Jump to content

Hjortelusflue


Mondragon

Recommended Posts

Gikk litt på nytt jaktterreng i går og ble overfalt av masse hjortelusfluer

Langt, lyst hår var spesielt tiltrekkende fant jeg ut :(

Her er det bla å pakke inn parykken for posteringsjakt lærte jeg men...

Er det noen som har funnet noe som kan hjelpe litt mot disse slitsomme krekene?

Funker noe av sprayer etc man har liggende til annet smått feks?

Kjærringråd som funker?

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som avgjør hvor hjortelusa trives tro? Bare sånn av ren nysgjerrighet...

Jaktterrenget ligger bare et kvarters kjøring fra der jeg bor. Jeg bor helt inni skogen men helt inntil et ferskvann

Har ikke en eneste en hos meg og har heller aldri merket noe her...og har vært her i mange år

En kompis fortalte om store plager under elgjakta i fjor, mens jeg ikke merket noe til det

Elgområdene våre ligger ikke langt unna hverandre

Noen med teorier/viten?

:)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Mondragon skrev:

Hva er det som avgjør hvor hjortelusa trives tro?

 

Tilgang på hjortedyr og krattskog. Ingen hjortedyr = ingen fluer. Så man får dessverre ikke redusert fluebestanden uten å redusere hjortedyrbestanden ned til det nivået vi hadde på 70-tallet eller lavere.

 

Knipset et bilde av en jævelskap som angrep meg i Østmarka i Oslo i fjor høst:

 

59c910dce05f9_Utennavn.jpg.c1d39b545b35b4b9551815eafb49c2aa.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ekstreme mengder av hjortelus i år, virker det som. Siste turen min etter rådyr ble avbrutt etter 5 minutter, da jeg ble totalt OVERKJØRT av dritten. De stupbomba meg fra hvert eneste tre, virker det som. Tror jeg talte over 20 stk bare i håret, og det er ganske vanskelig å få dem ut siden de har kraftige klør. Pansret er de og. 

 

Tror ikke det hjelper med noe middel, siden de ser deg og lander lenge før de får ferten av virkestoffene. Vingene knekker de av nesten umiddelbart etter landing, og de kommer seg derfor ikke bort. Det kan hende middelet hjelper litt mot bitt da.

 

Selv har jeg aldri blitt bitt, men kona har blitt bitt over øyet.

Link to comment
Share on other sites

Kjip den hjortelusflua. Den slutter vel å sverme etter en skikkelig frostnatt, men arten tåler mye kulde har jeg hørt. Den ligger vel inni pelsen og varmer seg vinteren igjennom. 

 

Leste en plass at bestanden går ned en stund etter at den er etablert i nye områder, muligens fordi meisene lærer seg å like puppene som detter ned på snøen tidlig på våren. 

 

Dersom ulveforslaget til Odin ikke får gehør kan vi kanskje enes om å henge opp flere fuglekasser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har masse rådyr og elg rundt der jeg bor så tviler på at det er mangel på det som gjør at djevelskapen ikke er her. Har ikke sett en eneste en på alle år jeg har holdt til her

Jaktterrenget derimot, som hadde myyyyye, ligger bare et kvarters kjøring unna her

Kvier meg litt for å sette meg på rådyrpost må innrømmes :(

Link to comment
Share on other sites

Lokale variasjoner må en forvente, det betyr ikke at årsaken er noen annen enn den åpenbare. Ser man på antall felte dyr har den økt med en faktor 5 siden 60-70tallet (faktor 15 siden 1900). Kombinert med mildere klima er resultatet nesten ikke til å unngå.

Løsningen er nok også ganske åpenbar, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer realistisk å få satt ut flere fuglekasser enn å starte nedskyting av hele hjortestammer. Mye av insektsøkingen skyldes tidligere bruk av anti-insektsmidler med påfølgende nedgang i småfuglbestanden. Nå ser vi konsekvensen av det ettersom antall insektspisende fugler er redusert.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Jo, men vil det monne? Og siden de kun svermer i en kortere periode er det vel begrenset hvor stor effekt de kan ha på fuglebestanden?

 

Flua kom etter det jeg kan lese fra Russland til Finland på 60-tallet, og har spredd seg videre siden da. Så jeg vet ikke om dette har noen sammenheng med tidligere giftbruk. Kombinasjonen av en ny art, muligens mer gunstig klima og en svært stor bestand av vertsdyr bør være nok til å forklare dette. Jeg frykter at problemet vil proporsjonal med bestanden av hjortedyr.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at det ville ha effekt på andre insekter også. Det dumme er jo at så snart fluen har landet på et vertsdyr så feller den vingene - så det er jo på den andre siden en fiks måte å unngå å bli fuglefor på. 

Jeg tror det sitter langt inne for myndighetene å utvide fellingen av hjortedyrene for om mulig redusere hortelusfluene.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå ikke bare tidligere giftbruk som har redusert småfuglstammen. Jeg har aldri før sett så mye rovfugl som nå og disse skal også leve av noe.

Å skyte bort hjortedyr som kan fungere som vert er neppe realistisk. Det vil også påvirke en del økosystemer i uønsket retning.
Det er også noe uklart om den kan formere seg ved å angripe hester og kyr.

Når hjortelusflua har greid å spre seg til 65grader nord i Finland så er det neppe mildere klima i Norge som er årsaken til spredningen. Det er endel røffere klima der enn i Sør-Norge. Det er heller at den har fått hjelp på deler av veien gjennom å være blindpassasjer som larver transportert av tog/lastebil/skiå og så sprer den seg der den har ankommet.

ref: https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/fluer-og-mygg/hjortelusflue-/

Link to comment
Share on other sites

Lokalt kan det sikkert ha en effekt, men man må nok sette opp mange før en rydder opp et jaktterreng.

 

At en reduksjon i vertsdyrene vil endre økosystemet er korrekt, men hva tror du den mangedoblingen vi har klart å få til i løpet av det siste århundret har gjort? Er det ikke like korrekt å si at hjortelusa er en konsekvens av (blant annet) det samme?

 

Når det gjelder rovfugl er avhengig av hvilke arter en snakker om. Rundt hekkeplassen til større rovfugl er det gjerne flere småfugl som hekker, de jakter helst på større bytte og holder mange mindre rovdyr unna.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Tror du på økosofi?

Tegn sirkler rundt hekkeplassene til rovfugl, tell antall par og tenk på hvor hvert par får maten fra. Som jeg sa - jeg har aldri før sett så mye rovfugl som de siste årene, og de må ha mat. Selv rundt husene her har rovfuglene begynt å finne seg både vaglekvist og jaktkvist nå, og småfugler er det lite av bortsett fra i tjukkeste skogen. Men jeg vet ikke hvor relevant småfugl er for predasjon på hjortelusflue. Det var et tilsvar på en kommentar som pekte på denne muligheten og således ikke vesentlig.

Hjortelusflua har kommet - og å skyte ut bestandene er både utopisk og uønsket. Hjortelusflua vil fortsatt formere seg her med redusert bestand av vertsdyr. Tenker du etter hvor hjortelusflua først "slo til" her til lands så var det ikke i de tetteste hjorte og rådyrområdene. Du blir altså ikke kvitt hjortelusflua, du får ikke redusert bestanden dens vesentlig og du får ikke hindret spredningen. Det er bare å regne med å dekke seg til mot parasitten på høsten. 

Hjortelusflua er ikke en konsekvens av at onde, uvitende eller dumme mennesker har bedrevet flatehogst og gitt hjortedyra gode levevilkår slik du ser ut til å insinuere. Den er en konsekvens av at vi har hjortedyr i landet og at hjortelusflua som art har kommet hit - enten ved naturlig spredning eller ved menneskelig hjelp.

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, rovdyr må ha mat. Men tror du en fiskeørn lever av småspurv? Så "mye rovfugl" sier ingenting. Er det snakk om feks spurvehauk så stemmer det sikkert...

 

At hjortelusflua har kommet for å bli er det ingen tvil om, men å si at bestanden ikke avhenger av antall vertsdyr tror jeg ikke på for 5 øre. Hvis vi hadde redusert bestanden av hjortedyr til 1900-nivå (ca 10% av dagens), mener du virkelig at vi hadde hatt samme problem som i dag? Jeg sier ikke at dette har vært gjort med dårlige intensjoner, men kan vi ikke være ærlige nok til å innrømme at slikt gjerne har konsekvenser?

Link to comment
Share on other sites

Det var en interessant artikkel Prthhh lenket til. Avslutningsvis står det:

 

"Selv om hjortelusflua er et nytt problem i Norge, er den dokumentert som et problem alt for 5200 år siden. Steinaldermannen "Ötzi" ble i 1991 funnet halvt innefrosset i en isbre i Alpene på grensen mellom Østerrike og Italia. Klesdrakten av strå har ved senere grundige analyser vist seg å ha godt identifiserbare deler av fire ulike hjortelusflueindivider. Han hadde trolig fått dem på seg under sin vandring gjennom skogsområder fra lavlandet til høyfjellet."

 

Så det er en flue som har mange triks på lager for å overleve:(

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen og trente bikkja i dag. Ble flydd ned av hjortelusflue. For 14 dager siden var det knapt noen så den svermer åpenbart nå. Det jeg synes er snodig er at ikke elgen bryr seg mer enn den gjør. Vi har et område av jaktterrenget hvor elgen ofte befinner seg på denne tiden og her er det også desidert mest hjortelus. Grunnen til at elgen ofte står her på denne tiden er noen sent treskede havreåkre. Synes det er snodig at elgen ikke ofrer det mest åpenbare matfatet og tar til takke med litt mindre attraktiv mat når forskjellen i hjortelusbestand er drastisk på bare en kilometer. Den kan med andre ord ikke være spesielt plaget?Fortsetter det slik så kommer jeg til å foreslå at vi utsetter elgjaktstarten til etter den første frostnatten. Det er jo ikke noe problem nå som jakttiden er utvidet. Nå er det hvert fall fryktelig plagsomt å bevege seg i skogen!

Link to comment
Share on other sites

😂😂😂 Gu for en hatt...ha ha, tenk flust med jegere med slike da :P

Har funnet meg en god post på et jorde og første turen dit så jeg ikke en eneste 

I dag tenkte jeg etter å ha sittet lenge at jeg skulle gå stille nedover på kanten, krysse litt skog og se om det var noe på jordet ved siden av....ved skogkanten kom dem se :(

Orket ikke så snudde. Utenfor bilens jeg sikkert ille glup ut for forbikjørende....»sto på hodet» og børstet håret masse, ristet tøy febrilsk 😂 

Fant tre i bilen etterhvert men de kostet jeg opp med børsten og pælma ut vinduet

Jeg blir sittende på akkurat den posten til vi har hatt en frostnatt jeg altså 😃👍

Link to comment
Share on other sites

Har hatt meg flere turer i skogen her oppe i vest og det ser ikke ut til at fluen har kommet hit i store mengder - ennå i alle fall:/ Kanskje uten noen direkte sammenheng så har det vært ganske så fritt for insekter i sin alminnelighet her i sommer. Det samme har det vært med småfugler - så noe muffens er det.

 

Ellers så har jeg god tro på hatt med slør i de områdene som er plaget med hjortelusflue. Kanskje ikke akkurat den litt lengre oppe i tråden men noe i den retning. Kjøpte en "fiskehatt" for noen år siden men den var antakelig produsert i et av østens land med småskallede innbyggere. Her er en fiskehatt som passer alle skallestørrelser. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet, synes jeg, er jo at de stopper opp når de har funnet en slik at de kravler rundt over alt. Greit en ikke får dem rundt hode når en har hatt men en er jo nødt til å saumfare alt av tøy etterpå :(

Det hjelper å dekke til håret har jeg funnet ut. Har sånn jakthals som jeg tar over hodet og så gjemmer jeg alt håret i den, setter strikk på i enden. Fester med litt spenner. Har caps oppå. Første gangen hadde jeg jo håret fullt. 

Jeg liker dem såpass dårlig at jeg kommer til å sitte der det er fritt til frosten har vært her...men lurer veldig på hvordan elgterenget er da...der må man jo på utdelt post og kan jo ikke velge som med rådyret... 😣

Er så glad jeg ikke har dem hjemme...selv om jeg bor, som nevnt, bare et kvarter unna 😛

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til bekledning, @Mondragon :P Ja, de er kjipe, men jeg går fortsatt barhodet i skogen, og uten skjeggbind. Skjønt, jeg barberte meg nå før jeg skal noen dager i skogen, og jeg vurderer å bare ta håret også. De er kjipe å ha kravlende rundt. Sist fant jeg en tolv timer seinere. Kom krypende ut av ermet og ut på håndbaken. Prøvde å børste den av flere ganger, men det hjalp fint lite. Måtte få tak i den med pinsettgrepet og kaste den i bålet. Der forklarer jo litt hvorfor det er kjipt å bli kvitt dem når de i tillegg har hår å gjemme seg i.

Link to comment
Share on other sites

Første dag på elgjakt i dag :) 

Jeg så ikke en eneste lus men ei på laget hadde hatt en liten haug på en av postene.  Hun kunne dog fortelle at en duppeditt hun hadde kjøpt funket fjell på disse krypa 👍

Vel hjemme så ser jeg denne linken på FB...

Det er altså et håp om hjelp til de som plages :) (Elglaget ved siden av oss kunne fortelle om kaskader og minst 50 stk på seg etc så tydelig at disse kan operere veldig lokalt)

Men her er altså en løsning: 

 

https://mygg.no/2017/09/21/slik-ble-jeg-kvitt-hjortelusflua-pa-jakt/?utm_source=Blogginnlegg&utm_medium=blogg&utm_campaign=hjortelusblogg&utm_content=blogghjortelusmr450

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...