Jump to content

meopta


Jævelskap

Recommended Posts

Nytt eller brukt du tenker på?
Har testet denne litt. Ikke veldig mye, men noe.
Min personlige mening er at du får ikke bedre skumringsegenskaper i den prisklassen disse ligger i. Hvis en følger med litt så kan det dukke opp en eller annen eldre tysker i f.eks. 8x56 som kan være like bra.
Testet opp mot en eldre Zeiss Victory 2,5-10x50 og du kan nok vente noen minutter lengre med å pakke sammen hvis du har nevnte Meopta på toppen.
Har ikke sammenlignet direkte med Z4i 3-12x50 så skal ikke være knallhard i bedømmingen der, men tatt fra minnet så opplevde jeg ikke noe forskjell på nevnte Zeiss og Swaro hvilket vil si at Meopta, her også, fremstår som et meget godt alternativ.

Jeg har ikke sammenlignet med Zeiss eller Swaro med x56 objektiv så det kan sikkert tenkes at disse er hakket lysere, men vi snakker uansett om en helt annen prisklasse.

 

For meg så fremstår Meopta 7x56 som et meget bra alternativ for skumringsjakt.
At den ikke veier 1,5kg er selvsagt også et pluss.

Link to comment
Share on other sites

På 21.9.2017 den 20.11, Jævelskap skrev:

Hei.noen der ute som har vært borti meopta meostar 7x56 m lys ?e det noe å satse på.bøjakt hovedsakelig🔫🔫👍

Jeg kjøpte to stykker for noen år siden, den ene til en jaktkompis- og en til meg selv- for samme formål. En grei nok kikkert, fra før hadde jeg også Zeiss Classic 2,5-10x50 m/lys. Sammenlignet med denne- og andre 2,5-10x50 Classicer jeg har, var den faste 7x56 meoptaen dårligere.  Min ble solgt rimelig kjapt. Du finner 2,5-10x50 Classic på bruktmarkedet til 4-5 tusen. Disse er som regel uten lys, men med grov #4 skyter du lenger utpå natta med denne- enn med  den 7x56  m/lys som du vurderer.. Men får du den brukt for en 2-3 tusenlapper, er det mye kikkert for pengene.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga å kuppa tråden, men eg har ett zeiss 2,5-10x50 har brukt da ein del no i haust og synes eg ser veldig bra i da i dårlig lys, no har eg generelt lite erfaring med andre dyre kikkertsikte så kan ikkje utale meg om zeissen i forhold til dei. Eg betalte 4000 for den, noke eg synes var uvanlig snilt, såg ubrukt ut forige eigar hadde hatt den ein sesong før han kjøpte ein zeiss med 72 lysopning, men no kjeme eg endelig til poenget, synes dei ligge ganske høgt i pris brukte classica tok eit kjapt søk på finn og fekk oppfatinga mi bekrefta. Klart er jo ikkje sikkert dei får det dei vil ha, og er sannsynligvis lagt inn litt pruting men likavel. Virka jo som folk vil ha 5-6 tusen for "eldgammle" zeiss kikkerta frå vest tyskland tida. Noke av grunnen vil eg tru er at classic serien er gått ut, noke eg ikkje skjønne korfor.

Link to comment
Share on other sites

Min spådom er at Classic har gått ut fordi markedet higer etter større forstørrelsesområde. Derfor kom vel V6 som et budsjettalternativ til V8.
Selv om vi her på berget gjerne kjøper en 2,5-10 så virker det som trenden i markedet, spesielt i usa, er at større zoom selger bedre. Nå vet jeg ikke hvor stor markedsandel vi besitter, men hvis vi sammenligner innbyggertall så har vel usa ca 60 ganger større potensial. Vår stemme teller ikke som irritasjon en gang.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men da jeg kjøpte min første Classic (m/lys), hadde den en villedende pris på rundt 13.000. Det var vel rundt 2004/5?  Kjøpt på Jan Mayen kom den vel på en 7-8000. XXL presset ned prisene noe vanvittig- og derfor er det mange kikkerter av denne typen på markedet. Mener de gikk ny for en 4-5000 en tid (kjøpte selv et par ekstra..), og når en Meopta 3-12 56 kostet et par tusenlapper mer, var jo valget rimelig greit.  En pent brukt Classic  til en 4-5000 er etter mitt hode fremdeles et godt kjøp. :winke1: Jeg vet ikke prisen for en ny Meopta 7x56 m/lys, men den bør ikke overstige prisen på en brukt Classic om det skal være et godt kjøp...

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min classic i 2008 og betalte 5990,-.Nylig fikk jeg tak i en fin en med lys på finn.no.Betalte 6800,- Godt fornøyd med den handelen,tror ikke man får bedre allround/skumringskikkert til den prisen.

Den gamle uten lys kommer nok for salg etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...