Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Velge å legge inlegget inn her og, då eg håpa å få litt liv i revejakttråden :) Blir for det meste jakt heime på sommaren for min del, då eg skal reise på jakt og fiskelinje på folkehøgskule til hausten. Men blir nok ein del revejakt der og, og då får faren min hovedansvaret heime

Har lenge hatt i tankane å lage til ei jaktbu der ein kan jakte både hjort, rev og det som skulle vere. Klarte omsider å få faren min med på prosjektet, og bygginga av jaktbua er såvidt igong. Blir ei lita bu, men uansett optimal. Kjem til å vere 5 kanta, med dør på den eine sida, og 4 forskjellige skyteluker på dei andre sidene. Kvar side bli ca 1,60m58d7ae6cdf470_TEPROSJEKT.PNG.c32a8899637765042cc0ec8dfceec557.PNG                                               Bua er den blå rundingen i midten, og dei blå sirkelane skal vere åteområde der ein strør ut hundefor, og ting på den størrelsen. Større ting slik som slakteavfall o.l blir dumpa i ei hole (blå prikk) der det veks noko kratt som ein spiss nedover bøen. Om vi ser til venstre for bua ser vi eit raudt område. Dette er eit område som skal bli ei nyatlege no iår, og der kjem hjorten til å gå. Mykje av dette området er opplyst av eit lys nede på småbåthavna, men blir selfølgelig ikkje skote noko anna ein rev der, om det ikkje er månelys. Heile området rundt bua er eigentleg hovedområdet til hjorten når han kjem innpå bøen om natta. Så dette bli ein konge post for hjortejakt mot slutten av året (om vi har fleire igjen på kvoten). Ifrå bua skal vi ha to lyskjegle (Brunst åtelys) som lyser opp på kvar si side av åtegropa(blir skytelys ved gropa og). Det svarte feltet nede i fjæra er ein normal sitteplass for kråker, so dei og lever farleg om dei landar der eller på åtet. Dei blå stripene viser normale trekkruter for reven, mens dei raude er hjorten sine. Det er storeområder med bø til venstre for bildet og, og hjorten/reven kan sjølvsagt og komme der ifrå. 17547667_1277908902296397_2009771479_o.jpg.e50d4fc47457635d98ec2cfcfcae0979.jpg                            Her ser ein eit bilete av plassen bua skal stå på. Ser ut som det er lengre hold enn det det eigentleg er. Som sagt kunn 80m opp til stømpålen oppe i skogkanten. Inne i sjølve bua er planen å ha ein stol som ein kan snurre 360 grader, og ha gode skytestøtter ut alle lukene. OG bua skal stå på ein kul midt på bøen slik at ein får fin overhøgde til åtet. Fleire oppdateringar kjem :grin:

 

 

Edited by predatorjeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er nok litt dårleg formulert, men skal sjølvsagt ikkje skytast i retning husa. Dei som bur nærmast er dei som eig området, og dei er sjølv med på prosjektet. Kan forsikre dokke om at det er vel så forsvarleg å skyte her som det er på toppjakt midt i dei svenske skogar.

Ingen av husa, dvs feriehusa ein kan sjå på bildet er bebudde anna enn i feriane. Bilane tilhøyret folk som bur på andre sia av fjorden. Ikkje at det er noken god unnskyldning anna med tanke på bråk og folk som kan bli redde.

Har blitt skote mykje hjort gjennom åra frå akkurat denne kulen.

ER HEILT FORSVARLEG.

håpar dette kan overbevise dokke :-)

Edited by predatorjeger
Link to comment
Share on other sites

 

7 timer siden, predatorjeger skrev:

 ER HEILT FORSVARLEG.

håpar dette kan overbevise dokke :-)

 

Det der er ikke det jeg kaller forsvarlig. Hjelper ikke at det er en bratt skrent opp mot veien. En rikosjett har ikke noe problem med å finne veien opp til den veien. Jeg kaller det der, å skyte mot veg.

Link to comment
Share on other sites

Er nok mange meninger om akkurat dette, og det med rette. En ting er at jegeren her, har et helt annet kjennskap til området, det er hevet over enhver tvil at det å være tilstede på plassen gir et annet inntrykk enn bildene her. Når det er sagt, så ser det heller ikke helt optimalt ut, jeg som andre her, kan ikke annet enn å bedømme ut i fra bildene, men jeg synes det er litt for mange usikre variabler her, etter min oppfatning. Sikker bakgrunn vil jeg ikke kalle valgt skyteretning, selvsagt kan dette gå veldig bra, men små detaljer og små marginer, som kan oppstå raskt, kan medføre svært uheldige og kritiske situasjoner. Jakt om sommeren på rev, da er det mye mer vegetasjon og mye mindre sikt og mye mindre og observere i bakkant. Jakt på hjort senhøst og vinter med frost i bakken...rikosjettfare...

 

Link to comment
Share on other sites

Klart det en forskjell på å være på plassen og å se på bilder. Når det er sagt så lyver ikke bildene med tanke på vinkelen opp til veien og at det er fri sikt til veien. Rikosjettfaren er så utvilsomt til stede. Var nære på å miste en god jaktkammerat pga en rikosjett for to år siden. Kula passerte ca 2m fra hodet hans. For ordens skyld.....det var ikke jeg som skjøt. Man bør derfor vurdere den faren flere enn en gang. 

Link to comment
Share on other sites

Skjønnar godt at folk ikke er heilt overbevist, men vi er som sagt fleire som har vurdert dette. Skal leggast til at plassen er midt ute i ingenmannslang, og vi kjenner alle. Svært lite trafikk (som vi får auge på både langt til høgre, og laangt tilven venstre for åtet. Skal jaktast på natta,og då er det ingen går tur. Itillegg skal det jaktast med v-max og då føler eg meg trygg på at kula ekspanderar i underlaget. Har skote mykje her før, og hurtigekspanderande kuler slik som v-max, kjem seg ikkje vidare.

Og når ein skal jakte hjort er det ikkje verre enn å vente ei lita stund til hjorten har gått forbi åtet, og der får ein svæært godt overblikk. Og får full kontroll over absolutt alle risikofaktorar uansett kor bittesmå dei er. Om ein ser på det første bildet, så kan ein sjå når vegitasjonen sluttar, og bøane fortsetter oppover.

Viktig å få med at der ei ein lang TUNELL eit stykke til høgre for åtet, og er derifrå 2mil til neste byggd. der kjem sjølvsagt ikkje folk ifrå, og ein får auge på eventuelle folk langt til venstre for åtet,og i god tid før dei er bak åtet. Einaste moglegheiten er at folk går på vegen medan det er heilt mørkt utan lykt, refleksvest. Eller at dei kjem gåande rett ned skogen, midt på natta. Om med tanke på at der eigentleg ikkje går an å gå pga hammerar og mykje nedblesne ,er det større sjanse å vinne 3gongar på rad i lotto.

Om eg som jeger gjer jobben min, så føler eg meg heilt trygg.

Edited by predatorjeger
Link to comment
Share on other sites

Hjemmel for å avlive skabbrev utenfor jakttid finnes i dyrevelferdsloven § 4 annet ledd hvor det fremgår at "[d]ersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme."

Det er klart at reven neppe blir frisk fra skabben med mindre den behandles. Det kan selvsagt ikke settes krav om å fange den levende, bedøve den og ta den med til veterinær.

Edited by Eiha
skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8 timer siden, Foxterrier skrev:

Jau, men men reven er da ett rovdyr så vidt jeg vet. Hva er da hensikten med å ha ett eget underforum for rovdyr.

Der skrives det om de store rovdyrene. Bjørn, ulv, gaupe, jerv og kongeørn.

Er ellers helt enig med Generaldfeld.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Revekløa har kommet og gått med jevne mellomrom og i går kveld MÅTTE jeg bare en tur ut  for å titte etter rev (og rådyr)

Ettersom jakta nå er slutt med god margin, er rifla byttet ut med fotoapparat og videokamera.

Fra "posten" jeg besøkte i går kveld, er det sikkert gått med over 10 revepelser foregående sesong.......og det har vært tomt i området, de siste gangene jeg har vært ute for å titte.

Hadde heller ikke trua i går kveld, men der tok jeg grundig feil gitt. Øya holdt på å sprette ut av hodet og man måtte klø seg skikkelig i skrittet, for å være helt sikker på at man ikke så syner.

Hadde ikke før satt meg ned og rigget til utstyret, så dukket disse revefrøknene opp på jordet og hadde en intern krangel om musefrokosten den ene hadde fanget.

Dette hadde vært easy pickings om det fortsatt var revejakt dere.

Skikkelig artig var det imidlertid å titte på, nå når rifla er bytta ut med annet "skyts" 

Helt annen setting, om dere forstår.

IMG_2444.JPG.27473d0d8e752252a94956b58605e7b2.JPG

 

Etter at hjerterytmen var tilbake til normalen.....dukket jaggu denne karen opp på jordet, for det var en hannrev.

Sikkert kjæresten til begge, eller hverfall den ene revefrøkna på bildet over.

Må bare beklage....på grunn av dårlig lysforhold, så ble ikke bildet toppers, men man ser jo at det er en rev 245 meter unna min post

IMG_2459.JPG.fa3363ba0435e30812b33604a8343d02.JPG

 

Hva skal man si......trodde at det var rimelig tomt i området etter vinterens justering av den lokale revebestanden, men som nevnt over her.....der tok jeg grundig feil.

Blir ikke siste gangen disse revene blir studert, fotografert og filmet, så her blir det ikke snipp snapp snute så er denne revehistorien over, men tvert imot.....fortsettelse følger.

Edited by Castor
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke kommet så mye mer igang enn å ha noen revejakt planer i tankene! Var en tur og kjørte forbi ett av stedene jeg jakter rev, og der kom faktisk reven forbi, omtrentlig ca 500 meter fra hvor jeg pleier å jakte! Det var faktisk hyggelig å se, veldig mange år siden sist jeg så rev der! Gleder meg til å sitte ute på jakt igjen 15 juli! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er en smule depressive tilstander i heimen nå etter å ha prøveskutt den dedikerte reveriggen med nytt sikte påmontert.

Rifla er neigu ikke venn med siktet dere.

Gruppestørrelsen har åpnet seg opp med 5-10 mm etter at rifla fikk seg nytt sikte.

Eneste tenkelige forklaring er at nysiktet er ca 400 gram tyngere enn gammelsiktet og dette påvirker presisjonen negativt..... irriterende da rifla har gått omtrent som en laser.

Skal prøve en one piece montasje før depresjonene tar tak for alvor, bare for å sjekke ut at det ikke er skjevt frest svalehalespor og spenninger som er årsaken til galskapen.

Ser jo pent ut da, men når ikke rifla går på.....ikkje bra

593efa86bbcf8_2017-06-1114_46_24.jpg.cfa09647f616e1ce3df8ebf5be206965.jpg

 

Slik ser det ut nå og dette er en av de bedre gruppene på standard innskytingsavstand.......100 meter.

Dette er nok et minimum av presisjon man kan forlange av en dedikert reverigg

593efa849f8f3_2017-06-1114_42_16.jpg.27b5e2855ffebdb7945110e1fb17bc81.jpg

 

Når det er sagt.....dette siktet er nok det råeste jeg har glyst gjennom fram til dags dato. Har ikke fått testa det i putt mørke enda, men det kommer.

På dagtid derimot.....behovet for spottescope er borte nå for å si det sånn. Ingen problem med å sjekke treff i skiva på korte hold nei. Holder med å glyse gjennom siktet, så ser det ganske så greit ut.

Kan holde dere oppdatert om det er interesse for det.

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

På 4/2/2017 den 21.14, predatorjeger skrev:

For å få temaet over på noke anna, so lurer eg på kva reglane er ang skabbrev? Har ein ganske stygg en i området no, so kjem nok til å følge med litt sjølv etter jaktslutt. Eg kjem sannsynligvis til å skyte om eg ser den. Kva dokke andre synes?

At det burde gå an å få avtale med lokal Viltnemnd som kan hjemle avliving, helst i kontakt med lokalt politidistrikt. Så slipper man all diskusjonen i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er 20 dager til 15 juli, er det mange som er godt forberedt? Vet at ikke alle revejegere er like begeistret for å jakte rev midt på sommeren, men venter helst til sen høst og vinteren. Jeg synes for min del at revejakten på mange måter starter jaktsesongen. 10 august er det bukkejakt på rådyr, før det meste ellers starter 1 september, med hovedfokus på hjortejakt for min del.

Link to comment
Share on other sites

På 25.6.2017 den 9.35, Generaldfeld skrev:

Har du funnet ut noe mer mtp presisjonen med reveriggen din @Castor? Hva består reveriggen din av? Jeg ser at kikkertsikte er Schmidt & Bender, hva mer? 

 

Har ikke forsket noe mer ang presisjon nei, men kommer til å prøve en onepiece mount, bare for å elimenere skejvheter og spenninger.

Kommer til å lage en videosnutt ang reveriggen jeg bruker, som forhåpentligvis blir ferdig før revejakta starter.

 

Siktet på riggen er en SUB 4-16x56 PolarT96.....som nok er det råeste jeg har titta gjennom så langt i min aktive jegerkarriere ja. Det bør også være rimelig bra saker, da dette siktet er skrudd sammen med tanke på å glyse gjennom og jakte med, i dårlige lysforhold.

Har dessverre ikke fått testa den i lugubre, for ikke å si fraværende lysforhold enda, men så langt ser det rimelig bra ut.

IMG_2263.JPG.b81393446515bf0398c82c5a02963903.JPG

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut, håper du finner ut av ting og at presisjonen kommer dit du ønsker at den skal være! Jeg har såvidt sett noe info om kikkertsikte ditt, har fått med meg at det skal være helt i toppklasse! Var vel en diskusjon i en tråd her for ikke så lenge siden, tipper du ser frem mange skumringsfulle kvelder og morgener med den der! Gratulerer med nytt sikte! 

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å legge ut litt pellets og middagsrester, men gresset er kjempehøyt omkring åteplassen så det må vel daskes ned etterhvert. Jeg hører til dem som ikke er heltent på å skyte valper, men å mate dem inn og få dem husvarme til frosten og snøen kommer, kan vel ikke skade.

Det er noe med at det først da blir skikkelig revejakt.

Men dette er bare irrasjonelle følelser, for skal man holde revebetanden nede, bør vel også ungrever taes.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Hadde egentlig med en setning til om at Foxterrier antakelig må mene revejakt med hund, og ikke revejakt generelt. Men den forsvant i sausen. Og ja, jeg har en finsk støver som jeg helst ikke vil ha på revespor før hareduftene sitter prentet i nesa på den.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Var ute på kombinert rådyr/revespaning i går kveld og etter hvert ble kvelden og ikke minst natta, ganske så innholdsrik gitt.

Begynte dårlig. Ingenting.......nada........skjedde før man begynte å pakke sammen utstyret og seg selv. Helt typisk.

Da dukket det plutselig opp en rev som var veldig interessert i duften av mine spor. Helt tydelig at denne duften ville reven finne ut av hva var. Kom piltrenes, men dog målrettet, nøyaktig i mine spor..

Til slutt var den på 4 meters hold, men da ble det bråstopp da den kjente kroppsduften min, som ikke var så interessant å finne ut av tydeligvis. Akkurat som den stanget hodet inn i en murvegg (i fart)

Tverrvending og avgårde i lett jogg, men ikke panikksprint. Reven hadde full kontroll hele veien virket det som. Artig og observere og ikke minst spennende da det sto på.

 

Tror dere ikke at 5 minutter etter, kom jaggu rev nr 2 i sporene til den første. Nesten ikke til å tro og en like intens opplevelse som med rev nr 1

Tipper at den første var ei tispe.........og den andre kjæresten til tispa. Desverre var det aaalt for mørkt til å filme, men som nevnt, spennende og titte på.

 

Så hørte man plutselig lyden av en Nattravn. Ikke de som spaserer rundt i Oslo sentrum nattestid, men pippippen Nattravn.

Den har en helt karakteristisk lyd som man ikke tar feil av, om man har hørt den før. Ikke ofte man hører Natteravn på nattestid. Ikke på dagtid heller, for å si det sånn.

 

Da man etter hvert gikk over jordet for å komme seg bort til bilen, ble man skjelt på det groveste av et rådyr ute i enga, som absolutt ikke likte å ble forstyrret under frokosten, så da var kvelden komplett med lyd og inntrykk.

Klokka dro seg mot 01.30 så da passet det godt med litt søvn etter hvert.

Snipp snapp snute.

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2017 den 10.49, Jakt62 skrev:

Her i Trøndelag har jeg ikke sett rev siden tidlig i vår. Men har heller ikke fartet  mye ute på sen kveldstid.

 

Her i Kongsberg derimot virker det som om revebestanden IKKE er nedadgående.......sett ut fra mitt ståsted og de jordene jeg frekventerer i forbindelse med revespaning.

Forstår bare ikke hvor alle disse revene kommer fra. Man prøver så godt man kan og desimere den lokale revebestanden, men jaggu virker som det kommer ny frisk påfyll kontinuelig.

Hadde nærkontakt av 3dje grad med en rev i går kveld. Revefanten var på intens musejakt med hopp og sprett, på nyslått jorde.......og hadde kun fokus på mus(ejakt)

Etter hvert var den så nær at den var på vei gjennom......holdt på å si kamagra-linsa for å jakte mus i området netthinna virket det som, men etter noen minutters musejakt på netthinna kjente den manneduft den mest sannsylig hadde kjent før og forsvant til skogs, men skikkelig artig var det så lenge det sto på. Spesielt artig var det at man fikk festet musejakta på film.....og netthinna for den del.

 

Blir nok en videosnutt ut av det etter hvert skal dere se:)

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...