Jump to content

Brenneke TOG i høye hastigheter?


maral

Recommended Posts

Her om dagen oppdaget jeg at Trond Alvestad kjører tilbud på Brenneke kuler, og fristelsen blei for stor.

Et lite utvalg av Brenneke TOG i ymse kalibre ble bestilt.

 

 

20170918_191547.jpg

150gr i 7mm, 165gr i .30" og 181gr i 8mm

 

Jeg brukte 181gr TOG i 8x68S i en litt redusert ladning (900m/s) i fjor, men fikk bare skutt en råbukk med kula. TOG fungerte ypperlig, selv om et skudd gjennom ribbene på et rådyr ikke setter allverdens krav til oppførselen til kula. Råbukken datt i smellen, og slaktet så helt greit ut. Planen er å få høstet litt mer erfaring med denne kombinasjonen etterhvert.

 

165 grainern har jeg tenkt å bruke i 30-06, og havner nok et sted mellom 880-900m/s i utgangshastighet på denne. Siden "reisebørsa" i 30-06 har blitt allroundrifla mi, håper jeg at det kan bli noen fall med denne kombinasjonen framover.

 

150gr/7mm er kulevarianten som vil få den hardeste påkjenningen, siden denne vil bli brukt i den småsinte villkattpatrona 7x68 Maral. Forventa utgangshastighet 1000-1030m/s. Jeg er litt spent på om TOGen takler hastigheta, men det får vise seg.. Det er sjelden jeg skyter på "steinkasterhold" med 7x68n lell ;-)

 

 

20170918_191510.jpg

 

7x68 Maral, 30-06 og 8x68S, alle ladd med Brenneke TOG.

 

Er det noen som har erfaring med Brenneke TOG i høye hastigheter?

Edited by maral
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...