Jump to content

Las Vegas tragedien


DoctoRoy

Recommended Posts

Vel, ikke fordi jeg synes diskusjonen er videre interessant, men i denne type saker er det alltid "lyn fra klar himmel" de første dagene, og så nyanseres det gjerne etter hvert. Vi får vente og se, tenker jeg. Forøvrig er det en del interessant forskning på dynamikken i nyhetsbildet i etterkant av denne type tragedier. Det følger stort sett et ganske gjenkjennelig mønster.

Link to comment
Share on other sites

Den nye våpenforskriften er vel fortsatt ikke skrevet. I beste fall får dette ingen innvirkning på den norske prosessen.

Selv om dette har skjedd i USA, ett land vi ikke på noen måte kan relatere til Norske forhold, så er det helt sikkert at slike hendelser påvirker følelsene til oss nordmenn. Kunnskapsløsheten er stor blant folk og journalister, og uriktige "sannheter" om både norske og amerikanske forhold florerer. De få kommentarfeltene relatert til hendelsen, som jeg har orket å se på, har hatt en overvekt av uvitende personer som er veldig kritiske til sivilt våpeninnehav. Da kan vi vel heller ikke utelukke at noen involvert i den norske prosessen lar seg påvirke av hendelsen og det som tilsynelatende er opinionens mening om våpeninnehav. I verste fall utnyttes hendelsen til fordel for egen agenda. 

 

Helt konkret er det ikke vanskelig å se for seg at løse magasiner kan havne under lupen igjen. Forøvrig ser jeg ikke noen andre forhold i denne saken som er relevant for Norge, men det er jo det skumle med våpenmotstandere, så lenge de ikke begrenses av fakta og logikk så vet du aldri hvor angrepet kommer...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Noen må gjerne sende en mail til journalisten og påpeke svadaen.

 

 

Så også den og har sendt en mail. Men vet ikke om han svarer. erfaringsmessig har NRK av og til gitt blaffen mens tabloidavisene setter pris på korreksjoner og retter ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

"Våpenet har også ein «handguard», eit grep framme på skjeftet, som gjer at ein kan fyre av mange skot utan at ein brenn seg på fingrane, sjølv om geværløpet blir varmt."

 

Noen må gjerne sende en mail til journalisten og påpeke svadaen.

 

Spar på energien, samme formulering brukes i norsk lovgiving, skrevet av statlig ansatte eksperter..

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

I dette tilfellet i Nevada var det få eller ingen tegn på at noe kunne komme til å skje.

Hva med den kvinnen han var sammen med på hotellet? Prøvde ikke hun å advare folk nede på konsert-området før tragedien skjedde? Hvorfor ringte hun ikke politiet?.......eller gjorde hun det uten å bli tatt seriøst?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke bekreftet ennå - kona, samboer, kjæresten, hva hun nå er var på Filipinene og kom til USA i dag og ble stoppet på grensen (http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/04/girlfriend-las-vegas-shooter-met-fbi-lax/). 

 

I og med at det er Vegas så vil jeg jo anta at det finnes folk som kan finne på å rope slike ting ("Dere skal dø i kveld"), om det så er psykiske tilfeller eller misbruk av alkohol/hardere substanser. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Sprøyt. Det der må være den dårligste "kilden" jeg har sett på en stund. De fleste av de "alternative faktaene" kan jeg slå ihjel med enkelhet.

Værsågod.

Det er viktig at det blir gjort.

 

Her er flere fra Drudge.

 

Screenshot_20171004-185925.png

Link to comment
Share on other sites

1. I ALLE hotellrom jeg noensinne har vært på har det vært en notisblokk og en penn tilgjengelig. Hvorfor må lappen i dette bildet være en etterlatt beskjed?
2. Munningsglimt speiles i vinduer.
3. Det er lett å bli forvirret når det skytes opp til ti skudd i sekundet og enorm ekko fra rundtliggende bygninger kaster lydene frem og tilbake. "Blinkingen" ser da ut til å være høyt oppe - kan det ellers være noe annet enn munningsglimt? Blinkende lys? TV?
4. Hvorfor er dette umulig? Jeg sjekket "kilden" - hvor de snakker om 30-skuddsmagasiner. I bildene på bl.a. Telegraph er det veldig åpenbart at han hadde 100-skuddsmagasiner av type Surefire.
5. Har du sett størrelsen på kofferter enkelte bruker? En AR tar egentlig veldig liten plass når den er delt i to. Hvis hotellrommet har vært leid i en uke - så går det an å ta litt og litt.
6. Hva vet vel vi om hans eventuelle bakgrunn?
7. Det vet vel ingen. Jeg skrev om dette lengre oppe.
8. Tror noen virkelig at politiet dro ut tiden med vilje? 22. juli var også en episode med kritikkverdig lang responstid.
9. Vil sikkert vise seg når kona/sambo blir avhørt.
10. ^
11. Fordi det amerikanske helsevesenets innstilling til behandling av psykisk sykdom er til å både le og grine av.
12. Fordi ISIL hevder å være bakmenn for hver eneste terrorhandling de siste årene.
13. Hvordan skulle vi vite det?
14. Hvordan skulle vi vite det?
15. Hillsborough...
16. Hvordan skulle vi vite det? Hvorfor drar høyreorienterte amerikanere opp Antifa som den store stygge djevelen hver gang det IKKE er islamistisk terror?

 

 

Hvis moderatorene finner dette utenfor hva vi skal diskutere fjern innlegget eller be meg fjerne det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt svart.

Har du lest svarene M. Snyder får i kommentarfeltet på bloggen sin?

Mannen har politiske ambisjoner.

 

Verden er full av folk som mener sitt om det meste på bakgrunn av sitt ståsted og erfaring eller sin livsfilosofi.

 

Slike tragedier skaper alltid en mulighet for å utøve kløktig politisk håndverk.

 

Jeg sliter selv med å finne fakta i nyheter som baserer seg på lekkasjer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Hovedsaklig fordi mye av norsk lovgivning er direkte oversatt og kopiert fra lovgivning på delstatsnivå i USA. Lovene vi har for å forhindre at folk kjøper Tec-9, HK SP89, Micro-Uzi e.l. kommer SVJV fra New Jersey/California/New York og den gamle AWB.

Interessant. Jeg syns også det var veldig amerikansk preg over begrensningene på håndvåpen i Norge. Veldig likt "feature list" som de har på AR i California/NY

Link to comment
Share on other sites

På en utendørskonsert er "musikk"-nivået såpass høyt (hørselsskadelig) at det er vanskelig å høre noe som helst.

 

Og hvis skytteren hadde en slags remedie som gjorde at han kunne skyte 10 skudd i sekundet, ville munningssmellene, med ekko fra bygninger og andre installasjoner i nærheten, høres ut som en jevn dur.

 

Men vi må da ikke forvirre politikere med fakta!

 

Edit I:  - og ikke fortelle ex-utenriksminister og ex-president-frue at lyddempere er i fritt salg her i landet!

Edit II: - og slett ikke at den som har litt mindre enn 10 tommeltotter, og noen vektøy fra Biltema, kan lage en OK lyddemper av noen gamle vannrør!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy;

Ja, det skal ikke mye fantasi til å forutse hva som skjer i kjølvannet av en slik sak.

-Politikere og interessegrupper uten skamvett benytter sjansen til å fremme sine saker. 

-Konspiratoriske nerder bobler over av entusiasme. De får omsider sitt "moment of fame" etter å ha oppdaget en eller annen absurd kobling til illuminati, pavens høyre testikkel og en av stripene på genseren til Titten Tei.

-Synserene.. som ikke vet noen verdens ting, men som i mangel på selvinnsikt anser sine teorier som såppas geniale at det er helt på sin plass å bare slenge dem rundt seg.

-Så har vi de som mener staten og media har skjult agenda med alt, alltid.. uansett og uten unntak. For dem er en fyr som lager youtube video på gutterommet mer troverdig enn CNN.

-"Folk flest" er forferdet og følger med nyhetsoppdatering om saken, opplever de høylytte gruppene over som støy.

Link to comment
Share on other sites

På 10/4/2017 den 16.04, Ei tohi varjata skrev:

I dette tilfellet i Nevada var det få eller ingen tegn på at noe kunne komme til å skje.

Her kan det jo hende debatten kan spore inn mot personvern og denslags problemstillinger. Jeg har inntrykk av at det er litt enklere å leve et "anonymt og frakoblet" liv i statene enn her, og man skal ikke se bort fra at denne saken kan brukes som unnskyldning for å innføre nye "nyttige" personvernbrudd.

 

Ellers, det var jo en annen kar der borte som tørnet på lignende vis, klatret opp i et klokketårn og skjøt rundt seg. Da rettsmedisineren tok en titt viste det seg visstnok at fyren hadde en hjernesvulst som kunne føre til økt aggresivitet og denslags. Det kom etter hvert frem at fyren hadde reagert på sin egen personlighetsforandring over noe tid, og sagt til noen at dersom han gjorde noe galt, så måtte de sjekke hodet hans.

Det er jo ikke utenkelig at noe lignende kan være tilfelle, men det er vel fortsatt slik at nye våpenforbud er billigere og viser mer handlekraft enn styrking og tilgjengeliggjøring av et helsevesen som kunne oppdaget slikt med en enkel scan...

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ivara skrev:

Hillary Clinton får pepper for sin uttalelse:
http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/hillary-clinton-stemplet-som-ignorant-etter-las-vegas-tweet/3423377355.html

..  de som befant jeg i skuddlinja hørte vel uansett bare kulesmellen og ikke munningssmellet  - ville jeg trodd?    

Jeg skulle til å skrive en epistel om dette!

Hillary er, etter hva en amerikansk skyteglad kjenning melder, over snittet interessert i å innskrenke rettighetene til folket der borte til å eie våpen. Så hører det også til historien at i Amerika skal det nå snart drøftes  et lovforslag (Silencers Help Us Save Hearing (SHUSH) act) som vil lempe på lovgivningen om lyddempere der borte, som er rimelig streng i forhold til våpenlovene (generelt). En lyddemper krever en godkjent søknad og en avgift på 200 dollar, og behandlingstiden på søknaden ligger gjerne opp mot året(!!!). Om det nye lovforslaget blir stemt igjennom, vil de, etter hva jeg forstår, ikke ha det særlig mye vanskeligere med å kjøpe lyddempere enn her på berget.

Som et lite sidesprang er drøftingen av dette lovforslaget noe forsinket - Sist det skulle drøftes måtte det utsettes fordi en av representantene ble skutt mens han spilte baseball: https://www.vox.com/2017/6/14/15799256/steve-scalise-shot-gunfire-congressional-baseball

At Hillary derfor er tidlig ute med å melke tragedien for å fremme en av hjertesakene sine, samt å sverte opposisjonen, er ikke så veldig vanskelig å forstå, selv om det forekommer meg noe usmakelig å løpe ut for å skrike om noe sånt før folket er havna i jorda.

At hun blir rettet på og får noe pepper for å rive kjeft så snart etter en såpass alvorlig ulykke synes jeg er vel på sin plass.

Edited by JohanPaaSnippen
Link to comment
Share on other sites

Regn med at denne hendelsen blir brukt for hva den er verdt, også av de som ønsker strengere våpenlovgivning her hjemme. Adressa klemmer til i kjent stil. Det er ikke første gang de kaster seg på krav om mer restriktivt regelverk rundt våpen på lederplass. Merk hva som står i siste avsnitt. Når tankegangen er slik, er man jo i prinsippet for restriksjoner på alt som kan innebære risiko (for sikkerhets skyld).

http://www.adressa.no/meninger/2017/10/05/Liberal-våpenlov-tar-liv-15400681.ece

Link to comment
Share on other sites

Tiltredes!

 

Takk og pris for at sprettert allerede er forbudt!

 

Våpenforskriften:

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha - - - spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander.

 

Edit.: "Observer" fjernet sin syrlige kommentar, som jeg sluttet meg til, derfor blir mitt innlegg noe underlig. Men det var altså sarkastiske kommentarer til våpenregulering (eller mangel på slikt, når våpnene er store nok) innleggene handlet om.

Edited by Jegermeistern
Observer fjernet det jeg svarte på!
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at denne tragedien er både for stor og alvorlig til til at enkelte t.o.m. tilsynelatende voksne folk skal gjøre seg "artig" på bekostning på over et 1/2 tusen skadede/drepte mennesker.

Det man kanskje skulle debattere er tilgjengelighet til helautomatiske våpen. Ikke lystigheter over atombomber og spretterter.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bobby og Gillen: Det er ingen av oss som har vært "lystige" eller "artige" på bekostning av de drepte og skadde i Las Vegas. Men kanskje litt ironiske over de automatiske "forbud"-reaksjonene, som kommer på autopilot etter enhver slik hendelse.

 

For å gjøre det helt klart - jeg skulle gjerne levert inn alt jeg har av våpen, hvis det kunne reddet de 59 i Las Vegas, eller de 69 på Utøya. MEN DET VET VI AT DET IKKE VILLE GJORT.

 

Vår hjemlige "representant" på massemord-feltet dokumenterte jo sine forberedelser i "manifestet" sitt. Der går det klart fram hvordan sjøl en så forvirret hjerne kan analysere kaldt og kynisk hvilke metoder som gjør mest skade, i forhold til anstrengelsen med å skaffe "remediene" til veie. Ymse terrorister på forskjellige fløyer har jo nå oppdaget at biler kommer høyt opp på en slik "rangeringsliste".

 

Man kan vel vanskelig forestille seg at biler blir forbudt. Men nå prøver man ut startsperrer, som skal stoppe lastebiler, hvis de blir kapret. De norske reguleringene av våpen, at våpen skal være (inne-)-låst, militærvåpen deaktivert, har sannsynligvis redusert antall affekt-drap med skytevåpen. Den der mekanismen som gjorde at Vegas-skytteren kunne skyte nesten som med et automat-våpen (visstnok utviklet for funksjonshemmede - kunne man ikke heller ha redusert avtrekksvekta?), burde vel aldri kommet i salg, når automatvåpen var forbudt. Ingen av oss er vel mot fornuftige reguleringer. Men reguleringer som går ut over lovlydige skyttere, og som ikke reduserer forvirrede personers evne til å gjøre stor skade, i beste fall bare valget av metode, er ikke fornuftige.

 

Men for de av oss som spikket sin første sprettert for over 60 år siden, ved hjelp av en Mora-kniv, en liten seljebusk, og noen Norgesglass-strikk, kan deler av norsk våpenlovgiving oppfattes lettere komisk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Cardinal skrev:

FOPA i 1986 sa at helauto våpen produsert etter 19 mai ikke kunne overtas av sivile. Våpen som allerede er registrert kan beholdes og videreselges

Nettopp. Dette vil si at helauto våpen (eller rettere sagt helauto lower receiver, som tilsier den registrerte våpendelen på en helauto) nå er i lite antall og høyt etterspurt, som gjør at de er utrolig dyre. Den $200 avgiften er ingenting i forhold til prisen på våpenet. Koster en vanlig halvauto AR $1000, koster den $20.000 med helauto lower.

 

Bump stock er interessant. Såvidt jeg vet ikke forbudt noe sted, da det er såpass nisje, og egentlig ganske ubrukelig. Blir jo egentlig bare veldig dyr "moro" som varer et par sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Sett på bakgrunn av utallige "masseskytinger" i USA så kan en stille seg spørsmål om hvilke motiver den enkelte har til å skaffe seg x antall helautovåpen og bump stocks. Paranoia og et ekstremt behov for "selvforsvar" mot bad gays synes nærliggende....

Priser meg selv lykkelig for å bo i pottitlandet Norge, og at vi ikke har så mange politikere i Donald-klassen

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I følge Dagbladet:

 

"Har ikke funnet motiv.

Amerikanske myndigheter sliter med å finne årsaken til Stephen Paddocks brutale handlinger

De har heller ikke stemplet ham som terrorist. Dette ettersom de fortsatt ikke kjenner til mannens politiske overbevisning.

"Mangelen på motiv forbløffer oss i denne saken", sa visedaministrerende direktør i FBI, Andrew McCabe, til pressen torsdag, i følge NTB".

 

Denne saken viser, nok en gang, at "ensomme ulver" har lett for å gå under radaren, uansett hvor mye overvåkning som bedrives.

 

Når det gjelder antallet våpen, er dette en gradssak. Skal man si at 22 halvautorifler er "for mye", er man på glideflukt om argumentasjonen for jaktvåpengarderoben, " - man må da vel klare seg med 6 jaktvåpen?".

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

Denne saken viser, nok en gang, at "ensomme ulver" har lett for å gå under radaren, uansett hvor mye overvåkning som bedrives.

Jeg tror det blir feil å kalle dette en "ensom ulv" i ett terrorperspektiv.

 

Dette ser så langt ut til å være en særdeles syk mann, som ønsket å ta sitt eget liv og samtidig ta med seg så mange tilfeldige mennesker i døden som mulig. Ikke av politisk eller religiøs overbevisning, men heller som følge av en svært skadet mental helse.

 

Slike folk vil alltid gå "under radaren" til nasjonalt overvåkningspoliti. Og de er fremdeles ekstremt farlige uansett om de bruker lastebiler, gassbomber, gift, syre, mordbrann eller skytevåpen som redskap til å utføre sin handling.

 

Det er ikke det nasjonale sikkerhetspolitiet som sitter med ansvaret alene når det gjelder menn (for det er nesten alltid menn) i akkurat denne kategorien.

Helsevesen, skolevesen, familie og venner er de viktigste gruppene som har mulighet til fange opp så syke personer før tragedien inntreffer. Og jeg er overbevist om at det finnes særtrekk som kan "flagge" mange av disse før de begår slike grufulle handlinger. Det er her myndighetene bør legge inn størsteparten av sine ressurser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke merkelig hvordan hvite menn er syke og "ensomme ulver" mens mørkhudede automatisk er islamittiske terrorister?

 

Med mindre du er fagperson med kjennskap til individet har du ikke noe grunnlag for å komme med sykdom som forklaring. Vi har veldig lett for å bortforklare ondskap med mental sykdom. Ikke bare er det stigmatiserende for de som er mentalt syke, det sporer gjerne av debatten med helt feil premisser. Ja, mannen var åpenbart "sprøyte gal", normale mennesker gjør ikke slikt. Men det er ikke det samme som at han var klinisk syk på noen som helst måte. Historien er full av beviselig friske mennesker som har gjort de mest grusomme overgrep man kan tenke seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det dukker opp noe som tilsier at en politisk eller religiøs overbevisning er motivet her - da trekker jeg selvfølgelig mental helse, og støtter terrorisme teorien i steden. Men det er altså der skillet går, uavhengig av hudfarge eller nasjonalitet.

 

Eller for å si det på en annen måte; Hvis det dukker opp ett motiv i det store hele, så svekker det teorien om ødelagt psykisk helse. Men dette går begge veier, finnes det inget motiv så så styrker det muligheten for sykdom som forklaring.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

enda mer uinformert svada  - er sporlys i vanlig salg da?  

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/den-groteske-planen-forsokte-a-kjope-lysende-kuler-for-las-vegas-massakren/68764088

 

Sitat

Kunne gitt mer presisjon

Dette fordi kulene, som etterlater seg synlige spor i lufta, ville ha gitt ham mulighet til å rette mer presise skudd mot Route 91 Harvest Festival

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...