Jump to content

Er det forseint å trene en 2årig Pointer til Jakt?


Jeger883

Recommended Posts

Med en pointer er det alltid håp:). Hvis du har erfaring med fuglehunder fra før er det bare å sette i gang på vanlig måte. Hvis du ikke har vært så mye borti fuglehunder kan det være lurt å alliere seg med noen som du vet kan sakene sine. Den lokale fuglehundklubben vet helt sikkert hvem det kan være hvis du ikke kjenner noen. Kanskje oppdretter har noe å bidra med? De fleste pointeroppdrettere blir glade hvis bikkjene kan bli brukt til det de er skapt for. Det siste og dyreste alternativet er selvsagt de forskjellige fuglehundsentrene og dressørene i Norge og Sverige som tar hunder inn. Da kan du få 'ferdig fuglehund' ut i andre enden etter noen uker i bytte mot slunken lommebok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg skal påberope meg å være en ekspert men jeg hadde prøvd hunden jeg :)

Noen har enkelte ting iboende i seg så en toåring kan være helt «matt» men den kan også overraske positivt

Så jeg hadde prøvd den litt og tatt det derfra. Du set nok ganske raskt om det er noe å bygge videre på

For mange år siden hentet vi oss ei halvvoksen tispe, blanding av dunker og labrador, som bare hadde stått bundet i kort bånd hos en barnefamilie. Hun tok vi til sporprøve med glans etter litt

Kjøpte en totalt udressert og oppsnasen halvannet år gammel Schæfer som endte opp med å ta alt av kommandoer uten lyd og med bare håndbevegelser

Kjøpte en totalt ustimulert Schæfer, et år gammel, som endte opp med å gå spor så det glitret...og ble så arbeidsvillig på forskjellig at det var rørende

Noen ganger «er løpet kjørt» men andre ganger er det bare det å «vekke dem» og gi dem sjangsen det som skal til :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Umbo skrev:

Med en pointer er det alltid håp:). Hvis du har erfaring med fuglehunder fra før er det bare å sette i gang på vanlig måte. Hvis du ikke har vært så mye borti fuglehunder kan det være lurt å alliere seg med noen som du vet kan sakene sine. Den lokale fuglehundklubben vet helt sikkert hvem det kan være hvis du ikke kjenner noen. Kanskje oppdretter har noe å bidra med? De fleste pointeroppdrettere blir glade hvis bikkjene kan bli brukt til det de er skapt for. Det siste og dyreste alternativet er selvsagt de forskjellige fuglehundsentrene og dressørene i Norge og Sverige som tar hunder inn. Da kan du få 'ferdig fuglehund' ut i andre enden etter noen uker i bytte mot slunken jeg 

2 timer siden, Mondragon skrev:

Ikke at jeg skal påberope meg å være en ekspert men jeg hadde prøvd hunden jeg :)

Noen har enkelte ting iboende i seg så en toåring kan være helt «matt» men den kan også overraske positivt

Så jeg hadde prøvd den litt og tatt det derfra. Du set nok ganske raskt om det er noe å bygge videre på

For mange år siden hentet vi oss ei halvvoksen tispe, blanding av dunker og labrador, som bare hadde stått bundet i kort bånd hos en barnefamilie. Hun tok vi til sporprøve med glans etter litt

Kjøpte en totalt udressert og oppsnasen halvannet år gammel Schæfer som endte opp med å ta alt av kommandoer uten lyd og med bare håndbevegelser

Kjøpte en totalt ustimulert Schæfer, et år gammel, som endte opp med å gå spor så det glitret...og ble så arbeidsvillig på forskjellig at det var rørende

Noen ganger «er løpet kjørt» men andre ganger er det bare det å «vekke dem» og gi dem sjangsen det som skal til :)

 

Jeg har selv ikke så mye erfaring med fuglehunder men jeg kjenner folk som har det. Takk for gode råd 😊👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ta med deg hunden på tur til et åpent område noen ganger og tren på innkalling. Du gjør også lurt i å terpe på sitt-kommandoen, MYE. Gjerne med et fløytesignal. Hundene er ikke dumme. De skjønner fort at lyden betyr sitt. Om de velger å høre etter er en annen sak, og da gjelder det å være mest sta. Hunden trenger tross alt kun å læres JA - SITT - KOM. Standen kan ingen lære den. 

 

Så er det bare å dra til skogs/fjells og prøve. Instinktet ligger der, og med rett stimuleringen vil nok standen komme. Jeg synes ikke du skal forvente å få så mange fellinger i begynnelsen. Prioriter heller å bruke en langline (20-30 meter med plastbelagt tau) og hold igjen hunden dersom den har lyst til å ordne opp selv uten din innblanding. Hvis du ikke rekker å få tak i lina når hunden står, ja så skjøter du sammen to...

 

Det er ingen quick fix her. Det finnes veltrente hunder som heller ikke har standen på plass i toårsalderen, men de aller, aller fleste finner ut av det. 

 

Tror jeg ikke skal komme med flere råd. Det her klarer du fint. Det viktigste er å ha det artig sammen med bikkja. Og jeg har aldri hørt om en pointer som ikke tar stand.....

 

Lykke til!

 

B

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til?

Finnes en del åpne ukentlige treninger for fuglehund, ikke så mye trening på fugl alltid, men god øving på grunndressur. Ellers er en privattime eller to veldig hod investering, da man kan få noen med god peiling til å grunnleggende teste jage, søk og stand egenskaper så man vet hva man bør fokusere på.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Barbarosso skrev:

Hei.

 

Ta med deg hunden på tur til et åpent område noen ganger og tren på innkalling. Du gjør også lurt i å terpe på sitt-kommandoen, MYE. Gjerne med et fløytesignal. Hundene er ikke dumme. De skjønner fort at lyden betyr sitt. Om de velger å høre etter er en annen sak, og da gjelder det å være mest sta. Hunden trenger tross alt kun å læres JA - SITT - KOM. Standen kan ingen lære den. 

 

Så er det bare å dra til skogs/fjells og prøve. Instinktet ligger der, og med rett stimuleringen vil nok standen komme. Jeg synes ikke du skal forvente å få så mange fellinger i begynnelsen. Prioriter heller å bruke en langline (20-30 meter med plastbelagt tau) og hold igjen hunden dersom den har lyst til å ordne opp selv uten din innblanding. Hvis du ikke rekker å få tak i lina når hunden står, ja så skjøter du sammen to...

 

Det er ingen quick fix her. Det finnes veltrente hunder som heller ikke har standen på plass i toårsalderen, men de aller, aller fleste finner ut av det. 

 

Tror jeg ikke skal komme med flere råd. Det her klarer du fint. Det viktigste er å ha det artig sammen med bikkja. Og jeg har aldri hørt om en pointer som ikke tar stand.....

 

Lykke til!

 

B

Jeg har planer om å dra ut til uka og teste han litt. Men fant ut i går at han tar stand på fugler. Innkalling har han heller ikke store problemer med. Men jeg har tenkt å klippe av vingen på tiuren jeg har i fryseren (en uke gammel) og trene hunden med.

Takk for råd og info:)

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, msteiro skrev:

Hvor holder du til?

Finnes en del åpne ukentlige treninger for fuglehund, ikke så mye trening på fugl alltid, men god øving på grunndressur. Ellers er en privattime eller to veldig hod investering, da man kan få noen med god peiling til å grunnleggende teste jage, søk og stand egenskaper så man vet hva man bør fokusere på.

Bor i Oslo. Jeg kjenner noen der jeg bor som har peiling på jakthunder og han skal hjelpe meg med treningen.

Link to comment
Share on other sites

God ide, kan absolutt anbefale både Rampens og Fuglehundens verden for litt organisert trening.

 

De første fuglehund kursene man går på kunne man nesten gjort uten hund, er like mye opplæring av eier som hund. Det tror jeg det er mange som ikke tenker på når de får en "ferdig" opplært hund og ikke forstår hvorfor det ikke fungerer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jeger883 skrev:

Bor i Oslo. Jeg kjenner noen der jeg bor som har peiling på jakthunder og han skal hjelpe meg med treningen.

Hvis de ikke er brukbare på "ståene fuglehunder", så hold deg unna dem! Søk heller opp et av hundesenterene, for stående fuglehunder og ta et kurs der raskest mulig. Glem den vingen. Fokuser på innkalling og en "stopp" kommando"!

 

Kjenner personlig bare navnene, på de senterene som msteiro nevner, men vet ikke hva de står for. Uansett, så kan de mer enn jegere som benytter andre type hunder. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

De første fuglehund kursene man går på kunne man nesten gjort uten hund, er like mye opplæring av eier som hund.

Helt enig. Det gjelder alle vanlige hundkurs. :) Folk tror kurset skal dressere hunden, men det er jo eierene som skal "dresseres" først, så de kan trene videre på egenhånd. Det er eieenes forståelser og holdninger som først må preges. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Geco5 skrev:

Hvis de ikke er brukbare på "ståene fuglehunder", så hold deg unna dem! Søk heller opp et av hundesenterene, for stående fuglehunder og ta et kurs der raskest mulig. Glem den vingen. Fokuser på innkalling og en "stopp" kommando"!

 

Kjenner personlig bare navnene, på de senterene som msteiro nevner, men vet ikke hva de står for. Uansett, så kan de mer enn jegere som benytter andre type hunder. 

Takk for tipset, skal se etter et sted i nærområdet der jeg kan begynne 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Jeger883 skrev:

Takk for tipset, skal se etter et sted i nærområdet der jeg kan begynne 😊

Ikke vær så opptatt av nærområdet, vær heller mer opptatt av å få adekvat hjelp!  Om du må reise 1 , eller 6 timer hva så? :) Du har det igjen seinere.

 

På samme måte med jakt. Hovedjakt kan gå helt til Finnmark (230 mil, en veg), eller Sverige. Langhelger og helger jaktes (og trening) det over hele sydnorge og noe i Sverige. Høst og noe på vinteren. (Ettervinteren er fin til trening i fjellet, ut mars mnd.) Til tross for, at det finnes noe jakt i mitt nærområde. :) Det brukes kun til dagsturer. Og grunnen er først og fremst; 1) kun skogfugl. 2) lite skogfugl. 3) ønsker også å jakte ryper i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...