Jump to content

Tolker (WBSF og WRABF)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Snuser litt på BR25 og BR50, og har lyst til å lage meg noen tolker. Men jeg sliter litt med å finne specs på disse. For WBSF er det kun spesifisert "certified .222 plug or slide", det er så nære en ISSF-tolk at det sikkert duger (spesielt om jeg legger den i øvre toleranseområde). Men for WRABF står det .22-tolk for alle kaliber, man mener vel ikke å trøkke en 22-tolk gjennom et 4.5mm hull? Det burde vel være en tolk med feks 4.6mm plugg (som for ISSF Outward) med .22 flens?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke reglene i WRABF, men i DFS bruker man f.eks. 8mm tolk på alle kaliber på bane. Man trøkker ikke 8mm gjennom 6.5mm hølet, pluggen er 6.7mm, men tolkeringen er 8mm. Alle kulehull teller som 8mm. Det samme gjør elektronikkskivene automatisk.

Det er mulig de gjør det samme med luftgeværene, siden noen skyter 4.5mm og andre skyter .22.

 

Nå er det ikke tolker som er det kritiske for BR50 iallefall, men å komme seg ut å skyte. Vi prøvde å arrangere NM BR50 i sommer, og det var 7 påmeldte, så vi avlyste. Tidligere har det kommet 15-20stk, delvis fra temmelig langt vekk, også når det bare har vært vanlig stevne, og ikke NM.

Det er enkle og trivelige stevner både å delta på og å arrangere, så jeg forstår egentlig ikke at det ikke er mer populært.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner også med at det brukes kaliberspesifikke tolker, men finner nesten ingen info om de. Ser man i ISSF-boka står både mål og bruk der, klart som sola. At ikke benkeskytterne har klart å gjøre det forundrer meg litt...

Du ser neppe meg på noe BR-stevne, er for lengst ferdig med den biten. Men han jeg skal lage tolkene til kan nok finne på det, han har en Anny 54 på vei og trives på stevner. Holder på å sette sammen en liten gave-pakke for anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...