Jump to content

Delta Stryker HD 4.5-30x56 MIL/MIL FFP DLR-1


Aannerud

Recommended Posts

Delta Stryker HD 4.5-30x56 MIL/MIL FFP DLR-1

 

21908284_10159383805170597_1774337104_o.jpg.299b1268eb27b58ec12ddacd2649259f.jpg

Kurt Eirik Bekkevold har stor tro på optikken når han sender den avgårde for testing med en uavhengig kar han har møtt en gang!

 

Jeg har nå hatt denne kikkerten på testing i en snau uke nå, Kurt Eirik Bekkevold hos Skytterlinken AS var såpass raus å låne meg denne. Jeg har ingen tilknytning til Skytterlinken eller Kurt Eirik annet enn ett kort besøk hos Skytterlinken der jeg kom i prat med Kurt Eirik. Så dette er kun en test av en uavhengig "mann i gata". Jeg har heller ingen faglig kunnskap rundt optikk å tar bare utgangspunkt i det jeg ser og kjenner samt sammenligner med kikkerter jeg eier.. Andre øyer ser kanskje ikke det samme som mine og andre har kanskje andre ønsker og preferanser til optikk enn meg. Jeg er i hovedsak jeger å det er viktig for meg att optikken jeg skyter langt med også kan drasses med på jakt! Jeg begynte med langhold for ca 6 år siden å har siden den gang hatt en Zeiss Victory FL Diavari 6 - 24 x 56, Kahles 624i Mil4 Gen2, IOR Recon 4-28x50 og Kahles 624i MSR Gen3. Samt en Swarovski Z6i 2-12x50 som sitter på Elg rifla. Så da vet dere litt bakgrunnen min og hva jeg har å sammenligne med.

 

21909037_10159383804975597_698655319_o.jpg.5e9b8c174788b3f08669eeb5eb29f1cc.jpg

Klart for Testing, i front Delta Stryker HD 4,5-30x56 DLR-1 så kommer IOR Recon 4-28x50 og bakerst har vi Kahles 624i MSR Gen3

 

 

Jeg har sammenlignet Delta’n side om side med IOR Recon og Kahles 624i men kommer ikke til å skrive så mye om dem da disse er godt gjennomprøvd og gode representanter for noe av det beste man får innen LH optikk. Jeg har vært flere turer på banen og skutt med alle 3 kikkertene på 100m papp(prikk skyting) og 500M stål å skal jeg være helt ærlig klarer jeg ikke skille disse 3 fra hverandre rent optisk… Delta’n er sylskarp hele veien og har en veldig god farge gjengivelse, takler også mot sol godt og øyeplasseringen er det ingenting å si på! Parallakse justeringen er skalert fra 25m til 250m og på "300m" starter uendelig, jeg blir ikke helt klok på hvorfor uendelig starter så tidlig eller om skalaen er oppgitt i meter? Den stemmer i så fall ikke så godt for meg. Men dette er jo en kjent sak, man stiller til skarpt uavhengig av hva det står på rattet! Synsfeltet er smalest på Delta’n av de 3 men ikke skremmende mye.

 

21952287_10159383804685597_1392626494_o.jpg.94dbaa6d0023a8d27522a3894b80d895.jpg

 

Her ble det skiftet gjevt mellom riflene, tror ikke jeg overdriver om jeg sier jeg skifter 100 ganger ila.

Testingen.. fra Venstre M98 i Villkatten 5.56x55, M98 i 6,5 Saum og M98 i 6.5x55 Imp. (.264TI)

 

Retikkelet i Delta’n har noen svensker vært med og utviklet men jeg må innrømme jeg ikke vet helt om det er noe spesielle tanker som har blitt gjort mtp. Utviklingen/bruken av dette retikkelet? Men det minner veldig om MSR (som jo er suverent spør du meg) med finmålingsskalaen på høyre side. Str. På retikkelet likte jeg også veldig godt å det passer fint med zoom området på kikkerten. Fin dott i senter noe jeg generelt er veldig glad i.

 

21908828_10159383804620597_1287238368_o.jpg.934a625cb8ef13ea615df78a1c4deb89.jpg

DLR-1 @ 30x på 500m, 40x40 og 20x20 plate

 

Når det kommer til tårnene syns jeg klikkene er litt lite konkrete. På Kahlesen er de mye mer distinkte å dette har jeg blitt veldig glad i. På IOR’n er de også litt slappe igjen, men der er det til gjengjeld langt mellom klikkene. Når det er sakt opplever jeg ikke dette som noe stort problem på Delta’n å jeg roter meg ikke bort når jeg klikker uten å se på tårnet. Det er også lite lyd i Delta sine tårn om man er redd for å bråke når man klikker på jakt.. Zero stoppen er en smule tungvinn og sette opp, men det er en god og solid løsning med mekanisk konkret stopp! Delta oppgir 30 mil elevasjon men jeg fikk 32,6 mil ut av kikkerten jeg hadde. Det er runde indikasjon med streker under tårnet og 10 mil pr runde.  Tårnene har en fin str. Om man ønsker og tape egen tabell på tårnene. Løsning på zoom justeringen med ett lite håndtak man kan skru inn om man ønsker er veldig fin, dette gjør zoomen veldig enkel og betjene!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den store skumle testen er jo skumrings egenskapene, dette er jo ofte det som skiller middels optikk fra god optikk og jeg var jo veldig spent selv da dette er noe som er viktig for meg da jeg bruker kikkertene mine på blant annet åte jakt etter rev. Dette er også hoved årsaken til att jeg kjøpte meg en Kahles Gen. 3 da jeg var veldig fornøyd med disse egenskapene på min Gen. 2! Jeg har skutt mange rev på åta uten måne med Kahles Gen. 2! Jeg satte alle kikkertene på 15x og testet mot hvite rundballer ute på jorde @ 850m Jeg syns dette var en fin test da jeg lett kunne se når det ikke var mulig og telle rundballene lengre med de forskjellige kikkertene. Ikke overraskende tapte IOR’n med sin x50 og 7x Forstørring. Mellom Kahlesen og Delta’n var det meeeget jevnt, men Khalesen trakk det lengste strået til slutt. Men med 4x forstørring på Khales og snaue 7x på Delta’n er jeg mektig imponert over hvor lenge den hang med! Forskjellene er helt marginale og kanskje uvesentlige i praktisk bruk..? Jeg har skutt rev uten måne med IOR’n og, så Delta’n duger.. På 8x ble Khalesen tydelig lysere og fra 20 til 30x på Delta’n ble den betraktelig mørkere! Vil bare få legge til att sånn test blir for meg aldri helt representativ da det først er når jeg er i sitasjonen på jakt jeg virkelig får den reelle testen. Lys dotte på Delta’n er noe jeg jeg ble meget fornøyd med, den kan justeres ned til usyngelig om natten og fungerer også på dagtid. Men jeg opplevde flere ganger att jeg løsnet batteri lokket når jeg skrudde på lys tårnet.

 

21908399_10159383804835597_1890765002_o.jpg.1b20581cd55beefa948afbb8ed987069.jpg

 

Alt i alt er jeg meget imponert over hva man får for pengen her. Det er en knall god kikkert til en knall god pris!

 

Pluss:

- Optikken, helt på det jevne med langt dyrere optikk.

- Veldig tilgivelig øyeplassering.

- Lys Dotten kan justeres meget lavt på kveld og er lys nok til bruk på dag.

- Retikkelet liker jeg godt, fin str. som passer fint med zoom området på kikkerten.

- De oppgir 30mil elevasjon, på denne er det 32,6 Mil.

- Takler motlys godt.

 - Godt løsning med "håndtak" på zoom justering.

- Gode skumrings egenskaper.

- 10 års Garanti

Minus:

- Lite distinkte klikk, men jeg tuller meg ikke bort.

 - Zero stoppen er litt tungvinn og sette opp men solid når det er gjort.

- Opplevde og skru opp batteri lokk når jeg justerer lys tårnet

 

Spec:

- Tube 34 mm

- Synsfelt 8,3-1,2 m/100 m

- Øyeavstand 80-98 mm

- Medforstørrende retikkel DLR-1 med belysning

- Klikkforskyvning er 0,1 MIL (1 cm på 100 m)

- Maksimalt 30 MIL høydejustering

- Paralaksejustering fra ca 20 m

- Lengde 36,5 cm

- Vekt 1042 gram

- Garanti 10 år

 

Kan Kjøpes her:

http://skytterlinken.mamutweb.com

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 8 months later...
  • 4 months later...

Io sono felice possessore di un delta 4,5-30x56 montato su un Sabatti tactical in 308 

un saluto a tutti Giovanni  da Italy

 

Norwegian translation:

"Jeg er glad eier av et delta 4,5-30x56 montert på en taktisk Sabatti i 308

en hilsen til alle Giovanni fra Italia"

regards, moderator

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

Alle kikkertsikter er vel egentlig verdt pengene. Du må se selv hvor mye du vil legge i det, og hvor mye penger litt bedre optikk er verdt. Jeg har ikke kikka mye i Strykeren, men litt, og håndtert 2-3 stk, og sett i det aller meste.
Det fins bedre kikkertsikter enn Strykeren. Og det fins dårligere. Jeg kan ikke komme på et bedre et som koster mindre enn den - faktisk kan jeg ikke komme på et bedre et som koster annet enn ganske mye mer. Om du syns det er verdt 5000,- til for et bittelitt bedre sikter vet ikke jeg - kanskje verdsetter du litt andre egenskaper også. Jeg kan heller ikke komme på et dårligere som koster mer, men der er jeg mer i tvil, kanskje fins det et par - kan jo ikke si hvilke, for blir eierene dødelig fornærmet...

Er det prisklassen du har budsjett til, så kjøp den - har du budsjett til en SuB, så kjøp den, osv... Eller så tenker du at du ikke trenger bedre enn denne, og kjøper ammo for resten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt SuB pm II 5-25 , og liker egentlig stryke saken bedre på det lille jeg har testa hittil. 

Kommer tilbake med mer info/review når jeg har fått testa litt over tid. 

Jeg har gått litt bananas på innkjøpssiden på optikk så nå skal jeg teste litt ymse head to head, Tanken er da både benkeskyting, langhold og PRS. 

 

 

march 3-24

march 5-40

vortex viper pst gen II 5-25

delta stryke 4,5-30. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...