Jump to content

Deer drag


Mondragon

Recommended Posts

Har ærlig talt ikke kropp til å bære på rådyra lenger jeg :)

Og etter å ha fått x antall stygge bitt av flått er jeg ikke så lysten på å ha dyra helt oppi meg over tid heller

Har bestilt meg sånn dra sele og den skal festes på dyret etter som jeg har skjønt

Mn kom over denne...»Deer drag» Den ser jo ille kjekk ut, dyret må vel skli mye bedre langs marka liggende på en slik

Finner dog ikke slike i Norge, har non av dere funnet lignende denne noen steder?

Tenkte på presenning, kan jo funke fint, fint med den bestilte selen...men så var det å finne en grei presenning som har slik kvalitet at den tåler en skogstur da...

Anyone? :)

091EA298-D4EE-422D-8F6E-0D467F0658D0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Den der saken ser ikke dum ut. Men denne som jeg kjøpte er dum. Holdt ett stk hjort ut av terrenget så var den slitt hull i flere steder, og det i normalt skogsterreng.  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=62627531

 

Nå sverger jaktlaget mitt til en strippet varmtvannsbereder delt på midten i lengderetningen. Rustfri og bortimot evigvarende. Super balje å dra inn dyret i. Snakker hjort, ikke elg...

Edited by Riflemann
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Riflemann skrev:

Den der saken ser ikke dum ut. Men denne som jeg kjøpte er dum. Holdt ett stk hjort ut av terrenget så var den slitt hull i flere steder, og det i normalt skogsterreng.  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=62627531

 

Nå sverger jaktlaget mitt til en strippet varmtvannsbereder delt på midten i lengderetningen. Rustfri og bortimot evigvarende. Super balje å dra inn dyret i. Snakker hjort, ikke elg...

Så på den der også, men må ha så lette ting som mulig og orket ikke tanken på å dra på en sånn stor ting...og det var jo bra skjønte jeg 🙄

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gått til anskaffelse av samme som Rifleman. Dro ned en kolle forrige helg, og det tok mer eller mindre knekken på denne sleden. For det første var det vanskelig å få festet dyret til sleden så det ikke sklei av hele tiden (måtte modifisere tauene), i tillegg ble den så bøyd enkelte steder at den holder på å knekke, samt at tauene gnager hull i sleden. Jeg syntes ikke den holder det annonsen på finn lover og jeg er i tvil om den holder til et dyr til... 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Eg kjøpte ein dead sled som har samla støv inntil i kveld. Sjølvsagt har eg aldri pakka den ut og sett på den, før eg sto der i kveld med ein spissbukk skutt langt til fjells og ein time med dagslys igjen. 

Når dyret låg slik det skulle, synes eg sleden fungerte greit. Men alt for ofte sklidde sleden slik at den vart liggande sideveis og ikkje i bunn med dyret oppå - slik den skal. Er her folk med erfaringer som kan seie noko om korleis ein best fester dyra til desse, slik at dei fungerer optimalt? Skal dyret ligge på sida, eller ryggen? Og skal ein stramme stroppane slik at sleden bretter seg opp og rundt dyret?

No skal det seiast at dette var til fjells, terrenget var ulendt og blanding av bratte nedoverbakker og myrer fulle av tuer (desse tuene/knollane vi har plenty av, er skapt av pur ondskap). Og turen vart dertil turbulent - er desse eigentleg skapt for å drage dyr over dyrka mark, skjønner eg at det ikkje fungerer til mitt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Dro hjem et ungdyr på en dead sled i fjor. Hadde problemer med at alt rullet slik at surringene havnet ned og plasten havnet opp. Løste dette ved å montere to styreliner som ble operert av kompisen som gikk bak. Etter halvannen kilometer på sti/traktorvei var det flere hull i plasten. Møkkaprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...