Jump to content

Hvor lenge sitter brunst i reinsdyret/skinnet?


msteiro

Recommended Posts

Når det nå bli mulighet for jakt i Nordfjella ut oktober, hvordan er det med brunst?

 

Er "faren" over ift lukt i skinn etc på noe tidspunkt, eller sitter dette utover høsten?

Kan skinnet være forurenset uten at man merker det på selve dyret. 

 

Unødvendig å stresse med å være så forsiktig med flåing hvis man ikke må, men også dumt å tro man er safe for å finne ut at kjøttet er tapt.

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg nok melde pass - for hvor lang brunstperiode reinen har kjenner jeg ikke til. Etter et søk på nettet så kom det opp at brunsten varer til i slutten av oktober. Da trenger ikke bukkene den spesielle lukten lenger og i løpet av en ukes tid vil den sannsynligvis være borte. Dett er rett nok bare kvalifiserte antakelser fra min side :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt rein seint på høsten men hjort har jeg skutt ganske seint og geitesmaken satt i lenge etter at brunsten var over.Reinsbukker er verre i høybrunst er de uspiselige

tror det tar ganske lang tid før brunstpreget er borte kanskje helt til sommeren når dyra spiser seg opp

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare hos reinsbukken at brunsten "går i kjøttet".Vi skyter jo særdeles brunstige elgokser og hjortebukker som er veldig tilgriset med urin på skinnet.Men flår man riktig som beskrevet lenger oppi tråden blir det jo ingenting galt med kjøttet.Har i hvertfall aldri opplevd usmak på elg og hjortekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Storbukk rein skyter eg aldri seinare enn ca midten av september. Antar at brunstsmaken sitter i kjøttet og den er absolutt ikkje etande. Rett etter jakta er over i oktober starter holdetida, då samler dyra seg og parringstida starter. Då har vanligvis oppsynet telling fordi dyra samlas i store flokker og trekker lite. Når tid brunsten er ferdig veit eg ikkje fordi det pga. Vær og føre er oftest høyfjellet utilgjengelig på den tida    ( og så er elg og hjortejakta i gang🙂)

Kjøtt også frå høybrunstig elg og hjort berges ved å utøve ekstrem reinslighet ved flåing/slakting, har aldri høyrt at dette går bra for brunstig villrein. Men har andre erfaring med det motsatte så sei i frå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppfølgingsspørsmål: Det ble felt bukk og 1,5 bukk i helgen. Bukken var ikke veldig stor, hadde ikke våte ben, og generelt ganske rolig, men så var det med smak på kjøttet..

 

Hørt man kan koke et stykke av nakken/halsen for å sjekke om brunstsmak i kjøttet. Noen som vet hvor lenge?

Link to comment
Share on other sites

Du vil kjenne lukten når kjøttet har kokt en liten stund 10-15 minutter. Det virker som at sau og rein har endel fellestrekk når det gjelder brunstsmak i kjøttet. Når kjøtt av brunstig vær kokes så fylles hele rommet med en tung brunstlukt ganske fort. Kokte noe brunstkjøtt som skulle være til hundemat en gang - men det avga en så spesiell lukt at det endte opp som krabbemat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...