Jump to content

Lave kikkertsikterringer til Merkel rifledrilling?


Skaubjønn

Recommended Posts

Tror det skal godt gjøres å få tak i noe lavere montasje en den du har.
På kombivåpen er dette alltid et kompromis, 

På komben min har jeg det laveste som er å få tak i av Eramatic H7, og den er såpass høy at jeg bør ha en kolbeforhøyer.
Har også sett at noen har fått laget justerbar kolbekam på sine drillinger og kombier og det ser faktisk ikke så galt ut.
Husk også at det skal være plass til å få hånda under til å betjene topleveren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å være en Recknagel montasje. 

Kontakt Ing. Ragnar Hansen på Vestfossen.

Han importerer denne typen montasje.

Hvis det ikke lykkes å skaffe laveres ringer, så bytt til en Hebelshvenk montasje,

På denne er bakre del flush med toppen av skinna.

_Vanlige svingmontasjer er en uting på brekkvåpen etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden er det bilde av noe jeg er ganske sikker på er EAW-montasje, den laveste underdelen i EAW katalogen bygger 5mm og den laveste ringen til å sette på bygger 4mm, dvs 9mm til sammen. Recknagel lager fremringer som bygger fra 5mm, 

 

Husk at høyden på fremre og bakre base ikke nødvendigvis er like høye, så man må ofte ha forskjellig byggehøyde foran og bak.

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt, men nesten. 

 

Fremre base på våpenet ditt er ikke justerbar, så man må enten få tilpasset en fremre ring, eller man må prøve mange for å finne en som passer bra ned i basen. 

 

Den fremre ringen du har, er skrudd sammen av to deler. Den kan da ta opp litt vinkelfeil. De lave fremringene er i ett stykke, så om det er vinkelfeil må du lappe (slipe til) disse innvendig for å få en spenningsfri montasje. Dette er noe du kan gjøre selv om du skaffer slipepasta og en lappestang. 

 

Du må også måle bredden på bakre base, for å velge riktig. Du må også justere bakre montasje så den blir passe tight. 

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha EAW både foran og bak er det færre høyder å velge mellom. De har bare 8 og 10mm i katalogen, så du må velge ringer bak som passer. 

 

Recknagel har som jeg skrev tidligere mange å velge i, så om du valgte reknagel forran og EAW bak kan du velge laveste, som er 9mm bak og funnet en fremring som passer til det. Men forskjellen blir neppe mer enn én millimeter. 

IMG_0407.PNG

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke overdrevet opptatt av 5mm fra eller til, men om du hadde sendt børsa til Vågsland, så hadde du fått den tilbake med riktige ringer, uten risiko for deg. Ellers tror jeg han også har noe av dette på lager, så om du kjører deg en tur, får du sikkert prøve litt også.

 

Men, jeg har hør mange uttale at man får montert sving- og hakemontasje like lavt på brekkvåpen. Som du ser av denne saken, det er vesentlig lettere å få montert siktet lavt i hakemontasje.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er en løsning ja! Kjøretur til Drangedal og se hva som finnes. God plan :-).

Hakemontasje... vel, man er veldig låst da. Og jeg vet egentlig ikke om det er så viktig. Var ute og skjøt i går og det fungerer helt fint med siktet i den høyden det er nå (la bilder i tråden om rifledrillingen). Jeg bruker denne børsa på rådyrjakt med hund, og jeg skal på drivjakt i november i polen, og tenker å ikke røre mer ved dette før jakta er over. Nå har jeg selvtillit på skytinga, og tillit til at alt funker og er rett innstilt på børsa. If it Works, dont fix it. Drangedaltur blir eventuelt etter jakta. Men godt innspill, og takk igjen!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...