Jump to content

Matchammo 22LR, hva finnes og hva kan en forvente?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Fikk prøvd meg litt på 100 og såvidt 150m med SK+ i dag, det var tegn til gode samlinger men fluer i høyden ødela. På 150m fikk jeg 20x5cm samling, en litt lavt og en veldig høy. Ser samme mønster på 50 og 100m, men ikke på langt nær så ekstremt. Mistenker for stor hastighetsvariasjon, skal kronograferes neste gang.

 

I mellomtiden må jeg begynne å jakte på bedre ammo. Men hva finnes på markedet, og hva er den egentlig god for i et godt våpen? Det jeg har fått tak i så langt er RWS Rifle Match (testet på 25m, virker ikke stort bedre enn SK+), Eley Pistol Match og Fiocchi TT Soft (ikke testet enda).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

SK+ i dag, det var tegn til gode samlinger men fluer i høyden ødela. På 150m fikk jeg 20x5cm samling

SK Std+ går oftest bedre enn det. Men prøv SK Match, Eley Match eller Eley Edge. De har betydelig færre, og mindre dramatiske fluer i høyden, SK er i særklasse den billigste av de 3. Blir litt betenkt når SK Std + sprer såpass. Du kan kanskje prøve å pusse?

Hva får du til på 100m? SK Std + gir <5cm høydespredning i de fleste Sauere, på 100m, ikke skutt den så mye på lange hold, der har jeg brukt de tre jeg nevner. Alle de, og Lapua X-Act, Midas + og Center X holdt alle innertieren på DFS skiva på 100m, altså <3cm høydespredning.

Det var i min Sauer. SKene har jeg skutt i 11-12 skytterlagsrifler med samme resultat, og har også sett et par av de gode ungdomsskytterene skyte 350-30X eller noe sånt med Lapua Midas og X-Act.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skøyt ikke så mye på 100m, men fikk typisk 4 innenfor 30-40mm med en slenger som åpnet opp. Så samme mønster på 50m, typisk 4 innenfor 10-15mm og en flue som drar opp til 25mm.

 

Det kan hende at dette er så bra børsa er, men jeg vil i det minste prøve å eliminere disse fluene. Problemet er å få tak i annet enn bråta i dette møkkalandet hvor XXL og Gmax dominerer.

Link to comment
Share on other sites

SK Match høres ut som et OK sted å starte. Målet er jo å finne billigste ammo som går "godt nok", til mindre krevende skyting har SK+ vist seg som en fin patron. Nå har jeg en pakke Eley match Pistol liggende, om fluene ikke blir mindre plagsomme med den har jeg vel funnet ut hva pipa er god for.

Link to comment
Share on other sites

Går ut ifra at dette var ute. Før du avskriver noe, husk at vinden har stor effekt på 22LR-kuler, og det skal endel trening til for bare å begynne å få bedømmingen riktig. Den virker også i høyden.

Iallefall her var det temmelig friskt i dag, og jeg beviste på nytt at det er tull å presisjonsteste i kastevind, selv hardt ladd 6.5x55. Men jeg fikk da i det minste trening i å skyte fra tofot, og i å skyte fort fra tofot.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I klubben min har vi testet en del .22 i Sauer. 47 meter. 10 skudd "innskyting" av løpet på ammoen. Deretter 40 skudd der en måler største diameter og i tillegg seg på hullets form - helst sirkelrund uten museører. Ikke de dyreste fra Lapua og Eley, men en del "middelklasse" ammo. Enkelt oppsummert var Lapua Center-X en klar vinner. Eley Target (gul) ble klart nr to. De fleste andre la seg i en gruppe ganske likt, men i fallende orden: RWS R50 (dyr), CCI std+, SK Riflematch, SK Std + , RWS Riflematch = Norma 2. Klart dårligst ut kom Fiocchi TT.

SK Riflematch er de beste lotene av SK std+.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var ute. En del vind, men relativt stabil sidevind. Sideveis samling var heller ikke noe problem, faktisk mindre enn forventet.

Nå prøver jeg å ta høyde for både skytterfeil og tofot, spesielt siste mistenker jeg for å gi litt kluss. Endte opp med å sette føttene dypt i myk mose og spenn fremover så rifla stod i skulderen uten støtte.

Avtrekket er heller ikke supermatch, men det er grenser for hvor lett jeg vil ha et avtrekk på en halvauto som også skal brukes til jakt.

 

Er klar over at vinden også påvirker høyden, men det beregner desverre ikke Strelok eller Ballistic Explorer. Kan en regne det som variasjon i V0?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er klar over at vinden også påvirker høyden, men det beregner desverre ikke Strelok eller Ballistic Explorer. Kan en regne det som variasjon i V0?

Appene tar hensyn til mot- og medvind. Det har litt betydning faktisk, iallefall på 200m og sånt. På 100m kan du regne 1 klikk opp-ned for hvert 3. til siden. Og på 200m 1:6. Det er tommelfingertall, Ellers er jo Lapua sin siste app "6DOF" - en er skummelt presis når du bruker Lapua ammo.

 

Sitat

Har du noen mål på de samlingene

De beste samlingene mine var sånn 20-25mm 25 skudd på 100m. Var alt i innertieren med klaring til ringen, den er 30mm i diameter. Dønn vindstille og holdt på å omkomme av mygg.

Geco Rifle leverte best pris/ytelse-forhold. 50 skuddssamling under 60mm på ett skudd nær, og det var helt og holdent min skyld - på 100m.

Med flere av de dyrere, >1.50 omtrent, har jeg skutt 10sk samlinger under 100mm på 200m, mange ganger. Rekorden er vel 245-47-ish på 200m skiva. Det er alltid en som skal vri seg utafor.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Skyter egg på 200m. Var litt dårlig innskutt, så måtte gafle meg oppover. Dette er med SK Match. I denne økta gikk den bedre enn Eley Match - jeg lurer på om fettet på den har harsknet eller noe. Men den går nor dyrisk på 15m, har skutt noen av mine beste liggendeserier med den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nice. Plinking ER gøy. På 25m klarer jeg fint å plukke 10 22-hylser i strekk, heller ikke noe problem å skyte ut stiftene på naboens blink :P

 

PS, du hadde rett angående appene, i det minste Ballistic Explorer. Utslaget var bare så lite at jeg ikke så det på grafen. Så det kan uansett ikke være forklaringen på fluene, selv om det klart vil åpne samlingene noe.

Ammo i 1-1,50krs klassen var vel det jeg siktet mot i første omgang, selv om jeg selvfølgelig må prøve "the good shit" også. Mulig at jeg finner SK Match hos Bjørns i Larvik, de har i det minste SK+ inne til vanlig. Der fikk jeg også Eley Match Pistol, bør være et sikkert valg til en halvauto. Har en forkjærlighet for Eley, den lukter så godt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...