Jump to content

Stabillitet på kule


NessePrinsen

Recommended Posts

Har vært å forsøkt meg litt på langhold. Bruker 6,5x55, lapuahylser, Scenar 139 grs, 44,4 grs N-19 og COL på 77mm. Dette gir ca 865 m/s. På 100 m samler dette i en klistrelapp.

Ut til 600 var jeg rimelig raskt på - som regler førsteskuddstreff - , men sleit veldig på 750 meter. På 1000 meter kom jeg ikke på stålet i det hele tatt og på 1300 meter så jeg ingen nedslag i fjellvegg/stein.

Bruker banesauer med twist 1:8,66 og 74mm løp.

 

Da jeg kom hjem så jeg nærmere på Stability estimation i Lapua ballistic og den røde grafen er kula mi. Så la jeg inn Senar 123 grs med de samme data, og da kom den blå grafen opp. Jeg er ikke ekspert på ballistikk, men betyr ikke dette at min pipe stabiliserer en 123 grs kule mye bedre enn 139grs??

 

 

Fil 17.09.2017, 12.04.31.png

Link to comment
Share on other sites

Begge kulene vil virke utmerket i Sauerpipa. 139gr Scenar pleier å treffe der den skal - det er vel ei av kuldet er minst tvil om - virker ikke noe annet, prøv Scenar 139gr. Virker ikke den, hiv løpet.

På 1000m så er det 4 ganger så mye vindavdrift som på 500m, og egentlig mer, siden en vanligvis skyter gjennom mer vind. I sånt vær som det er nå i sørnorg, med vekslende bris og termikk, så er skyting på 1000m ikke veldig enkelt. På 1300m er det SVÆRT vanskelig å ha vinden i hodet, og er det ikke lett å se nedslag ved siden av, så blir det svært vanskeig om du ikke er innskutt og verifisert godt og vel så det. Her er kula også blitt subsonisk, og BC endrer seg, osv...

 

Det kan godt hende 123 er mer stabil statisk, men det er mange som har observert at den gjør "rare ting", iallefall lenge før 1300m. Den har jo dårligere BC, og blir subsonisk lenge før Jeg har sett 123gr Scenar spre over et område på størrelse med ei boligtomt på 1300m, mens vi skjøt samlinger i halvmeters-området med 139gr. Han som skjøt 123 måtte også stille nesten dobbelt så mye som han "skulle" på 1300m, mens alt stemte mer eller mindre på 1000,

 

Om Sg er over 1.2-1.4 så betyr ikke den så veldig mye bortsett fra om du skal skyte gjennom vinduer og sånt. Det som "dreper" kuler på lange hold er Sd, og den vises jo bare ut til 400m for 123gr i din graf. Dette er et alt for omfattende tema til å kurse på et nettforum, så jeg anbefaler deg p lese ei bok om du er interessert. Eksempelvis "Applied Ballistics for Long Range Shooting", av Bryan Litz. Du finner den på Amazon. Kjøp 2. utgave.

I sum, på lange hold, 139gr Scenar, Good Shit, 123gr Scenar Bad Shit ;) At akkurat du ikke treffer, akkurat denne gangen har andre årsaker enn stabilitet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En endring i vindstyrke på en m/s flytter kula di 60-70cm på 1300m. 2m/s med variasjon på 1 (som er nesten ingen vind) vil lande kulene dine i et område mellom 60 og 130cm fra gongen.

Gode langholdsskyttere kan se endringer ned mot 0.5m/s, OM  de har flagg - og neppe 50m oppe i lufta halvveis til 1300m. Skyt på papp på 5-6-700m, så ser du hva som skjer, og kan relatere deg utover. Da ser du også om hullene er runde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterte papp på 400 meter og utover nettopp for å få litt visuell kontroll på hva som skjer med kula. Ellers kunne en kjenning av meg opplyse at du har lagt ut mye nyttig info om kuler og langholdsskyting i en annen tråd her på kammeret. Rart jeg ikke oppdaget det tidligere i dag, men jeg skal søke dette opp på nytt. Alle jeg snakker med gir meg også samme tilbakemelding - Scenar 139 er stabil ut til +1000 meter, så jeg skal fortsette å lade denne kula :)

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Scenar 139 er stabil ut til +1000 meter

De fleste kuler er jo det - litt avhengig av riflestigning og stand på løpet, men det skytes konkurranse på 1000yd (915m) med nær sagt alle 120-140gr 6.5mm kuler, med gode resultater. Det er også noen der de "fleste" går bra, og ei og anna kule "forsvinner", og så er det de som konsekvent kuker det til.

Vi hadde en god diskusjon omkring kuler og riflestigning i helga, på 500m stevne, og det er jo enighet, iallefall blant de mer opplyste langholdsskytterene, st det hadde vært ønskelig med løp med mer riflestigning enn 1:220mm, kanskje helst ned i 190mm. (7.5")

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...