Jump to content

Drilling fra etterkrigstiden


texans

Recommended Posts

Hei. 

Har bestemt meg for å handle drilling og har da lest side opp og side ned her på kammeret. Har lest at det er noe ymse kvalitet fra etterkrigstiden så lurer egentlig på når begynte kvaliteten å stabilisere seg og gjelder det alle tilvirkerne?  

Jeg har to stk i kikkerten, en Heym fra 1956 og en Krieghoff Trumph fra 1963. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noe info om dette? 

Var å kikka på Krieghoffen og den så meget bra ut, låsekasse i dural gjorde meg litt skeptisk etter å ha lest på kammeret men den så veldig hel og pen ut. 

Skal se på Heymen på søndag. Hvordan er kvaliteten på Heym vs Krieghoff på denne tiden? Heymen er 6,5x57r og Krieghoffen er 7x57r. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er mange her inne som kan mye mer enn meg om dette, men det er midt i jakta... 

Selv har jeg kun erfaring med en Krieghoff fra 61. Dural og tydelig brukt, men tight. Sjelden noen mengdeskyter med drilling. Dural, tja har det holdt til nå uten å smuldre så holder det vel en hel del skudd til om det ikke er en kobberspiker i nærheten eller noe annet som får aluminium til å virke som anode. Dural er lett, min veier 2.7 kg og etter 9 timer i klarstilling betyr det litt kontra 3.4 kg.

6,5 eller 7 x 57, presisjonen er normalt bra på begge, men mulig begge er i grenselandet for storviltkravet, her er jeg på litt tynn is (har ikke kronografert min 7 x 57). Tror egentlig elgen driter i det kravet...

Har du mulighet til å tafse på begge så er det viktigst å kjenne på magefølelsen.  Du kan eventuelt dra til han i Hemnes å ta og kjenne på mye forskjellig.

Jeg er på min første høst med drilling og så langt er jeg veldig fornøyd. Brukte masse tid på å bestemme meg, mye vanskeligere enn å kjøpe hus, hytte og leilighet (viktigere også).  For en under middelmådig hagleskytter som meg krever fluktskyting med drillingren noe ekstra trening på grunn av litt anneledes stokk og side by side (vanligst).

Lykke til med valget.

Mvh Greppe

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, nå hadde han med Heymen solgt børsa før jeg i det hele tatt hadde fått anledning til å se på den så da ble det Krieghoffen. 

Selger vet ingen ting om børsa annet enn at det er en 1963 modell. 

Hvilke kuler ble disse regulert med som regel? 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si. Både hvilken kvalitet det er på børsa og hva den er regulert for. 

Skal man først kjøpe Dural så er vel Kriethoff det sikreste. 

Denne er produsert før bonda kuler og da var det tunge kuler som gjaldt. Vil tippe 156 grains rundneset kule. De jeg har hatt i 7x57r har gått bra både med 140 og 160 grains kule. 

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpen bæres mer enn de skytes... i alle fall i Norge. Så lenge drillingen er tight i låsen og løpene pene inni spiller skraper i treverket liten rolle, det kan man fikse selv. 

 I Tyskland blir de oftest båret i futteral frem til jakttårnet for så å pakkes ut. Mange ser veldig pene ut. 

Gleder meg til bilder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er helt individuelt fra våpen til våpen hva de går bra med. Min Krieghoff fra omtrent samme tid, 7x57R gikk i hytt og vær med norma oryx og med norma fmj. Ganske bra med S&B fmj 140 gr og bra med S&B 173 gr blyspiss. Problemet med S&B var at fmj og jaktammo gikk milevis fra hverandre. Liker å kunne bytte fra fugl til rådyrammo uten å skru for mye på et antikvarisk kikkertsikte. Med Berger 168gr Classic Hunter og Berger 175 gr Match xld har jeg funnet landninger som treffer samme skivelappen på 100m. Veldig fornøyd med dette, men kan ikke si noe om skuddvirkning og kjøttødeleggelse på jaktammo ennå, skutt and med match og det ble bare hull.

NB! Dersom du er ny med drilling, husk at rifla ofte klatrer etter skudd en og ofte etter skudd nr to (er rifleløpet under er det ikke uvanelig med 15 cm opp på skudd to). For å sjekke presisjon må våpenet kjøles til alle løp har lik temp.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Da har drillingen kommet i hus. Har prøvd norma helmantel og den samlet innenfor 20mm så blir spennende å se hvordan den går med tyngre kuler. 

Måler høyre løp til 16,29 og venstre løp til 16,47, hva slags trangborring er dette? 

Den veier 3150g uten sikte. Løp er 63cm og speilblanke. Det er ikke no staslig gravering så det får bli senere i livet. 

 

Her er noen bilder.

 

EA75E8DD-FE2D-4994-9C89-CDFEB17AFC87.jpeg

B1B60D93-8975-437A-9E61-79634D7FA045.jpeg

2E1FC011-543E-4F61-A5BA-B22E150FA81C.jpeg

4B7E59F6-3B42-487E-AAE3-B44447AB4094.jpeg

C357B5D0-24B3-4648-9DD1-91420F764E8A.jpeg

27E5A413-06D4-44BD-9A8B-E69BB3F0E494.jpeg

0C60B3DE-5BE9-431A-9197-86DB7B5EE203.jpeg

9827E614-C013-4A48-870F-A1C6400C0281.jpeg

 

Edited by texans
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne fulgte med, veldig klar og fin så kommer nok til å ha med denne i sekken til postene med litt lenger hold. 

Jeg driver å tegner av hakemontasjene så jeg kan frese et feste til Aimpoint micro h2. 

Blir nok et 1-8 sikte senere når jaktkonton er fylt opp igjen😆

2BCBBE39-76CF-4DDA-B466-34ED64A5E455.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott børse. 
Den kikkerten hadde jeg vært veldig fornøyd med.

Har en fast 6X42, på min, den fungerer  til mitt bruk for alt 30 til 150 meter.  Den ligger i lett tilgjengelig i en lomme inntil jeg trenger den.  

For meg er drillingen hagle for fuglejakt med mulighet for rådyr og hjort. Har foreløpig kun skutt fugl.
Det blir spennende å se hva du får til for Aimpoint i hakemontasjen. Stiller meg etter Skaubjønn i køen dersom du får til noe som bygger minimalt og som sitter godt nok. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...