebitene, jeg finner i alle fall ikke noe av det rett under hvor jeg stod.

 

Så som du sier Christer så må det jo ha vært en feil i kassa. Stål i et skytevåpen skal ikke se slikt ut som det gjorde, kornete og boblete.

 

Ole

20171022_191234.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Per-S/M67  Er det mulig at antenning i demperen har ført til trykkoppbygging/mottrykk bakover mot kammeret og at dette kombinert med svakheter/urenheter/tretthet i stålet har ført til at kassen revnet?Altså at trykket får lengre tid å virke mot evt svakheter,før demper sviktet og trykket ble evakuert.

 

Forøvrig god bedring til Ei tohi varjata,å får håpe at hånda blir 100% og at du ikke har fått skrekken for alt som heter skytesport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...