Jump to content

Gåsjakt med 222 i fjæra, sikkerhetsavstand?


sjorgen

Recommended Posts

Har skjønt at 222 er "interessant" hva rikosjett på vannoverflaten gjelder, men dette betyr vel ikke at man trenger å avfeie all jakt i sjøkanten for det? Tenker altså å skyte gås med helmantel. Den går jo tvers igjennom, men hvor mye blir kula bremset av ei gås?

 

Videre, avstanden bak gåsa er ca 5.5 km på det minste, 1 mil+ på det lengste. Ligger sånn til at jeg skyter i den retningen der det er en god mil med fjord bak. For øvrig lite trafikk i denne delen av fjorden, både av skip og småbåter.

 

Hører gjerne hva dere tenker om saken.

Link to comment
Share on other sites

45° 2-3km, da er det bortimot fullstendig umulig, med 55gr kule. 30°, mange hundre meter, så er det sannsynlig at det kan komme rikosjetter. Husk at du kan bomme også. Det er også helt umulig å si hvor mye kula blir bremset både av vann og gås, du kan skyte gjennom ei halefjær, eller hele gåsa, og du kan sneie vannet, eller du kanskyte ned i det.

Men jeg har sett kuler sprette mange hundre meter - ut av syne liksom - og jeg sett/hørt kuler ta rett opp, for å komme ned ei stund senere. De kan sprette flere ganger, osv.

Tror ikke 222 er verre enn annet, 6.5mm så må du vel doble avstandene.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Her er mitt råd; 

Dersom du jakter gås med rifle ved vannet med helmantel og såpass smått kaliber, er sjansen for skadeskyting høy. Visste du at guess Kan dykke og svømme langt under vann om de må? Helvete å gjøre ettersøk på i blant. Videre spretter en helmantel ganske langt avgårde på vannet, spesielt ved bom.

Lad heller opp noen blyfrie, hissige varmintkuler som eksploderer både ved treff i gås og vann. Minimalt med prosjektiler som fortsetter, og disse går ikke langt. Utfordringen er kjøttødeleggelse. Du må plassere skuddet godt. Inn i halgropa forfra feks. Faktisk har også rett inn i ryggen bakfra gått bra med 40grs kuler. Bruker du varmintkuler med bly i så er det blystøv i mye av gåsa. Derfor anbefaler jeg de nye blyfrie :)

Edited by Sigurd2verud
Link to comment
Share on other sites

Lekte oss litt med dette i ungdommen. Speilblank fjord, høyt plassert spotter med kikkert, gradskive som var "lånt" på skolen og rifle som var "lånt" av far. Husker ikke "resultatene" men vi fikk kula til å sprette forbausende langt utover fjorden, mye lenger enn vi klarte å skyte kula i krum bane.

 

Svaret på spørsmålet er at kula mot vannflate er mye farligere enn hva de fleste tror.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...