Jump to content

Rådyrjakta 2017


Sin12kal

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Forrige gang jeg slapp hund uten peiler var i 2011, og den gang gikk det skit. Aldri mer. Ettermiddagstur i dag, hengte på peileren slo den på (og den gav normal lyd fra seg), slapp bikkja og uttak nesten med en gang. Mista hunden på peileren ganske umiddelbart. Hadde selvsagt ligget i bilen påslått siden i går... :(

 

Søkk vekk. Dukker sikkert opp igjen, men du og du så mye irritasjon en hadde spart seg ved å sjekke en ekstra gang før en slipper...

 

Selvsagt er det sjølgjort, men litt fristende å irritere seg over Garmin som har ødelagt returen på det meste av jakthunder... :S

 

EDIT: 00.30 tikka det inn bilde fra viltkameraet som ble gjensatt inni hundeburet like ved slippstedet, og rømlingen er atter sikret. Peileren står på lading...

 

Edited by Jibrag
Oppdatering
Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på om dette innlegget bør legges inn under revejakta 2017, eller rådyrjakta 2017, men jeg prøver meg her jeg.

Har nettopp kommet hjem fra revejakt. Ingen rev observert og lagt i bakken og derved ikke noe pels på knaggen, men tvert imot rådyr i bakken og etter hvert, kjøtt i fryseboksen.

20171031_171001.jpg.a75622eec8d863236678bc5de3460053.jpg

Satt og titta oppe i jaktstigen min jeg vet dere. Tiden kom og tiden gikk, helt dødt inntil ei geit med 2 kje dukket opp i 2dre enden av snauhogsten.

Kom trippenes så fint og fjongt.

Titta på de sikkert i 5 minutter for å avgjøre om det var et bukke-kje med. Tenkte evt på å knerte bukke-kje, men nei, så da ble det dette geite kje'et dere ser på bildet.

Det var helt uproblematisk å legge dyret i bakken, med siktet innstilt på 20x forstørrelse og fjellstøtt anlegg for rifla. Det ble nesten litt for personlig og intim felling ut av det, merker jeg.

Med Hornady SST i tuppen av patrona, i kjedlige kaliber 308 var virkningen brutal for å si det slik. Kje'et ble rett og slett slått rett ned i bakken.......på stedet hvil.....og hvil. Stort mer human avlivning er det ikke mulig å få til, etter treff dønn iht jegerprøveboka.

Snipp snapp snute så var denne revehistorien over, som etter hvert ble til en rådyrhistorie, men spennende var det, mens det sto på.

Edited by Castor
Srivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man flådd og dandert rådyr. Ang kjøtt-ødeleggelse, så har jeg tatt noen bilder, slik at dere kan se hva slags virkning Hornady SST 150 grs

(trodde det var VMAX jeg brukte, men nei) har på et rådyr-kje.

Pleier ikke legge ut slike bilder, da jeg synes de er makabre, men her kan man faktisk lære litt av hvert og komme til en konklusjon.

 

 Her ser dere inngang (omtrent mitt i bildet) og utgangshull. Diameter på utgangshull vil jeg anslå til å være ca 2,5 cm eller på størrelse med en 5 krone

20171101_123315.jpg.e10d1cf3a075df6513d3f6b86e342a18.jpg

 

 

Innvendig innslag. Ca 3 cm i diameter. Mao kula har ekspandert rett etter kontakt med skinnet.

20171101_124031.jpg.64d439cc6e84c0435e81a1e5cbaa1cca.jpg

 

 

Utgang. Ca 3x12 cm mao helt ødeleggende og veldig human virkning vil jeg si. Her er det en kombinasjon av fart, sjokk-effekt og kulekonstruksjon som har før til denne gedigne flenga.

20171101_124113.jpg.c95855d077e264f0126c3227a66abe84.jpg

 

Jeg vil anslå at ca 60 - 70% av bogene er ødelagt. Blir vel ca 2 kg på dette kje'et.

 

Konklusjon, som er min høyst private konklusjon:

- denne kula er noe av det mest virkningsfulle en kan bruke for i størst mulig grad å ankre dyret på stedet.

- det er ikke førstevalget om en er opptatt å å spare mest mulig kjøtt.

- jeg ville ikke brukt denne kula på elgjakt, eller på storvilt av elg-størrelse, eller større, da den etter mitt syn holder for dårlig sammen. Til alt under......helt greit.

- skuddet må plasseres pinlig nøyaktig, for å unngå at kula tar en tur innom vomma på sin ferd gjennom skrotten. Heller for langt foran, enn bak forbeinet.

 

Så vet dere det.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder og analyse.

Jeg hadde et ikke helt ulikt resultater med ferdigrulla barnes vor-tx på fem meters hold. Der hadde kula fragmentert. To små utgangshull i bogen, en bit har åpenbart tatt veien rett nordover med stor kraft, for tre ryggvirvler rett opp fra bøgene var redusert til kjøttdeig og beinmel. Total ødeleggelse. Mye blodslått på begge sider. Effektivt, da, men mye tap av kjøtt. Mistenker at hastigheten blir for høy på så kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Får nesten si litt om bukken min og da. Før i dag, hadde jeg aldri sett rådyr på rådyrjakt, bare til og fra jakta. Men i dag skulle det faktisk snu.

 

Jeg reiste opp til terrenget litt utpå dagen i morgen for å se etter spor. Fant noen i lia, sammen med hjortespor. Bestemte meg derfor for å sette meg i jaktstigen jeg har satt opp i nærheten av noen av disse sporene. Stod opp litt vel sent i dag, men var på plass kvart over sju. Det var fullmåne, så det ble tidligere lyst enn for et par uker siden. Meeen, så tålmodig som jeg er, ble jeg der bare litt over en halvtime, til det var mer enn lyst nok til å finne på noe annet. Vurderte å reise hjem, men ok, jeg kunne det ta en liten tur på jordene nedenfor denne lia. Kjørte i vei og parkerte i veikanten. "Snek" meg inn på fraseføret. Det var vel en minusgrad, tenker jeg. Masse rim på bakken. Kom frem til en holme utpå jordet og gikk inn på enden av den. Der fant jeg fersk rådyrmøkk. Plutselig så jeg to rådyr omlag 250 meter foran meg, midt utpå jordet. Gikk i skjul bak et stort tre og dro opp kikkerten. De to var nok klar over meg, for de glante noe voldsomt akkurat dit jeg stod. Jeg holdt meg rolig, så de roet seg ned igjen. Lurer på om kanskje jeg hadde støkket dem ut.

 

Etter en stund ruslet de av gårde, vekk fra meg. Jeg småbannet litt, men var ganske fornøyd likevel, for dette var jo første gangen jeg har sett rådyr på rådyrjakt! Et steg i riktig retning. Så på klokka og skulle til å snu nesa hjem et par minutter etter, men hva skjer? De to rådyra kommer i godt tempo rett mot der jeg står! De stopper opp ved et strømgjerde, eller rettere sagt strømsnor. De er på et beite, mens jeg er på åker. I stedet for å hoppe over, rusler de langsmed. Nå er de ca 80 meter unna og godt innenfor skuddhold. Problemet er at det er busker i veien akkurat der, og akkurat da det ikke er busker lenger, blir det et lite søkk på jordet, slik at de forsvant der. Litt mer innvendig banning. Jeg hiver rifla på skuldra for å se om det går an å smyge etter, men jeg rekker ikke så mye, for plutselig kommer de to tilbaket. Jeg hopper bak treet mitt igjen, bruker det som et slags anlegg og finner dem i siktet. Glemmer å skru tilbake fra 10x, så det blir litt leting. De to hopper og spretter litt, så jeg plystrer for å få dem til å stoppe, men det gjør de ikke. Ser opp, og jaggu er det et tredje rådyr, en bukk, og det går ti meter og stopper. Det skulle det ikke gjort, for trådkorset finner det ganske kjapt, og etter et greit sideskudd, hopper det til og løper ti meter før det stopper og legger seg ned. Det går vel, i hvert fall føles det sånn, omtrent et minutt før den kvelder. Rett etter skuddet, stopper for øvrig det ene dyret, ei geit opp og går mot bukken og stopper. Her hadde jeg alle sjansers mor på doublè, men jeg tenkte ikke så langt... Den snudde og hoppet lystig i vei i stedet.

 

Da bukken hadde roet seg og hadde åndet ut, ruslet jeg rolig bortover. Og jaggu, plutselig skvetter tre rådyr til, omtrent 70 - 80 meter unna meg, mellom "holmen" min og en annen.

 

Jeg er ikke fornøyd med treffet mitt, men heldigvis, det ble ikke ettersøk. Var bombesikker på at det var vomskudd, da inngangshullet var omtrent midt på. Utgangshullet var gjennom lungen. Merkelig nok var vomma like hel da jeg åpnet dyret. Det var litt gras, men jeg tror kula må ha gått gjennom spiserøret eller noe slik. Magen var hard, og det kom ingenting noe sted da jeg klemte på den. Litt heldig, med andre ord.

 

Etter mye om og men fikk jeg tømt dyret for det meste, fikk dratt det bort til bilen og lempet det i bagasjerommet. Vel hjemme var det å henge det opp i garasjen og flå. Akkurat passe irritert over at jeg glemte hjertet der jeg vommet ut dyret, men det får nå gå.

 

Må ellers si at jeg er ganske fornøyd med Hornady GMX 150 grs i .308. Jeg skar ut utgangshullet til ca 5 cm i diameter uten at jeg egentlig trengte å gjøre det, men litt beinsplinter er greit å få vekk. Fjernet litt overflatevev omtrent ti cm rundt det, men det var strengt tatt ikke nødvendig. Glemte å ta bilde av det. Med andre ord var det flott virkning. Dyret gikk raskt ned selv med et treff som ikke var av de beste, og det var knapt blodslått i det hele tatt.

 

Tenkte å ta vare på skallen og få den på plate. Har null peiling på slik, så får sette bort jobben. Fire tagger er vel ikke det heftigste, men dette er et minne for livet, for det er jo mitt første rådyr. Synes det ser pent ut. Symmetrisk og ganske langt. Har også skåret ut en fin firkant og tenker å lage sitteunderlag. Er kanskje ikke det beste materialet, men jeg prøver. Har fjernet alt av rester fra skinnet og har satt det inn med mye salt. Så får en se hvordan det blir.

 

59fe08b36ad6f_2017-11-0413_00_25.jpg.4d3b9ff8b229a6bbb7fcaec4fc530303.jpg59fe08a8e89c0_2017-11-0408_25_35.jpg.2c0519f704adb0feb415160024d72195.jpg

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går var jeg en tur med elever og friluftslærer på en kort jaktøkt i et terreng som tilhører skolen jeg jobber på. Turen endte uten fangst, men jeg var historisk nær å skyte et dyr, men holdt igjen fordi jeg ikke så det andre dyret i følge særlig tydelig. Dyret jeg siktet på, bare 40 meter unna, var i følge med et annet. Jeg rakk ikke å se dyra grundig dyra før de plutselig var der da jeg tilfeldigvis så i motsatt retning etter først syntes å ha hørt noe i skogen. Det andre dyret var skjult bak en buskete kvist. Årsaken til at jeg ikke skjøt, var jeg tenkte et halvt sekund for lenge om det var geit med killing. Dyret jeg siktet på var stort. Jeg var rimelig sikker på at det andre dyret også var voksent, for læreren som gikk i drevet sa han hadde sett to voksne dyr, og det skulle vel rimelig mye til for at dette ikke var de to samme dyra, men tvilen gjorte at jeg nølte litt for lenge, og vips, så forsvant dyra. Da så jeg også det andre, og det var også voksent, selvsagt. Det var nok bukk og geit, det her. Var så nær skudd at jeg hadde trykket halvveis inn avtrekkeren da dyret hoppet til og reiste. Et liiiite tidel til, bare...

 

Det sies at man aldri skal angre et skudd man ikke løsnet, men noen ganger blir jeg i tvil! Jeg "visste" at det andre dyret ikke var lite, men måtte tenke et sekund først... Men ok, jeg gjorde jo ikke noe feil da. Hadde jeg enda sett riktig vei da de kom ut på hogstflata... De hadde jo løpt 50 meter allerede. Men de bråker jo ikke akkurat, disse dyra.

 

Jeg synes for øvrig aldri en jakt er mislykket om jeg ikke får fangst, bare jeg opplever litt, og her var det jo en spennende opplevelse! Men det hadde jo vært artig og fått skutt noe for elevene. Er jo så mye å lære av å jobbe med viltet etter fangst! Vomming, flåing, skjæring osv, osv. Bedre i praksis enn på film!

 

Men det jeg lurer litt på, hvordan er sjansen for killinger å overleve vinteren uten geita nå, i tilfelle jeg hadde skutt og det hadde vist seg at det andre dyret var en killing? Vet jo at man bør unngå å skyte moren unna om høsten, men hva med nå i desember? Killingene begynner jo å bli ganske robuste nå, eller? Tenker litt det samme med elgkalv og ku også. Hvor avhengige er disse ungene av mor så sent på høsten at vinteren er i full anmarsj?

 

Kan nevne at en kompis skjøt to killinger, "doublè", der jeg skjøt min bukk, for to uker siden. Geita var ikke å se, så hun var sannsynligvis skutt (ikke av oss, i hvert fall). Disse var ganske solide i størrelsen. Ville de klart seg gjennom en normal vinter? med snø og minusgrader?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning: Det er ikke bare størrelse og kroppsvekt som styrer overlevelsen til kje uten gjeita. Gjeita har mye å lære kjeene når det kommer til skjul (vind, snø, regn, predasjon) og næringssøk gjennom vinteren. Lokale forhold styrer også mye - vestlandskysten kontra indre østland vil kje som går alene ha veldig forskjellige utgangspunkt for overlevelse i.
Kjeet skal ikke bare overleve vinteren - men komme ut av den i så godt hold at det er med på å bygge neste generasjon. Det kan være en større utfordring enn bare å karre seg gjennom vinteren for enslige kje.

Tror du har tenkt helt rett jeg :)



 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gled deg over opplevelsen, ko-stens. :) Det hender et skudd som aldri blei løsna graver litt i bakhuet, men det er den holdninga som holdt skuddet som sparer deg fra å måtte angre på et skudd du ikke burde tatt, og fra en pedagog til en annen, det elevene dine lærte idag er mye mer verdifullt enn vomming og flåing. Det kan komme seinere, etter et skudd der du med rak rygg kan si at du hadde full oversikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen fine turer i høst, har ei drevertispe som fungerer greit men er nok en hund jeg neppe kommer til å bli 100% fornøyd med noen gang. Roter for mye. Søket har etter hvert blitt bra, jager for så vidt også veldig bra når hun først drar på, men kan ha laaaaange uforklarlige tap der hun bare surrer. Det som derimot ser veldig positivt ut, er at hun ser ut til å preferere å jage kje dersom det er geit og kje sammen. Gamlebikkja jeg hadde på tidlig 2000 var tvert motsatt, kom stort sett med geita, så der måtte jeg slippe myyyye dyr forbi...

 

Fikk filma en sekvens, som illustrerer et par ting: 1 - aldri sitt midt på stien til rådyra. 2 - aldri forvent at rådyret fortsetter den retningen det har. 3 - skyt til det ligger. Hadde dritflaks, dyret stoppa (av en eller annen årsak) før det forsvant, akkurat nok til at jeg rakk å få på en smell...

 

https://youtu.be/e9stItAdaHM

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! En akkurat passe rå opplevelse! Hører om de som får dyra "i fanget" på post. Det her kan en vel trygt si hører hjemme i denne kategorien! Utrolig bra skudd, ser det ut som. Ser ganske tett ut, men det ser vel gjerne "verre" ut enn i virkeligheten når det er på film slik. Artig å ha slike opplevelser på film. :-)

 

Jeg fikk elgku og kalv på post, "i fanget" for noen år siden. Actionkameraet var klart. Dyra stoppet 25 meter unna. Jeg skjøt kalven, men husket jeg å starte kameraet? Nope...

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Ca 1 til 1.5m foran skotuppen på meg at kjeet vinkla, og jeg tror nok at hodet kobla over på automat i forhold til skytinga. Men tror nok også førsteskuddet satt der dyret burde ha vært... andreskuddet - ren panikk. Tredje mer kontrollert. Hører vel også med til historien at jeg dagen før kom hjem fra drivjakt i Polen, og enkelte av de som hadde vært i vei før anbefalte ei ukes karantene før man dro på rådyrjakt hjemme.

 

Kameraet er et MOHOC Elite Ops, som jeg har på testing fra jobben, og som ser ut til å prestere meget bra. Liker sånne små kompakte kamera som kan monteres flatt mot kolben/pipa på børsa kontra andre modeller som må "stå oppreist". I tillegg er det knapp bakpå og sånn jeg monterer kameraet klarer jeg å svippe på kameraet med tommelen. Bare en husker at det tar et par sekund for kameraet å fyre i gang....

 

For øvrig den jaktformen jeg foretrekker over noen annen, dvs jakte helt alene med løshund. Uansett om det er en drever, støver eller elghund. For øvrig en kanonpost midt i åpne granskogen. Sist gang jeg jakta samme område fikk jeg los og sprang opp dit (ganske beint opp, langt oppi bratta) og da luska det en rev på posten som jeg skjøt etter men bomma på. Losen gikk en runde og støkte løs en hare som kom på meg, som jeg fikk skutt - og 10 min senere kom det en rådyrbukk på 10 meter.

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...