Jump to content

NM231 og NM60 7,62x51


Mausertrynet

Recommended Posts

På 17.9.2017 den 23.01, Ei tohi varjata skrev:

Hvorfor skulle ikke det gått med f.eks. HK121 med Elcan?

Hvis nm258 med 1-11" tipper rundt på 800m er det vanskelig å treffe noe på 1500+m.

Orginale Krag og Mauser-patroner er stabile på alle avstander markert på baksiktet på riflene.. Hvor vanskelig kan det være å sette samnen moderne våpen og ammo som sørger for at kula er stabil hele veien ut.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med å rette opp denne amunisjon typen. 

Jeg presser prosjektiler ørlite granne ned I hylsen, men en Forster bench rest seter die.

Dette medfører at patronene blir rette og fine og presisjonen forbedres.

Denne minimale krymping en av patronens totallengde har aldri medført noen tegn på trykkøkning av betydning for meg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vert oppe på jordet å fyrt av noen skudd.

Skjøt lot (37 fra 72), lot (29 fra 87) og lot (44 fra 73) alle ble skutt i mauser 98 på 100 meters hold. 

 

Førsteinntrykket var nokså godt, ettersom samlinga var veldig god da jeg fyrte av med støtte under rifla.

 

Å låg egentlig ikke merke til noe forskjell på presisjon på de forskjellige lotene, men 100 meter er kansje heller ikke den lengste avstanden å avgjøre dette på. Vil si at jeg godt kunne tenkt meg brukt denne ammoen igjen til trening på banen;)

 

Men opplevde alt i alt noen klikk, å alle klikkene var faktiskt i samme lot, nemlig (37 fra 72) fikk fem klikk av 60 skudd i denne loten, de andre lotene gikk helt fint uten problem. 

 

Men i forhold til sellier g bellot og federal fusion som jeg har skutt tidligere gikk faktiskt NM60-ien en god del høgere på blinken.... regner med at dette har noe med ladningen i patronene å gjøre?

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 23.9.2017 den 14.00, Torf skrev:

Hvis man bare triller patronene over en liggende glassplate eller speil kan man se kulekast på spissen av kula på de skjeveste patronene med det blåtte øyet.

Er ikke så inne på dette men lærer mykje her inne.kan jo vere et dumt spørsmål dette men.Det er vel kulen du mener.vet det ikke skal vere slik men,gjør det noe om patronen ikke er heilt bein.den vil jo entre kammeret beint uansett.

Kan jo ikke voble ut gjennom løpet.

Blir det trykkforsjell viss dem ikke er heilt beine?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blir det trykkforsjell viss dem ikke er heilt beine

Kula entrer løpet skjevt, og kommer ut med "sleng". Det påvirker presisjonen temmelig mye i mange rifler, men det er forskjell på hvor mye. Det har med hvor trangt kammeret er, hvor trang den delen av kammeret som kula tår i er, og hvordan overgangen kammer/rifling er, hvor trang riflingen er, hva slags design kula har (ei lang sylindrisk, hard kule rettes selvsagt opp mer) og riflestigningen - og sikkert mer...

Men om du sorterer patronene i helt rette, og "med mye kast", og skyter dem hver for seg så ser du nok god forskjell. Enkelte har tilogmed verktøy for å rette patroner. Flere har vertøy for å måle kast, og jeg mange sorterer patroner til konkurranser. Jeg har også gjort det før - men stoler nå greit på at de patronene jeg lader er rette "nok". Slike patroner er uansett superrette i forhold til mye natoammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

IMG_2932.JPG.fa79d6c372ef51b9dc7373ccec2a1a62.JPG

demonterte akkuratt en del av Natoen jeg fikk klikk med, noen som vet hva type ladekomponenter den bruker, altså krutt og kule? Eller er det noen komponenter som dere kan sammenlikne med disse?

 

Har en del nato igjen, så regner med at det kan bli noen klikk. Derfor lurer jeg på om disse er verdt å lade på nytt, altså både kulene og kruttet....

 

Har også hørt snakk om at nato hylser er ikke beste å bruke på nytt med tanke på at du må ha et eget ladeverktøy for Berdan hettene, men når jeg først har fler 100 av disse kan det da vere smart? Eller burde alle i søpla....

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er fornøyd med presisjonen og ikke har andre problemer enn klikk, så er det nok mest fornuftig å bare trene med dem.

 

De du hadde klikk på, prøvde du flere ganger? Jeg brukte noe gammel rano for et par uker siden, hadde to klikk, en gikk av på andre forsøk og den andre måtte ha tre forsøk før det smalt

Link to comment
Share on other sites

Mausertrynet; hvis de klikker i en Mauser er det noe feil med børsa.

Ellers er det en kjent sak at mange moderne rifler ikke greier å fyre av berdanhetta i Raufoss NATO. Tikka leverte i sin tid egne slagfjærer til Norge for å unngå klikk i M55.  Kort Rem700 klikker også ganske ofte, spesielt i kulde hvis mekanismen ikke er helt rein for olje og fett.

Link to comment
Share on other sites

Mange Mausere har slagfjærer som begynner å bli slappe, 

Århundrene og naturlovene virker selv på gamle mausere...

En "test" er å ta ut sluttstykket og spenne det ned - er det noe annet "innihelvete tungt og vanskelig" å spenne det opp igjen, så er fjæra for slapp. Sluttstykket kan jo også være fullt av fett og alt mulig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@1983 ja, prøvde på et par av dem, både to og tre ganger, men til ingen nytte. Så da gadd jeg ikke prøve mer enn en gang på de tre neste. Men hadde tross alt bare fem klikk. 

 

Men vill ikke tennstifta/slagfjæra bare bli dytta inn i den bulken som allerede ble lagd på tennhetta fra første klikk?

Edited by Mausertrynet
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjöpte en brukt Sako i .308Win. av en kompis i fjor fra tidlig 80-tall (en lux). Fikk utfört en ny bedding da den gamle var sprekt. 

Nappet ut 2 tilfeldige NM60 pakker fra en lot produsert i 1973. På banen skyter jeg litt på selvanviser osv.

 

Så aksler jeg meg ned i liggende og skyter 5 skudd på 100m. Går fram til skiva...höh...bare 3 hull..?!

Går helt innpå...og sannelig...3 skudd i en så tett gruppe at jeg såvidt ser dem..

Da dro jeg hjem..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎05‎.‎10‎.‎2017 den 16.30, Mausertrynet skrev:

IMG_2932.JPG.fa79d6c372ef51b9dc7373ccec2a1a62.JPG

demonterte akkuratt en del av Natoen jeg fikk klikk med, noen som vet hva type ladekomponenter den bruker, altså krutt og kule? Eller er det noen komponenter som dere kan sammenlikne med disse?

 

Har en del nato igjen, så regner med at det kan bli noen klikk. Derfor lurer jeg på om disse er verdt å lade på nytt, altså både kulene og kruttet....

 

Har også hørt snakk om at nato hylser er ikke beste å bruke på nytt med tanke på at du må ha et eget ladeverktøy for Berdan hettene, men når jeg først har fler 100 av disse kan det da vere smart? Eller burde alle i søpla....

Kruttet er i følge spesifikasjoner for NM60 et krutt som heter NC1055.

Noen mener det er RP11, men det er ikke i følge spesifikasjonene jeg har lest.  (ladevekt på forskjellige lot NM60 jeg har sjekka på har vært fra 46,4 til 41,5 grain, avhengig av årstall patronen er fra. Så kruttet har hatt "en del" lotvariasjon)

 

Kula tilsvarer Raufoss/RANO sin D-spiss 146 grain som man kunne få kjøpt for inntil ca 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...