Jump to content

Vis meg din drilling


Dexon

Recommended Posts

Kommer nok til å selge en av hagledrillingene. Tror det er best å bli kjent og trygg på ett våpen. Rifledrillingen håper jeg blir våpenet som jeg kommer til å bruke på det meste av jakta jeg driver med. Noen ganger er det gleden av å eie noe flott som tar litt overhånd, nesten feber. 

Link to comment
Share on other sites

Trådtittel er Vis meg din drilling. Nå ble det en del prat. Vil du rydde i den og kun ha ren tråd med bilder av drillinger? Hvis ikke foreslår jeg at du endrer tittel. F. Eks til Mine drillinger. 

 

Dette er så pene børser at de er vel verdt en tråd!

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jegern: jeg misliker sterkt pateonholder på kolben. Vet ikke hvorfor, det er bare sånn. Jeg skal være med på drivjakt etter villsvin i Polen om et par uker. Skal teste om det er noe vits i patronholder da. På vanlig norsk jakt er det neppe det med rifledrilling. Har jo et ekstra rifleskudd tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Asterix; Nei det er en Krieghoff.. 60 år gammel i kaliber 16/70 -6,5X57R Har forsøkt å finne modell med å sende mail med serie nr. til Krieghoff i Tyskland, men fikk ikke noe konkret svar på det. Modellen med sidelåser heter Neptun, min er helt lik bortsett fra riflespenner som ikke sitter på tangen, men nede ved avtrekker bøylen. En slags "pedal" som man trykker ned. Ellers er drillingen og låsene helt lik en Neptun. Den veier 2,8 kg og oppleves som litt i letteste laget å skyte godt med, jeg har i går (!) fått alle tillatelser til å hente ett innstikkspipe i .22 Hornet i Sverige, noe som skal gjøres i romjula.. det gleder jeg meg til.  Jeg vil tro å få litt pipetyngde gjør at jeg skyter litt bedre med den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

2C82DC43-A152-48B3-97B8-742790C301B9.jpeg.e73332796741714ab798cf5d4c53085c.jpeg 

 

En Mathelon MXD 2x9,3x74R / 20/76 med et Zeiss Varipoint 1,1-4x24 ret 0 i ERA svingmontasje, i sitt rette element - 3 dagers

drivjakt i Polen første helga i januar!

 

Har funnet det nært opptil perfekt våpen for drivjakt. Skyter mest uten kikkertsiktet, for det er kjappest for meg siden den passer som ei hagle og har et ørlite rødt fiberkorn. Tror den er kjappere enn aimpoint også... På denne posten kunne det bli langt hold. Det ble det ikke, skjøt skrått bakover på 8-10m!

Et slikt elastisk kolbemagasin fra Uncle Mikes for 8-9 patroner er suverent kjapt å lade fra. Må få ordna meg et vettugt patrobbelte i lær etterhvert, men ikke funnet noe jeg liker ennå. Må kanskje få laget et.. 

 

Ble forresten 5-6 griser (den sjette  grisen forsvant i drevet, med en Slug avfyrt på 5m...) , 4 rådyr, en 12-tagger hjort, og et par medaljer.. 👍🏻😊

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ser at de andre har vett til å ta bilder med brukket gevær, :$ 

 

Her kommer et bilde fra Kroatia tredje helga i november ifjor.  Brukket gevær, dog med patroner....  Det var litt for å vise hvor smal baskyle det er på Mathelon.

Ser ut som to utgangshull, men det ene er fra 286 grs Mega i 9,3, og den andre fra en god bit av et bein..  Det lønner seg å treffe bein, skal man få parkert de! 

 

image.png.cb76b228107eb79912ef3a86686f1a98.png

 

 

 

Her er vi tilbake til sørlige Polen første helga i januar i år, ei stor sugge som var alene har måtte bite i gresset. Skjøt den gjennom krattet man ser i bakgrunnen. På kort hold med 9,3 er ikke det noe problem.  Var spetakkel av bikkjene på en stålos noen hundre meter lenger bort, så har en liten mistanke om at det var resten av følget.. Ikke melk i jur, så gikk nå bra.. 
56cm pipesett, så en utrolig velbalansert hendig sak i krattet.. Høyden på baskylen er også meget lav, så balansen er utmerket! 

 

image.png.e7ace42fb3a7fa89293e9159089b7ac9.png

 

 

For den som ikke har vært på drivjakt i Polen før, så vil man ofte få utdelt kort med en matrise som viser hvilke poster man skal ha. Systemet gjør jakta veldig rettferdig! :-)  
Jeg  har trukket kort nr 1 i kortstokken, og vi var 19 jegere på turen. Øverste linjen er nummeret for drevene.  Vesnter kolonne er antall jegere. Samme kortstokk brukes, men kort nummeret begrenses oppad til antall jegere. "Ordnung muss sein".. I første drev fikk jeg post 14, i det andre drevet post 4. Jeg misliker å få de første eller siste postene i rekka, best å være langs midten et sted, eller der det er som aller tettest med en sti. Der kommer som oftest grisene!!!

 

 

 

image.png.feafceb96790a58ed8a5845b8cdbfa20.png

 

 

Edited by Kiwi
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 2018-03-31 den 23.59, Kiwi skrev:

Den der blir litt for britisk selv for meg ;-)

 

Ingen jaktgarderobe er komplett uten en dobbeltrifledrilling! 👍🏻😊

 

Hva..??    Kan det virkelig bli for britisk i våpenvei..??  Jaja...tropehjelm blir kanskje litt vel retro i dag...:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

På 2.4.2018 den 16.37, pondoro skrev:

 

Hva..??    Kan det virkelig bli for britisk i våpenvei..??  Jaja...tropehjelm blir kanskje litt vel retro i dag...:lol::lol:

 

Jeg tror tropehjelm er noe av det beste man kan ha, men har liten lyst til å bli campens store vits og underholdningsartist....

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Super, 2x16 & 7X65R

 

Her slitt litt med Greener sikring og tror dette er løsningen. Bildene yter ikke drillingen rettferdighet, stokken er egentlig ganske fin. 

Poenget er uansett at sikring sitter oppå kolbehals og at det er umulig å spenne rifleløpet utilsiktet. 

Tror våpenet er fra 1964. Kikkerten er ny. Fikk den montert hos Ing. Hansen i Vestfossen, akkurat passe lavt.

Riggen er noe tyngre enn forrige drilling, men lik sikring som på hagla er verd noen hekto. 

IMG_20180414_211834315.jpg

IMG_20180414_211515330 (3).jpg

IMG_20180414_211533258 (1).jpg

IMG_20180414_211549790.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...