Jump to content

Et møte med skogens konge.


Shaug

Recommended Posts

Var en liten tur på skogsfugljakt her forleden, og tenkte å dele en fin liten naturopplevelse med dere. Hadde gått en stund og bestemte meg for å stoppe opp for å lytte litt. Sofaterrieren min (ikke jakthund, bare turkompis) låg ca 15meter forann meg i terrenget. Etter å ha lyttet å speidet noen sekunder hører jeg at det knekker rett til venstre for meg. Jeg snur hodet og ser en svær okse ca 30-40meter unna meg, komme i retning rett mot meg. Jeg har møtt elg før, og bruker som regel å bare stå helt i ro og vente til den oppdager meg før den løper av gårde. Men denne ser ikke ut til å ha været  meg eller voffsen. Den kommer mot meg om begynner å komme inn på 10meter. Akkurat da så kommer hunden tilbake til meg og lurer på hva som skjer. Elgen blir oppmerksom på hunden og tar et par raske steg i retning mot meg, den er nå inne på ca 3-4meter og har enda ikke oppdaget meg, den snur på hodet og ser hunden og stopper opp og begynner å bevege seg mot hunden. Hunden min er riktignok en sofaterrier, men i hennes hode så er denne elgen middag og hun bestemmer seg for å løpe mot elgen. Jeg tolker situasjonen dit hen at nå blir det bråk om noen få sekund, og roper av full hals for å trekke oppmerksomheten bort fra hunden. Elgen får da full panikk, da han ikke har sett meg før nå. Han bykser imot meg og skjener ut mot siden av meg og passerer meg på ca 2-3meters hold i full galopp..med sofahunden rett bak. Selv om jeg i ettertid tenker at dette kunne ha vært en farlig situasjon så tolket jeg ikke det slik at jeg var i noen fare her, siden jeg såg på elgen at den skvatt når den såg meg og løp i full fart minste motstands vei bort.. 

En flott opplevelse :)

 

Men så kommer spørsmålet.. dersom det skulle ha vist seg at denne elgen var mannevond og bestemte seg for å angripe istedenfor å flykte, hvordan ville to skudd med 42grams magnum i nr3 plassert mitt i hodet eller brystkassen på en voksen elg på 2meters hold fungert? Skulle jo tro at haglepatroner fungerer som er stort prosjektil på dette holdet og dratt ned rullgardinen på denne elgen rimelig kjappt? Eller tar jeg feil her.. 

Litt av grunnen til at jeg følte meg trygg og synes dette var en fin opplevelse var jo fordi jeg visste at jeg hadde våpen... eller var dette bare en falsk trygghet?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok elgen hadde fått annet å tenke på om du hadde skutt den med det du hadde for hånda, men jeg syns også absolutt du bør legge om strategien din så du ikke åpner for å havne i en situasjon der du må ta liv bare fordi. Du er den med kognitive ferdigheter i skogen. Ikke tillat at en av dere må bøte med livet når det kan unngås.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, men dette var en førstegang for meg.. har jo møtt mang en elg før, og de har jo stort sett såpass kontroll at de finner ut at det er et stort klumsete menneske i nærheten og løper derifra.. jeg undervurderte nok hvor fort den kunne tilbakelegge meter i skogen, og "plutselig" så var den bare få meter ifra meg. Og når hunden kom tilbake så var sirkuset komplett 😂 

Link to comment
Share on other sites

Åå, nei da forklarte jeg meg litt dårlig. Jeg prøvde å stå helt i ro slik så den ikke skulle bli skremt/forstyrret eller oppdage meg på egen hånd og løpe vekk.. den hadde jo 359 andre veier den kunne ta, men den bestemte seg for å gå rett imot meg :) og deretter skjedde ting fort..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...