Jump to content

6,5 x 55


halron

Recommended Posts

Seriøst. Finn et annet krutt. N140 er for kjapt til å klare 800 msek med nevnte kule i nevnte kaliber om ikke du ladder godt over max eller har veldig langt løp som gir mye hastighet. 

I følge quickload (som er et simuleringsprogram) må du ladde med mye overtrykk for å få 800 msek i en 60 cm pipe.... 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke noen ekspert på hjemmelading, men det flere over her prøver å fortelle deg er at du må bytte krutt. N140 er overhode ikke egnet til ditt formål. Les noen ladedata, så ser du at dette kruttet ikke vil være egnet. Undersøk tregere krutt som MRP eller N165/n170 ol. Du skal uansett lade ganske heftig for å dytte ei 155 grs kule opp i 800 m/s i en 6,5X55. 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-x-55-swedish-mauser.html

https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/65x55-Swedish-Mauser/

Som du ser her, ikke mange ladedata som gir 800 m/s

Ditt ønske om å oppnå 800m/s med n140 er vel rett og slett ganske spesielt. Derfor noen virkelig lurer på om du er seriøs i spørsmålet ditt. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ditt ønske om å oppnå 800m/s med n140 er vel rett og slett ganske spesielt. Derfor noen virkelig lurer på om du er seriøs i spørsmålet ditt

Jeg beklager flåsete svar i utgangspunktet, men siden jeg antar at alle som spør ladespørsmål har sett i ladetabeller først, så må jeg innrømme at jeg trodde at du enten trolla, eller hadde skrevet feil. Spørsmålet er for en erfaren hjemmelader temmelig "far out", men burde selvsagt vært besvart med "forhåpentligvis ikke" eller noe sånt.

 

800m/s med 155gr kule i 6.5x55 krever overladning, tildels dramatisk overlading - ingen tabeller går dit, men med rett krutt kan du nok lure deg dit uten for mye trykktegn - om løpet er langt nok. Med N140 vil jeg si: Glem det. Ingen tabeller har N140 med 155gr kule, faktum er at folk vanligvis legger bort N140 boksen før kulevekta passerer 130gr. Jeg vi si at N140 er helt uegnet til 155gr kuler i 6.5x55. Eller nesten 6.5x55 uansett.

QL simulering viser at du kan nærme deg 750m/s i et langt løp, og at du kan få 800m/s med 25% overtrykk, med N140. Trykkskytingstrykk - det trykket rifla skal tåle uten å skade...

Det er det nivået du må forvente at hylsene blir ødelagte hver gang. I en Mauser eller Krag vil jeg kalle det livsfarlig, i ei moderne rifle en øvelse i å plage seg selv - ta med treklubbe - sluttstykkehåndtaket på en Rem 700 vil nesten helt sikkert falle av...

Dersom du absolutt vil ha mest mulig fart med 155gr kule i 6.5x55 så bruk MRP 2 eller N570. 50gr eller sådær så mye du får plass til, og så kommer det an på hvor mye du tør eller klarer å komprimere. Helle det nedi gjennom et langt rør hjelper, og vibrasjon hjelper litt. Men også her må du over std. makstrykk for å få 800m/s. Og om du heller vil lade med N140, sikt på 700m/s, eller 600ognoe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...