Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Gratulerer gutter, med revepels i bakken. Spesielt vsmeen.....det var da svært til revejakt i glugga da. Bare å ta av seg balaclva'en og bukke dypt og ærbødig. Her er det derimot svær hengeleppe. Har vært ute 3 turer og lokka. Ikke sett snurten av mikkel......jo det vil si, men det skal jeg komme tilbake til.

Natt til i dag hadde jeg en artig opplevelse. Satt og lokka, dvs Foxpro'n lokka for harde livet. Da kom det ei Kattugle flagrendes og gikk til angrep på revelokken. Flere utfall kom den med......såpass at jeg både så og hørte at lokken fikk skikkelig grisebank, ute på jordet. Men som nevnt......ingen rev i siktet. Kun Kattugle, men det er litt for langt unna mikkel, så den så dagslyset i dag morges.

 

Da lokkeøkta var over ble jeg i tillegg kjeftet opp på det groveste av 3 rådyr ute på jordet, som slettes ikke likte og bli forstyrret mitt i frokosten.

Tror dere ikke at da jeg var i bilen, på vei....retning heimen etter endt lokkeøkt........jaggu skaut det seg en flott revepels over veien. Da var depresjonen komplett.

Svææær  hengeleppe i dag ja, men skal ut i natt og......da skal det bli pels på knaggen.

Hengeleppa synes ikke så godt her da, men den er der:D

20171130_232819.jpg.0e37998d196981209fcedd6d4e7eba08.jpg

 

Edited by Castor
skrivefeil
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker meg en tur ut etter fugl i tretoppene i morgen, men ser om jeg kan få tid til en kjapp tur utpå jordet i nedkant av jaktterrenget, hvor jeg vet det finnes rev. Men, dette blir jo fort etter kl 1200. Midt på dagen. Er det noen vits? Er lokkejakt jeg tenker på.

 

Ellers, det er jo såkalt supermåne nå i helgen. Større enn normalt da månen er så nær jorda den kan komme. Kjekt for revejegern det. :-)

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Supermåne

 

https://www.nrk.no/nordland/_-det-blir-lenge-til-vi-far-like-kraftig-supermane-1.13765427

Link to comment
Share on other sites

Reven jeg la ut bilde av er skutt av en kamerat, og det er faktisk hans første rev. Før var det (så vidt jeg husker) konkurranser og premiering til største rev i jaktblader. Eksisterer det noen slike konkurranser nå? Reven skal stoppes ut og plasseres på hedersplass 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

01.12 var først ute med ungstøveren og hun hadde en kort los, før hun gav seg på ett tap. Usikker på hva hun jagde, men hadde mistanke om rev, men med unghunder vet man aldri sikkert.

Hun fant seg en nylig utlagt reveåte i stedet for å jobbe på tapet, så jeg tok henne i arrest i bilen og hentet gamlemor. Slapp henne ved tapet, men hun virket ikke videre interessert i å utrede der.

Hun tok seg heller en tur der hun har funnet rev før og jaggu lå den en rev på sin vante plass i sørhellingen av fjellet.  Det turet rundt i plantefeltet, før reven tok seg en bue og så stakk den ut sørover.

Jeg ringte grunneigeren som satt hjemme og følgte med, at han måtte komme seg på en post jeg antok reven ville prøve å krysse over fra en skog til en annen. Han hadde knapt kommet seg på plass før jeg hørte to skudd.

Jeg ble oppringt like etterpå at han hadde truffet, men fått patronforkiling i børsa. Haldenstøveren holdt reven i standlos og jeg var heldigvis ikke så langt unna, så jeg var raskt på plass og fikk avsluttet jakten.

Reven var en eldre hann på 8,7 kg som hadde ett skadet øye, jeg har fått opptak av denne på viltkamera, så jeg kjente den igjen.

 

24273566_10155708942777279_3055961010758547661_o.jpg.bc5c47c9b1b41d67ebebfb6c8a91f4ca.jpg20171201_123548.jpg.418662ca49c9da6abc377b9370258451.jpg

20171202_022638.jpg

20171202_023014.jpg

Edited by Foxterrier
Lagt til flere bilder
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Endelig! En vellykket lokkjaktnatt i måneskinnet😁 trengte litt avbrekk etter to netter i glugga med 2 rever, den gode flaxen kunne ikke fortsette....Bare minus 7 inatt, men når en har OP jakke og fotposetriks fra jegertjeneste holder man seg varm på vakt🐾🦊 💥Nr 3 kom springende på lokk

F89C313D-D34D-4A11-B6B4-F9018DFC4B43.jpeg

Edited by vsmeen
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt vsmeen. 3 rev på rappen. Imponerende.....OG bare å gratulere ærbødig nok en gang.

At du i tillegg fikk den på lokk......da tipper jeg det ikke er siste gang du prøver levelokking i måneskinn.

 

Jeg var åtejeger før i verden, men etter å ha prøvd revelokking i måneskinn for en del år tilbake, ble det konvertering tvert. Ikke angret. Har mer enn doblet avskyting etter det.

Før lå man på 4-6 rev pr sesong på åtejakta, men etter at lokkinga tok til har det ligget på 10-20 rev pr sesong. "rekorden" er 22 rev på en sesong, men da var det mye rev og mye flaks med i den fangsten der. Normalen er 10-15 rev/sesong

Med lokkejakt er det mye mindre forberedelser, styr og fleksibilitet enn i forhold til åtejakt synes jeg.

Så vil jeg slå et aldri så lite slag for den elektroniske lokken. Den er etter min erfaring bedre enn munnlokking, ved at en får revens fokus bort fra jeger, og mot lokken.

Har litt mer å gå på da i forhold til revens hørsel og lukt. Om en plasserer lokken ca 80-100 meter fra jeger, i riktig vind, så blir det bra.

 

Så minner jeg om, enten det er snakk om åtejakt eller lokkejakt i måneskinn.....mao i dårlige lysforhold.....og med den tragiske vådeskudds-ulykken oppe i Finnmarka forrige sesong friskt i minne, at en må være dønn og da mener jeg dønn.... sikker på at det virkelig er en revepels en har i siktet før en klinker til.

Har gått med mye forskjellig opp gjennom årene i forbindelse med lokke og åtejakt på rev, så som Jämthund, Irsk Setter, Ulv, St bernhards hund, Elg, Mår, Katt, og ponny.....som jeg kommer på i farta, så sikkerheten må ALLTID gå foran revekløa.

 

Nok om det......når det gjelder en selv, så er hengeleppa ENDA et hakk lengre enn den var i gå. Ingen rev sett i går kveld, men rev hørt....og rådyr og ugle sett, slik som natta før.

Men i kveld....DA MÅ DET DA BLI PELS PÅ KNAGGEN:D

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vsmeen skrev:

 

Jeg kjører tynne ullsokker mot hud,  dampsperre (neoprensokk) før en tykk tova ullkartank ned i fotpose som har formklipt 1-2 lag utfaset liggeunderlag som innersåle:) 

Så det betyr at ytterskoene ikke blir med ned i fotposene? De skoene må da bli kalde å ta på etter økta, hvis kuldegradene er godt under null.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jakt62 skrev:

Så det betyr at ytterskoene ikke blir med ned i fotposene? De skoene må da bli kalde å ta på etter økta, hvis kuldegradene er godt under null.

Det stemmer, kunn ull og dampsperreprinsipp. Liggeunderlagsåle stanser kuldebro. Jaktstøvler blir tatt av etter masj. Når man skal videre er det på med støvler, noen minutter med kalde støvler før de er varme:) Og det er kunn innersokk som blir klam/våt innenfor dampsperra,  våte sokker tørkes mot kropp. Men kortere strekninger ved smygjakt går jeg med forposer på da tempo er sakte

Link to comment
Share on other sites

Så 2 rev i natt, så det nærmer seg, men fikk jeg skutt på de.......neeei

Mulig at det var den samme reven som eksponerte seg 2 ganger.

Var akkurat litt for defensiv og ville ha Max trefflate. Dere vet hvordan det er. Det straffet seg og reven forsvant med minst mulig margin. 70 meters hold, så det hadde vært easy match.:|

 Revefanten var sikkert fornøyd, for han, eller var det en hunn .......så dagslyset i dag morges og jeg satt igjen med eeenda lengere hengeleppe.

Blir pause i kveld. Må bearbeide depresjonen nå. Ikkje bra.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ble en liten tur å teste lokken på beitet i måneskinnet, var mye spor men helt stille. Pakket sammen etter 1 time og satt meg på låven 00:30. 01:00 ble rev observert, og skutt på 85 meter klokka 01:15. Reven var litt skeptisk på første forsøk, men var på vei inn da den fikk 40grain i maskinrommet💥 Lufta bikkja før jeg gikk inn å da bjeffa det en rev på jordet 300m unna.A0CDE520-178D-45D8-B15F-FDE740472D74.jpeg.0057563ad6f206fdfa5d4f9229c46a5b.jpeg

83A5BC9F-6F08-4EC7-8FD1-A246D4BBAC17.jpeg

F2983E38-4ABC-4745-86A3-94060D9D9470.jpeg

B2CBEC3E-FC79-40AB-9829-4CAF7BA632DC.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Regner med noen av dere bruker elektronisk lokk til reven. Finnes noen tråder om det her inne om dette, men de begynner å bli gamle. Hvilke har dere erfaring med funker godt, og hvilke bør en kanskje styre unna? Har lokket inn en og annen med fløyta, men kunne tenkt meg å prøve noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Støveren min tok ut en rev i morges, jaget den over isen, over en holme og opp i dypskogen ca en kilometer unna. Der ble det mye leting i et lite område og så tap. Kunne være at den gikk inn i hi der. Ikke umulig å ta seg fram på ski, så tett var ikke skogen, vil jeg tro. Men uansett: Hvis du hadde lokalisert en rev så greit som jeg kunne gjøre med WeHunt'en da, hvordan ville det vært lurt å  ha fulgt opp saken uten hund? 

(Hi-hund er selvsagt et alternativ hvis den vitterlig krøp inn i et hi). Men ellers? Ringe den inn med en stor omgående bevegelse? 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, vavlo skrev:

Regner med noen av dere bruker elektronisk lokk til reven. Finnes noen tråder om det her inne om dette, men de begynner å bli gamle. Hvilke har dere erfaring med funker godt, og hvilke bør en kanskje styre unna? Har lokket inn en og annen med fløyta, men kunne tenkt meg å prøve noe annet.

 

Jeg bruker Primos Turbo Dogg og den funker veldig bra på både rev og rådyrbukk, kun det jeg har prøvd den på. Har lagt inn lokkelydene fra JFF-appen i tillegg til alt som lå der fra før. Det er en stor fordel å kunne plassere lokken et stykke unna der man selv sitter. Har også kobla til en decoy som jeg har fiksa så den kan startes og stoppes med fjernkontrollen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da ble det ei tispe klokka tre i natt. Har ikke veid den, men middels størrelse. Kaliber 6,5, blyspiss, 80 meter. Den kom inn langs en av de tre rydda stiene som jeg rydda i sommer inn mot åta. (Natt før var den, antakelig samme rev, også inn langs samme veg)

Edited by Jakt62
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke på selve stiene innover, men oppafor åtet, slik at det overvåker området omkring åtet. Denne gangen var det observasjon av spor natta før,  pluss ca-tid på natta ut ifra snøfallet, så jeg regnet den ville være tilbake ca tre om natta. Men dette er ikke alltid å stole på, for en rev som har lært hvor det er mat, kan plutselig stime rett dit på første del av nattrunden, og da kan det pluteslig være rev på agnet klokka ni om kvelden eller enda tidligere.

Revene er merkelig lite redd for hundegården der det står en finskstøver og lager duft. Passerte på ca 10 meter på veg til åtet.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Da er man på plass for ett krampetak etter reven. Kom litt snø idag, så hjelper på for skytelys. Det går ett kull i området og 3 av 6/7 er skutt, så det bør være muligheter. Tåka er ille ikveld, kommer i byger å halverer skyteavstand når det røyner på. Ser fram te å sitte fra 21-0130, da tenker jeg både kropp å tolmodighet er testet😂 skitt jakt alle som sitter🦊

A3DAE2CC-A6A5-4FA9-B3CA-E93C7601956A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

La ut åte for ca 1.5 uke siden, 2 påkjørte rådyr og masse hundfor. har årnet meg med en billig campingvogn som jeg og min bror har revet ut sofahjørnet på innredet en glugge med stressless, parafinovn og lys på bilbatteri .. nå er det helt hardtråkka rundt på hele åkeren.

 

Satt både fredag og lørdagnatta.

Var på plass fra 2300 til 0800...men sovnet kl 04 😅 så rev men det var med det samme vi ankom åteplassen

 

Lørdagsnatta var vi i glugga fra 20.00 pga at den kanskje kom tidlig igjen.

Klokka nærmet seg 22.00 og det var på tide med vaktbytte, men brodern lå å snorka stilt foran ovnen så utnyttet det noen minutter til, å der kommer mikkel luskende bak åtet, lirker opp rifla, får trådkorset i brystkassa å trekker av

 

Jammen ble det bom!! Ute å kikket etter blodråper men ikke et hårstrå var og finne...

 

Nå er rifle testskutt igjen og det viser seg at det var jeg som var litt for het i pekefingern :$

Snapchat-1268987985.jpg

Edited by Arox
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Arox......Det å ha litt for mye spasmer i avtrekksfingeren er velkjent når revefant dukker opp i nærheten av åtet:D

Du tar den nok. Må bare ikke. gi opp pga den bommen.

 

Til dere andre som har knertet mikkel i det siste.........gratulerer.......dukker opp noen sms'er med ujevne mellomrom med melding om revefall, så igjen.......gratulerer.

 

Her er det fullstendig tørke. Observerer en del revespor på spaningsrundene men, men mangler måne nå om dagen, eller rettere sagt......om nettene.

Vær sikker på at dere får høre om det.......nei ikke om, men når det blir rev i bakken:D

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎11‎.‎2017 den 22.02, Generaldfeld skrev:

Føler dere som jakter rev aktivt om det er mer eller mindre rev i deres område i år kontra ifjor?

Jeg bor etpar mil fra Kr.sand,og har sett mindre valper,rev og avføring enn tidligere år.Jeg har i vår og sommer lett opp nye og gamle hi for å se etter yngling,men med labert resultat.Har derimot sett mer avføring,og med snøen sett mer mårspor enn på mange år.Det har vært mye smågnagere og ekorn i omegn både ifjor og iår.

Jeg fant en,og en fra Mandalskanten fant to døde rev ifjor sommer/høst.De var sannsynlig ikke påkjørt da alle lå et stykke fra vei,og de var hele og pene.Vet ikke om harepesten som har slått til her nede kan ha en innvirkning?Forøvrig mer enn nok av dem ennå...

Jeg husker de gode åra før OL -94 med skabb,og eventyrlige rådyrbestander.Jeg og mine venner skjøt 8-10 dyr HVER i året.Nå blir det motvillig 1...

Kjøpte meg derfor en Treeing Walker Coonhound som jeg har preget på mår og rev.Han har evig stålos på mår,og jeg skjøt første reven for ham for ei uke siden,9 mnd gammel,etter tre kvarter los.Så reven tre ganger før skuddet,den turet tett og fint og gav spenning hele tiden!Noe av det mest intense jeg har vært borti på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på at jeg hadde to rever inne på åtet i går og i natt. Først en stor en,luskende rundt i skyggene kl 2230, bare snara og virra rundt en kort stund. Fulgte den i siktet da den luntet seg i skjul. Nære på og fin spenning. Kunne sikkert fått den,men holdt tilbake. Det får bli neste gang.

Natta ble redda da det kom en sulten rufsete liten revetispe inn bak åtet litt over kl 0600. Ruslet ubekymret rundt i snøkava og plukka seg hundepellets. 5,3 kg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Winter.

Grattis.

Bra å lese at folk har ro til å holde igjen et skudd som kunne blitt et kanskje... Et dårlig treff er nok til å gjøre jakta utrivelig for jegeren også, så det er bra å gå for gullstandard på skuddsjanse synes jeg. Med kulegevær betyr det stående rev i tilstrekkelig lys mot trygg bakgrunn, godt anlegg og et skudd som sitter i hovedmaskinereiet.

Med haglgevær på rimelig hold kan litt bevegelse hos reven være innafor det trygge likevel.

Jeg har som i fjor rever som ikke våger seg fram fra skogkanten. Men det er nå trivelig å sjekke sporene om morgenen. Det blir, det blir.

Edited by Jakt62
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har blitt en rev i minus her i området også.

Nyttårsrakettene hadde nesten ikke nådd bakken før denna gutten var ute på revejakt. Måtte bare ut etter massive og vedvarende angrep av revekløe i romjula.

Revekløe må være verre en angrep av flatlus. Føles hverfall slik ut:D

 

Som nevnt i ett eller flere av mine innlegg lengre oppe i tråden, ble det ikke rev i bakken på forrige fullmåne. Tror jeg var ute 7 eller 8 ganger. Så rev 1 gang, men mikkel hadde akkurat de nødvendige marginene med seg, slik at det ble ikke felling ut av det, men derimot skikkelig lang og sur hengeleppe, for min del.

 

Nuvel.....har vært ute 2 ganger på denne månefasen og sett rev begge gangene, knertet 1......som allerede nevnt. I natt dukket mikkel opp i godt driv over jordet 400 meter unna min post, nøyaktig kl 02.30

Aaaalt for langt hold å skyte på nattestid og alt for langt hold å skyte på i dagslys, for den del. Prøvde å lokke på den, men nei.....lyden var ikke interessant nok til at den gadd responere nevneverdig.

 

Revefall ble det derimot forrige natt. Mikkel kom piltrenes så fint ut på jordet 103 meter unna min post, slik at det ble en helt udramatisk felling, med fjellstøtt anlegg for rifla, ypperlige skyteforhold og med siktet innstilt 16x i tillegg til toppladet VMAX i tuppen, som nok en gang ga helt klar tilbakemelding om full kontakt med rev i form av et godt hørbart klask. Et lite boff fikk den til å stoppe opp, lenge nok til at det ble klokketreff iht jegerprøveboka, akkurat slik det skal være. Rett ned på stedet hvil......og hvil.......og halen rett opp i noen sekunder, før den la seg ned på snøen, for godt. Mørk rev på hvit snø....det er saker dere.

En hanne 2017 modell. Ikke veid. Prima kvalitet pels, så denne ble med hjem for videre prekivering.

Revekløa og hengeleppa forsvant i løpet av et ørlite nanosekund og man så plutselig helt annerledes på vedens-bildet gitt:D

 

Glemte helt å ta bilde av den, så bildet under er et illustrasjonsbilde, som det vel heter på finspråket.

Rev er rev og de ser ganske så like ut. Omtrent slik så den ut.

P1010320.JPG.96b2ef075a56314713145c382dfb7602.JPG

Snipp snapp så var både hengeleppa, revekløa og denne revehistorien over.

 

Edited by Castor
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 15.12.2017 den 16.29, Jakt62 skrev:

vsmeen  Hvor i bildet har du egentlig selve hovedåtet? Her hos meg har det vært stille noen netter, men nå sist natt var det plutselig spor igjen.

 

Ved de røde prikkane. 

Spredd litt utover ei fjellnabb på ei gammal griseinnhegning. Ca 60 meter te åta. 

DCE782A1-9528-4B4D-AACD-B84F34B13401.png

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår alle revejegere🦊

 

Det har vært særdeles stille på åte hjemme før jul. 5 skutte på åtejakta å der stoppet det.

 

Har nå fått en buskesmyger som sporadisk besøker området rundt åta, men etter 2 turer før jul uten treff, ble rifla låst inn te mors store glede..

 

1 januar ble det overservert nye spor fra smygern

 

Det rapporteres om store snømengder hjemme, så da passer det bra å være 18 mil unna glugga å jobbe nattskift🤔

 

Håper på vilt med aktivitet mens man er bortreist så det blir fall ved neste butjeneste🦊, glemte selvfølgelig å sette ut kamera..

 

 

 

 

4A632CDF-DB60-49B1-BAAF-6EA737293A9A.jpeg

 

Denne revefanten skal stoppes ut for en nabo. Var noe pinne stiv så fikk han ikke ned i frysa der han strakk seg så lang han var😂, måtte derfor henges på plass igjen fram til man finner ei større fryse..

Edited by vsmeen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I natt kom jeg meg ut i glugga 23.00, fyra opp propanvarmern og venta. 

 

23.45 lyser det opp 2 store grønne rundinger 150m unna👽, monterer rifla og følger reven langs med åkerkanten på vei mot åte, tenker at nå kan jeg plystre å få den til å stoppe men ville vente å se om jeg fikk den nærmere for et sikrere skudd, løfter hodet litt bare for å se hvor nærme reven egentlig er,  joda den er nærme åtet, inn i kikkerten igjen, men finner for svarte ikke reven igjen i trådkorset...borte var den. 🤔

 

Litt fortvilende...tenkte kanskje den kom tilbake men det gjorde den ikke mens jeg satt der til 01.30..

 

Kompisen tar den sikkert i kveld😐😅

Link to comment
Share on other sites

NEI TIL KRÅKEFUGLER PÅ REVEÅTET

Hittil har jeg latt skjære og kråke være på åtet og holde fest der.  Men jeg har ikke tilgang på store agn.  Jeg plusser stadig  på med pølser, pellets og pepperstek, og blir etterhvert grundig lei av at det meste går i kråkemagen. Særlig er det dumt at reven ikke finner noe igjen som dufter fristende, dersom den svinser forbi. (Teorien er visst at reven fristes fordi det lukter at kråkefugl har vært frampå)

Men jeg har nå begynt å ta kråke og skjære for å få ha åtet i fred.

Så får vi se.  

Link to comment
Share on other sites

NEI til kråkefugl på åtet

Hittil har jeg trodd på teorien om at reven fristes av at det er kråker som holder fest på åtet. Dette kan kanskje stemme hvis man har store, evigvarende åter som en halv elg eller lignende.

Men jeg som må supplere stadig der ute med pellets, pølser og pizza, blir grundig lei av at reven intet finner, fordi kråkefuglene har vært der først. Nå har jeg begynt å ta kråkefuglene, legger dem også som agn i agnet og så får vi se.

Iallfall bedre at pelletsen er der (rundt omkring i snøen) enn at reven kun finner masse kråkespor og duft av tyvene.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei vsmeen.

Objection! Objection !

Saken dreier seg denne gang IKKE om man bør ha stort eller lite agn. Men: NÅR agnet er begrenset, DA bør kråkefuglene vekk og så kan man supplere med godbiter.

Og at det er bedre reven finner godbitene DA  enn at den finner mest spor og duft av kråkefugl (altså når man ikke har lagt ut elg eller rådyr) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette kan løses enkelt med å strø mye mens det snør reven finner det under snøen men kråka ikke så mye. Jeg gjør det sånn fordi jeg har lyst til å gå bort til åte minst mulig. Så kan du strø litt ellers så du har noe fugletrafikk det hjelper nok litt. Tror ikke det er lyden av fuglene som trekker inn rev men heller lukta de legger igjen på åteplassen. Strø som et lite h@+%#&/ når det snør mye og bittelitt ellers hvis du må. Virker som småbiter er mer effektivt enn store åter her ihvertfall. Mitt har ligget urørt siden jeg la ut men når det var pellets å finne i snøen hadde jeg noe trafikk. Skal på 5kg pellets i kveld satser på at snøen er såpass løs at pellets drar seg litt nedi snøen. Skitt jakt

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vsmeen skrev:

Jakt62- 

Du bør få tak i påkjørt vilt som hjort eller rådyr. Når man skal supplere kjører man bare på litt rundt etter at det har mørknet.. Da finner reven noe hver gang man supplerer..

 

Når man snakker om rev og rådyr, så kom jeg nettopp hjem fra spaningsrunde etter rev og rådyr i jaktområdet.....OG konklusjonen etter denne turen er at nå sliter rådyra skikkelig i snøen.

Tipper at man nok kan finne reveåte i skogen etter hvert nå, i form av døde utsultede og utslitte rådyr, om ikke temperaturen går oppover mot nullstreken og snøen komprimeres.

Det kom store mengder snø her for kun dager siden, ca 90 cm fikk man i hodet på bare 2-3 dager, så nå er rådyra på svømmetur i løs snø, se bilde.

 IMG_3317.JPG.6b08d142bdecc1faed882a76fd27261b.JPG

 

Dårlig med revespor var det også. Ikke uventet. Det tar noen dager før reven er ute og spaserer etter et massivt snøfall. Tar gjerne 3-4 dager før de er ute på jakt etter tarmtottesmørning.

Så kun ett enslig revespor som slingret seg bortimellom. Ikke mye å sitte ute etter....og på.

IMG_3312.JPG.1eb5159b95097691555c28a5723ccff7.JPG

 

 

Hadde en fin tur ute i skogen. Helt stille, kaldt og en krystallklar vinterdag var det. 

IMG_3291.JPG.4d5c579023b7c67979e4c8f46d9ffa31.JPG

 

Edited by Castor
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jakt62 skrev:

Hei vsmeen.

Objection! Objection !

Saken dreier seg denne gang IKKE om man bør ha stort eller lite agn. Men: NÅR agnet er begrenset, DA bør kråkefuglene vekk og så kan man supplere med godbiter.

Og at det er bedre reven finner godbitene DA  enn at den finner mest spor og duft av kråkefugl (altså når man ikke har lagt ut elg eller rådyr) 

 

 

 

 

Mener ikke at åtet skal være stort.. men det bør være solid. Om du ikke har tilgang på slikt bør du fryse ned ei blokk med pellets iblandet fisk/blod/pølse eller alskens småtterier å hive på åta. (Gildebakk, 10l bøtte). Da sliter kråkefuglene og grunnåte står solid.  Har selv helt syke mengder ravn, kråke og skjærer på åta.. men det er begrenset hva de klarer spise av bein frossent.. Jeg strør som nevnt av Sakomann masse åte under snøvær,  samt litt daglig under fjøsstellet.. vi snakker en halvliter hundepellets eller middagsrester daglig..mulig jeg er miljøskada, men uten kråkefugl på åta har jeg ikke trua etter 8 år med ivrig åtejakt..

 

Ett eksempel er åte jeg har på sommerbeite te kuene mine.. der har jeg fôra siden 10 okt, etter tusenvis av kråkefuglbilder dukka reven opp i slutten av desember..Overbevist om at uten oppmerksomheten og bråket til fugl ville åte stått uberørt mye lenger..

Edited by vsmeen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det også, men når jeg sjekker er isklumpen med pellets og vom helt uthula av fuglene og det som står igjen er frossen vegg av vann. Skal iallfall ta en periode nå resten av vinteren uten kråkefugler, men med rikelig åte, så får jeg se.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.1.2018 den 12.16, Jakt62 skrev:

Hittil har jeg trodd på teorien om at reven fristes av at det er kråker som holder fest på åtet. 

- Ja og kråkene tiltrekker seg oppmerksomhet som reven sannsynligvis blir nysgjerrig på og vil sjekke ut.

Ja,jeg har gjort som deg og latt kråkene fått fred på åtet. Inntil nå i høst.

I år har jeg gitt blanke og tatt de kråkene jeg har fått sjangs på. Helt utrolig hvor fort en skvadron kråker plukker med seg en kg tørrfor.

Her går det ikke da reven holder seg borte (nesten uten unntak) i dagesvis eller en liten uke etter jeg har vært på åtet. Jeg går kun ned dit om jeg absolutt må.

 

-En annen ting er å drive å fore på kråkene gjennom en hel vinter....

 

Ligger det noe ute så vet reven om det og her kommer den iallefall lurende som før.

Edited by Winter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Reven har null problem med å lokalisere ett åte uten hjelp av kråkefugl, så skyt i vei :-)
Ny skutte kråker ser det ut til å foretrekkes av reven også, er i alle fall det første som forsvinner.
Generelt er det en uting at mange reveåter fungere som gigantiske matfat for kråkefugl. De er veldig enkel å holde unna, skyt noen på åte + legg skutt kråkefugl med vingene ut/ buken opp ved åte. Hvis en har begrenset mengde skutte kråker fungerer det også bra å henge opp en vinge eller to i en tråd ved åte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk en betalt for timene i glugga :)

 

Satt ifra 20.30, kl 22.30 datt den. Satt å småduppa da jeg våknet til å fikk se reven komme på skrått på tur ifra meg og mot åta, ventet til den stoppet og snudde breisida til. Død i smellen med 3006 oryx på ca 40m hold, åta ligger på 60.

 

Det var sesongens 3

20180109_235123.jpg

Screenshot_20180109-225243.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...