Jump to content

38 spc, N340, 158 grains blykule: Ladedata?


Bäke

Recommended Posts

Jeg har disse 158 grains Magma 158 cn blykuler og  N340 krutt   som jeg vil lade .38 spec patroner med. Jeg ser at kruttprodusenten har noen ladedata her : http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/handgun-reloading/-38-special-.html, men selvom kulevekten er den samme, er det andre kuler enn det jeg har. De har oppgitt ladedata for FP Rainier og HP Speer. 

Kan jeg bruke noe av dette, eller kan jeg finne mer passende data?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilken kule du sikter til:

Jeg har skutt alle disse i bly, 158 grain i en S&W mod.60, 2" pipe. .38 Special.

Jeg har stort sett holdt meg til ladebokens utgave #4 hvor N-340 oppgis i stigende skala for 158 grain SWC Pb: 4,5  - 5,0 - 5,5 grain. Min erfaring så langt er at 5,0 grain er passe. Helst foretrekker jeg N-320 når vi snakker om støpte blykuler. Jeg ser at jeg har notert N-340 5,0 grain v/0 = 719 ft. (husk i 2" pipe). Mine notater viser at jeg fikk  store avvik i fart med 5,5 grain, 90 ft. avik. Jeg  holder meg til maks 5,0 grain med N-340.

Bly 158 grain.JPG

Jeg har også noen noterte målinger med N-320 og samme kuler:

158 grain SWC "Nordal" N-320 4,0 grain v/0 = 728 ft.

158 grain SWC "Klette"  N-320 4,0 grain v/0 = 771 ft.

Jeg bruker noe N-340 kun til mantel-kuler, til bly har jeg kuttet ut N-340.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Det er denne kula jeg har: http://www.blykula.com/411949283.


Jeg sitter nå og ser på tabellen for 38 spec i Ladeboken og ser de tallene du nevnte.

 

Jeg stilte allikevel spørsmålet mitt i først innlegg fordi jeg ikke vet om det er trygt å ta data for en kuletype og bruke på en annen. Ladeboken har en blykule på 158 grains og jeg har en blykule på 158 grains , men kulene er allikevel ikke like.

 

Er det i slike tilfeller forsvarlig å prøve seg med dataene fra Ladeboken hvis jeg begynner i nedre del av skalaen? Jeg får en patronlengde på 37,8 mm mens Ladeboken oppgir 38 mm.

 

 

Her er mitt bilde:

 

158grs.jpg.bbe8c96c2716e2567c70b525900676d4.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg at det var den kula der.

Jeg har ikke testet den, i utgangspunktet en "ordinær" 158 grains kule. Patronlengden kommer av seg selv når du setter den til krymperilla. Tiendedeler forskjell i lengde (C.O.L.) fra en annen oppgitt kule i samme kategori spiller ingen rolle. Kuler som avviker mer i settedybde og hulbaser osv. kan utgjøre større forskjeller på trykk. Start lavt på en godkjent tabell for SWC i samme vekt. 

Ikke bli for opptatt i små avvik som eks. kulevekter, kjøper du en kule i 158 grain kan den godt veie noe mer eller mindre. Legeringer i blyet gir avvik, avvik vil du oppleve på ulike komponenter av flere slag. 

Start alltid forsiktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...