Jump to content

Skuddbilder med Buckshot


358 Win

Recommended Posts

Testet i dag skuddbilder  med Remington og Federal BUCKSHOT  i cal 12/76  . 41 haggel i begge patroner. 3 forskjellige choker  ble testet . Test børse er Browning A5 med 70 cm pipe.  Et skudd av hver type i choke 1/4  , 3/4 og superfull.  Avstand 35 meter. Har prøvd å stiple  opp omrisset av et voksent rådyr på papiret 

20170922_153953.jpg

20170922_154026.jpg

20170922_154803.jpg

20170922_154829.jpg

20170922_160339.jpg

20170922_160527.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei ! Om du har til hensikt å jakte rådyr med disse patronene skal du vurdere ett par faktorer ;  Avstand;  å skyte rådyr på 35 meter er meget i grenseland, selv med grov hagl. tiden fra skudd til treff er en faktor du må ta med i betraktningen...Hagl er rimelig tregt i forhold til ei riflekule..

 

Som du ser på skudd bildene dine, så har du ca 20 treff i kroppen på dyret, mye av disse kunne like gjerne ha sittet i skinkene på dyret....da har du ødelagt så og si alt kjøttet, samt du har vom innhold bokstavelig talt spredt over hele dyret.

 

Avstanden du har valgt 35 meter er som sagt veldig i grenseland, jeg skyter ikke rådyr med hagle over 30 meter, helst godt under  fra 12-25 meter er vanlig for meg.

 

Om du får ett dyr på la oss si 18 meter, og du fyrer av en av disse patronene... hva skjer da ? på 18 meter vil jeg tro at du har en sverm på 25 cm om du treffer dyret vitalt er det hvertfall humant...men det er det eneste positive å si om den saken. Med så liten diameter på svermen, er risiko for skadeskyting større enn hva man tror, rådyr har en hoppende adferd og det er lett å treffe fram eller bakbein... det er og blir ett sant helvete å finne dette dyret...jeg snakker av erfaring..

 

Mulig jeg blir oppfattet som GGG (gretten gammel gubbe) når jeg sier; det er ingen feil å legge i "sorta døden" 34 gram med hagl #3... 12/70  gir deg ofte en mye raskere andreskudd om du skulle trenge det i forhold til 12/76 som (kan) gi mye mer rekyl som opptar tid...og du blir tregere fordi du er opptatt med å hevle deg etter skuddet har gått.  Og en viktig ting;  rådyr dør like fort etter ett velplassert skudd fra 12/70 #3   -er skudd avstanden riktig bedømt faller de som regel rett ned.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange gode poeng fra flyfisher her.For mange år siden fikk jeg et par buckshotpatroner av en kjenning.Fritt etter hukommelsen hadde disse rundt 10-12 hagl i hylsa.Var ihvertfall svære hagl (gjennomsiktig hylse)

Satt på post,losen gikk og plutselig stod en svær bukk med breisida til midt i kraftledningsgata.

La kornet midt i bogen og fyrte av løpet med buckshot...bukken gikk rett ned,men ble liggende med hodet oppreist.Fikk umiddelbart neste skudd med vanlige 2-er hagl i halsen og game over.Avstand 20 meter.

Obduksjonen viste at jeg traff med tre hagl på første skuddet:ett høyt i framfot,ett i vomma og ett i ryggraden.

Etter dette har jeg kun brukt tradisjonelle patroner med 2 og 3'er hagl.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, flyfisher skrev:

Om du har til hensikt å jakte rådyr med disse patronene

I "gamle dager" var det forbudt å bruke så grove hagl:

 

http://193.43.36.109/docs/html/nor21858.htm

 

 

"§ 4-3. Til jakt med haglgevær (glattboret våpen) er det ikke tillatt å bruke større blyhagl enn 3,5 mm i diameter, norsk nr 2 eller US nr 3. Brukes det stålhagl er største tillatte diameter 3,81 mm, norsk nr 1 eller US nr 2. Det skal videre være minimum 100 hagl i patronen."

 

Kanskje en god veileder i dag også?

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i at grove hagl er overkill,men rådyr på 35 er greit i mine øyne....

her er det helt andre ting som spiller inn....

trening med hagle og erfaring,og kjenne sine skuddbilder med sine patroner er kanskje det viktigste...

kjenner mange rådyr jegere som klager på at døm bommer med hagle på rådyr...

i mine skogsfugljeger øyne umulig...

hvis jeg spør hvor mange treningsskudd døm har skutt det året er det 0! Skremmende spør du meg!

358 Win her har nå skutt mer skudd på papp en over halvparten av alle jegere her i landet har trent med hagle i år! 

Tankevekker!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig i at trenings nivået er magert hos mange... men, trua på mirakel patroner er også godt levende.... mange hiver seg på ett mantra om at alt med ordet "Magnum" i seg så er det flott... i hagle verden er det motsatt... tunge ladninger  gir dårlig hastighet og dårlige skuddbilder. 

 

Men, det er fint at folk tar seg bryet verdt med å skyte på papp, jeg skal faktisk gjøre det på Søndag med min "nye" drilling i det klassiske kaliberet 16/70... ikke mye magnum her nei...

 

Uansett må folk ha litt kritisk filter på.. de skuddbildene som er i denne tråden er ikke mye å rope hurra for, det er ugjevne klumper med hagl her og der.. ikke en fin rund sverm, som er forutsigbar med ett sentrum.

 

Jeg fikk litt motivasjon til å lage en egen tråd på emne; treffbilde etter Wannsee metoden...dvs finne treffprosenten i en 16 delt skive som måler 75 cm i diameter skuddavstand på denne er 35 meter.. vi får se om tiden strekker til..

Link to comment
Share on other sites

Poenget var nettopp å vise at dette er helt i grenseland. For å vise at en kraftig ladet BUCKSHOT og superfull trangboring ikke akkurat trenger å gi ei suppe spm dreper alt.Hvis "rådyret " ikke hadde væry midt i suppa noe som er vanskelig ved fluktskudd , hva skjer da

Legger med et par skuddbilder til som viser hvor viktig det er å teste aktuell patron i aktuell  pipe.  Rottweil Tiger er en patron som har vært mye brukt her i landet . Vurder bildet 

Tenk en hare midt i første skuddbilde

20170922_171232.jpg

20170922_171223.jpg

Edited by 358 Win
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med dere der! 

Man må teste egne piper med egne patroner!

Som haglelader lader jeg ikke over 38gram, 12/70...  skyter som minimum 3 i kronograf og 3 patroner i hver ckoke jeg har tenkt å bruke på papp...

lader sjelden hadtigheter over 420ms. 

Og tendensen er at det blir oftere penere/jevnere bilder med litt åpen choke og lettere ladninger... skyter ikke trangere choke enn 1/2... holder ut til35-40meter så det synger! 30-36 gram er der jeg ligger i dag og som oftest er 30gram nok til alt vilt vi har...

har noen 38grammere med buffer som er kun til åtejakt på rev der alt går rolig for seg...

Edited by J.E.Hagen
Link to comment
Share on other sites

Da var Søndagen unnagjort med test skyting  av hagle kaliber 16/70...

 

Jeg har valgt å gjøre dette etter Wannsee metoden; på 35 meter med 16 delt skive diameter 75 cm  formålet er å finne dekningsgraden i prosent.

 

Jeg valgt "Sorte døden" som patron RWS weidemansheil 16/70 i 3,5 mm  etter kontrolltelling inneholdt patronen 127 hagl som også Kjell Løvold i sin bok angir som standard i 16/70.

 

Etter at begge løpene er testet,  jeg opp treff, 80 og respektive 82 treff innenfor  noe som angir treffprosent på vel 64%   i Løvolds bok skulle dette tilsi 1/2 choke, men som han også skriver;  tilvirking av hagle tidligere bestilte kunden på treffprosent og ikke diameter på choke.

 

Min drilling måler i munning 16,0 mm og 15,7 i henholdsvis høyre og venstre pipe, noe som i følge andre kilder skulle tilsi 3/4 og extra full choke.. noe som ikke stemmer når man tar det i praktisk testing.

16:70 #3.jpg

16:0 #7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2017-09-22 den 21.31, 358 Win skrev:

Poenget var nettopp å vise at dette er helt i grenseland. For å vise at en kraftig ladet BUCKSHOT og superfull trangboring ikke akkurat trenger å gi ei suppe spm dreper alt.Hvis "rådyret " ikke hadde væry midt i suppa noe som er vanskelig ved fluktskudd , hva skjer da

Legger med et par skuddbilder til som viser hvor viktig det er å teste aktuell patron i aktuell  pipe.  Rottweil Tiger er en patron som har vært mye brukt her i landet . Vurder bildet 

Tenk en hare midt i første skuddbilde

20170922_171232.jpg

20170922_171223.jpg

Den där träffbilden är hemsk !    och det är bra att du visar den , den översta är dessutom en lite ovanlig " Donought pattern " 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...