Jump to content

Lime knivblad i skaft med skjellakk?


fruLebjaminsen

Recommended Posts

Hei - jeg er nyutdannet kunst&håndverkslærer, og har startet friskt med at 7. klasse (45 elever, delt i tre grupper) skal lage kniv med slire. Første gruppe er godt igang med å forme skaftene sine, og alle har fått tilpasset tanghullene for knivblad/-tang (jeg måtte kappe alle da de var alt for lange...). Når vi om et par uker har spikket, raspet og filt oss ned til "nesten ferdig skaft", starter neste gruppe, og sånn skal det gå slag i slag. Jeg tror at vi kommer til å bruke nesten hele skoleåret på å ferdigstille alle 45 knivene, jeg er veldig optimistisk... Jeg har selv laget 7 kniver med slire (på lærerhøgskolen), så jeg har ikke så veldig mye erfaring. Vi limte alle knivbladene til skaftet med epoxy. Jeg har funnet flere bokser skjellakk-flak i et skap på skolen, og tenkte at jeg skulle prøve å bruke dette til å feste tanga i hullet på skaftet - men jeg vet ikke hvordan dette gjøres... Har hørt at dette er mye mer miljøvennlig, og at man faktisk kan løsne knivbladet igjen om man skulle være uheldig og sette det skjevt, f.eks.

 

Er det noen som kan forklare fremgangsmåten? 

 

Mvh Ellen L

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg fritt etter hukommelsen, men det stemmer som @Geco5 sier, at lim av den gamle typen kan mykgjøres ved oppvarming i et vannbad. Jeg har bare vært borti det med de animalsk baserte limene. Jeg tror imidlertid skjellakk kan varmes opp i et vannbad (du finner iblant gamle vannbad til oppvarming av lim på bruktmarkeder) og at det vil herde når det kjølner. Mulig du trenger litt rødsprit for å få løst det opp. Dette er det sikkert andre her som kan mye bedre, men mens vi venter på dem, ihvertfall. (Hilsen Erik, som også lager kniver med elevene sine.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...