Jump to content

Hva er Norges mest populære kaliber til jakt?


Mas-36

Recommended Posts

Før var det de 3 store som var storselgerene i landet. 6,5x55, 308 win og .30-06 for de unge som ikke opplevde den tiden ;) 

Nå snakker vi om de 4 store. .223rem, 6,5x55, 308 win og .30-06.

 

Hvem av disse selger best i landet tror dere? Jeg holder nok en knapp på at det er 6,5en som fortsatt er storselgeren, men samtidig tror jeg at den ikke er like populær som før. Da folk nå i dag har flere våpen eller våpen der du lett kan bytte kaliber og vil ha kaliber som er mer spesialisert til viltet.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt rart da nesten alle som skal kjøpe første rifle eller lurer på hva de skal kjøpe her inne og andre steder på FB osv får til svar at de må kjøpe 6,5x55 fordi det har så lite rekyl og billig ammo? Det henger jo ikke på greip?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på standplasslederen her og den som kikker i hylsebøtta. Når vi snakker om jaktpatroner faller 6,5 under .308 og 30-06. Importører kunne sikkert kommet med noen tall. For flere år tilbake leste jeg en rapport fra RCBS om de mest solgte die-sett: På toppen 38 Special, så kom 30-06 og .308. Siden jeg har en 7mm.Rem.Mag. så jeg at den kom på 10ende plass. Jeg tror denne listen har endret seg noe i dag.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Kaliberfordelingen er sikkert litt geografisk fordelt svarende til hva som er den dominerende hjorteviltarten. Jeg lader de "fire store", og er en sånn gjerrigknark som roter i hylsebøtta etter tomhylser. På mine kanter dominerer 30-06, etterfulgt av308 og 6,5. 223 finner jeg så sjelden at jeg faktisk kjøper fabrikkammunisjon av og til. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Mas-36 skrev:

Det er jo litt rart da nesten alle som skal kjøpe første rifle eller lurer på hva de skal kjøpe her inne og andre steder på FB osv får til svar at de må kjøpe 6,5x55 fordi det har så lite rekyl og billig ammo? Det henger jo ikke på greip?

 

Igjen som standplassleder av og til for jegere, så tror jeg ganske mange kunne skutt bedre om de hadde bytta ut 30 kaliber med 6.5x55, så tipsene henger absolutt på greip.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I min jobb så er eg priviligert og får reise rundt i heile landet, stort sett i distriktene og treffer mange jegere. 

Nikker gjenkjennende til innlegget som spindrift har om at dette avhenger av distriktet og viltarter. 

Men det er gamle miletærkaliber som det varierer mellom.

Etter at 7.92x 51 er på veg ut og færre har tilgang til patroner med grønn hekk så er det litt fleire kaliber som blir vurdert ser eg. 

300 winmag 270, 9.3x57/62 og 8x57 er det også ein god del som bruker.  

Lurer på om 338lapua også blir stort no som forsvaret har tatt dette i bruk😂😂

Edited by tussehaugen
La til meire
Link to comment
Share on other sites

På 6.10.2017 den 21.57, Mas-36 skrev:

Her tror jeg du er inne på noe.

 

 

Som banemester,standplassleder og ivrig hylseplukker ser jeg at 308 er klart overrepresentert,kanskje så mye som 50%.Så kommer 30 06 som en god nr 2 etterfulgt av 6,5.223 er det kun en og annen av.

Link to comment
Share on other sites

" Som standplassleder og ivrig hylseplukker" ser jeg at 30-06 er det kalibret som blir mest brukt til skyteprøven PÅ REINEN, tett fulgt av 308, og med 6,5 x 55 et stykke bak. Kalibre som 223 Rem (som det er en del av på løpeelg-banen), 222 Rem, 7x57R (en eller annen som har en kombi, antakelig) og 8x57 I finnes det noen få av, 9,3 x 62 noen flere. Så sper jeg sjøl på med 22-250, 308 NM og  9,3 x 62. Andre kalibre finnes ikke på våre baner (regner da ikke med .17 HMR og .22 HMR, som noen skyter inn med, for å knerte de rypene som ikke fins). Gode og praktiske storviltkalibre som 270 Win, 7mm-08, 7x64, 280 Rem og alt større enn 8 mm unntatt 9,3 x 62, ser man ikke snurten av. Indoktrineringa om "de 3 store" er minst like hard i våpensjapper som predikeringa av den rette lære i moskeene i Taliban-land.

 

Når man tar med de såkalte "treningsskudda" (obligatoriske skudd), kommer 6,5 x 55 på linje med 30-06 og 308 W i hylsehaugen. Grunnen til det er at mange fortsatt har en Krag, M/67 eller til og med en STR 200 stående i skapet.

 

En mulig feilkilde, når man ser i hylsetønna, er at de av oss som har litt uvanlige kalibre, tar med tomhylsene heim, for omlading. Men i år har jeg vært på standplassen svært mange kvelder, der det var kø av jegere, og jeg har ikke sett noen avlegge skyteprøven med annet enn de 3 kjedelige.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bobby skrev:

Du mener sikkert, -"de 3" virkelig GODE B|

Tjaaaa - la oss heller si - "de 3" som gjør jobben omtrent like godt som minst 50 andre.

 

Jeg kjører en 2002 Toyota Avensis stasjonsvogn. Kjekk bil, duger til det meste - jeg kan ikke skjønne at noen skal ha andre merker eller typer. Så jeg er godt kvalifisert til å selge rifler i en våpenbutikk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkast at de ikkje finn hylser fordi dei med slike kaliber har såpass interesse for skyting og jakt at dei lader sjølv? 

 

Med hilsen ein med 7x64 og 8.5x63 som aldri har lagt igjen ei hylse på banen.

 

Men dei nevnte 3(4) er heilt klart mest utbredd, men bildet i hylsekassene kan lyge litt.

Edited by aresm
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, aresm skrev:

Kan det tenkast at de ikkje finn hylser fordi dei med slike kaliber har såpass interesse for skyting og jakt at dei lader sjølv? 

 

Må nok kjøpe hylsene for disse ja,- jeg "fornyet" akkurat min beholdning med nye Lapua-hylser fra "Hjemmelading" til .min 222 kombi,- ikke akkurat billige 750kr/100, men flotte hylser som nå erstatter alle mine gamle Norma i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevner jo at vi som har litt spesielle kalibre, ikke sprer rundt oss med tomhylser. Men, som jeg også nevnte, etter 8 kvelder som skyteleder, så jeg ingen som avla 2. del av prøven (5 skudd på rein) med andre kalibre enn "de 3 kjedelige" (hadde ikke speil, da jeg sjøl skjøt prøven). Men det var en del 9,3-hylser blant tomgodset.

 

Noen av lagets aktive konkurranseskyttere, som lader tusenvis av 6,5 årlig, skjøt også prøven - med 30-06 eller 308 W, som de hadde ladet sjøl. Dvs., de er erfarne heimeladere, og har altså kjøpt nytt die-sett, for å lade jaktammunisjon. Jeg kan ikke se en eneste fornuftig grunn til at de ikke heller skulle velge et annet kaliber. "TOMHYLSER", vil vel noen si. Men det er ingen kunst å omforme 30-06-hylser til 6,5-06, 270 W, 280 Rem, (kanskje) 7x64, 35 Whelen og til og med 9,3x62 (har gjort det siste sjøl). Tilsvarende kan man lage utmerkede kalibre som 7mm-08, 338 Federal og 358 W fra 308 W-hylser.

 

Det er kanskje ikke trådens tema, men jeg vil likevel driste meg frampå med påstanden om at det er vanetenkning og "indoktrinering" som gjør at det praktisk talt bare er 3 kalibre på norsk elg-, rein- og hjortejakt.

 

Forresten, jeg kunne tenke meg å danne et elgjaktlag, som jeg ville kalle "Kaliber-leget". Der alle deltakerne skulle jakte med forskjellig kalibre (gjetter at jeg ville få kjapp påmelding fra folk som jakter med "de 3 kjedelige"!).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I år skjøt jeg prøven med 5,6x52r (rådyr/småviltjakt) 6,5x55 (reinsjakt/bukkejakt) og

9,3x62 i tilfelle elgjakt. Tok med alle hylsene. Syns det blir feil å omtale de tre vanlige som kjedelige, ingenting kjedelige med dem selv om de er vanlige. Syns det er viktigere med kulevalg enn kalibervalg i forhold til hva man skal jakte på, og det er jo et stort utvalg av kuletyper hvis du velger en av de tre vanlige, noe som er en god grunn til å velge en av dem - i tillegg til pris og tilgjengelighet. Tror ikke det er så mange prosent av jegere som lader selv og da er det fornuftig å velge et vanlig kaliber. Har nok ikke noe med vanetenkning å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Forresten, jeg kunne tenke meg å danne et elgjaktlag, som jeg ville kalle "Kaliber-leget". Der alle deltakerne skulle jakte med forskjellig kalibre (gjetter at jeg ville få kjapp påmelding fra folk som jakter med "de 3 kjedelige"!).


Jeg stiller gjerne med min Kimber i 338-06 A-Square ;)
For øvrig, på vårt elglag er det i tillegg til min 338-06, tre stykker 375 H&H pluss tre vanlige,  en 308 Win og to 30-06 Sprg.
Den ene 375 H&H-eieren har også en 300 H&H og en 7 mm Rem Mag. og det skytes elg med alle :)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Forresten, jeg kunne tenke meg å danne et elgjaktlag, som jeg ville kalle "Kaliber-leget". Der alle deltakerne skulle jakte med forskjellig kalibre (gjetter at jeg ville få kjapp påmelding fra folk som jakter med "de 3 kjedelige"!).

Blir med jeg også. Ruger Nr1 i 7x57R ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5 Krag og kunne tenkt meg en Sauer i .308W ... Årsaken er havet av ladekomponenter, også liker jeg best korte piper når det skal monteres demper. Alt dette får jeg i .308W...

 

Forøvrig så har jeg nok andre sære kalibere i skapet...

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mas-36 skrev:

@Fury Bruker du å ha behov for så mange kuler da? Jeg havner stort sett på 2-3 kuler jeg i mine våpen. Ei til trening/jaktfelt, ei til småvilt/varmint og ei til all type jakt.

 

Kort løp og demper? 8x57IS ;) 

 

Større utvalg gir meg muligheten til akkurat å finne de optimale kulene isteden for å nøye meg med det som er tilgjengelig, og kanskje langt fra optimalt. ;) 

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...