Jump to content

Tom for justering med en halv runde igjen? (Simmons 4-12)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Hva slags rifle, og type montasje? Kikkerter for sentertente rifler pleier å renne tom for klikk på 4-500m, altså 20-40 klikk over 100m. Er en likens kikkert montert likens på ei salongrifle, så er det ikke mange klikkene en har forbi 100m, om noen...  Nå vet jeg ikke hvor mange klikk det er på en runde på en Simmons heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at siste 1/2 runde på skruen ikke flytter treffpunkt. Gikk litt ammo og tid før jeg forstod hva som skjedde. Det er en brukt Simmons 4-12x40 A/O Prosport. Ser ut som ny, bortsett fra at gummi-mansjettene til parallakse/zoom har begynt å sprekke opp litt. Så det er neppe siste modell, uten at det skulle ha så mye å si.

 

Har slaktet en ølboks og shimset opp basen, skal være rundt 20MOA mer å gå på nå. Men nå lurer jeg på om kikkerten er defekt.

Link to comment
Share on other sites

Er sidejusteringen i senter? Siden høydejusteringen flytter et "rør i et rør" opp og ned, vil man ofte tape høydejustering om kikkerten er skrudd mye til en av sidene. (Det er selvfølgelig avhengig av konstruksjonen på kikkertsikte, men jeg tror det skjer på de fleste rimelige konstruksjonene).

Kikkert som ikke er "sentrert sideveis" er et typisk Sako problem om man er litt kreativ med kikkertmonteringen i orginalmontasjene, men jeg har sett det på andre rifler også hvor låsekasse og pipe peker i hver sin retning.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

minst en halv runde før det sa stopp

 

20moa vil gi deg 80 klikk, og om rattet stopper en halv runde før - så kommer du vel knapt til 150m med 20 moa, ville regna litt på det der. Ville vurdert ny kikkert OG skinne. Og - forresten, om pakningene er sprekt så er det jo bare å skru kikkerten fra hverandre og se hva som er galt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må vel være mye bedre og ikke minst tidsbesparende å shimse opp base som du allerede har utført, enn å lage ei tilta pic skinne. Om låskassa er "skeiv" for å si det sånn, må dette legges inn i pic skinna, for å "rette" opp skeivheten, enten via svalehalesporet, eller via hullbildet. Alternativt bore nytt hullbilde i låskassa.

Alt for mye jobb, etter min mening og ikke verd arbeidsinnsatsen. Når grunnlaget ikke er av prima kvalitet, er det bortkastet arbeid, sett ut fra mitt ståsted. Om man derimot ikke har annet å finne på.......så går nu dagan.

 

Om man skulle finne på å gå for pic-skinne-løsningen, er det gull om vi får tilbakemelding......gjerne med bilder.....underveis i prosjektet. Kan bli en fin tråd ut av det.

 

Lykke til enten det blir nytt sikte eller ny skinne på rifla.

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

M67: Fikk ca 5MOA opp fra 50m, så hvis jeg legger til 30 så bør jeg nå 200m. Spesielt om jeg får rettet ting opp sideveis. Den er skrudd ca 1 runde (15MOA) over senter sideveis, så helt rett er det ikke.

Pakningene er nok greie, den har noen tykke gummimansjetter for justering av parallakse/zoom som har fått noen sprekker. Tyder på at den er langt fra ny, men tror ikke den har sett mye bruk så mekanikken bør være OK.

 

Castor: Jeg tenkte å rette opp hullbildet på kassa, om jeg spenner opp på pipa og åpner til M4 bør det bli rett (nok). Utgangspunktet er ikke så ille, det er en Target som går uforskammet godt (bedre enn 1MOA med god ammo).

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å regne på det, ville jeg gjort en praktisk skytetest. Er det 10, 15 eller 50 meter som skal være nullpunkt, ville jeg skutt inn på avstanden. Deretter satt et par skudd på 100 meter (evt. 10 eller egentlig uansett avstand) for så å skru kikkerten helt i bunn. Da vet du hvor mye tilt kikkerten maks kan ha i montasjen. Du kan jo også gjøre testen med sidejusteringen sentrert, siden det bare er høydeforskjellen som er interessant.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

 

 

Castor: Jeg tenkte å rette opp hullbildet på kassa, om jeg spenner opp på pipa og åpner til M4 bør det bli rett (nok). 

Dette vet du sikkert fra før....det er heller ikke meningen å være belærende, men du må sjekke at hullet og ytterdiameter pipe ikke kaster. Antar at du har tenkt og spenne opp på ytterdiameter??  Om det er kast å spore, må du spenne opp pipa på senterspiss....rette av, for å elimenere kast, som jeg er 100% sikker på at pipa i Target'en har. Så kan du spenne opp på pipa og bore nytt hullbilde.

 

Litt avhengig av bruksområde....om bruksområdet er å skyte lengst mulig, spiller jo ikke presisjon noen nevneverdig rolle, men om man jakter litt presisjon er 1 MOA et minimum av hva man bør kunne forlange av ei 22LR rifle, men dette er litt på siden av det du opprinnelig ville ha råd og innspill på.

 

Igjen....lykke til

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Fikk ca 5MOA opp fra 50m, så hvis jeg legger til 30 så bør jeg nå 200m

Circatall: Det er 5-10moa fra 50 til 100m, og 20 fra 100 til 200m.

 

Sitat

1 MOA et minimum

Det er temmelig strengt. Alle skuddene i 30mm på 100m er i grenseland av hva man klarer med en godt tuna 200STR eller Anschütz 54, med den beste ammoen en finner.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly: Den viktigste testen er allerede gjort. Skutt inn på 50m hadde jeg bare 5MOA å gå på, kikkerten har en total justering på 6x15MOA. Trekker vi fra 1 runde i hver ende kan jeg altså stille ned ca 60MOA. så 30MOA tilt bør jeg ha god plass til.

 

Castor: Pipa er ganske så rett og sentrert (ikke merkbart med kast v/kapping), så jeg forventer ikke noen store problemer der. Jeg må selvfølgelig måle ut litt før jeg tar en avgjørelse, kan jo være selve skinna som er borret skjevt. Uansett, å borre kassa skjevt for å kompensere for en skjev pipe synes jeg lite om, om jeg skulle bytte pipe vil det lett kunne skape like mye krøll som jeg har nå. Å rette skinna etter pipeinnfestningen virker som det beste kompromisset alt i alt.

Det jeg grubler på nå er hvorvidt jeg skal prøve å matche radien på kassa eller bare frese begge plane. Jeg lener mest mot å frese meg en halv millimeter ned i kassa så den blir stående helt riktig en gang for alle.

 

Når det gjelder presisjon går den klart bedre enn 1MOA, på 25m har jeg fått snitt på 5mm med 15x5skudd (et par nede i 2-3mm). Jeg synes ikke det er så ille for en fabrikk halvauto. Når man beveger seg ut mot 100m åpner samlingene seg fort pga vind, men det er jo litt av moroa.

 

Nøyaktig hvor presis den er vet jeg ikke enda, har ikke testet stort med bedre ammo enn SK+ og jeg er heller ingen mesterskytter. Avtrekket er fremdeles en begrensing, har tunet det en god del men det er grenser for hvor langt en kan ta originalavtrekket. Dessuten skal børsa brukes til jakt også, da er jeg ikke helt komfortabel med superlett matchavtrekk.

 

M67: Stemmer vel ganske bra det. Jeg har følgende tabell: 50:0, 100:+9, 150:+20, 200:+32 . Så med 30MOA skinne og bedre sentrert kikkert bør det holde ut til 200m, noe mer tror jeg ikke er realistisk uansett.

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

 

 

Sitat

Det er temmelig strengt.

Det kommer helt an på hva slags preferanser en har.

Både STR og M54.....har ikke vært det ikke vært problem med å få det til å gå på 100 m hvertfall.....vel og merke....under optimale forhold. Kan anbefale Lapua Biathlon. Går bra i mine rifler, men slikt er veldig individuelt ja.

Å skyte grupper på 25 meter synes jeg personlig er helt bortkastet og gir ikke nevneverdig tilbakemelding om presisjons-potensialet i rifla.

Når det er sagt....22LR rifler med bra iboende presisjon gi ofte(ere) bra presisjon med flere typer ammo.....og ditto de som er sære, må en ofte knote mye med, for å få til å gå (på)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men jeg tror ikke det skal være nødvendig. Tipper jeg skal få ting OK sentrert med ny skinne, og med 30MOA tilt trenger jeg uansett ikke hele justeringsområdet til kikkerten. Justerbare ringer er en styggedom etter min mening, i det minste de rimeligere kvalitetene. Det tilfører bare flere feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

Takk, greit å vite. Men jeg tror jeg klarer meg uten for dette prosjektet. Jeg kan strengt tatt tåle den skjevheten som er, så det er mulig jeg bare bruker de originale skruene for nå. Dropper også å plane kassa, jeg bør kunne matche radien ved å tilte en passende fres. Da blir den ferdig i dag, har mer lyst til å skyte med børsa enn å modifisere den i all evighet. Det kan jeg uansett gjøre om jeg ikke blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Å måle ut en radius kan lett gjøres i fresen med måleklokke. Null klokka på den ene siden, mål høyden på toppen og fortsett til klokka når null igjen. Da har du bredde (b) og høyde (h), radien blir da r=b^2/8h+h/2

 

Vinkelen fresen må stilles over: α = asin(D/2r)     Hvor α er vinkel i grader, D er diameter på fresen og r er ønsket radius. Dette gir en elipse, men det er mer enn presist nok for de fleste tilfeller. I mitt tilfelle var radien rett over 40mm, med en 32mm fres skal en i teorien få en glippe i senter på kun noen få hundredeler.

Link to comment
Share on other sites

Det var også mitt argument for å bruke senkehode. Men så kan man lure på hva som skjer når hullbildene ikke stemmer perfekt...

I dette tilfellet er det neppe kritisk, radien låser ting sideveis og med litt låselim under flytter den seg neppe. 

 

PS: Senkehode må ikke bety skrujern. 

 

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Sitat

PS: Senkehode må ikke bety skrujern

Jeg vet jo det ;) Men i farta kom jeg ikke på noen senkehodeskruer, på mine våpen, som ikke har "børsmakerskrutrekker"-spor og sitter på ei hagle.

 

Sitat

hva som skjer når hullbildene ikke stemmer perfekt

Eller når rekyl lager krefter på tvers av skruen. Ikke et stort tema på en 1022, men mang en kikkertmontasje har falt av sentertente rifler fordi skruene røk.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er vel friksjonen mellom to plater (skinne og låsekasse) som holder delene samme og ikke skruen i seg selv. Så om skruer løsner så ryker de. Altså skruene ryker fordi de løsner. Korriger meg gjerne.

 

Edit: Jeg kommer heller ikke på noen montasjer jeg har montert som har senkehode på skruene, men vanlige skruer slik som på bildet til m67 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett. Men da må det trekkes til så det blir nok friksjon. Problemet er de bittesmå skruene som ofte brukes, som da balanserer mellom å være trekt til for mye, så de ryker, og for lite, så de ryker...

Men nå er vi på viddene - der vi trives ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig i at senkehode ikke er nødvendig for at ting skal sitte, men de gir i teorien bedre sentrering. Im det betyr små skruer med trekkerspor vet jeg likevel hva jeg velger. 

Nå beholdt jeg de i denne omgang, dels fordi jeg måtte tatt ut pipa for å gjenge på nytt. Og jeg har et vagt minne om bruk av feil låselim sist jeg satt den i.

Uansett er det liten grunn til å modifisere før det er nødvendig, og det å matche en radius på denne måten er fint pirkearbeide.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...