Jump to content

6,5x55, VV N560, lapua scenar 139 grains


Breekee

Recommended Posts

Sitat

Du er ikke helt på tur med den ladningen du viser men N560 er best til den kulen du skal i gang med senere. 

???

560 er da perfekt til 9g Scenar. Skal du litt opp i hastighet så kan jeg vanskelig tenke meg mer egnede krutt enn N15/MRP/N560, som er temmelig like i både brennhastighet og annen oppførsel. Det er som du sier også et av de beste valgene til 10g-kulene, selv om N570 og MRP2 kan gi mer fart med dem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det eneste jeg kan pirke litt på er litt lang patronlengde, men funker det med 79mm, så funker det!

79-77... Same shit... 79mm er perfekt med nesten alle 130 og 140gr kulene. Går du ned i vekt så får du kanskje lite hold med 79. Jeg har brukt 79 på mange tusen patroner med 9g Scenar, og 78.5 på enda flere tusen med 130DL, og nå lader jeg 140 RDF - med "ca 79" - jeg gadd ikke stille isetterdia. Det gjør jeg sjelden, så jeg lader også 123gr NCC - men den blir 75mm...

Jeg tror jeg har lada 9 forskjellige kuler (bare for å prøve) uten å stille på kruttmålet, og uten å stille på diene. Jeg skjøt alle 140gr kulene jeg fikk tak i - 7-8 typer, og ladde dem med samme kruttmengde og innstillinger forøvrig (de ble jo da litt forskjellig på lengde) og skjøt 10 av hver på 500m. Alle skuddene kunne dekkes med papptallerken - ikke alle skuddene med hver kule, men alle skuddene. Nå skal det sies at det var et løp som gikk eksepsjonelt bra med noen kuler.

De fleste 6.5mm kulene er ikke kresne på friflukt, og patronlengden er bare et tall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tester aldri forskjellig friflukt på kuler når jeg lader. Godt kulehold og jeg er fornøyd. Scenar og DL blir ladet til 76-77mm. Og det er vel ca der fabrikkpatronene ligger. Som sagt: funker det så funker det.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg tester aldri forskjellig friflukt på kuler når jeg lader. Godt kulehold og jeg er fornøyd. Scenar og DL blir ladet til 76-77mm. Og det er vel ca der fabrikkpatronene ligger. Som sagt: funker det så funker det.

Nemlig. Jeg har ved et par anledninger, nye løp og jakten på enda bedre godladning, eller bare i ren nysgjerrighet, funnet ei bra ladning med å gå opp og ned på kruttmengde, og så variert patronlengden, fra 3-4mm friflukt, til "jam" - dvs. at kula har gode merker etter bommene om jeg tar den ut igjen (hvis den blir med hylsa ut...).

I 6.5x55/ Sauer 200STR har jeg aldri funnet noen signifikant eller systematisk forskjell. Jeg vet ikke om det skyldes kulene eller kamrene.

I f.eks. 223Rem, og 7mmWSM og Berger VLD-kuler så har det alltid vært enklere å finne "tune" ved å bare kjøre kula i bommene og ferdig med det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet med Lapua Mega i 6.5x55, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke data fra Vithavuori... Jeg gjentar: http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-x-55-swedish-mauser.html

 

Faktum er at jeg ville hatt/har betenkeligheter med å ta ladedata fra folk her inne. Jeg vil gå så langt som å fraråde å legge for mye vekt på det. Noen oppgir data hele tida, som andre vet er langt over maks. Mange har HELT ubegripelige data (f.eks. 10g kule med N140 OG god fart) - og mange har sluppet unna med heftig overlading i sine rifler - alle har sine kjepphester - jeg også, og jeg har publisert noen temmelig uvanlige data her inne - da med advarsel - men jeg er nå der, at ladedata tar man fra proffene, og evt. folk man kjenner. Så kan man eksperimentere med utgangspunkt i data man har sett på diverse forum, for du vet ikke hvem av de som svarer som faktisk vet hva de holder på med. Samtidig har vi at folk som faktisk vet hva de holder på med, f.eks. forfatterene av "Ladeboken", ikke har noe i nærheten av det utstyret og erfaringen til de som faktisk har et dedikert laboratorium som ikke gjør noe annet.

Å ta utgangspunkt i "hobbydata" kan være nødvendig i enkelte kalibere med lite industristandard, men i 6.5x55 er det bare tull.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nei, og er vel ikke overbevist om at det er reelt heller. Det er lite måledata, og mye støy. Her er noen tall jeg målte for et par år siden. Trenden er lignende, men det er ikke lett å konkludere fra slike tall. Det er 6.5x55, 136gr Scenar L og 42gr N550 her.

78.2

851

78.2

836

78.2

838

78.8

837

78.8

841

78.8

841

79.5

842

79.5

844

79.5

848

80.1

857

80.1

845

80.1

847

80.65

854

80.65

850

80.65

844

80.65

854

80.65

846

80.65

847

 
Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...