Jump to content

Valg av rifle rundt 10000kr?


Skogsfugljegeren

Recommended Posts

Jeg skal ha meg ny rifle i .308Win men er usikker på hvilke rifle jeg skal velge. Har noen positive eller negative erfaringer med noen av disse eller kan hjelpe meg meg valg av rifle? Den skal primært brukes på skogsfugljakt, men litt rådyr, elg og rein. Kalibervalg er tatt så det er ingen vits å diskutere. Kikkertsikte har jeg et Leupold VX-R 3-9x50mm, så det er kun børsa som mangler.

 

- Tikka T3 Lite, billig nå siden den selges ut, og mye modifikasjonsmuligheter til ca 7990kr

- Tikka T3x Lite, mye modifikasjonsmuligheter10990kr

- Sauer 100, 9699kr ferdig gjenget

- Weatherby Vanguard S2 Backcountry, 9999kr, fikk veldig bra i test

- Andre som burde vurderes?

Link to comment
Share on other sites

Tikka M55! Fantastisk byggekvalitet, løst boksmagasin, låsekasselengde tilpasset patronlengde. 
Tror Lyngdalen har en på finn.no med KKC-skjefte til rundt 7000kr.

Det er et meget godt kjøp, mener jeg.
I tillegg er de en forholdsvis kjent forhandler så du kan forvente et ærlig svar ang tilstand på pipe.

Hadde jeg ikke hatt en 1900 i 308win med KKC så hadde jeg slått til.

Link to comment
Share on other sites

Winchester M70 Featherweight er aldri feil. Mer klassisk og brukervennlig enn denne får en ikke.

 

Trad kryssmagasin, mauserekstraktor/kontrollert mating, M70 (!) sikring og og verdens beste beddeflate. Alle deler i stål. Etc, etc..

 

M70 blir nå produsert på ny maskinpark med topp kvalitet på produktet.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du betaler vel mye for Weatherbyen, uten at det på noen måte gjør den til et dårlig valg. Hvis modifikasjonsmuligheter er viktig for deg, kan det være greit å vite at disse er mer eller mindre identiske med Howa 1500, som det finnes dyngevis med ekstra fjas til. Jeg har selv min i GRS-stokk og med AICS-underbeslag, og ingen av dem var merket om at de skulle passe annet enn Howa.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard Backcountry har cerakote finish som er værbestandig, bedre stokk enn standard Vanguard og flutet løp. I tillegg passer GRS stokkertil denne siden den har short action (SA). Synes nå prisen er ganske brukbar. Liker derimot ikke boltløft på 90 grader og trepunktssikring. Den får også West Out West award i denne testen:

 

Edited by Skogsfugljegeren
Link to comment
Share on other sites

Denne har da bedre stokk enn GRS. Har du forsøkt å ta raske ladegrep med GRS?

 

Hvis du vurderer å sette på GRS kan du like godt oppjustere budsjettet til 17-18000. Det er prisen for ei "10k" rifle pluss GRS/KKC pluss bedding. Da er du prismessig rett i hæla på Sauer 202/Sako 85/Merkel Helix(tilbud) etc. Skal du bytte senere igjen er "10K"-rifla med GRS bare verdt 7k uansett hva slags skjefte det er på den.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mitt valg her hadde blitt slik:

1. T3 Light . Eit meget bra våpen for ein meget fin pris. 

2. Sauer 100. Også eit flott våpen og hyggelig pris. 

 

3. T3x Blir for lik gamle T3 til at det er verd å betale meire for dette våpenet. 

 

4. Trål undt på bruktmarkedet etter eit meget pent brukt våpen. Kikk etter feks. Shultz og Larsen.  Dansk kvalitet med heftig presisjon. Litt ukjent i jaktverden men du vil få mange nikk innen skyttermiljøet. Dette blir dog litt værre når du har låst deg fast i 308, fordi???

Om det er pga. tilgang på skudd med grønn ring rundt tennhetta så tenk deg om. Ikkje alle våpen hånterer dei...

 

7-8 valg eller deromkring.  Wetherby.  Amerikansk billigrifle med dei fordeler ulemper det medfører.

 

Er fare for at eg kaster bensin på bålet her no men det får så vere...🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

I forbindelse med en annen tråd her inne har jeg prøvd å utrede muligheten for å jakte med lånevåpen og lyddemper i Sverige (har ikke noe i garderoben som egner seg for villsvin).

Nå virker det som lyddemper i seg selv blir utfordrende nok, så jeg vurderer å kjøpe ett våpen bare for å slippe ekstra styr og misforståelser.

 

Dette var selvsagt ikke planen, så det legger litt stramme føringer på budsjettet.

Jeg har faktisk ikke mye peiling på boltrifler, og preferansene på kammeret er ganske varierende, så etter å ha lest litt rundt er det ikke noe som utpeker seg spesielt.

 

Dette ser ut til å bli en ren posteringsbørse, så sikkerhet og presisjon er viktigere enn f.eks vekt.

 

Av det jeg finner etter en rask runde på nettet, så virker Jaktdepotet sin Howa 1500 Hogue riflepakke som en god deal  med alt jeg trenger til 10'990,-

 

Hvis jeg kan klare å holde meg rundt 10k uten å svelge alt for store kameler, så er det optimalt.

Nå har jeg en helt grei Meopta kikkert til overs, så en pakke med bare rifle og demper er også interessant, hvis det gir mer kvalitet i disse to komponentene enn hva jeg får i Jaktdepotet sin totalpakke.

 

Jeg har ikke noe mot å handle brukt, så tips til gode bruktkjøp som pleier å ligge i dette prissjiktet er også av interesse.

 

Selv om det er litt på siden av trådens tema, så er det lov å komme med anbefalinger på kaliber. Planen var .308 da dette er fleksibelt og økonomisk. Med demper og øreklokker blir dette også uproblematisk for miner dårlige ører.

Ettersom hjemmelading nå står på TO-DO lista, så er ikke dette med økonomi like kritisk. .308 blir kanskje litt marginalt på villsvin, så om det finnes noe som slår litt hardere uten å nødvendigvis smelle så mye høyere så er jeg åpen for forslag.

Ser for meg 47-50 cm (18,5-20") løp bak demperen, så bør vel ha noe som brenner det meste av krutt ila. den etappen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8x57 og 9,3x62 var ikke helt uventede forslag :-)

 

Nå er jeg ikke spesielt redd for rekyl, men veldig redd for smell. Det sies at større hull i tuten gjør det vanskeligere å dempe smellet. 

Heller i såfall mer mot 8x57, som kan være ett spennende alternativ. Finner ikke så mye nytt i 8x57, må mann basere seg på løpsbytte hvis mann ikke handler europeisk? Da er det vel best å starte med 30-06? Eller får 8x57 plass i en kort låsekasse/magasin? 

 

@msteiro Takker for tipset! Jeg er avhengig av demper, så ønsker derfor ganske kort løp for å unngå alt for stor totallengde. 7mm trenger vel en del mer løp for å komme opp i fart, enn de andre kalibrene som er nevnt?  Fattern har en 7mm Rem Mag med demper, så her kan jeg hvertfall gjøre en praktisk test for å sjekke lyd-komforten. 

 

@Super XX Jeg trur du er inne på noe her! Om jeg starter med 308, så kan jo ett løp i .358 være ett alternativ etterhvert som hjemmelader-mojo'en kommer på plass. Og kanskje til og med 8x57 hvis det er fysisk plass i den børsa jeg til slutt ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

8x57 får nok ikke plass i korte låskasser, men mange rifler har jo lange kasser også i 308 o.l. kalibre. Siden du nevner 30-06. så kan det jo også nevnes at den, etter min mening, er langt bedre egnet med tunge kuler enn 308. Så sånn sett kan jo 30-06 med for eksempel 220grs kuler være aktuell grisemedisin. En 7mm magnum får jo oppe like mye fart, og vel så det, som for eksempel en 308 i ei kort pipe. Det en ikke får, i ei kort pipe, er utnyttet sitt fulle potensiale. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bedt om tilbud på S&L med KKC, etter en lang samtale med en av de på Jakt og Friluft. Han hadde lik børse som han brukte til jakt, og var strålende fornøyd. Han anbefalte den over Sauer 101 GTI, og Tikka T3X med KKC/GRS (som etter mye grubling og lesning, valget mitt hadde falt ned på.)

 

Jeg syns GRS har litt stort pistolgrep så jeg tok KKC. Og Classic DL, så vidt jeg forstår fra S&L så er DL modellene de som har mulighet for løpsbytte. 

Fordelen er vel pris på løp og sluttstykke hvis man ønsker å endre kaliber eller har skutt ut løpet. 

Har ikke fått pris på pakka enda, men skal ha:

S&L Classic DL i 308W

Kappet/Gjenget

A-Tec Hertz 87

2 x 5 skuddds magasin

KKC ferdig beddet

Picatinny

 

Link to comment
Share on other sites

@Super XX joda, jeg vet at det er en god følelse, men jeg kjenner også på følelsen av at garderoben er ganske full, og at jeg kanskje vil ha mulighet til å skyte flere kaliber, uten at jeg nødvendigvis kommer til å bytte fram og tilbake så ofte. 

 

Men for å holde meg til topic, den kan godt hende jeg må klare meg med noe enklere (rundt 10k busdjettet) på kort sikt. Så får jeg tafse og teste litt før jeg kjøper noe dyrt og komplisert på lengre sikt.

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

Du må doble 10k budsjettet ditt for det som jeg bestiller, men tror det er verdt prisen. Får jo topp utstyr. 

Fikk just tilbudet på Mail nå. Og jeg regner med jeg går for det, men ikke fordi jeg tror jeg noen gang bytter kaliber eller løp akkurat. Jeg vil ha ei solid børse som funker. 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, bbdg skrev:

 

Det var en usedvanlig hyggelig pris. Hvis jeg hadde følt meg sikker på at denne var riktig i det lange løp, skulle jeg nok klart å overtale meg selv til en liten budsjett-sprekk, men må faktisk innrømme at det rykker litt mer i havesyken når jeg ser på S&L. 

Det var også litt vanskeligere å finne gode brukererfaringer med Rössler titan.

 

Hadde vært fint å fått prøvd noen av kandidatene. Prøving slår synsing hver gang. 

Link to comment
Share on other sites

hmm... det er sant. 

Har alltid trudd at dette med løpsmuffe var for litt viderekommende rifleskyttere, men det er kanskje ikke det.

 

Basert på Rafdal sin prisliste så er dette en dyr løsning i lengden (hvertfall hvis man skal ha mange løp / kaliber), men det er OK. 

For min del ligger det ikke an til å bli mange løp uansett, så dette gir jo faktisk en fin mulighet til å finne en god rifle innenfor budsjett, så kan jeg heller ta den økonomiske støyten med å bygge system når behovet faktisk dukker opp. 

Det er jo faktisk veldig fornuftig, istedenfor å "forskuddsbetale" for å løse ett teoretisk framtidig problem.

 

Da utvides søket til å også inkludere godt brukte kvalitetsrifler i 308/30-06.

NB! tar gjerne imot tips på slike også :-)

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

Det var også litt vanskeligere å finne gode brukererfaringer med Rössler titan.

Har en på jaktlaget som har en slik i 6.5x55 og han er storfornøyd:wink: God presisjon kan jeg skrive under på.:D

 

2 timer siden, psAico skrev:

Hadde vært fint å fått prøvd noen av kandidatene. Prøving slår synsing hver gang.

Hvis du bor i nærheten (N-trøndelag) kunne det sikker la seg ordne å prøve den:)

Link to comment
Share on other sites

Nja, koster vel 2300 kr for å bygge om en rifle, og 1200 ekstra per pipe etterpå.

Fordelen er at du kan kjøpe rimelige piper og tilpasse disse, er en del piper til salgs mellom 1000-2000 kr, og med tilpasning kan man si 3000 for en ny pipe i "systemet". Ikke mange fabrikkrifler som er nede i de prisene.

Rafdal har bla en "haug" med piper fra andre rifler til 500 kr, så her kan du få "nytt" kaliber til 1700 kr hvis du ikke MÅ ha matchløp.

 

Du kan spare en god del i forhold til budsjettet hvis du får en ferdig gjenget med demper og kikkertmontasje. Går fort 3-4000 hvis du skal ha dette i tillegg.

 

Litt forskjellig i 308: 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=109408153

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=109493074

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110163506

 

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

@psAico Jeg har hatt en titan alpha i et par år. Piper i. 223, 6,5x55 og. 30-06. Jeg er godt fornøyd.  Lett og hendig børse. God stokkform og -overflate. Fint med kolbehalssikring. Deilig avtrekk. Sett med pipe+magasin+sluttstykke +tennstift <5000nok. Banalt enkelt å finne presis ammunisjon, ofte sammenfallende treffpunkt.  Er vel en halvkilo lettere enn S&L?(hvis det betyr noe). Under er 5 skudd@200m med anlegg på sekk, ingen ladeutvikling; lad&skyt

DSC_0713.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, bbdg skrev:

Har en på jaktlaget som har en slik i 6.5x55 og han er storfornøyd:wink: God presisjon kan jeg skrive under på.:D

 

Hvis du bor i nærheten (N-trøndelag) kunne det sikker la seg ordne å prøve den:)

Sør-Trøndelag er vel så nære NT som det er mulig å komme, men litt avhengig av hvor i NT, så kan det fortsatt være ett betydelig antall kaffekok unna Trondheim :-)

 

Takker for generøst tilbud. Ikke utenkelig at det kommer en PM om jeg tenker meg den veien

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...