Jump to content

Ervi Derr

Recommended Posts

Hei! Er helt fersk, ikke bare her inne, men som jeger/skytter generelt. Eneste erfaring jeg har med våpen ervervet jeg meg i forsvaret, med en hk416, og det er neppe noe å skyte hjort og elg med..

 

Jeg ser nå etter en hagle og en rifle. Begge skal brukes på jakt og eventuelt noe på bane. Det må være bruksverktøy, jeg vil ikke ha noe som går i stykker bare man ser hardt på det, men det gjør ikke noe om det er pent å se på heller..! Jeg er lav og ikke spesielt kraftig bygd, og har etter erfart at det passer meg vesentlig bedre med korte og lette våpen, føler jeg har mye bedre kontroll på mine egne bevegelser da.

 

Men hva skal man velge?

jeg har sett på flere:

Rifler:

Mauser m12 impact

Browning x-bolt super light

Tikka lite serien

Sauer 101

 

Hagle:

Bettinsoli nexus light 60 cm løp

Silma finnskogen light 66 cm 

Churchill 66 cm

 

Alle haglene er o/u. Likte 60 cm best.

 

Har ikke verdens største budsjett, maks 10 000 for haglen og 20 000 for riflen.

 

Noen som har noe erfaring eller bedre forslag?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Er a-bolten å oppdrive i kort pipe?

 

Vet man får en bedre pekeevne med lengre løp og antakelig også samling. Har også forstått at det er generelt bedre kontroll på en lengre litt "tyngre" hagle.. men syntes fremdeles kjennes bedre med en kort lett en.. har da heller lyst til å øve inn bevegelsene med en kort en..

Link to comment
Share on other sites

Kapping av rifle medfører hastighets-tap på kulen, gitt samme ladning etc. Grovt sett 3-5 ms/cm. Noen kaliber får mindre tap, mens andre får mer, for noen kaliber er dette uvesentlig mens for andre betyr det mer.

"Egenpresisjonen " til våpenet blir i utgangspunktet ikke værre, og noen mener den blir bedre. 

Hva skal du jakte, og hvilke kaliber tenker du på?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har sett på 308 Win. Men vurderer også 6,5 kaliber.. kommer litt ann på hvilket våpen det blir. 

 

Ser på elg som noe for fremtiden, men ønsker å ha muligheten til å skyte det også.. blir nok hjortevilt og muligens rev til å begynne med.. trenger noe som er litt "all-around".

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt, 6,5x55 er mer sårbar for hastighetstap ved kapping av pipe. Den mister mer fart enn 308 pr cm. I tillegg er den allerede i grenseland mtp krav om anslagsenergi på Elg.

Jeg eier en 6,5x55 med 50cm pipe og jeg klarer ikke kravet med 9,1g kuler, og klarer det akkurat med 10g. Dette gir begrenset utvalg i ammo.  Jeg har derfor valgt et annet kaliber i tillegg til Elgjakt. Dette er ikke 308, og det kaliberet kan jeg ikke noe serlig om, så her får andre fylle på.

 

Jeg ville tenkt litt over bruksområdet. Jeg beholder 6,5x55 fordi jeg skyter mye. Det blir fort 4-5 tusen skudd/år.  Mesteparten er på bane, og da koster bra ammo lite siden skytterlagene bruker mest 6,5x55.

Hvis du ikke skal skyte mye, og skal jakte Elg, ville jeg valgt 308 eller større.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok ikke til å "bo" på skytebanen nei.. så da høres i grunn 308 ut som det beste alternativet. Er litt redd for å velge et for stort kaliber også.. vil gjerne beholde skulder og arm, sånn nogenlunde "på" , og fint om ikke alt man sikter på blir kjøttdeig heller..! 

 

17 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Den traff på de aller fleste punktene! Og halverte prisen i forhold til i allefall mauseren! :D tusen takk! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns 308 høres ut som et fornuftig valg til ditt bruksområde og  6,5x55 er også brukende til det du forespeiler, men litt marginal hvis du skal ha kort løp.

ps, jeg har hatt BrowningenX-bolt og likte veldig godt kvalitetsfølelsen på  den, men det generelle tipset vil nok alltid være å finne en forhandler å få prøveholdt mest mulig før du gjør et kjøp, om mulig.

Lykke til med kjøp!

 

PS2  "Kjøttdeigfaktoren" er mest relatert til valg av kule og fart på den.

Edited by pererik
Link to comment
Share on other sites

.308win er et fint kaliber :) Passe med rekyl, presis, kan handle ammo over alt i Norge fra den minste G-sport med våpenavdeling til store kjeder som Jakt&Friluft osv. Prisen er alt fra billig øst-europa knall til dyre matchmatroner fra Norma og Lapua, og andre kjente produsenter. Med en .308 vil du fint kunne skyte alt fra trost til elg her i landet om du velger rett kule/patron til rett vilt :D

 

Når det kommer til våpen, gir Browning mye våpen for relativt lite penger. Pluss det er solide våpen. Men som andre over her har skrevet. Besøk litt butikker og ta og føl på våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet, og til jegerbrorskapet!

 

Når du skriver "20.000 for riflen", så husk at de fleste av oss (hvertfall vi med gamle øyne) må ha kikkertsikte. Og kvalitetsoptikk (som man ender på, noen før, og andre etter å ha brukt masse penger på mindreverdige produkter) koster omtrent det samme som ei OK rifle.

 

Det første spørsmålet er om man skal ha muligheter til å skifte pipe/kaliber. Det ser ut til at du alt har svart "foreløpig ikke" på det, og da er et våpen som Browning A-bolt et godt valg. BRNO 550 er også et bra valg, blant annet fordi den har faste montasjespor i låskassen.

 

Det har forresten et annet våpen også, og det er NORSK (hvertfall produksjonen), nemlig Kongsberg 393. Til overmål ligger det nå ute et brukbart eksemplar på Finn, finnkode 67598480. Sørg i tilfelle for å få med kikkertmontasjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med totalt budsjett på 30000.- hsdde jeg gjort følgende:( og jeg er riflemann..)

 

Kjøp ny Beretta SP1 hagle til ca 16k. Det er den eneste hagla du trenger resten av livet.

Så hadde jeg kjøpt en Zeiss Classic 2,5-10x50 i nystsnd på finn til 6k.

Til slutt hadde jeg kjøpt fin Carl Gustaf /Husqvarna 1900, Heym SR20, Win70 eller Sako Finnbear/Forester i nystand på finn for resten av pengene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var dette å vurdere tilstanden på sakene da.. 

Alt som selges på finn er jo nesten Ikke brukt ofte i stand som nytt.

For den som skal igang med snittfarten våpen mener jeg nytt er å foretrekke, så slipper en lure på om rare treff osv skyldes kupp kuppkjøpet fra finn eller skytteren.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Denne pakka til 31K er det ingenting å lure på:

 

Beretta: http://www.jaktdepotet.no/hagler/beretta/beretta-686-silver-pigeon-1-12-76-71-cm-loep-100-skudd

 

Zeiss: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105591893

 

Winchester M70: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101902250

 

Hvis man har bruktangst får man ny T3 til som øker rammen tll 31500.-.. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103690384

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ha oppspenner på M12 når M70 sikringen på std M12 løfter tennstempelet vekk fra avtrekket? Det er ingen belastning på avtrekksmekanismen i en M12 når M70 sikringen står på "safe".

For meg er oppspenner på denne rifla helt meningsløst, ren mote.

 

På Tikka T3, Sako 85, Rem700, Sauer 202 belaster slagfjæra i sluttstykket avtrekkerhaken i avtrekket konstant når rifla er spent og sikret.

Det geniale med  M70-sikringen er at den eliminerer det samtidig som det kan benyttes knallharde slagfjærer for å sikre tenning uten at skytteren legger noe merke til det når man sikrer våpenet i motsetning til hva man risikerer med en oppspenner som jobber mot slagfjæra. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Torf skrev:

Hvorfor vil du ha oppspenner på M12 når M70 sikringen på std M12 løfter tennstempelet vekk fra avtrekket? Det er ingen belastning på avtrekksmekanismen i en M12 når M70 sikringen står på "safe".

For meg er oppspenner på denne rifla helt meningsløst, ren mote.

Nå kjenner jeg ikke mekanismen til M12. Men med gammel Mauser, Winchester, Ruger osv med M70 sikring har  jeg hørt det har forekommet tennstempelbrudd. Og da smeller det- selv med Mausers gamle flaggsikring. Det gjør det ikke med en børse der mekanismen ikke er spent. Sjansene for at dette skjer er selvfølgelig ekstremt små- men den er vel muligens til stede ?...:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...