Jump to content

Erfaring med model 70


h.nergad@gmail.com

Recommended Posts

Kassene er bra. Avtrekkene kan bli bra. Løpene er alt fra ok elgbørse til småvilt sniper på 200meter. Har hatt en M70 og en M670( Winchester svar på Remington ADL) M70en var en Featherweight i 6,5x55. Presis og god. M670 var presis til løpet ble varm 5-10 første skudd. Selv om løpet var frilagt taklet det ikke å få en lunk. Gikk fra 25-35mm samlinger til 7-10cm. Satte inn ny pipe i den og den ble også bra ;) 

Link to comment
Share on other sites

Hva du kan forvente av presisjon,.. tja det kan bli litt kinkig å svare på, jeg har kun eiet en' Win.mod70.

Den ble innkjøpt tidlig 70-tall og i kal. .30-06.- Matning/funksjon har vært ypperlig med alle typer kuler og  kulevekter fra110-220 grs.

22" løp som i alle år har levert god presisjon - etter at dette ble frilagt,- det "hvilte" opprinnelig på kam i fremkant av kolben.

Så da til den velkjente og mye kopierte sikringen,..stoler til 100% på den, men- plassering/utforming er ikke helt optimal i en stresset jaktsituasjon synes jeg.- Begynner likevel å venne meg etter alle år til sammen :-D

 

Ikke uten grund at den er døpt; The "Rifleman's Rifle".

God rifle som jeg godt kunne tenkt meg i en rekke flere kalibre.

 

Link to comment
Share on other sites

M 70 push feed hette vel XTR om jeg ikke husker feil.
Min var en 30-06 og hadde den i mange år før den gikk som mellomlegg i en byttehandel.
De er kjent for god presisjon, glatt sluttstykkegang med "anti bind" leppe som går i et spor i bolten.
Hadde ikke stussa et øyeblikk på å kjøpe en ny om jeg var i markedet for grei jaktrifle.
Kan ikke huske at det var spesielle problemer med XTR, men ifølge amerikanerne skulle M70 ha kontrollert mating, og etter hvert gjenoppsto den vel som den vi har i dag; M70 Classic.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en M70 Featherweight med "push feed" mekanisme i 30-06 siden 1990. Mating, hylseutkast etc har jeg aldri hatt noe å utsette på, selv om entusiastene helst vil ha pre-64 med mauser utdrager. Presisjonen er grei nok til storviltjakt, 3 skuddsamlinger innenfor 30 - 35 mm. Det er fortsatt originalpipa som sitter i, men denne bør nok skiftes snart.  Mest sannsynlig blir det 30-06 igjen, men har også vurdert lettere kaliber som 6,5x55 eller .270 win. Avtrekket er justert ned til 1,5kg av børsemaker, det var stilt altfor tungt fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Så det er verdt og sjå seg etter ei slik alltså? Har tenkt på det i åravis men ikkje blitt noko med meg. Er noko med dei som tiltalar meg sjølv om eg aldri har skote med ei då. Skal ho brukast èin del så må det kanskje vera 6,5x55, men er vel ikkje eit must då men har dempar i .264 samt ladeutstyr. Tenkte ei featherweight eg då, synes stokken er utruleg fin på dei. Etter og hatt rifler med både push feed og mauser låsekasse så trur eg at eg er mest gira på fyrstnevnte. Mindre kaliber enn 6,5x55 kan vel og vera aktuelt, men veit ikkje om dei blei tatt inn til landet, tenker jo brukt rifle i utgangspunktet. Den typen eg helst har i tankane trur eg dei laga på -80 talet.

Link to comment
Share on other sites

Får du tak i en orginal pushfeed i 6,5x55 er magasin og sluttstykkevandring tilpasset riktig patronlengde på noen av dem. (Sikkert avhengig av hva de hadde på lager når akkurat "den" orderen kom) Dvs 30-06 går ikke i magasinet men funksjoneringen med 6,5x55 i full lengde er 100% perfekt. 

 

Win M70 er veldig gode rifler. Ingen andre tradisjonelle rifler har like godt rekylopptak i skjeftet.

 

Jeg har alltid hatt en M70 i skapet. Nå har jeg en SPR skarpskytter med McMillan skjefte og orginal M240 krommet mg-pipe.

 

 

950_1108897544.jpg

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så har jeg to M70 Featherweight i henholdsvis 30-06 Sprg og 338-06 A Square.
Dette er nyere rifler med betegnelsen Classic med kontrollert mating.
Topp jaktvåpen, og disse to blir hos meg så lenge jeg er i stand til å jakte. 

Matching pair (2).JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre Winchester M70 rifler. Alle med kontrollert mating. Har to igjen. Ei i 450 Marlin og ei i 375 H&H. Har ikkje gjort noko med avtrekka. Heller ikkje sikker på om dei er vorte justert av tidligare eigarar. Men eg er nøgd med avtrekket. Har ikkje så mykje erfaring med gode avtrekk (driv og tuller med bøylebørser :-) ). Men for min utrente avtrekksfinger er det gode avtrekk. Det skal og vere "ganske" enkelt å justere avtrekket på desse børsene. Om det utgjer så voldsomt mykje skal ikkje eg utale meg om. 

 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Mener du dårlig sikkerhet fordi sluttstykket ikke støtter fullt rundt hylsebunnen?

Hvis man vi ha "full støtte" er det bare å kjøpe en "post 64" uten mauserutdrager.  Den er faktisk bedre enn alle rifler med "full støtte" og sakoutdrager, og post64 utdrageren er med solid enn Rem700 utdrager.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet da?

Jeg har skutt tusenvis av skudd med M70 i konkurranse, og var "sponset" av Winchester et par tre år på begynnelsen av 80-tallet. Fikk gratis rifle, optikk(Weaver) og ammo.

Den gamle M70'en min ble solgt for mange år siden, og han som kjøpte rifla har også skutt tusenvis av skudd og ble nr 3 med den i NM løpende elg 2021 i Bardufoss. 

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at M70, sako 85 og M98 ikke er farlig, men de tar mindre vare på deg om hylsa revner i bunnen. En hendelse som er meget sjelden, hette punktering er vel langt mer vanlig. Å hylsebrudd midt på skal vel alle klare.

 

Om sluttstykket omslutter hylsebunnen må kruttgassen ta flere 90 graders svinger før den treffer skytter. Å hver sving tapper den for krefter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg har avtalt kjøp med èin som har ei featherweight i 6,5x55. Må berre ordna med papira. Skal poste eit bilde når eg har fått ho. Mi er vanleg push feed mating, kjøpt på 90 talet ny av han eg kjøper av. Står New haven på ho. Tenkte og ha to 6,5x55 rifler, har ei frå før. Så har eg ei innskoten til gås og ei til hjort. Får sjå om eg ikkje kan få tak i avtrekksfjør. Er nok ganske hardt det som er originalt.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

No har eg fått mitt foreløpige «gudlabadn» i hus, winchester m70 featherweight 6,5x55. Skal posta bilde etterkvart. Ser bra ut bortsett frå avtrekket. Sjølve avtrekkeren er grådig bra, brei og behageleg mot fingeren, men vekta på det er heilt forferdeleg. Sikkert 5 kg. Her må det ny fjør til. Nokon som veit om nokon som har eller kor hen eg kan få tak i ei? Kan umulig berre gå og justera den som er der.

Link to comment
Share on other sites

Her er nokre bilder. Har prøvd og stilla på «bilfjørå» dei har brukt til avtrekket. Bilde nr 1 viser korleis det er etter at eg har stilt på det. Bilde nr 2 viser rifla oppspent. Er veldig lit kontakt mellom anleggsflatene, skal prøva og få tak i ei mcarbo fjør. Dei fjernar mutterane i bilde 1 og brukar ei lengre fjør. Når det gjeld avtrekket brukar dei ikkje 6 eller 7 mm på mutterane men 1/4 toms, greit og veta. Skruene er vanleg flat skrutrekkar. Litt smalt spor. Fann èin skrutrekkar eg slipte til i ei bandslipemaskin. Då gjekk det fint. Dette veit eg ikkje, nokon som gjer? Men vil tru den midterste skrua berre skal dras heilt forsiktig til, slik at ikkje låsekassen blir satt i spenn. Stemmer det?


Tre skruar held ho saman, lengste bak, så nestlengdste i midten, kortaste framme. Som allerede nemdt veldig god og brei avtrekkar. Ca 55 cm løp. Litt treig sikring. Kva vil hjelpa her? Liten klatt med bedemasse for rekylklakken, spørs om det er godt nok. Løpet virkar ikkje og vera frilagt, det burde det kanskje vore, bedda skikkeleg og frilagd løp kanskje. Bør jo prøvas som ho er då, tak i avtrekksfjør fyrst og gjengast pluss ein dempar.

Eg har så lite greia på det at eg veit ikkje om stokken er lakka eller olja eingong, trur det er lakk.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Sikker eller ej. Det er spørgsmålet ;-) 
Der er næppe nogle som påstår at den type rifler, med kontrolleret matning er farlige, eller usikre. 
Det påtales dog generelt, at andre typer med bedre omslutning af patronbunden, er markant bedre til at forhindre hylsterbundshavari, og dermed reducerer risikoen for krud, messing og andre detaljer i ansigtet

Ofte opstår denne debat, når personer begynder at prædke, om at "Mauseren" er både verdens sterkeste og sikreste låsesystem.
Her er det så, at nogle gudeløse ateister vover sig til at analysere styrker og risiko. Og at fremlegge kolde facts, bliver i en del kredse sidestillet med at banne i kirken ;-) .

-

Ovenfor vises hvordan   man justerer et aftræk på en M70.
Her har vi så igen en nærmest religiøs svergen til, at lige netop dette system, er tet på verdens bedste.
Ja den henger ikke i fedt i et lukket evtrekshus.
MEN til gengæld, er det den mest elendige konstruktion, hvad angår uballance i selve aftrekkeren. Ja det kan næppe gøres verre.
Denne ubalance medfører, at et sådant avtrek generelt skal stilles 3-4 gange tungere om ikke man skal kunne utløse et skot, om man stenger sluttstykket hårdt. Eller om man sætter kolben hårdt i bakken.
-
Sikringen er også et debatemne.
Om den skal være stabil sikker, Ja så bliver den ofte så tungt betjent, at man ofte avsikrer lenge før nødvendigt. Eller også sikrer man ikke overhovedet, Fordi den er for tugt betjent

 

Link to comment
Share on other sites

6,5 jeg hadde gikk ikke bra før jeg fikk frilagt løpet. Bedda ikke noe mer. Men nå var jeg ikke ut etter noe ekstrem presisjon heller. Tipper samlingene lå rundt 1,5". Før frilegging,mye mer. Den nye jeg har nå i 30-06 er også rundt der..minute of deer som en lur kaner på youtube sa😄

Link to comment
Share on other sites

Tok nokon knallharde ladegrep, neste gong slik hardhendt behandling blir aktuelt trur eg det må vera oppfølgingskot på løva omtrent. Gjekk ikkje av iverfall. Sendte èin Mail til børsemakar Rafdal her om dagen. Han skreiv ordrett «kan bli veldig gode avtrekk på desse riflene» (forutsett at han får slipa, bryna og polera litt)

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...