Jump to content

Til sverige med villkatt


Barth

Recommended Posts

Kom brått på, tur på elgjakt i nabolandet, men, kom på - mauseren er i "8x63" iflg. våpenkortet. Går dette bra da, med et villkatt-kaliber, fikk ikke engang registrert løpet som 8mm-06, for det stod ikke i boka til sherifen. Noen som har prøvd lignende ??

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være noe problem det? Finnes jo og har vært villkatter i over 100år så Tollerne er vel fornøyde med å se et våpenkort og eventuelt pass? Aldri hatt med våpen over grensa før, men tviler på det blir noe tull da du har papirer i orden ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt diskusjon om riktig benevnelse, han fant ikke 8mm-06, men han hadde 8x63s, som er et gammelt svensk maskingevær-kaliber. Han visste ikke noe om det, men uttalte, når målene stemmer, tar vi det. Slo til jeg, var redd jeg ikke fikk registrert. " Kanskje tollerne tror jeg skal jakte med en Bofors " 😁

Link to comment
Share on other sites

8x63 er en svensk patron for mitraljøse, svjv finnes det en rifle i Norge i kaliberet.

 

Om sheriffen ikke får til å taste inn 8mm-06 bør han kanskje overlate jobben til noen som kan. Nå skal det sies at dette registeret er rimelig ubrukelig og det som går som bare f... i dag er helt umulig i morgen.

Nå er sjansen for at noen som helst vil se papirer og våpen ved grensepassering liten, men om så skjer er det nok mye greiere om merking på pipa og papirer stemmer overens

Link to comment
Share on other sites

Våpenpass er vel ikke noe man behøver eller har nytte av for å jakte i Sverige.- All nødvendig tolldeklarering kan gjøres "på nett".

 

33 minutter siden, tussehaugen skrev:

Husk bare på at du ikkje har lov til å ta med fleire patroner heim enn det du hadde med ut,

 

Denne patronen; 8mm-06, får man ikke kjøpt over disk,- men må lades selv.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det at du ikkje får ferdigrulla pang i dette kaliber Bobby, men 8 mm kule derimot👍👍👍

Og du kan sjølvsagt velge om du vil ha våpen pass eller ta alt manuelt på ein betjent grenseovergang. 

Våpenpass er gratis å skaffe og forenkler alt vanvittig mykje, ingenting å lure på spør du meg👍

Link to comment
Share on other sites

Har jeg evt misset noe,.. nå er det et par år siden sist, men jeg har aldri stoppet for å ta dette manuelt, men som det oppfordres til; gitt beskjed via nettet at jeg også har retunert til Norge (dato) med våpen/ammo.

 

Er dette med pass et nytt krav?

 

Mitt eget våpenpass mistenker jeg har gått ut på dato,.. det blev i sin tid gitt misvisende info om at dette skulle være nødvendig å inneha,- noe som altså viste seg IKKE stemte ang jakt kun i Sverige.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Registrering av våpen og ammunisjon på nett er kun for Svenske myndigheters krav og her kreves kun våpenkort. Ovenfor svenske myndigheter så er våpen pass totalt unødvendig. 

Men for Norske myndigheter så forenkler våpen passet reisa di. Med våpen pass så reiser du på grønn sone i tollen. Uten så må du manuelt tolle ut våpen og ammo for så å måtte tolle det hjem igjen. Det er faktisk så tungvint at du må reise over samme grenseovergang i åpningstiden for det er eit skjema som skal ligge igjen på tollstasjonen.... 

Men om du gidder alt dette så er det nok med våpenkort som gunwerks skriver. 

Eg gidder i hvertfall ikkje når passet er gratis å skaffe....

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke mange følger den prosedyren der.

Tviler også på at norsk toll ville skape problemer for Norsk borger med norsk våpenkort og med greie tolldeklarasjoner som svenskene krever.

Lurer på om noen på Kammeret har opplevd lignende problemer??

Link to comment
Share on other sites

Må vel fornye mitt pass da for sikkerhets skull. 😇 

Det ble for gammelt allerede 2010 ser jeg så må eventuelt ha nytt.

Har gitt f** i sverigejakta de to siste årene, mest grunnet den omstendige prosedyren med å ha med hund. Påfunn fra norske myndigheter det også😎

 

Link to comment
Share on other sites

Når våpen/ammo behørig blir deklarert på nett skulle vel dette være nok, også for norske myndigheter 

 

Ang hunden så kjørte jeg 24 mil ekstra for de fordømte tablettettene. De på dyreklinikken måtte selv SE på når hunden tok tablettene. Rimelig frustrerende å måtte kjøre tilbake (6X2 mil) for å hente hunden.

 

Du kan godt legge av den sarkastiske tonen Chifen.

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud om tur på fredag, drar i dag (søndag), liten tid for og søke om våpenpass. Har "logget" meg inn hos Tullen og Naturvårdsverket og drar på jakt blid og fornøyd.Takk til alle som har vist engasjment i saken, troen på "nettet" blir styrket, alt kan fixes 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jegermeistern skrev:

Eh, "Tussehaugen", - - - vet du hva yrkesbetegnelsen "chief" står for?

 

Hilsen skippern.

Veit det sjølv om eg nesten bur så langt frå sjøen som det går an i dette landet😂😂

Og meinar å ha høyrt at det ikkje finnast nordmenn som har denne jobben, utanom i Fjord1 og Tide då...

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg informere deg om at vi en god del som jobber på store skip i utenriksfart😉

 

Nå har jo trådstarter bestemt seg for at det ikke er nødvendig å følge norske regler, det går sikkert helt greit på samme måte som det som oftest går bra å kjøre for fort, ta med litt mer enn tollfrikvoten osv..

 

For de som lurer på hvordan det gjøres riktig,  https://www.toll.no/no/varer/vapen/reise/

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...