Jump to content

NM231 og NM60 7,62x51


Mausertrynet

Recommended Posts

NM60 har blitt produsert i både meget gode loter og loter som på sitt beste er helt OK. Lot 25/85 har gått bra i min M67.

 

NM231 ser jeg ikke vits i å skyte med i private våpen. Stålkjernen sliter på løpet, det er høyere trykk, du risikerer å ligge strekk ut noen dager etterpå pga. avgasser.. og som tidligere nevnt, hvor kommer den fra? Samme gjelder miljøammo i 5,56; greit nok i Forsvarets rifler, gidder ikke i egen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

NM60 har blitt produsert i både meget gode loter og loter som på sitt beste er helt OK. Lot 25/85 har gått bra i min M67.

 

NM231 ser jeg ikke vits i å skyte med i private våpen. Stålkjernen sliter på løpet, det er høyere trykk, du risikerer å ligge strekk ut noen dager etterpå pga. avgasser.. og som tidligere nevnt, hvor kommer den fra? Samme gjelder miljøammo i 5,56; greit nok i Forsvarets rifler, gidder ikke i egen.

Men når det gjelder slitasje på løp, så er vel ikke dette noe problem med NM60?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del miljøammo i kal 5.56, jeg har aldri merket noe på kroppen hverken under skyting eller etterpå, men jeg kjenner også folk som har blitt dårlig. NM 60 er helt trygg på alle måter, presisjon nok for de fleste :)

 

Jeg vet at produsenten av miljøammo sa den ikke ga noe høyere slitasje på løp, jeg har ingen erfaring selv da jeg nesten ikke har skutt miljøammo i private våpen

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

NM60 fra 70 tallet er bra, og ofte veldig bra, senere ble det mer variabelt.

70 tallet er altså besteproduksjons året da? Men hva tenker du på som bra. kan du sammenlikne den med litt nyere produsert ammo da heller, som for eksempel selliergbellot? eller ville du ikkje sagt at den var fullt så bra....

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, 1983 skrev:

Jeg har skutt en del miljøammo i kal 5.56, jeg har aldri merket noe på kroppen hverken under skyting eller etterpå, men jeg kjenner også folk som har blitt dårlig. NM 60 er helt trygg på alle måter, presisjon nok for de fleste :)

 

Jeg vet at produsenten av miljøammo sa den ikke ga noe høyere slitasje på løp, jeg har ingen erfaring selv da jeg nesten ikke har skutt miljøammo i private våpen

Hva heter egentlig produsenten av ammoen?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

NM60 har blitt produsert i både meget gode loter og loter som på sitt beste er helt OK. Lot 25/85 har gått bra i min M67.

 

NM231 ser jeg ikke vits i å skyte med i private våpen. Stålkjernen sliter på løpet, det er høyere trykk, du risikerer å ligge strekk ut noen dager etterpå pga. avgasser.. og som tidligere nevnt, hvor kommer den fra? Samme gjelder miljøammo i 5,56; greit nok i Forsvarets rifler, gidder ikke i egen.

Jeg har hørt fra en god del folk det med slitasje, men folk som vet det ville jo ikke skutt kulene selv å finni ut av det.... så hvor kommer egentlig det med slitasje ifra..... har hørt om noen tilfeller med våpen fra forsvaret i et avisinnlegg hvist jeg husker riktig, er det i så fall dette som starta ryktene om slitasje da eller?

Link to comment
Share on other sites

Bly er mykere enn stål. Stålkjernen lar ikke mantelen komprimeres like mye i løpet som en blykjernen gjør. Selv om det er en messingmantel mellom stålet i pipa og stålet vil naturligvis ikke mantelen kunne bli trykket innover mot stålet på samme måte som det ville blitt mot bly. I tillegg er det så vidt jeg husker andre krutt og tennhetter i NM231/232 enn NM60/62, og også høyere trykk. Bly har annen egenvekt enn stål. Kuler med stålkjerne må være lengre enn blykjerna for å ha lik vekt - dvs. de oftest også vil ha lengre bæreflate, som igjen gir større trykk siden det er mer av kula som tar i pipa og skal skyves fremover.

 

Hvis du gidder å se på en patron ser du at det står CG i bunnstempelet, som betyr at patronene er produsert ved NAMMO Vanäsverken i Sverige. NM60 og NM62 (sporlys) ble produsert ved NAMMO Raufoss Ammunisjonsfabrikker.

 

Jeg ville selv heller hatt god NM60 enn ok Sellier & Bellot. En av fordelene til sivil ammo er jo at det røsker litt mindre, man trenger ikke MG-trykk for å veksle i ei boltrifle til jakt.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, 1983 skrev:

Lenge siden jeg har tenkt noe på 7.62, men er ikke kulene til miljøammoen lettere enn kulene til NM60 ?

Har miljøammoen noe med miljø og gjøre, eller er det at stålkjernen vil penetrere mer enn hva en kule fylt med bly vil gjøre ?

Fant nylig ut at grunnen til at forsvaret i det heletatt byttet til denne miljøammoen, var på grunn av at forsvaret selv krevde en miljøvenlig ammo. Da fjernet de både bly i kuler og noe jeg tror var et blystoff som var i tennhettene. Dermed fekk ammoen navnet miljøammo

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke planlagt å skyte masse med disse, men kunne tenkt meg å prøve en 10 skudd. Dette er vel ikke noe problem? Er det også ting jeg kan gjøre med rifla for å unngå at den blir så fort utskutt? Og hvor mye raskere eller mer sliper kulene ned på løpet i forhold til kuler med blykjerne. Er det sånn at løpet varer kanskje halvparten av tida den egentlig hadde holdt seg med vanlig ammo? Dette ble mange spørsmål, men håper folk har svar på noen.:)

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, 1983 skrev:

Lenge siden jeg har tenkt noe på 7.62, men er ikke kulene til miljøammoen lettere enn kulene til NM60 ?

Har miljøammoen noe med miljø og gjøre, eller er det at stålkjernen vil penetrere mer enn hva en kule fylt med bly vil gjøre ?

 

Ja, NM231 veier vel 139gr, og er like lang som enkelte 180gr-"ikke-MdG"-kuler. Stålkjernen fungerer også som en penetrator, uten at det er panserbrytende. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en sånn miljøkule og slipte den opp på langs. Det var ikke en stålkjerne, men to. Den øverste red på en avrundet topp på den nederste. Vil ikke dette få kulen til å tumble når den treffer? Er ikke dette en måte å omgå forbudet mot såkalte dum-dum kuler? Prosjektilet vil jo tumle når det treffer målet og lage rare såkanaler.

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mausertrynet skrev:

Jeg har ikke planlagt å skyte masse med disse, men kunne tenkt meg å prøve en 10 skudd. Dette er vel ikke noe problem? Er det også ting jeg kan gjøre med rifla for å unngå at den blir så fort utskutt? Og hvor mye raskere eller mer sliper kulene ned på løpet i forhold til kuler med blykjerne. Er det sånn at løpet varer kanskje halvparten av tida den egentlig hadde holdt seg med vanlig ammo? Dette ble mange spørsmål, men håper folk har svar på noen.:)

Det er ikke noe problem for rifla å skyte 10 skudd, men jeg fikk halsbetennelse ca 10 ganger på to år. Fellesnevneren var da at jeg hadde skutt NM231 dagen før. Vi var også flere som fikk vondt i halsen på et skytestevne der en deltaker skjøt med denne ammoen. Noen dagen vi skjøt, blåste det godt, allikevel  ble jeg syk, betennelsen pleide å sitte i en uke før den ga seg. 

 

For å gå litt utenom tema, så var det også problemer med 9mm miljøammoen. De første lot'ene var veldig hardt ladet, og det var ofte hull i tennhetta etter disse ble skutt. Tror disse lot'ene ble sperret etter noen år. Det er nok herfra at ryktene om løpsslitasje har oppstått, da disse var ekstra ille mot løpene. Her er mantelen av stål, og kjerna av messing. Men de sliter også ekstra i rifleløp, det er ikke laget komprimeringsspor i stålkjernene. Grunnen til at stålkjerna er delt, oppgir forsvaret at de ikke skal defineres som panserbrytende. Den er delt både i 7.62 og i 5.56 prosjektilene.

 

Har også erfart veldig dårlig presisjon på denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett mye dårlige samlinger med HK416, om det skyldes våpen eller ammo vet jeg ikke. Det kan jo være slitte løp om ammoen sliter ekstra på løpet ?

Den jeg hadde utlevert hadde god presisjon, om det skyltes gode lot'er av ammo vites ikke da jeg aldri testet det, eller la merke til hvilken lot jeg brukte. 

Link to comment
Share on other sites

Litt morsomt å sammenligne kuler vekt og størrelser/volum:

Når jeg ser på disse kulene så ser vi hvor stor forskjellen er i vekt og størrelser, en NM231 er like stor som 180 grain FMJ, den mindre blanke til venstre er .308 tatt fra 7,5x54 (MAS), fransk.

Som psg-1 skriver var nok noen av disse hardt ladet for noen år siden. I mitt skyttermiljø var det to som fikk skadet Glocken, minst en av disse var privat. Samtidig den gangen ble det hevdet fra et våpenteknisk befal at det også var rapportert inn en skadet MP-5. Jeg tror også at dette har gitt miljøpatronene dårlig anseelse hos de med sivile våpen. Et våpenteknisk befal skal også ha ytret noe om at MG-3 pipene fikk gjennomgå større slitasjer. 

 

Bilde: Synd jeg ikke hadde en 62 grain blykjerne i .223 for sammenligning.  Det får duge med  en 55 grain.

Miljø.JPG

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, så vidt jeg vet, er det ikke tillatt med NM231 til MG-3. De har vel fått nye løp med polygonisk rifling, og det klarer ikke stålprosjektilene å krympes til. Igjen, dette er bare et rykte, men jeg fikk NM60/NM62 da jeg var instruktør på MG for to år siden. Det er vel heller ikke tillatt å skyte NM231 i skarpskytterrifler.

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Da må du sjekke opservasjonsevnene dine. Det er kun bly ammo som er tillat I H&K 417.

Nammo har utviklet en egen patron til denne våpentyper med 168g bly prosjektil.

Blyfri er forbudt og det er veldig kjent info for alle I Forsvaret som disponerer en H&K 417.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Vaquero skrev:

Litt morsomt å sammenligne kuler vekt og størrelser/volum:

Når jeg ser på disse kulene så ser vi hvor stor forskjellen er i vekt og størrelser, en NM231 er like stor som 180 grain FMJ, den mindre blanke til venstre er .308 tatt fra 7,5x54 (MAS), fransk.

Som psg-1 skriver var nok noen av disse hardt ladet for noen år siden. I mitt skyttermiljø var det to som fikk skadet Glocken, minst en av disse var privat. Samtidig den gangen ble det hevdet fra et våpenteknisk befal at det også var rapportert inn en skadet MP-5. Jeg tror også at dette har gitt miljøpatronene dårlig anseelse hos de med sivile våpen. Et våpenteknisk befal skal også ha ytret noe om at MG-3 pipene fikk gjennomgå større slitasjer. 

 

Bilde: Synd jeg ikke hadde en 62 grain blykjerne i .223 for sammenligning.  Det får duge med  en 55 grain.

Miljø.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Tyskernes G28 (militær skarpskytterutgave av MR308) har DIGER tekst gravert på høyre side av kassa, "ROUND LOG! SCHUSSZAHL DOKUMENTIEREN!". Vet ikke om de skyter DM111A1 helmantel i disse eller kun spesiell skarpskytterammo. Tviler på at det norske forsvaret har like anal tilnærming til loggføring av skudd?

 

G28 er jo uansett mer presis enn ordinær HK417, pipene er vel produserte til strengere spesifikasjoner, og øvre kasse er i stål (ikke alu som 417/MR308). 

Tung, svær sak;

germangunworksg28hogs0xpeh.jpg 

Veier, fritt etter hukommelse, litt over 7kg med full sats?

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 1983 skrev:

Det er nok ikke så dumt å få til en litt mer presis patron enn nm60 til er slikt våpen.

 

Ja og nei, jeg har skutt lot'er med NM60 som klart holdt innertier på 200 m. Produsert på det glade åttitall. Hvor god den var jevnt over tør jeg ikke si, men ganske sikkert bedre enn sitt rykte. 

Link to comment
Share on other sites

Herrene i geværkommisjonen på 1890-tallet hadde grått hvis de hadde lest dette.

 

Satt på spissen hadde Alta-gutta fra Narvik i 1940 grisebanket dagens soldater i fjellene med Madsen og Krag. 

 

At et moderne MG ikke kan brukes til forstyrrende indirekte ild på 2-3 km er uforståelig for meg.

Tyskerne brukte jo 1-9" i 8x57 for å få til dette i gamledager. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...