Jump to content

Krav til størrelse på terreng ved bruk av fuglehund


joakimB

Recommended Posts

Hei. har søk litt rundt på nett uten å få svar på mitt spm.
kanskje noen her kan hjelpe meg.

Situasjonen er at vi leier ett større jaktterreng for småvilt, midt inne i dette området er det en grunneier som har trekt seg ut fra grunneierlaget, noe som er helt greit.

Dette terregner er på 350 mål og han ønsker å benytte dette selv.
Han jakter med fuglehund og enhver fornuft sier at han ikke klarer å holde hunden innenfor dette terrenget all den tid terrenget er formet som en kile og store deler av eiendommen kun er 50-150 meter bred.

Jeg ønsker derfor å konfrontere denne personen, men hadde vært greit og kunne referert til ett lov verk som regulerer dette.

På forhånd takk for hjelp.

mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du konfrontere han med noe du beskriver som helt greit? Han må (hvis han ikke også har jaktrett utenfor sin eiendom) holde seg innenfor sine 350 mål når han jakter. Hunden må han "ha kontroll på" under jakten (så da sier det seg selv den ikke kan bevege seg langt utover nevnte grense). Det er først når han eller hunden beveger seg utenfor sitt jaktfelt du kan konfrontere han (hunden hans kan du ta i bånd inne på "ditt" område). Du trenger ingen andre regler enn jaktretten for en slik inngripen/konfrontasjon. Enten så er han på sin grunn, eller så er han det ikke. Og det er fint lite du kan gjøre før han krysser den grensen.

Edited by 32-40 Win.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker å jakte, skrinlegg hele ideen om å konfrontere grunneiern som vil jakte selv.

Hvis du derimot synes det er morsommere å krangle,  kjør på. Å true med anmeldelse eller advokat, får ofte opp temperaturen hvis det er målet.

 

Ville sett litt stort på hele greia jeg, slå av en hyggelig prat og by på en kaffe ved bålet. Et godt forhold til nabojegere kan en få bruk for før en aner. Er nå også forsåvidt forholdsvis lite ugagn han får stelt til med ei fuglebikkje som svinser litt i grenseland.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som 32-40 sier har du egentlig ikke noe å fare med her. Så lenge han holder seg innenfor grensa og ikke bruker hunden til å drive vilt over grensa er det helt lovlig. At bikkja tar seg en tur over må man regne med skjer, så lenge den ikke er til vesentlig ulempe for annen jakt eller driver vilt over grensa har du ikke noe grunnlag for å ta den inn. Da er 8x68s løsning bedre, kos deg med en ny jaktnabo og gjør det beste ut av det hele.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 8X68S skrev:

Ville sett litt stort på hele greia jeg, slå av en hyggelig prat og by på en kaffe ved bålet. Et godt forhold til nabojegere kan en få bruk for før en aner.

 

Da kan det hende en er så heldig å få til ett samarbeid med naboen også og kan bruke hverandres områder. Alt er mulig bare en er grei og hyggelig. :-D

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg forstår ikke helt din tankegang, om den er egoistisk, eller om det er mangel på erfaring. Du forteller heller ikke noe, om dere selv kommer til å jakte med løshund, i så tilfelle  vil "problemet" også bli omvendt. Mange god kommentarer over, men Nakken kommer egentlig med svaret. Og jeg vil tro problemet er større ved hårvilt jakt, enn ved fugle jakt.

 

Det er ingen lov som forbyr en fuglehund, å bevege seg over grensen, hvis eieren holder seg på rett side og ikke skyter vilt inne på annen manns eiendom. Dette er helt vanlig at fuglejegere (med hund), kan være i nærheten av en grense, da grenseområdene kan være interessante for jegere på begge sider av grensen. En lager da ikke problemer av noe slikt! 

 

Nå er det jo også forskjell på hva slags fuglehund den omtalte naboen har og hvor langt fra grensen han selv går. Med en støtende fuglehund, kan han gå temmelig tett på grensen, uten å ha mulighet til å skyte fugle på feil side. Men selv med en stortgående "stående fuglehund", har naboen lov til å la hunder søke over grensen, så lenge han selv ikke går over, eller feller viltet på andre siden av grensen. De få tilfeller at hunden støkker (eller reiser på kommando), noen få meter over grensen og at fugle flyr inn på rett side av grensen, før den felles, tror jeg du kan glemme. Det kan nok skje, men jeg kan ikke huske å ha opplevd det i mine over 40 år på fuglejakt. Så jeg tror ikke det skjer ofte. Men dette kan jo også skje, fra deres side. :) Like - for like. 

 

Vil også nevne at det ikke er uvanlig, at fuglejegere kan komme litt over grensen noen ganger hvis de jakter og ikke går med øya festet til en GPS. For da, blir det skjelden noe jaktutbytte. Men det er jo litt forskjell på om nabojegere er 50 m inne på ulovlig terreng, eller mange hundre meter. Dette går jo også litt begge veier! (Noe annet er det ved posterings jakt, da må en være mer nøye på å være på rett side). Vis storsinn, så kan det blir noe hyggelige møter i skogen. :) Bedre det enn krig. :(

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...