Jump to content

regler for skytebane?


M4GNUS

Recommended Posts

Hei, 

skal første tur på skytebane (der jeg antakeligvis ikke er alene) for første gang til uken. hvilke regler gjelder egentlig der?

er det skyteledere? kan jeg bare møte opp og skyte? 

 

får tilbake min .22 fra børsemaker, så må prøve den ut på bane før kråkene får smake bly :)

Link to comment
Share on other sites

Dette står i baneinstruksen og i godkjenningen av skytebanen fra politimesteren, som begge deler skal være oppslått på skytebanen.

 

Innen DFS skal all skyting ledes av en "standplassleder". Er et skytterlagsmedlem alene på skytebanen, er vedkommende "sin egen skyteleder". Er "to eller tre forsamlet", er vanligvis den med lengst fartstid i skytterlaget standplassleder.

 

Les baneinstruksen, og kontakt det lokale skytterlaget. Det kan være restriksjoner mht. skytetider etc. som ikke står i baneinstruksen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Basert på de banene jeg har vært på:

En betaler en liten sum for treninga. Enten tar de i mot betaling og noterer deg som besøkende i et nærliggende klubbhus eller på banen. Ta med smått i cash, ikke alle har bet.terminal/vipps

Ha med hørselvern av noe slag, påbudt

Bær gjerne våpenet ned i futteral men som andre sier, obs vedr sluttstykke

Lad ikke før du har fått tildelt plass

Det er gjerne en baneleder og x antall andre til stede for hjelp etc

Pek alltid våpenet opp i taket

Når du får tildelt plass så ordner du i stand våpenet der og trener det du ønsker

Før du flytter deg fra plassen _skal du_ vise en av de som er til stede «og jobber der» at våpenet ditt er tomt (husk å peke våpenet opp eller i mot blink når du viser frem)

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er veldig greit med tråder som denne. På banen hjemme kommer jeg gjerne gående med rifla i futteral, nedspent på tomt kammer med magasin i, liggende horisontalt med munning i fartsretning med hørselvernet hengende rundt lyddemperen, liggende på veska jeg har ammo og sånt i. Ikke for å være hverken kugutt eller hestkuk, jeg tenkte bare ikke over det før jeg så denne tråden.

Mest fordi jeg er en av (toppen) fire mennesker som alle kjenner hverandre på banen, og gjerne den første som kommer, men likevel; uvaner er dumt å legge seg til.

Med det sagt, den ene gangen jeg var på en annen bane spurte jeg standplassleder før jeg tok med børsa fra bilen, hvorpå jeg fikk beskjed om å pent gå å plukke den ut av futteral, ta av reim, ut med magasin, og bære den med moroenden opp, sluttstykket i lomma, helt fram til standplass. Det går vel sjelden galt hvis du spør først, men jeg trodde bare det var litt overforsiktige sære regler for en skytebane.

...selv om jeg så klart vet, helt inne, at man aldri kan være sikker nok.

Link to comment
Share on other sites

Ta av reim faktisk... Da hadde jeg nok begynt å le høyt. 

 

Hos oss er det pipa opp, sluttstykke oppe, eget stativ til børser som ikke skal skytes med akkurat NUH. Og gud nåde den (neste) som går med ladd børse og veiver rundt. Da er det utvisning og bortvisning og avvisning. 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige skikker virker det som. Det viktigste er at man er høflig og imøtekommende ovenfor de som er leder / andre skyttere. Så løser det meste seg. Jeg personlig syns børse i futteral er bedre enn at noen har børsa på rygg eller i hånda. 

 

En fin løsning her er å ha bolten ute av bøsa, og børsa i futteraler. Så kan man holde sluttstykket i vestre hånd synlig når man går inn på standplass. Viser det seg at skikken på nevnte plass/dagens skytebaneleder er børsa ut av futteral er det lett å parrer med å holde opp sluttstykket og si man trodde det var bolt ute og børse i futteral som var gjeldende skikk. 

 

Personlig syns jeg det er større forskjell på hva som er vanlig når man pakker sammen og drar fra banen. 

 

Beste er vel å gå til standplass leder og si man skal slutte av, og høre om han vil inspisere kammer og magasin. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

På banen hjemme kommer jeg gjerne gående med rifla i futteral, nedspent på tomt kammer med magasin i, liggende horisontalt med munning i fartsretning med hørselvernet hengende rundt lyddemperen, liggende på veska jeg har ammo og sånt i. Ikke for å være hverken kugutt eller hestkuk, jeg tenkte bare ikke over det før jeg så denne tråden.

Dette har vært OK på alle baner jeg har vært på  - og det er - mange, veldig mange.

 

Hva hver enkelt standplassleder/ overkikkador/ småkonge har som ideer er en ting - det er visst vanskelig å forutse. Basert på konkurranseskyting i 5 forbund - og årevis som utskremt "vakt" på storviltprøver. Det som ALLTID er feil er iallefall, i henhold til reglene for de forskjellige forbundene:

- bære rifla vannrett

- med sluttstykket lukket

- med magasinet i

- ladd...

- sikte/peke i annen retning enn skivene

 

Alle disse unntatt "ladd" påpeker jeg til flere på HVER treningskveld med jegere, og på ALLE DFS treninger med veteraner til stede. Selv om det er oppslått regler som forbyr det.

 

Det som alltid er riktig/aldri feil, hver for seg, i alle forbund jeg vet om - er

- nedpakket (bare ikke ladd) og "usynlig". Ingen forbund har skriftlige regler mot det.

- pipa opp

- sluttstykket ute, eller åpent

- magasinet ute

- kammerflagg i

 

I noen forbund, f.eks. DFS er det forbudt å forlate standplass med patroner i magasin, de skal tømmes. Ikke vet jeg hvorfor, men det er slik. I NSF pistol er det forbudt å fylle magasin før på lad og gjør klar, mens i DSSN er det en selvfølge å komme med 12 fulle magasiner - der er det samtidig strengt forbudt å ha fingeren på avtrekkeren før du sikter på målet - mens i NSF er det en selvfølge å løfte pistolen etter avtrekkeren når en løfter for å skyte.

Å ikke gå i surr kan kreve en del erfaring faktisk. Men se på de to listene mine over - og ta med disse to punktene:

- ikke ha fingeren på avtrekkeren så lenge du ikke ser skivene i siktet. Aldri under bæring iallefall.

- få en annen person til å sjekke at våpenet er tomt før du forlater banen, og sett så i sluttstykket og trekk av. Mot skivene selvsagt, og - når du visiterer, eget eller andres våpen - se inn i kammeret med sluttstykket ute, eller stikk fingeren inn i kammeret. Ikke bare kast et blikk på utkasteråpningen.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2017 den 22.43, Jegermeistern skrev:

Innen DFS skal all skyting ledes av en "standplassleder". Er et skytterlagsmedlem alene på skytebanen, er vedkommende "sin egen skyteleder". 

 

Jeg mener ikke å være vanskelig, men dette stakk i meg. Det er dessverre ikke slik på alle DFS-baner at medlemmer kan være sin egen skyteleder. Ikke så rent få baner har krav om at standplassleder ikke selv skyter. Sjekk først og fremst baneinstruksen slik Jegermeistern også sier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...