Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

4 timer siden, Super XX skrev:

Det er vell ikke så rart at du ikke får tak i rev om bikkja di driver å jager den?

Fikk 7 rev med til dels liten innsats i fjor, og da på mer eller mindre rett rundt huset😉 Og bikkja vaser rundt kontinuerlig samt markerer ofte på samme plass som reven.

 

Det virker som at mikkel tolererer at det er aktivitet rundt huset og går rett som det er på dem ved nattevandring med hodelykt. I år er reven desverre litt av en natterangler og jeg gidder ikke sitte hele natta og vente på den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

IKKE NOEN FORDEL MED HUNDEGÅRD, LIKEVEL, KANSKJE

Jeg ser meninger er delte, men jeg tror jeg nå konkluderer slik:

Hundegård er sjelden noen FORDEL for å lure  rev til å begi seg inn til åte. Og skulle noen mene det er bedre med, enn uten hundegård et stykke fra åtet, så dem om det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det revetørke om dagen? At det i år er unormalt mye snø her er en ting, de fleste dyr sliter, men hvordan håndterer reven all snøen? Det er overraskende lite revespor, ja egentlig spor generelt bortsett fra noe elgtråkk ved jordekantene..Enkelte netter bærer jo skara reven, og det blir dårlig med spor, men det har vært veldig dårlig aktivitet på åta, sjokkfôrer som ett siste frustrert skrik..

 

Reven har vel nok av rådyr og hjortekadaver å gnafse på i skauen..

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan svare på ca hvor lang tid det tar før en rev som har blitt skutt etter (rent bomskudd, har sjekket nøye) kommer tilbake på åta? Har skjedd meg en gang før for et par år siden, men husker ikke hvor lang tid det gikk.. bare at den var skyere enn vanlig 😂

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortjegern.

Erfaringen min:  Svaret på det spørsmålet er at vi ofte kopler påfølgende tids oppførsel til skuddet, og glømmer at det er så utrolig mange andre faktorer:   Føre og vær, paring og sosiale møter med andre rever, revirhevding, annen mattilgang som plutselig fallvilt og trafikkdrept vilt, andre jegere som skyter rev med mye mer.

Og så er rever forskjellige. En lunter rolig avsted etter å være påskutt (har selv sett det, kula fra 6,5 gikk inn i snøen og passerte antakelig 20 cm over p.g.a. tabbe med kikkertsiktet) en annen aner ikke hva som smalt og traver videre som om lite var å bry seg om, en ligger som ei flatreim bortetter med halen nesten foran seg i panikken og er borte for ever.

Den som luntet avsted fikk jeg etpar netter siden, den med rova foran har jeg ikke sett mere til. Iallfall har jeg lært å ikke nødvendigvis kople en bom, til revens forsvinning automatisk.

MEN. Jeg tror IKKE det er noen fordel å skremme vettet av en rev man ønsker å få på besøk igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I NRK Dagsnytt ble det meldt at politiet har troppet opp hos diverse nett-troll som har truet med å drepe Støre, Hareide eller Listhaug ifm. de siste par ukers politiske rabalder. Sannelig på tide at noen oppdager et det ikke tas lett på at man truer med å drepe andre mennesker, hvertfall ikke i politisk sammenheng.

 

Men når det gjelder jakt, skadefelling, eller andre former for avliving av dyr, er det tydligvis fritt fram for de som vil true jegere og tjenestefolk på livet. De som skriver "jeg skal gjøre med deg, som du gjør med ulven/elgen/dvergspissmusa", slipper hvertfall unna, sjøl om slike utvetydige drapstrusler blir anmeldt. Jeg håper politiet tar mer "hånd i hanke" med de truslene som uvergelig følger med enhver slik reportasje i media. Men jeg holder ikke pusten, mens jeg venter på det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Politikk er vanskelig.

På den ene side er likhet for loven et gode. På den andre siden er det lurt av oss å bruke litt forstand når bilder/klipp legges ut.

Folk som ikke er vant til at dyr dør, får kjøttet i vrangstrupen om de plutselig blir nødt til å se blodflekk på snø.

Jeg fikk nettopp avlivet min kjære gammelpointer hos veterinær. La merke til at han gjorde seg flid med å legge den døde hundekroppen pent og verdig, før jeg forlot. Merket godt at det betydde mye.

Den samme verdighet bør vi ha i tanken når dødt vilt avbildes.

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

I går var noen karer fra Ise-traktene i beita for hihund, Tyson og Tussa (som allerede var på revejakt i Rakkestad) satte seg i bilen for å bistå dessa kara😉 

Tyson sprengte reven først 1g.. og Tussemor råka, men ikke nok...for støver'n ble slept på og losen gikk rakt i nytt hi....denne gangen med et enkelt høl... Tyson jobba bra og var stadig kontakt, men etter litt spetting og nytt  høl der terrier'n markerte med graving. Inn med terrier... der kom'n👍🦊

IMG_20180325_143519_136.jpg

Edited by Skautussa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

DA kan vi si God Påske🐣 og Revejakta med hund er over for noen mnd.... Ny Rev for Tyson til Anders i dag. Rev inn av Borris til Kristoffer i enkelt pipahøl!! Hvor revene ente ville ut, til tross for godt hunde arbe... Spett & spade, Tyson og 2 karer ga tilslutt uttelling, ei tispe på 4,6kg🖒 Dette er 10 reven skøti i Rakkestad i år☺

20180329_153230.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er enda et bidrag i fra meg :)

 

Denne tok jeg for 2 uker siden, hadde sittet ifra 00.00 og klokka nærmet seg 02.00,da lyser det opp 2 øyer på andre siden av åkeren..men forsvinner ned mot elva, det tar 30sek så kommer en ny en i akkurat samme spor, denne kommer i mot meg og setter seg ned, jeg vurderer og skyte men tenkte den ville komme nærmere, før den plutselig hiver seg rundt og er borte på 1 sek i bekkmørke utenfor åtelyset 😐

 

Noen minutter går, 

Da står det plutselig en rev ovenfor åta, men der vet jeg det er masse greiner som en ikke ser i mørket som dekker reven...denne satt også i noen sekunder før den snudde....men med det samme så kommer den første reven opp igjen fra elvekanten på bare 25m hold fra gluggen.

 

Det smeller og reven løper 30-40m før den faller død. 

 

Skutt med 3006 norma oryx

Utgangshull så stort som en fotball, helt tømt, likevel løp den så langt..harde dyr.

 

20180318_055414.jpg

20180318_022352.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur for å prøve lokkefløytene i kveld før det ble mørkt.

 

Hadde ikke noe særlig trua på å få se rev før jeg kom over noen sylferske spor ved der jeg skulle lokke,  fant meg en fin plass med utsikt over hele jordet. Sporene gikk ned til høyre for meg ned en bekkdal. Rigget meg til med rifla og den fuglefløyta fra clausen før jeg skulle gå over til grovere utstyr som den hareskrikfløyta.

 

Lokket i 2min og plutselig kommer reven løpende majestetisk rett imot meg, men som den amatøren jeg er på lokking hadde jeg posisjonert meg feil, mått snu meg 90grader feil vei for å få skutt og dette merket selvsagt reven da den stoppet opp på 50m

 

Reven hiver seg rundt og løper, kikkerten på full zoom gjorde atpåtil at jeg finner ikke reven i kikkertsiktet før den bikker ned mot bekkdalen igjen

 

Surt! Men man lærer forhåpentligvis 😀

Screenshot_20180402-230412.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få lov til å gratulere dere som har får rev i bakken i det siste.....og spesielt Skautussa som virkelig ser ut til å justere revebestanden/e rundt om. Men om man ikke får rev i bakken, kan man få med seg mange fine opplevelser, som nevnt av Arox i innlegget over, så det ene utelukker ikke det andre.

 

Rev i bakken….ja det er kortversjonen etter nattens lokkejakt for min del. Vel fortjent synes jeg, for nå har det vært revetørke aaalt for lenge her i heimen.

 

Men for å begynne med begynnelsen, som….holdt på å skrive….. var slutten på forrige revefall.

Etter forrige revefall var det nada spor eller sportegn å observere i området på hverfall 14 dager, før noen forsiktige markeringer hist og pist sa meg at ny rev var på plass.

En meeeget forsiktig hannrev ville fortelle andre rever at han var sjefen i denne teigen, via markeringene sine. Så gikk det ei drøy uke, før man så et nytt sett revespor i snøen, tråkle seg bortetter jordekanten.

Mao et revepar var på gang. På denne månefasen, som ble litt amputert pga påske(fredningen) ble det revejakt i går kveld. Har hatt vedvarende massiv revekløe lenge. Alt for lenge. Bare en måte å kurere den på vet dere. Nuvel…Det var godt og vel fullmåne og da lyser den en anelse svakere enn når det er nymåne synes jeg.

Det var bare helt magisk å sitte ute i månelyset i natt, med månefar som utpå natta lyste opp jordet på en helt spesiell måte.

 

Det var masse aktivitet utpå jordet og ikke minst i jordekanten, fra jeg kom og til nesetippen pekte retning heimen ca kl 03.30…..i form av revekauking, observasjon av både rev på musejakt utpå jordet, samt en hel haug rådyr i ivrig matsøk på den beinharde skaren langsetter jordekanten/e. Da fikk man samtidig sjekket opp rådyr bestanden i jaktområdet……og dere…..gliset gikk nesten trill rundt, for såpass mange rådyr var det å observere. Inntrykk og opplevelser toppet seg helt da et par ugler i nærmeste bjørk så ut til å kose seg fælt med hverandre……og de så også ut til å nyte det like mye som vi mennesker gjør, når vi koser oss med hverandre. Ja nå snakker jeg kun for meg selv, bare så det er sagt.

 

Nuvel….tilbake til revejakt. Gikk ikke lang tid fra man var kommet på post og godt nedi soveposen, til første reveobservasjon. Prøvde å lokke på den, men ingen reaksjon. Mikkel forsvant inn i storskogen. Så ca kl 23.30 var det bevegelse utpå jordet igjen, på høvelig hold. Lysprikk på…siktet på max forstørrelse….prikk i bog…..mjaiiii….var det virkelig en revetass i siktet tro? Den ene rødlampa kom på og pekefingeren rettet seg ut....og revetassen berget livet denne gangen. Skulle tatt seg ut om man hadde lagt ned voffen til grunneier, for ikke å snakke om katta hans, i stedet for rev. Da hadde nok jaktkontrakten blitt inndradd tvert og det gode samarbeidet avsluttet umiddelbart ja. Det var nok en rev jeg hadde i siktet, men litt for dårlige lysforhold der og da, gjorde at den ene rødlampa kom på, som allerede nevnt. Et skudd man ikke har avfyrt osv…osv

 

Så ca kl 02.10 kom det ny rev slarkenes utpå jordet, i godt driv, i retning min post. Samme prosedyre som sist og like usikkert om det var rev i siktet på første forsøk, var det nå ingen verdens tvil om at det var revetass i siktet på andre forsøk. Hele jordet var opplyst av månefar nå, godt utpå natta. Det var like lyst som på dagtid bort i mot. Et kort kontant BOFF fikk reven til å stoppe opp akkurat lenge nok til at det ble godt hørbar nærkontakt med VMAX. En kjempespurt i 30 meter. Så var det ned på stedet hvil. Det er nesten ikke til å tro at denne reven kom så mye som en eneste liten meter, med det treffet, dønn i senter, men ett ørlite knepp for lavt. Må være mye livsgnist i en rev dere.

 

Slik ser den ut.

Mørk rev på hvit snø, opplyst av månefar. Det er saker.

5ac3e000e9207_20180403_0318471.jpg.46d0e6cdcd4d2df5d0d1cf926df116ac.jpg

Ei tispe, ikke veid, men tung som et blylodd….som for en måned siden hadde hatt en prima kvalitet pels, men som nå var rufsin etter løpetid og skubbing, så det ut som, så denne gikk dessverre til resirkulering.

Rev nr 7 denne sesongen, forhåpentligvis ikke den siste, men det begynner å dra seg til nå.

Snipp snapp osv....da var denne revehistorien over.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle med fellinger! Bra jobba!

 

For en stund siden begynnte jeg å se noen litt merkelige revespor(?)

Skikkelig nærgående spor helt opp i hus og løeveggene og langs veien. Helt unormalt av reven her da den er som regel meget forsiktig. Begynnte å bli litt bekymret for om at dette faktisk var en desperat skabbrev. I tilfelle den første på mange mange år. 

Spadde opp litt av hovedåtet og fikk frem mere lukt og fylte på med mere godsaker.

To netter senere kommer reven. Haltende på tre labber! Denne karen mangler høyre frambein. Det forklarer jo en del. Første gang jeg har sett.. og skutt. Den datt rett i bakken av en 100gn RWS hulspiss i passe hastighet. Hannrev på rundt 6 kg. Null skabb.

I motsetning til tyngre kuler som er beregnet til større vilt går denne kula i fillebiter for et godt ord og kan være et godt fabrikkladd alternativ til de som jakter rev med 6,5×55 og ikke lader selv. God effekt på reven.

 

Uka før og i påskahelga har jeg sett rev hver dag. En passe feit hannrev har trålet fjellsida etter mus og annet,midt på lyse dagen,totalt ubekymret. Hatt stang ut og veldig nær på å ta denne på lokk og jag forrige uke men begge gangene med rev på hold og i siktet var der også greiner og tretopper. Ble ikke løsnet skudd.

Nå etter påskefredinga har jeg ikke sett den selvfølgelig..

 

I går kveld ble det hell og lykke på lokkejakt. Denne mindre hannreven kom på hareskrik og kom farende etter 10min lokk med spissede ører og halen skrått opp. Meget klar for haresteik til kvelds. Ikke så klar for en hulspiss.. litt hopp og sprell men la seg raskt stille. Nr 11 denne sesongen.

Lokkejakt på rev tar fullstendig kaka når det gjelder spenning og opplevelse.

 

Siste tiden av jakta skal nå brukes på "dagslysfeiten" og på å lure denne på ett eller annet vis. Krysser fingre for fortsatt godt føre og kanskje litt sporsnø. Vi får se:)

Screenshot_20180404-133624.png

Screenshot_20180404-133704.png

Screenshot_20180404-133747.png

Screenshot_20180404-133645.png

Edited by Winter
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst grattis til alle som står på og får det til:D

Sånn da er siste rest av pellets strødd ut,men jeg tviler vel på om de ender som noe annet enn fuglefor😈. Tror jeg har et revir dyr gående her omkring,uvisst hvilket kjønn. Kan tipser bli så revirhevdende at det blir lite andre dyr som trekker inn. Dette er hen ordentlig luring. Eksempel: har opplevd i vinter ved et par tilfeller at den benytter anledningen hvis jeg drar i butikken for å handle inn til lunch. Da jeg har kommet hjem har den vært der. Jeg jobber hjemmefra og ser åteplassen hele dagen så en skulle tro at jeg hadde stålkontroll på dette. Men enden på visa er at det er mikkel(ine) som har stålkontroll på meg.

Kanskje denne er lettere å få på sommeren?

Link to comment
Share on other sites

Den verste "revirreven" jeg har vært utsatt for tok jeg på slutten av februar. Det viste seg å være ei eldre tispe. Den hadde holdt andre rever borte fra åte i nesten 1 år. En uke etter "dens død" var det full aktivitet. Har ingen tro på at det er lettere på sommeren. Prøv å lokk i området og se om du får tatt den på det viset.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Jakt62 skrev:

gratulerer karer (for fins det damer som jakter rev og rapporterer her?) her er det stille på agnet fortsatt

 

Takker....🖒 Har enda ikke vokst ut baller på Tussa og høyst sannsynlig vil det nok aldri gjøre det heller!👀🤣😁 Ja, jeg jakter rev!! Det er maaange år siden jeg var aktiv her.... var mest aktiv når det het: Sluttstykket...åhh...det var tider...🤗 så ble det mye kluss og kammeret ble født... i starten var jeg aktiv og husker mye moro på chatt'n (den er vel borte nå..🤔) Nå har jeg blitt gammal og surrer fortsatt med mitt, bikkjer og jakt...dog med noen helse mesige utfordringer, men gjør det jeg klarer👀 Og det har gått godt denna sesongen 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Eiha skrev:

Gaupe eller rev? Typisk katteansikt, men «feil» farge. Ørene nokså spisse. 

 

Kjørte litt brightness/contrast redigering på bildet, og det blir bare mer og mer likt en rev... Fasongen på ørene skyldes nok vinkelen den holder hodet. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Jibrag skrev:

 

Kjørte litt brightness/contrast redigering på bildet, og det blir bare mer og mer likt en rev... Fasongen på ørene skyldes nok vinkelen den holder hodet. 

 

Gjorde det samme etter innlegget. Ganske sikker på rev. 

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt om jeg la inn denne, men litt morsom historie lell som tåler en reprise.

 

Fikk viltkamerabilde på nyåret av en rev som virka litt spesiell, veldig mørk. Rett oppfor gården her der jeg jakter sånn rimelig jevnlig. Var oppi der med en kompis noen uker etterpå og fikk los på en rev som lurte meg med noen millimeter (lurte seg forbi meg under en liten bergkant rett nedenfor der jeg klarte å se) og kompisen bomma med kombien på 80-90 meter, og han kunne banne på at det var en korsrev. Gikk meg en tur med russern i starten av mars, og kjørte vanlig frisøk på silkeføre. Sendte en snap til kompisen før jeg slapp om at jeg var på korsrevjakt. Bikkja søkte bra, tok ut og det gikk en runde ned mot E6, ligger et hi et par hundre meter oppfor veien. Runda hiet og kom oppover, og jeg stilte meg sånn at jeg så under den bergkanten der reven lurte meg forrige gang, og jaggu kom den akkurat der. For en gangs skyld ble det treff.

 

Om det er en "ekte" korsrev har jeg egentlig ingen formening om, men mørk var den i allefall. 

 

Bikkja jager den. Utrolig hvor mye det utgjør at man dropper 8-16 arbeid og satser litt på hundene istedet... Anbefales på det sterkeste. 

 

20180312_133746.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jibrag skrev:

 

Kjørte litt brightness/contrast redigering på bildet, og det blir bare mer og mer likt en rev... Fasongen på ørene skyldes nok vinkelen den holder hodet. 

 

Synes likevel den framfoten mellom de to trærne er temmelig lang i forhold til kroppen om dette var en rev. Jg ville sagt med 80 -90 prosent sikkerhet, gaupe.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jakt62 skrev:
På 7.4.2018 den 19.44, Skautussa skrev:

Hyggelig  Skautussa. mange unge jenter som også tar prøven, men når det kommer til revejakt, er inntrykket at de ikke er så mange. Lykke til videre. Ble det mange denne sesongen? Åtejakt?

 

Aj aj aj...siden jeg strax bikker 45år så trekker jeg selvfølgerlig konklusjon her at du betegner meg som ung.....9_9 :D

Uansett.... Jeg jakter det meste......O.o  Men for det meste råyr med hund... og rev -da helst med støver - Schillerstøver. Kombo Støver og hi hund...får man jakta rev effektivt. Og ja jeg  "banner i kjærka" (for enkelte) når jeg også sier at jeg  jakter rev på både åte og lokk, tar jeg det tung... NOP!!xD Jeg gjør som jeg gjør! Lite åte jakt i terrenget jeg kan disponerer med støver'n, men ringer en grunneier eller jeg får mulihet til å sitta der det ikke går å sleppe hund, selvf. sitter jeg på åte eller lokker der, jeg er da jeger og vil yte godt viltstell/pleie!!  Det skal sies at det er sjelden jeg tar terrier'n for å sjekke hier også...uten at schiller'n (eller annen hund) har jaga inn. Men skulle det ringe noen som kun vil ha sjekka 1 hi eller 4, kommer jeg og sender terrier'n under bakken^_^ Takk takk... Til nå er vi i husstanen her oppe i 24 rev siden 14/1 -2018...hvor av Tussa nok står for de fleste...nøyere opptelling kommer når sessongen er ferdig.;) Siste innspurt blir åtejakt eventuelt lokk om forholdene er der:P

Edited by Skautussa
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en forsiktig rev gående her på åta i noen uker nå.Ikke har den vært lett å bli klok på heller,kommer sånn ca annenhver dag til forskjellige tider,og er veldig kort tid på åtet.Har stillt kamera på 1 min intervall og det blir som regel kun ett bilde ila natta,og noen ganger er den innom 2 ganger med 4-6 timer mellomrom.

Hadde bilder av den 2130 og 0230 natt til fredag,og gamblet på at den skulle komme også natt til lørdag.

I og med at den var forsiktig og raskt innom åta så satte jeg meg rett i glugga(soverommet)I stedet for i godstolen i stua der jeg pleier å sitte.Rundt 2210 kom samboeren og skulle legge seg,så jeg var klar for heller og ta meg en øl i det jeg ser bevegelse ved åta.Var ganske mørkt da siden månen sto helt feil så tidlig på kvelden.Finner reven i kikkerten og konstaterer at det er for lite forstørrelse med 4x,det blir litt mørkt..Fomler og skrur og dunker børsa i vinduskarmen,sikker på at revefanten skal stikke,men det rekker den ikke før lysprikken finner bogen.

Bang og reven drar avgårde som ei pil inn i grantetta.Er ute og kikker og finner mye blod på skuddplassen.Sliter litt med å følge spora i grantetta,men er sikker på at den ligger siden det er såpass bra med blod.Må tråkke nesten 50 meter med nesa i bakken før jeg finner den død.

Skuddet sitter der det skal,men jaggu kan de dra langt på bare viljen disse småtassene.Liten tispe,har ikke veid den men rundt 5 kg kanskje.Litt snøtt med pels på halsen,men resten ser fint ut.Regner med det er vinterpelsen som er på vei av.På bildet så har den ligget ett halvt døgn også.

 

20180408_130400.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites


I går gikk jeg avgårde tidlig på ettermiddagen på noe som skulle vise seg å være en skikkelig slitertur. Langt, bratt,regn og våt snø. Målet var å avskjære "dagslysfeiten" uten at den kunne ha mulighet til gå seg på sporene mine,rett og slett postere på denne da den hverken går på åtet eller kommer på lokk. Har sett meg ut noenlunde hvor kveldsruta hans starter og hvor den nødvendigvis må gå pga terrenget.

"Opp en dal og over et fjell" senere finner jeg omsider sporene hans fra i går og finner en post med oversikt over de,samt et lite dalføre. Ser man det..

Null vind og etter 2,5 timer med stillesitting og småregn ser jeg faktisk en gråbrun flekk på 280m. Er det?? Jo den beveger seg! Rolig og luntende kommer den gradvis fremover på jakt etter mus og kom i skjul for meg på ca 220m. Plutselig ser jeg jammen en rev til på andre sida av den lille dalen på 350m+. Tispa hans? De går begge i skjul for meg men nå vet jeg at jeg har ikke mindre enn to rever inne i en trang liten dal der sannsynligheten er stor for at begge kommer i sporene sine fra i går, rett på hold for meg. Spenninga stiger voldsomt. 20 min senere kommer først den som var lengst vekk over kanten. Ser at den er dårlig i pelsen. Setter seg ned på en tue bak en liten fjellbjørk. Dette er nok tispa og bestemmer meg for å ta denne om sjansen byr seg. Noen minutter etter kommer hannen sjøl. Den er stor. Har sett denne mange ganger og hadde god sjangs på han i går men tispa er pri,spesielt nå på året. Et par korte bjeff mellom de når de møtest før hannen traver opp over kanten igjen og ut av syne for å fortsette musejakta. 

Tispa sitter der noen minutter til før den reiser seg og tar noen skritt. Den snur seg halvveis i min retning når jeg blåser forsiktig i musefløyta. 180m. Nå! Klar bane, god stilling og klemmer til forsiktig. Hørbart treff. Litt hopp og sprell men la seg fort. Ble sittende helt stille i 20 min i håp om at hannen kom ned etterhvert for å se etter,men den gang ei. Nå var jeg så kald og våt at rev får være rev. Kom omsider frem til ei på 6,4 kg med ruskete pels,mangler en god del dekkhår men underpelsen helt tett og fin over hele. Ingen synlige sår. Halen er fin. Litt i tvil la jeg den i plast og skal få noen til å se nærmere på den. Noen meninger?  Kan det være skabb eller er det bare slitasje og pelsskifte?

 

Uansett,årets jakt ser ikke ut til å ta slutt og iallefall ikke nå når jeg vet at dagslysfeiten fortsatt går rundt her og tråler beste lirypeterrenget.

20180408_200136.jpg

Edited by Winter
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi/jeg takker for at vi/jeg får være med ut på spennende revejakt Winter. Bra at du deler dette med oss. Gratulerer med flott felling forresten.

Du skriver bra og med innlevelse, slik at denne revehistoren ble svært så leseverdig

Bra bilde av rev på vegg var det også, så det blir en solid tommel opp herfra, samt en vel fortjent "likes"

 

Selv var jeg ute på revejakt i natt og med lavt skydekke og yr i lufta, ble det brukbart skytelys ut av det, men ikke mer.

Intet sett og intet hørt, av noe slag. Tror det er bort imot første gang man ikke har observert noe som helst, på jakt etter revefant.

Det er dårlige forhold rundt her nå, med røtin snø, men det er ikke 15.04 enda, så det blir vel en tur til, så får vi se.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Latskapen har tatt meg siste uker, innså plutselig at jakta snart er over. Sjekket åteplassen i dag og jaggu har det vært aktivitet der i det siste; god del spor og det gamle, nedsnødde åtet var helt gravd opp (50 cm snø og skare over det). Heiv noen never med fiskepellets oppi det utgravde hullet og spadde snø over. Tutlet bort kl 22 og da står det jaggu to rev der. De kranglet litt om åtet og den ene forsvant inn i granskogen relativt kjapt. Kunne ikke gå til godstolen, så med stående anlegg mot fjøsveggen gikk den gjenværende rett i bakken med .222 v-max.

Åtebua nå er kun en snøborg så jeg spurtet med en gang til godstolen og satt meg til rette for å se om nr. 2 kom tilbake. Etter ca ti min kommer en mikkel inn over myra, men fra helt annen rettning. Går rett bort til åta, snuser litt på sin parkerte artsfrende før den begynner spise på åtet. Smakk, rett ned. 

Og straks begynner nr tre å lage et helsikkes spetakkel i haugene bak åtet. Holdt på en time før jeg prøvde forsiktig lokking. Lite lurt, for den går nå ut av området mens den bjeffer og hoier. Greit nok for en kjapp kveldsøkt. 

 

Og angående bikkje og rev. Bikkja elsker det fiskeforet og ho hadde allerede benyttet anledningen og forsynt seg i ettermiddag 😄 Møkkabikkje, men mikkel gir seg tydeligvis fullstendig F.

image.jpeg

Edited by ØyvindK
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ble en bra avslutning på sesongen. Den første var en skeptisk krabat som var veldig urolig på åta. Kjapt inn å hente pellets for så en rask retrett tilbake i skogen. Slik holdt den på 5-10 minutter før den begynte slurve med sine pauseplasseringer. Gikk rett ned i smellen på 75 m. Noen timer senere våknet jeg av kråke/ravn som lagde mye leven. Tittet ut av vinduet og ser en ny rev som er i godt driv på baksiden av åta på vei vekk. Roper litt høyt og den stopper opp så jeg får skutt den også. Avstand på 125 meter. Pelsen på disse var ikke så fine. Veldig fornøyd med Hornady SST 6.5x55, den virker å ha veldig god effekt i reven. Ulempen er hull i skinnet på størrelse med et kronestykke.

30223206_2087066071537646_380249772_o.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jakta er da over, og i kveld går det nå en mikkel rundt og er lykkelig uvitende om at den var et tiendels sekund unna å bli en del av jaktstatistikken 2017-18. Så ut som en stor hanne, men den stod akkurat så kort stille på åtet at det ikke ble løsnet skudd...

 

Magisk kveld med nordlys og mye rypekakling. Landet en våryr hanfugl 7-10 meter bak meg og den kaklet rundt uten å ense meg. Helt grei avslutning på sesongen 😊 Litt irriterende at jeg har en kun v-max igjen dog...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 5.5.2018 den 9.38, Sakomann skrev:

Plukka inn varsleren og stolpen den var på for ei uke sia ca. Nå forsvinner ting fra åte i et rasende tempo. Har besøk hver natt nå. Det blir ikke satt ut revskremmer(varsler) neste sesong.

Godt mulig det er valper som skriker etter mat som gjør at reven er mer ivrig på åte nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...