Jump to content

Storviltpatron for krag


Mausertrynet

Recommended Posts

Du kan bruke Lapua Mega i 155gr. Da er anslagskravet 2200 joule på 100 meter, og det er vel omtrent 660ms.

Da må du vel ha ca 730ms utgangshastighet, og det får du enkelt (om du ikke har kappet pipen) med N560, N570, N165 eller N170 - sjekk tabellen her: http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-x-55-swedish-mauser.html

 

Krag ble ladet med 3300 bar trykk og skutt millioner av skudd før man besluttet å redusere ladningen til 2800 grunnet urimelig stor slitasje.

Har du en feilfri Krag så eksploderer den ikke om du lader et og annet skudd over 2800 bar...

Link to comment
Share on other sites

Nå tøyser du fælt Wintel. Grunnen til at trykkreduksjonen ble satt var for at man skulle unngå ulykker - du vet ikke hvilket overladd skudd som vil sprenge en Krag. Så en økning i trykket er å planlegge for en ulykke. Det vil vi vel ikke råde noen til å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Tøys har man ingen vaksine mot, fint med forum som åpner for flere innspill og korrigeringer :-)

Var det flere små ulykker før trykket ble anbefalt redusert, eller ønsket man å være "føre var"?

Jeg har noen Norma sel jaktpatroner som var godkjent til Krag på 80-tallet. Disse går 4-5cm høyere på 100m enn alt annet jeg lader selv, både Lapua Scenar, 100gr, Nosler ballistic tip 100gr og Lapua Mega 155gr. De smeller mye mer og gir betydelig mer rekyl (uten at dette nødvendigvis beviser at original Krag-ammo fra 80-tallet er ladet til mer trykk enn anbefalt i dag).


I Ladeboken står det:
At vi fortsatt bruker betegnelsene 6,5 krag og 6,5 mauser har med ladningen å gjøre, siden den svakere kragen ikke bør utsettes for like høye kammertrykk som mausern. Opprinnelig var man ikke klar over dette, slik at ammunisjonen lenge var ladd til samme trykk i Norge og Sverige. Det tok lang tid før man forsto behovet for større sikkerhetsmargin i krag jørgensen geværet, men siden har skytterlagsammunisjon for krag hatt et arbeidstrykk på ca 2800 bar. CIPs standard for 6,5 mauser er på 3800 bar. Det sier seg dermed selv atr mauser ammunisjon ikke må skytes i krag jørgensen (min utheving).

Hadde det vært den sikre død å lade Krag til over 2800 bar så hadde det vel ikke tatt så veldig lang tid før man oppdaget det?

Så min påstand er at har man en Krag som er solid og ikke utskutt, rusten eller unormalt slitt så kan man FINT lade denne til å klare storviltkravet. I 67cm løp kan man oppnå 730ms utløpshastighet på en Lapua Mega 155gr uten å sprenglade, sjekk tabell og kronografer deg oppover en stige. 

Googlet og fant litt info her: 

Og det henvises til boken Norske  Militærgeværer etter 1867 her:
http://forums.gunboards.com/showthread.php?67967-Trykkskyting-Norwegian-Krag-Jørgensen-Pressures-and-Proofs

Jeg skal ordne meg snortrekk og ofre en gammel Krag, så får vi se når bolten kommer i retur :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var en svenske som drev og prøvde å sprenge gamle svenskemausere - som er betydelig mer solide enn KJ. Blant annet fikk han en til å eksplodere i fillebiter med den jaktladningen han hadde brukt til vanlig i Saueren - tror alt han hadde endra var settedybden. Dokumentert i Vapentidningen.

Ingen lader patroner som har akkurat samme trykk hver gang. En sjelden gang har jeg en patron som gir meg trykktegn i Saueren - jeg lader ikke spesielt hardt, men det skjer - hva er trykket i disse patronene? For å få litt ordentlige trykktegn må du nok ha 44-4500 bar i Saueren - dette er patroner som sikter på 3800.

Det er ingensomhelst tvil om at en kan lade storviltlovlig i KJ, spørsmålet blir mer om det er lurt. OK for å bevise at det går kanskje.

 

Trådstarter bør være klar over at marginene er små i en Krag. Den VIL gå i oppløsning ved et trykk som kanskje gir et sluttstykkehåndtak som må tvinges opp på en Tikka eller en Sauer. Når jeg ser hva som holder sluttstykket i en Sauer, Weatherby eller hva som helst moderne - så har jeg knapt lyst til å avfyre en Krag i det hele tatt.

En skal jo også ha klart for seg at det er forskjell på hva en Krag og en annen Krag tåler. Noen er laget i 1895, og noen er laget i 1922 - Forskjellen i kontroll over produksjon og metallurgi/ herding på de 25 årene er dramatisk.  Forresten var vel originalammunisjonen ei 10.1g kule i 700m/s?, senere endret til ei 9g kule i 770. så en grei tommefingerregel kan jo være å holde seg 100m/s under ladninger til moderne våpen, men med samme krutt. Då når du ikke storviltkravet.

 

Men om lysten ikke gir seg, så er mitt råd å bruke N570 og 10.1g kuler. De må som Wintel sier ha omlag 730-740m/s utgangshastighet for å være lovlige. Fullt brukbare er de før det - og jeg foretrekker nå å utfordre Kongens lover heller enn fysikkens lover - de første håndheves ikke alltid, men de siste håndhever seg selv...

Eksakt kulevalg bør tenkes gjennom, ei myk kule som faktisk utvider seg - Oryx kanskje? Er ikke Mega hardere?

 

N570 iallefall, det er det kruttet som vil hastighet med lavest trykk, og magnumtennhetter - du skal ha under det VV oppgir som minimumsladning (de sier 46gr med Lapua Mega) - http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf

I den tabellen er 46gr 730m/s med Mega, og det er med 670mm pipe - her kan sikkert noen med QL hjelpe - eller noen som faktisk har prøvd - om de fant det formålstjenlig. For jeg mistenker sterkt at 46gr er over 2800 bar...

 

Min observasjon er at TS er en forholdsvis uerfaren kar (innen våpen og skyting) , og jeg vil vel kanskje påstå at vi her diskuterer lading for mer viderekomne?

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som @Wintel skriver så lader du greit til over storviltkravet med Mega og Vihtavouri 5-serie krutt. Det ligger trykkskutte ladninger her på kammeret, som viser dette.

 

Ellers er det litt artig å lese hvilket trykk Kragene faktisk ble prøveskutt med på fabrikken. En kan jo få intrykk av at de detonerer, bare de er i samme rom som en 6,5x55 "Mauserpatron". Bildet er vel litt mer nyansert enn som så. 

 

Hvis en vil ha grøvre kule i en Krag,  så kan en gjøre som KV å velge 8x57IS. Lades som kjent litt redusert/moderat, mye ladedata å finne.

Ellers funker nok 7x57, 9x57, 9,3x57 greit.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ellers er det litt artig å lese hvilket trykk Kragene faktisk ble prøveskutt med på fabrikken.

Hvilket trykk var det? Det er mye som går bra på laboratoriet uansett.

 

En Krag er ikke en Krag - Noen er lagd nærmest av smeder i 189-something, med metallurgi og herding på øyemål, og noen er laget i noe som ligner på moderne produksjon - og attpåtil etter å ha lært av 20-30 års bruk av mekanisme, og svakheter ble fjernet underveis.

Det interessante er uanset ikke hva den tålte i 1894, det er hva den tåler nå. Hvilken versjon er det, og hvor mange 100 000 skudd (evt. med trykk som gir utmatting?) har den skutt. En god ide før en begynner eksperimentet "tåler kragen min moderne ladninger" er som tussehaugen sier - å få den inspisert av noen som vet hva de gjør.

 

Fra Wikipedia:

"Selv om den statiske styrken til Krag-låskassen er kraftig nok til å stå imot kraftige ladninger, kan låskassen over tid bli utmattet og det kan oppstå sprekker på spesielt to utsatte punkter. Det ene utsatte punktet er et utstikk som hjelpefjæren til utdrageren trykker mot. Dette utstikket finnes både på Kongsberg- og Steyr-kasser, men ble tatt bort på Kongsberg M1912 karabinkassene. Det andre utsatte stedet er det skarpe hjørnet på Kongsberg-kassene, hvor Steyr-kassene har en mer stressavlastende radius. Denne radiusen ble etterhvert kopiert på Kongsberg sine senere låskasser. Med dagens kunnskap om utmatting samt erfaring fra bruk med Krag uten hjelpefjær, kunne låskassene med enkle grep vært produsert på en måte som ville redusert spenningskonsentrasjonene og dermed økt levetiden mot utmatting."

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beskrevet i boka til Hanevik side 127. https://www.nb.no/items/e6ab9b57bcbf30a73fca081860091149;page=0;searchText=hanevik norske#?h=hanevik norske&c=0&m=0&s=0&cv=0&xywh=-4507%2C-1%2C12461%2C4823

 

5-skudds test prosedyre:

1. Regulær patron 3200-3500 Atm

2. 4000 Atm

3. 4500 Atm

4. 5000 Atm (ble etterhvert kutta ut)

5. Regulær patron 3200-3500 Atm .

 

Da vet vi hva kassa tålte da den ble produsert.

Så har dere helt rett i at dette betyr lite, siden vi ikke vet hva våpenet er brukt til de siste 100 år. Spesielt var lagrinsforholda på starten av 40-tallet, ugunstige for mange av disse riflene. Mange rifler er bygd om av mer eller mindre kompetente smeder og mange har lang og tro tjeneste i DFS. Men noen få er også produsert og levert fra KV så sent som i 1951.

 

Med alle gamle våpen er det lurt med en gjennomgang av en kyndig person,  med en Krag er det helt nødvendig. Det er resultatet av denne undersøkelsen , som forteller hva det er lurt eller ikke lurt å putte i kammeret. Og om det i hele tatt er tilrådelig å skyte med våpenet.

 

Det er empiri på at 6,5x55 og 8x57 ammo på fabrikknivå er litt for kraftig kost for Krag i lengda. Derfor er det lite lurt å bruke dette, selv i en rifle i topp tilstand. 

De fleste Krager kan brukes med Rekrutt og annen nedladd/moderat ammo. Feks Norma Jaktmatch 8x57IS.

Noen bør kun henge på veggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by 8X68S
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Trykkprøving forteller bare at det gikk bra nå. Hvordan kragen havarerer er minst like interesant som om den havarerer for den som har plassert øyne og hjerne 10-15 cm bak.

 

Når jeg kjøpte min siste krag kikket jeg på veldig mange, de fleste hevdet eierene var i svært god stand. Over halvparten av disse hadde noen slipt av den bakre klakken på...

Min ærlig mening er; Krag er for tilfeldig bruk på banen en finværsdag og kanskje rådyrjakt. Gi f.. i å leke med å holde dette magiske storviltkravet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kragen er mer solid enn de fleste tror. I DFS ble det skutt tusenvis av skudd i året med Krag, og enkelte våpen har slitt ut 5-10 løp. Det var heller ikke rapportert om mange uhell med dem heller. Husk på at kragen var konstruert for samme patron som svensk mauser, og den dietten ble brukt helt frem til50 tallet uten at kragen viste at den ikke tålte det. Først når DFS skytterne begynte å skyte tusenvis av skudd i året gjennom kragen ble maks trykket på konkuranseammunisjonen redusert litt for å øke marginene.

Når det gjelder 30-40 krag kan den patronen ikke brukes i Norsk krag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.30-40 Krag (.30 US) er en flott kravepatron:

Fra venstre:

# 6,5x55 for sammenligning.

# 8x54 Krag-Jørgensen, hvis jeg husker rett ble den markedsført/solgt frem til slutten av 1940 tallet. Tror kula er en .318" (SAA 4225) den kom i år ca.1910 - 15.

# 8x57 Moderat, nedladet 7,92x57. Norske Kragrifler ble produsert i ca.1000 stk. De dukker opp fra tid til annen for salg.

# .30-40 Krag.

Sist for tre uker siden sto det fortsatt en fin Springfield Krag 1898 modell med mulig originalreim (?) til salgs i en våpenbutikk her på Østlandet. En lang modell Army uendret. Hadde jeg bare fått innvilget den hadde jeg slått til. Dansken hadde jo også en 8mm. (glemte å sette den ved siden av her). Den er uansett mer kinkig å få hylser til , 30-40 er greit å få tak i, kuler og ladedata er jo også helt kurant. 

 

DSC00418.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...