Jump to content

45/70 rekyl vs 458wm


Ståle R

Recommended Posts

Veldig stor forskjell i følt rekyl på disse?Grunnen til att jeg spør er att jeg har kjøpt en m98 med planer om å bygge om denne.Kunne tenkt meg 45/70 i denne,men ser for meg att dette blir noe komplisert mtp mating.Men mange bygger jo 458wm i Mauser kasser,så det er nok ett enklere alternativ.Men saken er att maks ladninger (i marlin 1895) er maks av det jeg tåler av rekyl og klarer å håndetere. Men kan vel bruke reduserte 458 ladninger også?På 45/70 nivå?Både til jakt og trening. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er stor forskjell i rekylen. Og ja du kan fint lade ned en 458 win mag mye. Ting som høyere vekt forholdt til en Marlin og bedre stokkform vil også spille inn. Lyddemper gjør også mye, pluss det finnes slik rekyldempende sak du monterer inne i stokken om du ønsker mer demping av rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke den rette til å veilede, men likevel. Jeg har skutt med .458 Win.Mag. Jeg ble positivt overrasket ang. rekyl. Jeg har selv en Marlin 1895GS. i 45/70Govt. Det sier seg selv at .458 vil sparke noe mer, men lettere kuler og mere fart åpner nok noen mulighetet. Når jeg testet .458" var det med kjøpeammo og lettere kuler. Jeg ble ikke skremt. Jeg er ikke "nekrofil" og liker at rifla lever. 

Link to comment
Share on other sites

Tåler du 45/70 tåler du .458WM. Som det nevnes i tråden her, du kan lade til under smertegrensen. Hvordan du er kledd spiller også inn, jeg trener ikke med 45/70 i t-skjorte. Under jakta merker du ingen ting. Følg drømmen og hjerte ditt - gå inn i prosjektet med .458 WM.:) 

Link to comment
Share on other sites

Bygg ei rifle med rett stokk, god kolbekappe og litt vekt i pipa, så tenker jeg det blir bra. Hvis du finner ut at du vil ha litt mindre rekyl til mengdetrening siden, så kan en kick-stopp monteres i kobla.  Denne kan du skru ut før du reiser på jakt.

En 458x2" blir nok bra det. Sjøl har jeg en 45 Blaser som vel er omtrent i samme gata, denne er mer behagelig å skyte med enn dobbelrifla i 45/70. Sjøl om de presterer omtrent det samme med de ladningene jeg bruker nå. 

 

Er en lang tråd om 45 Blaser på Robsoft forum,  hvis du vil lese litt om erfaringer fra jakt med .458 kuler i redusert hastighet i forhold til 458WM.

Missforstå meg ikke, gå for 458x2" IKKE 45 Blaser, den er nærmest umulig å skaffe hylser til. Eneste leverandør jeg har funnet og bestill og betalt, er tydeligvis Nordeuropas minst pålitelige kar:(

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ståle240 skrev:

.Men saken er att maks ladninger (i marlin 1895) er maks av det jeg tåler av rekyl og klarer å håndetere. Men kan vel bruke reduserte 458 ladninger også?På 45/70 nivå?Både til jakt og trening. 

 

Da sier det seg selv.- Velger du en .458x2"(inch) American slipper du tenke på at dine ladninger til enhver tid skal/må reduseres.

 

Dette er en ypperlig patron for nordisk vilt og med ytelse og fleksibilitet lik 45/70 eller 450 Marlin. 

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode kommentarer og ideer.Tror jeg skal ta å prøve ei 458wm rifle før jeg bruker penger på å få bygget om Mauseren.Er nok en annen opplevelse å skyte med grovt i ei tung og lang bolt rifle i forhold til ei lita kort lever action ja!Mauseren i utgangspunktet er ingen lettvekter,og sikte kommer jo også i tillegg.Dette hjelper jo på rekyl følelsen. 450 Marlin kunne jo forsåvidt vært en kandidat,men litt skeptisk på tilgang på hylser.

Sett litt på 35 whelen og 9,3x62 også.9,3 er jo en klassiker i m98 kasse,men ganske kjedelig.Er jo så mange som har det.35 whelen har jeg skutt litt med,å likte den veldig godt.Men er noe med de store høla i pappskiva da9_9

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er for lang til standard M98 kasse.
Det må i tilfelle åpnes opp både her og der og koster mer enn det smaker.
375 Ruger er et meget godt alternativ i standard kasselengde, jeg har selv god erfaring med den fra Namibia, kan absolutt anbefales.
Hylsetilgangen vil nok variere litt, men Alvestad på hjemmelading.no kan nok skaffe det meste på litt sikt.
Det finns nok fabrikkammo også rundt omkring som en kan starte med, og tomhylsene kan lades opp mange ganger.
 

Link to comment
Share on other sites

ivara har et godt forslag, 416 Taylor, vi må ikke glemme den:

Fra venstre:

45-70 Govt. Hylselengde 53,30 mm.

.416 Villkatt. Hylselengde 52,0 mm. fra en .270WSM hylse.

.458 Win.Mag. Hylselengde 63,30 mm.

Elg.

.416 Taylor. Hylselengde 63,30 mm. fra en .458 Win.Mag. hylse.

.416 Villkatt. Hylselengde 61,0 mm. fra en .270 Winchester hylse.

.375 Holland & Holland med hylselengde 72,20 mm. Den blir jo litt lang. 

 

.416 Taylor er knall:winke1:

.416 Taylor.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
12 timer siden, ståle240 skrev:

Går utfra att det funker dårlig med mindre patroner etter att støtbunnen er åpnet opp?

Det stemmer.

 

På 3.10.2017 den 19.50, ståle240 skrev:

...35 whelen har jeg skutt litt med,å likte den veldig godt....

+ enklere ombygging, kan omforme .30-06- hylser, og med litt flaks funker billige revolverkuler til trening.

Et ombyggingsprosjekt som du skisserer, blir fort nokså mye dyrere enn man kanskje hadde trodd. Og andrehåndsverdien er laber. En alternativ strategi kan jo potensielt være å kjøpe denne

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6155&prodid=14272

4500 for ferdig rifle med die og hylser. Lade/skyte/teste et års tid. Kan selges med minimalt tap. Hvis det skulle vise seg at du er veldig fornøyd med kaliberet, kan du gå inn i custombygg uten usikkerhet og forbehold. Hvis du går lei av rekylen, har du hverken tapt mye penger eller brent noen broer ift mauseren/støtbunn/andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med en ZKK 602 i 458 WM kan være stokkformen.
De fleste jeg har sett ble levert med "svineryggstokk" og den er ikke videre behagelig å skyte med tanke på rekyl.
Standardstokken er bedre, men også den har mye fall (er tydeligvis laget for åpne sikter), og rekylopplevelsen blir vanligvis deretter.
Jeg har hatt begge utgavene i 375 H&H og rekylopplevelsen på de to forskjellige stokkene var klart merkbar.
Rekylopplevelsen av 485 WM i en Winchester M70 kontra en ZKK 602 er vesentlig forskjellig slik jeg har opplevd det, og skulle jeg bygge en slik på en 602 kasse, ville ny stokk vært første budet.
Og dermed begynner kronasjen å rulle....

Når det gjelder M98, så viser det seg vel igjen at å starte et prosjekt på en militær utgave av M98 gjerne koster, men for all del, har en lyst er det vel snakk om prioritering.
 

Link to comment
Share on other sites

På 12.10.2017 den 19.47, Vaquero skrev:

ivara har et godt forslag, 416 Taylor, vi må ikke glemme den:

Fra venstre:

45-70 Govt. Hylselengde 53,30 mm.

.416 Villkatt. Hylselengde 52,0 mm. fra en .270WSM hylse.

.458 Win.Mag. Hylselengde 63,30 mm.

Elg.

.416 Taylor. Hylselengde 63,30 mm. fra en .458 Win.Mag. hylse.

.416 Villkatt. Hylselengde 61,0 mm. fra en .270 Winchester hylse.

.375 Holland & Holland med hylselengde 72,20 mm. Den blir jo litt lang. 

 

.416 Taylor er knall:winke1:

.416 Taylor.JPG

 

 

Ja, støtter den.

Har selv en m98 i .416 Taylor og det er en god kombo. .458 Win fungerer også fint i m98, men sørg da for å velge en børsemaker som kan m98 mht å justere mating. Å få en "plugg" som .458 Win til å mate perfekt krever erfaring.

PS Se forøvrig .416 Taylor tråden på Robsoft...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...