Jump to content

Hornady SST 6,5mm 140 grain - krav til anslagsenergi


olan

Recommended Posts

Hvis du har ett løp på ca.60cm vil jeg tippe at utgangshastigeten på

din ladning (45 grains N160) mangler ca. 30-50 m/s på å nå storviltkravet (i lovens bokstavlige forstand). I praksis mener jeg dette er godt nok (da ingen vil vektlegge eller kontrollere ett så lite avvik i hastighet/energi).

 

Men..... så var det dette med bruk av SST kule til storvilt da. Noen har gode erfaringer med bruk på hjort og rein, men mange mener at denne kula er for skjør til bruk på voksen elg. Blyet er ikke låst til mantelen, den ekspanderer mye, har ofte separasjon av blykjerne og veldig lav restvekt. Min lille erfaring med SST (på rev og plinking) tilsier at jeg velger andre kuler til bruk på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Hvis du har ett løp på ca.60cm vil jeg tippe at utgangshastigeten på din ladning (45 grains N160) mangler ca. 30-50 m/s på å nå storviltkravet (i lovens bokstavlige forstand). I praksis mener jeg dette er godt nok (da ingen vil vektlegge eller kontrollere ett så lite avvik i hastighet/energi).

 

Er man uenig i en lov eller forskrift, finnes det demokratiske veier man kan gå for å få endret den. Å råde noen på åpent forum til å bryte forskriften derimot - det blir litt for mye som å råde noen til å fyllekjøre fordi de vet at lensmannen er hjemme og sover. 

 

Sorry, men dette er småviltammunisjon og det vet dere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Edward skrev:

. Å råde noen på åpent forum til å bryte forskriften

Har ikke forekommet noe annet sted en i ditt eget hode Edward. TS har fått ett godt svar på det han spør om. Og ditt innlegg bidro med null og niks.

 

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

At kula definitivt ikke er å anbefale til bruk på elgjakt hadde jeg allerede avklart. Storvilt kan være mer enn elg. Og siden du tydeligvis er opptatt av regelverket; hvis han har en utgangshastighet på 830+m/s med sine SST er de faktisk LOVLIG på elgjakt.

 

Uansett. JEG har god dekning for MINE meninger rundt en eventuell mangel på anslagsenergi. Det felles flere hundre elg hvert år av 6,5mm kuler som i realiteten ikke holder lovens krav til anslagsenergi. Men dette gir deg ingen rett til å påstå at jeg oppfordrer andre til å bryte forskrifter!!!........ Så det skal du bare ta rennefart og drite i å gjøre!!!

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Unnskyldning godtatt.

 

Jeg ser at du i siteringen min glemte "Jeg mener" at dette i praksis er godt nok. Og at det er innlysende at mine meninger ikke triumfer norsk lov. Men dette blir flisespikkeri. Det viktigste er at du har beklaget. Takk for det.😀

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...