Jump to content

Utlånserklæring ved salg privat


msteiro

Recommended Posts

Noen som har erfaring med utlånserklæring i forhold til salg mellom privatpersoner i påvente våpensøknad?

 

Kjøper har allerede et våpen i samme kaliber (22lr), men ikke halvauto, derfor jeg er litt i tvil.

Er ikke veldig viktig for meg å selge, så kan godt være på den sikre siden, men vil ikke være unødvendig vanskelig heller.

 

Min første tanke er at hvis denne personen skulle fått avslag, så har jeg lånt ut et våpen til en jeg ikke kjenner og som ikke er skikket til å ha våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan i utgangspunktet låne ut halvautomatisk rifle ut til noen som ikke har våpenkort på halvatomatisk rifle. Våpenforskriftens §85. Men... i samlerundskrivet 2009/009 står det i punkt 3.11.1 (min understreking):

 

"Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting."

 

Altså kan du låne ham rifla. Hvis du vil.

 

Sitat

så har jeg lånt ut et våpen til en jeg ikke kjenner og som ikke er skikket til å ha våpenet

Dersom han har våpenkort fra før, så regner jo Politiet ham som skikket. Om de invilger en ny søknad vil bla. komme an på om han har mange våpen fra før, aktivtiet, osv, altså behov - men han er regnet som skikket, og du har nok juridisk ditt på det tørre.

Likevel låner du jo ut rifla til en du ikke kjenner - så det er og blir en vurderingssak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...