Jump to content

45 acp ammunisjon


bekkmørkt

Recommended Posts

9 timer siden, aps skrev:

Pistol tar lenger tid ofte enn rifle på 1 stasjon, du må både utvide hylsa for å ta kule, kontra boattrail rifle, og krympe i noen form.

Tja.... Ser du forutstter flat base  på "pistol" kuler, men ikke på rifle. :( Med samme base, er det vel noe MER "filkel" med riflepatroner! Er det ikke? 

 

Link to comment
Share on other sites

Har da lada hauger av flatbasekuler i rifle, aldri registert at det er noe problem. Det kan være avhengig av både dier og trening ;) Men med blykuler i pistol, så må hylsemunning åpnes, og avhengig av oppsett så kan det være en egen, ekstra operasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å teknisk nørde litt, på pistol kan du stortsett ikke lade eller sette kule direkte etter sizing uten å få problemer med skeivhet, selv med FMJ, TMJ, CMJ kuler, da de fleste sizedier sizer relativt mye ned, man må stortsett alltid ha en eller annen expander eller lignende etterpå, eller utvide via kruttmål som 650'en gjør f.eks. Prøver du sette vil du få skeive patroner på 9mm f.eks. og du vil se kula i hylsa går skeivt, du vil se mere av kuleprofilen på ene siden enn andre f.eks. og på bly så sitter halve kula igjen på utsiden, kobberplata CMJ vil ofte shave litt, pulverlakka vil shave mye. 

 

Jeg lader kun rifle ,  samt noen testpatroner på enstasjonen min,  kruttmålet på dillon er bra nok til å skyte langt, jeg er vel den minst anale ladern på PRS stevner og langhold, og ehh mest anale på pistol? ;) "alt går bra i 6,5x55" er motto mitt og det stemmer :P 

 

Jeg har fortsatt 45acp geco jeg kjøpte for 2 kroner smellen, selv magtech nå om du kjøper litt får man jo til relativt OK pris, men rekylen blir jo endel mindre når man lader selv må sies. 

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, M67 skrev:

 

Akkurat nå driver jeg og setter opp en Dillon 650 til å lade 6.5x55, og faktum er at om legger sammen at det er litt knot - med en fersk hjemmelader, og alle de problemene de klarer å konstruere opp - sammen med de problemene en kan få med dårlige hylser og billige dier - så klarer jeg ikke å anbefale å begynne med ei roterende presse.

Samtidig er ei Lee presse så billig at det nesten ikke er noen vits i ikke å kjøpe ei... Da har en snurrepresse til produksjon, og enstasjons til å finne ut av ting.

 

 

 

Nettopp!!!!! Det er nok av flinke folk som finner ut av alt for og greit, også er det "oss andre" som trenger å få ting inn med teskje... For oss er det å starte på enstasjonspressa et stort pluss, uansett patron eller våpentype. (det finnes nok av folk som har problemer med å forstå forholdet mellom krympeskulder og kulesettestempel i "seateren", så da kan man jo tenke seg hvordan det blir når det skal roteres og prajmes og sajses sjargjes samtidig som man setter kula og krymper)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må være bittelitt slem, de som surrer med lading,  surrer med lading, uavhengig av presse, og det er faktisk de samme folka, selv etter mange år ;) Har flere gode venner som stadig finner på nye mer eller mindre spinnville ting etter 10 år+ som hjemmeladere. 

For all del, enstasjon er sykt basic og trygt, men jeg ser ikke problemet i å starte på en 650, eller 1050, forutsetter dog over middels teknisk forståelse/interesse for at anbefalingen gjelder. 

 


 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

Jeg må være bittelitt slem, de som surrer med lading,  surrer med lading, uavhengig av presse, og det er faktisk de samme folka, selv etter mange år ;) 
 

 Joda.... Men jeg  var blakk, og leste ladeboken (hadde ikke funnet fram til diskusjonsfora på internett enda ;-)) og kjøpte meg enstasjon... Og skrudde dier inn og ut som en villmann i over ett år. MYE justering når man bruker dier uten fast låsemutter!!!

Så jeg blir litt matt når folk ikke gidder å sette seg inn i basics, og lader dårlig ammo på automatpresser.

 

Men påstår du at du aldri har sprengt noe altså????!!!

 

Forresten, angående å ikke ekspandere hylser, jeg gjorde det en stund med 45 acp for å kutte noen operasjoner. Du slipper faktisk å krympe også, så på enstasjonspresse er det to operasjoner spart.

 Med belagte kuler med såkalt "bevel base" funker det faktisk, litt avhengig av hardheten på belegget. Om jeg husker riktig funka det best med frontier, mindre bedre med berrys og rainier.

Men du skal som aps indikerer ha en god kombinasjon av sizer og seater for å få det til uten at det blir skjevt eller skaving. Også er du avhengig av hylser som ikke er blitt tråkka ned i grusen.

Edited by evert
spøk og moro
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader uten krympedie på 9 major når patronene er 31,5mm lange, men da er det dreid til 2 expandere som går i rekke, for å ha helt riktig toleranse på hylsa inni før kula dunkes nedi ;)

Folk som ikke setter seg inn i basics er jo generelt... ja... 

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke skremme bekkmørkt her.

 

Jeg synes faktisk ikke hjemmelading er spesielt skummelt eller vanskelig i det hele tatt. For meg er det en fin og interessant hobby i tillegg til å skyte.

 

Må vel ha ladet 30-40 000 9mm, .38 Spl, .45 ACP og .357 Mag med en Dillon Square Deal B. Og jeg startet med den, uten instruksjoner fra erfane ladere (bortsett fra Reloading for Handgunners). Det eneste avviket jeg har hatt noen gang, overhodet, var en squib load med .38 Spl. Ops, hva f... var det?! Og foran meg på benken ligger det et par korn tumbler media og brenner (oppmalte maiskolbekjerner fra hylserengjøring). Vet ikke om kula kom fram til skiva, men den kom definitivt ut. Altså, med 2.4 gn N310 er det ikke mye rusk i hylsa som skal til.

 

For håndvåpen kan jeg anbefale en Square Deal (hvis en ikke går opp til en 650). Du putter inn en tomhylse, og kan nøye følge hver enkelt del av prosessen.

 

Du setter inn en tomhylse og drar i spaken. Første stasjon sizer og støter ut tennhetten.
Neste stasjon setter inn en tennhette når du dytter spaken framover. Dette er meget kjekt for du kjenner med en gang om noe går galt. Når du drar i spaken utvides hylsemunningen (bell) og krutt dumpes inn. Kruttmålet til Dillon er meget konsistent. Når jeg begynte å lade kontrollerte jeg kruttvekten for hver 10. patron, så for hver 20. Jeg ble fort lei av det. Nå sjekker jeg kruttvekt når jeg fyller opp tennhetter, altså etter 100 patroner. Har aldri etterjustert. Men for å være pirkete sjekker jeg allikevel.
Ved neste stasjon setter du på en kule (er det tilstrekkelig bell?). Når du drar i spaken settes kula til innstilt dybde, og bell'en tas bort.
Neste stasjon krymper kula rundt hylsa.
Neste gang du drar i spaken plumper en ferdig patron ut. Nå har du dratt i spaken fire ganger og dyttet en gang. Og du kan når som helst i prosessen ta ut hylsa/patronen og sjekke kruttvekt, patronlengde og krymp.
Når du har fått alt riktig innstilt slik du vil ha det (bell, settedybde, krymp), setter du inn en hylse etter hver gang du har dratt i spaken, setter på en kule, og neste gang du drar i spaken kommer en ferdig patron ut. Det vil si, hver gang du drar i spaken kommer en ny patron ut, identisk med den forrige.

 

Når jeg har funnet en god kombinasjon med krutt og kule i et kaliber, og skal lade la oss si 1000-2000 patroner, er dette den eneste måten jeg kan tenke meg å gjøre det på.

 

 

-dagvt-

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.9.2017 den 13.38, dagvt skrev:

Lading handler om å ha sans for detaljer, være nøye over grensen til det pirkete, og gjøre den samme tingen om igjen og om igjen i et par timer, uten å miste fokus. Hvis dette høres forferdelig ut, er kanskje ikke lading noe for deg.

 

Så egentlig krever hjemmelading de samme egenskapene som trengs for å bli en god pistolskytter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...